reklama


8.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Volkswagen T6: Nahlédněte do zákulisí jeho výroby (+videa)

 

Výroba užitkových aut je složitější než u těch osobních – prakticky každé auto je originál. Jak si s tímto náročným úkolem poradil Volkswagen v továrně v Hannoveru?

Továrna v Hannovernu je po domovském Wolfsburgu druhým nejstarším výrobním závodem Volkswagenu. V těchto dnech slaví 60 let od zahájení produkce. Při této příležitosti jsme tuto továrnu navštívili a nahlédli do zákulisí zdejší produkce.

Již od svého založení se Hannover zaměřuje na produkci užitkových aut, dnes je domovskou továrnou divize Volkswagen Užitkové vozy. Ta ještě provozuje závod v polské Poznani a nyní buduje novou továrnu v polském Vřesnu. Výroba zde byla zahájena 8. března 1956, dnes se továrna rozkládá na ploše velké 1.091.000 m2, přičemž výrobní haly pokrývají 624.249 m2. Celkem zde pracuje na 14.100 osob.

Jako první se zde vyráběl Typ 2, slavný hippie busík. Dnes odtud vyjíždí jeho nástupce řada T6, čítající modely Multivan, Caravelle a Transporter. Vzniká zde i základ pro obytný model California, který se však kompletuje v samostatném závodě ve čtvrti Limmer. Řadu T6 v Hannoveru doplňuje i pick-up Amarok.

V Hannoveru od března 2009 rovněž vznikají i lakované karoserie pro Porsche Panamera, s nástupem nové generace se ale jejich výroba přesune do závodu stuttgartské značky v Lipsku. Hannoverská lisovna se stará také o produkci vybraných komponentů pro vozy koncernu VW Group. Při naší návštěvě ze zdejšího lisu vyjížděly podběhy, které spolu sdílí modely s platformou MQB.

Moderní lisovna

Právě lisovna je velkou chloubou hannoverské továrny. Od loňského října tu funguje nové lisovací zařízení, které patří mezi největší a nejmodernější v Evropě. Zařízení poháněné 15 elektromotory se skládá ze šesti lisů, které dohromady pracují s lisovací silou 9.100 tun. Šestice lisů z plechového polotovaru postupně vytvaruje potřebný díl.

Volkswagen tvrdí, že lis potřebuje výrazně méně energie než ten starší a je také výrazně tišší. Výměna matric pro tvarování různých komponent pak trvá pouhé tři minuty, přičemž tento proces je plně automatizovaný.

Video

710 aut denně

Výroba v Hannoveru je specifická právě v orientaci na užitkové vozy. Montážní linka se jim musela přizpůsobit, a to jednak svým dimenzováním na větší vozy, než jsou běžné osobní, jednak množstvím verzí vyráběných vozů.

Užitkové vozy jsou totiž produkovány ve výrazně vyšším množství variant než běžná osobní auta. Takřka každé vyrobené vozidlo je v něčem specifické, protože je vyrobené na individuální žádost zákazníka. Tyto rozdíly jsou patrné třeba na dveřích – T6 nabízí v závislosti na přání boční posuvné (klidně jen na jedné straně), zadní křídlové nebo zadní výklopné.

Právě na klienty se Volkswagen Užitkové vozy chce stále více zaměřovat – zatímco dříve vyráběl vozy bez většího důrazu na přání klientů, dnes se svými produkty přizpůsobuje přímo jejich zájmu. I proto chce Volkswagen vedle samotných vozidel nabídnout firmám i různé praktické aplikace.

Výroba řady T6 v Hannoveru probíhá na dvou montážních linkách. Zatímco na první vznikají vozy se skříňovou karoserií, druhá se specializuje na produkci osobních dodávek Caravelle a Multivan. Továrna funguje v třísměnném provozu. Osmihodinová směna je rozdělena třemi pauzami, pracovní doba zaměstnanců montážní linky na základě dohody s odbory činí přesně sedm hodin a 34 minut.

Hannover je schopný vyprodukovat až 710 exemplářů vozu řady T6 denně. Montáž jednoho automobilu trvá dvě směny, přičemž z montážní linky nová dodávka sjede každé 2,5 minuty.

Dva roky příprav

Trio Transporter, Caravelle a Multivan v loňském roce dorazilo na trh v nové generaci. Přestože je technický základ shodný s předchozí T5, znamenal nástup nové generace mnohé změny ve výrobním procesu. Ty přitom bylo nutné provést během probíhající produkce, aniž by se montážní linka zastavila.

Přípravy na příchod nové generace Transporteru a spol. trvaly dva roky. Právě kvůli mezigenerační výměně je v továrně v některých místech velký nevyužitý prostor – právě v těch místech se nacházela předchozí montážní linka. Kvůli změnám výrobních procesů je součástí továrny tréninkové centrum. V něm se pracovníci továrny nejen připravovali na příchod nové generace, ale také se v něm školí noví zaměstnanci montážní linky.

