29.4. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Volkswagen Polo 1.4 TDI a 1.0 MPI: První jízdní dojmy

 

Decentně pozměněný zevnějšek, nové motory a možnost dovybavit automobil na úroveň, která v dané třídě nemá obdoby. To jsou fakta o faceliftovaném Volkswagenu Polo.

Téměř čtyřicet let na trhu, pět generací, nespočet verzí a miliony prodaných vozů. Taková je bilance malého vozu Volkswagen Polo. Po pěti letech nyní přichází modernizace poslední verze, kterou navenek sice moc nepoznáte, ale jinak je poměrně výrazná. Novinku jsme otestovali v okolí Mnichova i jezera Tegernsee.

Malé, ale nabité

Polo se nyní stává automobilem, u kterého si můžete připlatit za prvky výbavy, které má konkurence jenom výjimečně či vůbec. Nový informační systém zobrazuje vedle údajů z navigace a přehledného menu také obraz ze zadní parkovací kamery, kterou kupříkladu Škoda Octavia dostane až později. Dále můžete mít adaptivní tlumiče, kdy po zmáčknutí tlačítka uděláte z Pola tvrdší a minimálně na hladkém asfaltu obratnější stroj, stejně jako full-diodové světlomety, což je v této třídě unikát.

Před dvanácti lety byl ve vlajkové lodi Phaeton poprvé v rámci Volkswagenu použit adaptivní tempomat. Voilà, nyní jej můžete mít i v méně než čtyři metry dlouhém Polu, společně se systémem zabránění kolize, kdy vůz v případě hrozící nehody zalarmuje řidiče, předpřipraví brzdný systém vozu, zvýší brzdný tlak nebo dokonce sám začne brzdit. K tomu se váží i další systémy, ať už postkolizní brzdný systém či City Emergency Braking, který dokáže automobil v rychlostech pod 30 km/h zcela zastavit. Tuto výbavu nemají ani některá auta o dvě třídy výše, otázkou ale zůstává, jestli jsou všechny prvky v takovémto malém autě rozumné a využitelné.

Decentní zásah plastických chirurgů

Při pohledu zvenku vám nejspíše bude chvíli trvat, než rozeznáte nové Polo od verze před faceliftem. Kosmetické změny se omezily maximálně na světlomety a tvar nárazníků, přesně v duchu hesla Proč to měnit, když to funguje. Následujících dvanáct měsíců bude na trhu zaváděcí edice Fresh (v ceníku jako Style), která má zatmavené zadní svítilny, sytě modrou barvu, černá zrcátka a několik znáčků.

V interiéru se toho také mnoho nezměnilo, kromě již zmiňovaného informačního systému, který lze snadno spárovat s až dvěma mobilními telefony a celkově se jedná o rychlé a intuitivní rozhraní.

Opravdu úsporně

Hlavní novinkou jsou motory Pola, zejména naftový agregát 1.4 TDI. Ten se vyrábí ve třech variantách, z nichž my jsme vyzkoušeli tu prostřední o výkonu 66 kW, která se ovšem do Česka dovážet nebude. Vystačit si budeme muset se základní variantou, která produkuje 55 kW a točivý moment 210 N.m. Silnější bratr se ale projevoval nebývale sympaticky. Naftové tříválce rachtají a duní jako malotraktor, mají silný turboefekt a těžce se sbírají z nízkých otáček. Tahle verze sice nezapře svůj lichý počet válců, ale je překvapivě pružná již od nějakých 1200 otáček, neprotestuje v těchto oblastech vibracemi ani hlučností a má bryskní odezvu na plyn, který se dá citlivě dávkovat. Rovněž odhlučnění je na úrovni, takže při konstantní rychlosti obvykle o motoru téměř nevíte. Při zátěži sice duní více, než srovnatelné čtyřválce, a ve vyšších otáčkách motoru brzy dojde dech, celkově je ale malý agregát příjemným překvapením, i přes pouze pětistupňovou, dlouze zpřevodovanou, ale zase přesně řadicí převodovku. Výsledná spotřeba 4,2 litru na sto kilometrů je vzhledem k jízdnímu stylu v rámci rychlostních limitů, s občasným vyzkoušením dynamiky vozu, nadprůměrná.

