8.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Volkswagen T6: Nahlédněte do zákulisí jeho výroby (+videa)

 

Výroba užitkových aut je složitější než u těch osobních – prakticky každé auto je originál. Jak si s tímto náročným úkolem poradil Volkswagen v továrně v Hannoveru?

Továrna v Hannovernu je po domovském Wolfsburgu druhým nejstarším výrobním závodem Volkswagenu. V těchto dnech slaví 60 let od zahájení produkce. Při této příležitosti jsme tuto továrnu navštívili a nahlédli do zákulisí zdejší produkce.

Již od svého založení se Hannover zaměřuje na produkci užitkových aut, dnes je domovskou továrnou divize Volkswagen Užitkové vozy. Ta ještě provozuje závod v polské Poznani a nyní buduje novou továrnu v polském Vřesnu. Výroba zde byla zahájena 8. března 1956, dnes se továrna rozkládá na ploše velké 1.091.000 m2, přičemž výrobní haly pokrývají 624.249 m2. Celkem zde pracuje na 14.100 osob.

Jako první se zde vyráběl Typ 2, slavný hippie busík. Dnes odtud vyjíždí jeho nástupce řada T6, čítající modely Multivan, Caravelle a Transporter. Vzniká zde i základ pro obytný model California, který se však kompletuje v samostatném závodě ve čtvrti Limmer. Řadu T6 v Hannoveru doplňuje i pick-up Amarok.

V Hannoveru od března 2009 rovněž vznikají i lakované karoserie pro Porsche Panamera, s nástupem nové generace se ale jejich výroba přesune do závodu stuttgartské značky v Lipsku. Hannoverská lisovna se stará také o produkci vybraných komponentů pro vozy koncernu VW Group. Při naší návštěvě ze zdejšího lisu vyjížděly podběhy, které spolu sdílí modely s platformou MQB.

Moderní lisovna

Právě lisovna je velkou chloubou hannoverské továrny. Od loňského října tu funguje nové lisovací zařízení, které patří mezi největší a nejmodernější v Evropě. Zařízení poháněné 15 elektromotory se skládá ze šesti lisů, které dohromady pracují s lisovací silou 9.100 tun. Šestice lisů z plechového polotovaru postupně vytvaruje potřebný díl.

Volkswagen tvrdí, že lis potřebuje výrazně méně energie než ten starší a je také výrazně tišší. Výměna matric pro tvarování různých komponent pak trvá pouhé tři minuty, přičemž tento proces je plně automatizovaný.

Video

710 aut denně

Výroba v Hannoveru je specifická právě v orientaci na užitkové vozy. Montážní linka se jim musela přizpůsobit, a to jednak svým dimenzováním na větší vozy, než jsou běžné osobní, jednak množstvím verzí vyráběných vozů.

Užitkové vozy jsou totiž produkovány ve výrazně vyšším množství variant než běžná osobní auta. Takřka každé vyrobené vozidlo je v něčem specifické, protože je vyrobené na individuální žádost zákazníka. Tyto rozdíly jsou patrné třeba na dveřích – T6 nabízí v závislosti na přání boční posuvné (klidně jen na jedné straně), zadní křídlové nebo zadní výklopné.

Právě na klienty se Volkswagen Užitkové vozy chce stále více zaměřovat – zatímco dříve vyráběl vozy bez většího důrazu na přání klientů, dnes se svými produkty přizpůsobuje přímo jejich zájmu. I proto chce Volkswagen vedle samotných vozidel nabídnout firmám i různé praktické aplikace.

Výroba řady T6 v Hannoveru probíhá na dvou montážních linkách. Zatímco na první vznikají vozy se skříňovou karoserií, druhá se specializuje na produkci osobních dodávek Caravelle a Multivan. Továrna funguje v třísměnném provozu. Osmihodinová směna je rozdělena třemi pauzami, pracovní doba zaměstnanců montážní linky na základě dohody s odbory činí přesně sedm hodin a 34 minut.

Hannover je schopný vyprodukovat až 710 exemplářů vozu řady T6 denně. Montáž jednoho automobilu trvá dvě směny, přičemž z montážní linky nová dodávka sjede každé 2,5 minuty.

Dva roky příprav

Trio Transporter, Caravelle a Multivan v loňském roce dorazilo na trh v nové generaci. Přestože je technický základ shodný s předchozí T5, znamenal nástup nové generace mnohé změny ve výrobním procesu. Ty přitom bylo nutné provést během probíhající produkce, aniž by se montážní linka zastavila.

Přípravy na příchod nové generace Transporteru a spol. trvaly dva roky. Právě kvůli mezigenerační výměně je v továrně v některých místech velký nevyužitý prostor – právě v těch místech se nacházela předchozí montážní linka. Kvůli změnám výrobních procesů je součástí továrny tréninkové centrum. V něm se pracovníci továrny nejen připravovali na příchod nové generace, ale také se v něm školí noví zaměstnanci montážní linky.

Při přípravách montážní procesu se musí myslet hlavně na dvě oblasti. Na jedné straně je snaha o co nejefektivnější montáž, na druhé pak snaha o usnadnění práce zaměstnancům. Kvůli zefektivnění se třeba přesunula montáž dveří do pozdější fáze produkce. Volkswagen totiž zjistil, že dosud museli pracovníci linky dveře často otevírat, což je zdržovalo a navíc hrozilo poničení dveří. Proto se nyní dveře připevňují na karoserii až před samotným koncem montáže. Zaměstnancům pak práci usnadňují chytré šroubováky nebo snaha o co nejlepší ergonomii pracovního procesu. Pokud třeba pracovníci montují něco na podvozku auta, celý vůz se pomocí speciálního mechanismu zvedne o 90 centimetrů.