Při přípravách montážní procesu se musí myslet hlavně na dvě oblasti. Na jedné straně je snaha o co nejefektivnější montáž, na druhé pak snaha o usnadnění práce zaměstnancům. Kvůli zefektivnění se třeba přesunula montáž dveří do pozdější fáze produkce. Volkswagen totiž zjistil, že dosud museli pracovníci linky dveře často otevírat, což je zdržovalo a navíc hrozilo poničení dveří. Proto se nyní dveře připevňují na karoserii až před samotným koncem montáže. Zaměstnancům pak práci usnadňují chytré šroubováky nebo snaha o co nejlepší ergonomii pracovního procesu. Pokud třeba pracovníci montují něco na podvozku auta, celý vůz se pomocí speciálního mechanismu zvedne o 90 centimetrů.

Pohled na pracující montážní linky připomíná tanec. Pracovníci linky už mají jednotlivé kroky zautomatizované a s elegancí krok za krokem tvoří nové a nové dodávky. K dané sekci je montážní linka přiveze každé 2,5 minuty.

V některých sekcích jim pomáhá i vyspělá technika. Třeba v sekci montáže sedaček by se zaměstnanci neobešli bez speciálního držáku na zadní trojmístnou lavici, který unese až 100 kilogramů.

Nutností jsou také speciální lejstra, která nechybí u každého montovaného automobilu. Právě díky nim zaměstnanci linky vědí, co na dané auto přimontovat. V tomto případě opět pomáhá chytrá technika – zmíněná zadní lavice přijede k dané montážní sekci jen v době, kdy je opravdu potřeba ji dát na právě montovaný vůz.

Montážní linka končí tzv. sekcí 7A. V poslední fázi výroby je každý z automobilů doplněn o kapaliny, jako je olej nebo chladicí kapalina do klimatizace. Zároveň je zkontrolován elektrický systém vozu. Poté už každá z vyprodukovaných dodávek zamíří do sekce 7B, kde je komplexně zkontrolována.

V prostorech montážní linky jsme si všimli několika projíždějících, už hotových vozů. Jedná se o ta auta, u nichž se ve fázi kontroly objevil nějaký nedostatek. Obvykle se v takovém případě jedná o závadu na elektronických systémech nebo o nedostatek kapaliny v nádržích. Tyto vozy neputují zpět na linku, ale jsou opravovány v závěrečné sekci.

Výhled do budoucna

Do budoucna má Volkswagen v oblasti produkce několik cílů. Jednak chce dále optimalizovat výrobní proces. Díky tomu bude výroba nejen efektivnější, ale pro manuálně pracující zaměstnance továrny také jednodušší. Počítá se s novými ergonomickými prvky (zvedacími lavicemi), novou kooperací mezi roboty a lidmi nebo vylepšenými transportními systémy.

Volkswagen rovněž bude chtít zavádět do výroby stále nové technologie. Nedávnou novinkou je třeba trojrozměrný tisk – v rámci vývoje se v 3D tiskárně začínají tisknout některé komponenty.

Neméně důležitým cílem je také snížení ekologických dopadů z výroby. Továrny Volkswagenu mají do budoucna vypouštět méně oxidu uhličitého a spotřebovávat méně vody.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Jména agentů i tajná letadla: sedm tajemství, které se dozví Donald Trump Jména agentů i tajná letadla: sedm tajemství, které se dozví Donald Trump

Spojené státy investují obrovské částky na to, aby si…

Národní by se měla zklidnit, budou tam zpomalovací pruhy pro přecházení Národní by se měla zklidnit, budou tam zpomalovací pruhy pro přecházení

Na Národní třídě budou široké zpomalovací prahy určené…

České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici

České akcie by měly podle převažujícího názoru analytiků…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 




Video: Pekelný Volkswagen T1 se 7,7litrovým osmiválcem Chevrolet Video: Pekelný Volkswagen T1 se 7,7litrovým osmiválcem Chevrolet

Na první pohled působí tento Volkswagen T1 z roku 1963,…

Video: Volkswagen Bus s 530koňovým motorem z Porsche 911 Video: Volkswagen Bus s 530koňovým motorem z Porsche 911

Volkswagen Bus je zpravidla auto, ploužící se po…

 



 
Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Dnes 13:05

Jiné dveře do uchovávání energie – tak by se dal popsat revoluční druh baterie z Česka!




Blesk.cz

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu: Zemřela v nemocnici

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu:…

Jízdu po černé sjezdovce nezvládla o víkendu v areálu Dolní Morava v Jeseníkách teprve jedenáctiletá lyžařka.…

 

iSport.cz

Rooneyho šibenice roku a dojetí z rekordu. Ohromující, žasl Mourinho

Rooneyho šibenice roku a dojetí z rekordu.…

Sedmnáct zápasů neprohráli, lepší se s každou odehranou bitvou. Manchester United ale stále bojuje s problémy v…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

All you can Shoot. V americké restauraci si můžete čekání na jídlo ukrátit střelbou

All you can Shoot. V americké restauraci si můžete…

S nápadem, jak ozvláštnit pobyt v restauraci, přišli v jednom arizonském baru. Kromě jídla či pití si tu také…

Tragédie v horském středisku. Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva byli zachráněni

Tragédie v horském středisku. Dva Češi zahynuli pod…

Dva Češi přišli o život pod lavinou u Salcburku. Pod sněhem skončili celkem čtyři čeští turisté. Dva se podařilo…

 
 
reklama