Je to trochu paradox, ale zatímco dříve byly turbodiesely v Polu oblíbené, nyní tvoří mizivé procento prodejů. Není tedy divu, že Volkswagen raději vsadil na benzinové motory. Tříválec 1.0 TSI přijde až na přelomu roků 2014/2015, stejně jako posilněná verze GTI (nově i s manuální převodovkou). V nabídce je tak ještě notoricky známý čtyřválec 1.2 TSI ve dvou variantách a nové atmosférické tříválce 1.0 MPI převzaté z menšího modelu Up!

My vyzkoušeli litr v silnější variantě s 55 kilowatty. Malý tříválec nahrazuje často vysmívané motory HTP. Oproti nim je sice kultivovanější, zároveň však v jistých ohledech ztrácí. Jeho menší objem stojí za točivým momentem pouhých 95 N.m, který sice stačí na Škodu Citigo, ale s větším Polem se motor častěji trápí. Na druhou stranu, tato varianta bude v České republice tvořit úplný základ nabídky. A díky krátce zpřevodované pětistupňové převodovce je motor dostatečně pružný aspoň ve městě. Pro lepší dynamiku se ale musí ždímat, což cílová skupina vozu většinou dělat nebude. Na druhou stranu, motor sice pocitově možná nejede tak dobře jako HTP, ale má určitě menší spotřebu. Kopcovitou trať zvládlo Polo s tímto agregátem s průměrem 5,0 l na 100 km. Zde by sedělo oněch avizovaných 21 %, o kterých má být nový model oproti starému v některých verzích úspornější.

Jízdně se Polo nijak zásadně nezměnilo, což je dobře – vždy se jednalo sice o malé, ale překvapivě dospělé auto. A to platí i nyní – je kultivované, podvozkově sice tužší, ale jisté. Přesto jedna změna se ještě objevila a k dobrému nebyla. Auto nyní dostalo nové elektro-mechanické řízení, které je nejen necitlivé, ale působí i dosti nepřesně. Špatně dávkovatelné jsou také brzdy, na zacházení s nimi se ale dá zvyknout. Co se týče dalších verzí, očekávat můžete Polo Bluemotion s motory 1.4 TDI a 1.0 TSI s velmi nízkou spotřebou. Na některých trzích se bude prodávat také Cross Polo a Polo BlueGT, v Česku však ne.

Jinak může malý Volkswagen vydržet ve službě ještě několik let, tato modernizace mu totiž v mnohém prospěla. Polo zase o kousek dospělo, jezdí velmi úsporně a má výbavu, o které se mnohým jenom snilo. Škoda, že nabídka motorů v České republice bude dosti omezená a ceny ne zrovna lidové...

Modernizovaný Volkswagen Polo - technická data a české ceny
Motor1.0 MPI1.2 TSI/66 kW1.2 TSI/81 kW1.4 TDI/55 kW1.4 TDI/66 kW
Převodovka5M5M/7A6M/7A5M5M
Zdvihový objem [cm3]9991197119714221422
Válce/ventily3/44/44/43/43/4
Největší výkon [kW/min-1]55/620066/480081/500055/375066/3500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]95/3000 - 4300160/1400 - 4000175/1500 - 4000210/1500 - 2000230/1500 - 2500
Max. rychlost [km/h]173184196173184
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,310,89,312,910,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,14,74,93,43,4
Pohotovostní hmotnost [kg]10501107113511521151
Základní cena [Kč]289.900311.900357.900355.900


Volkswagen CrossPolo
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Polo 1.4 TDI a 1.0 MPI: První…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství…

Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte

Nová generace malého modelu od Volkswagenu se ukáže už ve…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…