Pohled na pracující montážní linky připomíná tanec. Pracovníci linky už mají jednotlivé kroky zautomatizované a s elegancí krok za krokem tvoří nové a nové dodávky. K dané sekci je montážní linka přiveze každé 2,5 minuty.

V některých sekcích jim pomáhá i vyspělá technika. Třeba v sekci montáže sedaček by se zaměstnanci neobešli bez speciálního držáku na zadní trojmístnou lavici, který unese až 100 kilogramů.

Nutností jsou také speciální lejstra, která nechybí u každého montovaného automobilu. Právě díky nim zaměstnanci linky vědí, co na dané auto přimontovat. V tomto případě opět pomáhá chytrá technika – zmíněná zadní lavice přijede k dané montážní sekci jen v době, kdy je opravdu potřeba ji dát na právě montovaný vůz.

Montážní linka končí tzv. sekcí 7A. V poslední fázi výroby je každý z automobilů doplněn o kapaliny, jako je olej nebo chladicí kapalina do klimatizace. Zároveň je zkontrolován elektrický systém vozu. Poté už každá z vyprodukovaných dodávek zamíří do sekce 7B, kde je komplexně zkontrolována.

V prostorech montážní linky jsme si všimli několika projíždějících, už hotových vozů. Jedná se o ta auta, u nichž se ve fázi kontroly objevil nějaký nedostatek. Obvykle se v takovém případě jedná o závadu na elektronických systémech nebo o nedostatek kapaliny v nádržích. Tyto vozy neputují zpět na linku, ale jsou opravovány v závěrečné sekci.

Výhled do budoucna

Do budoucna má Volkswagen v oblasti produkce několik cílů. Jednak chce dále optimalizovat výrobní proces. Díky tomu bude výroba nejen efektivnější, ale pro manuálně pracující zaměstnance továrny také jednodušší. Počítá se s novými ergonomickými prvky (zvedacími lavicemi), novou kooperací mezi roboty a lidmi nebo vylepšenými transportními systémy.

Volkswagen rovněž bude chtít zavádět do výroby stále nové technologie. Nedávnou novinkou je třeba trojrozměrný tisk – v rámci vývoje se v 3D tiskárně začínají tisknout některé komponenty.

Neméně důležitým cílem je také snížení ekologických dopadů z výroby. Továrny Volkswagenu mají do budoucna vypouštět méně oxidu uhličitého a spotřebovávat méně vody.

Spolupracujeme s TipCars.com
 










Prodeje užitkových Volkswagenů rostou navzdory Dieselgate Prodeje užitkových Volkswagenů rostou navzdory Dieselgate

Do užitkových aut vznětový motor tak nějak patří.…

Volkswagen Transporter T6 Van 2.0 TDI: Podstatné i fajnové Volkswagen Transporter T6 Van 2.0 TDI: Podstatné i fajnové

Vyzkoušeli jsme nové vydání skříňové dodávky v…

 

Související články
Volkswagen Beetle: Jemné retuše pro modelový rok 2017 Volkswagen Beetle: Jemné retuše pro modelový rok 2017

Přepracované nárazníky mají broukovi dodat sportovnější…

Reakce VW na Dieselgate v USA? Mohutná expanze! Reakce VW na Dieselgate v USA? Mohutná expanze!

Německý výrobce nadále věří v úspěch u amerických…

 



 
Lada Vesta Signature: Natažený sedan realitou, vyzkouší jej ruští úředníci

Lada Vesta Signature: Natažený sedan realitou, vyzkouší jej ruští úředníci

Dnes 19:00

Ruský papaláš fároš je o výrazných 25 centimetrů delší než prodávaný sedan Vesta. Z toho těží hlavně pasažéři na zadních sedadlech.




Blesk.cz

Pojišťovna smrti: Už druhý elitní manažer si nečekaně vzal život

Pojišťovna smrti: Už druhý elitní manažer si…

Bývalý generální ředitel pojišťovny Zurich Insurance Martin Senn ve svých 59 letech spáchal sebevraždu. Jeho…

Český generál zahynul při boji s ISIS: Vojenského lékaře zabil sebevražedný atentátník

Český generál zahynul při boji s ISIS: Vojenského…

Kurdský lékař s českým občanstvím zahynul během ofenzivy proti Islámskému státu. Brigádní generál v 80. letech…

 

iSport.cz

Návrat Sobotky do St. Louis je blízko. V zámoří si s penězi pohorší

Návrat Sobotky do St. Louis je blízko. V zámoří si s…

Jeho comeback do NHL je blízko. Útočník Vladimír Sobotka zřejmě po dvou letech ukončí své působení v ruské…

Skalák řešil v Anglii skandál s opilým sudím: Ostuda, kluci tomu nevěřili

Skalák řešil v Anglii skandál s opilým sudím:…

Šel do neznáma, podstoupil velký risk a dodnes záložník Jiří Skalák odchodu ze Synot ligy do druhé nejvyšší…

 

Reflex.cz

Šestý díl Hry o trůny: Samwell Tarly je konečně doma. Nebo není?

Šestý díl Hry o trůny: Samwell Tarly je konečně…

Šestá epizoda GoT má na IMDb.com výrazně nižší hodnocení než excelentní předchozí díl – „pouhých“ 8.8 z 10…

Odhalení Reflexu: Konvička je agent Rijádu! Sabotuje protiislámskou scénu

Odhalení Reflexu: Konvička je agent Rijádu! Sabotuje…

Konvička, stejně jako sovy, není tím, kým se zdá. Urputný český xenofob je ve skutečnosti zkorumpovaným agentem…