18.11. 2018 Petr Slováček

S VW Touareg v terénu. Ale opravdovém terénu! Obstál?

 

Ve Volkswagenu jsou si tak jisti terénními vlastnostmi třetí generace touaregu, že ho dovezli do Maroka a dali novinářům volnou ruku. Dokonce i na kamenité sjezdovce nebo silnici smrti.

Touaregu posměváčci nevěří terénní schopnosti. Znalci přitom vědí, že luxusní otesánek je tradičně velmi šikovný i mimo silnici. Bez ohledu na fakt, že mu v tom pomáhají elektronické asistenty. Jasně že jsou rámové pickupy o něco dál – jenže zkuste s nimi dennodenně trávit stovky kilometrů bez sníženého komfortu. Zato touareg zejména na příplatkovém vzduchovém odpružení se systémem stabilizace náklonu doslova rozmazluje jízdou na obláčku. Přitom si zachovává potentní schopnosti. Na vlastní kůži jsme si to vyzkoušeli v marockém pohoří Atlas, kde nás nechali němečtí organizátoři drápat na kamenitou sjezdovku. Kupodivu i bez ověření předchozích schopností pustili novináře na silnici smrti – úzkou vozovku na stráni, kterou z jedné strany lemuje skála a z druhé sráz do údolí.

Snaživý šplhavec

Typickým autem v Maroku je orezlý Mercedes „Piano“, Peugeot 205 nebo Fiat Uno. Kolona naleštěných touaregů mezi nimi působí jako zjevení a vzbuzuje zájem dětí, kamkoliv přijedeme. Klobouk dolů před odvahou místních, kteří Renaultem 19 zdolávají kamenité stezky do hor. My si připadáme nepatřičně, spíš jako expedice ve fraku – ale to končí, jakmile začne výjezd na sjezdovku. Ano, v Maroku znají sníh. Dokonce i lyžují. Horské středisko Ukaimidinu nedaleko Marrákeše je s výškou tři tisíc metrů nejvýše položenou sjezdovkou v Africe – sníh tu prý mají po třetinu roku. I my jsme se potěšili pohledem na bílou čepici na obzoru při škrábání se do kamenitého svahu. Času na kochání jsme měli dost – všechnu práci za nás udělal touareg. Kola se zakousnou do podkladu, čekáte odletující kamení, a ono nic. Šplhavec se drápe pomalu do kopce – automaticky a bez jakéhokoliv zásahu šoféra. Stačí jen držet konstantní polohu plynového pedálu. V tom je právě kouzlo vyspělého SUV, které od něj zákazníci požadují. Nepotřebují zdolávat bahnité tankodromy, ale chtějí se v maximálním pohodlí dopravit kamkoliv.

TEST 2018: Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion – S technikou těch nejlepších

Sám výrobce charakterizuje schopnosti touaregu jako „dokonalé propojení silničního a terénního světa“. Jinými slovy je touareg pořád jenom luxusní SUV, primárně určené na silnice. Jenže proti konkurenci si zachoval agilní chování mimo zpevněný terén. Volkswagen se netají tím, že za to může do velké míry nálož elektronických asistentů – amarok jich údajně dostal zatím nejvíc v historii značky!

Pohled z výšky

Nutno ale dodat, že bez malého dopingu by terénní cestování po Maroku neklaplo – všechna testovací auta dostala speciální hrubé pneumatiky. Standardní silniční pláště bychom rozedrali během škrabání na kamenitou sjezdovku.

Druhým pomocníkem na naší cestě byl příplatkový paket Offroad. Ačkoliv se pro něj rozhoduje absolutní minimum zákazníků, protože většina chce jezdit jen po silnici, sada v terénu dává smysl. Kromě rozšířené škály elektronických režimů protiprokluzu obsahuje také posílený hardware: dvě tažná oka, palivovou nádrž zvětšenou z 75 na 90 litrů či ochranné plechy pod chladič a palivovou nádrž. Kryty působí bytelně, ačkoliv sám výrobce s respektem uvádí jejich využití proti odletujícímu kamení.

Posledním prvkem „expedičních“ touaregů je vzduchový podvozek. Od něj se totiž odvíjejí i terénní schopnosti auta. Zatímco stoupavost i boční náklon karoserie jsou pro levnější ocelová pera i příplatkové vzduchové pružiny totožné (60 a 35 stupňů), světlá výška dokáže být na měchách větší – 215 mm na oceli versus až 258 mm na vzduchu. A to už je pořádně znát – třeba brodivost tím stoupne ze 480 do 550 mm.

Světlá výška se jednoduše mění otočným kolečkem na středovém tunelu. Má to ale háček – v terénu se nesmíte příliš rozvášnit. S rostoucí rychlostí se totiž podvozek automaticky sníží. Je třeba na to myslet při přejezdech mezi terénními vložkami. Třeba přechodový úhel se tím sníží z 22 na 19 stupňů.

Co se v terénu hodí

Aktivní řízení všech kol
Zjednodušuje třeba parkování na malém prostoru. A jak jsme zjistili na vlastní kůži, hodí se i v terénu – zlepší rejd o metr z 12,19 na 11,19 m, takže se díky tomu zavalitý kolos lépe proplete úzkými průjezdy. Hodilo se nám to v prašných horských serpentinách sjíždění z Atlasu.

Motion Active Control
Inteligentní systém pohonu všech kol se ovládá pomocí otočného voliče na středovém tunelu. Točením doleva se volí silniční režimy, doprava zase terénní. Většina majitelů si bohatě vystačí se základním režimem Off road Auto. I nám vyhovoval a nemuseli jsme řešit, jaký terén se zrovna střídá pod koly.

Paket Off road
Specialita za příplatek rozšíří mód pohonu všech kol ještě o samostatné režimy pro písek, štěrk nebo experty. Nejvíc ovlivňuje odezvu protiprokluzu, ale také řazení automatické převodovky, reakce motoru na pedál plynu, tvrdost odpružení, nebo dokonce výkon klimatizace. Většinový uživatel toho beztak nejspíš nikdy nevyužije a vystačí se základním nastavením.

Technické údaje Volkswagenu Touareg
 Touareg V6 TDI/170 kWTouareg V6 TDI/210 kW
MotorV6 TDI (2969 cm3)V6 TDI (2969 cm3)
Nejvyšší výkon170 kW/231 k210 kW/286 k
Nejvyšší točivý moment
(při otáčkách za minutu)
500 Nm (1750–3000)600 Nm (2250–3250)
Převodovka8stupňová samočinná8stupňová samočinná
Nejvyšší rychlost
s ocelovými pružinami
218 km/h235 km/h
Nejvyšší rychlost
se vzduchovými pružinami
221 km/h238 km/h
0-100 km/h7,5 sekundy6,1 sekundy
Spotřeba paliva6,6 l/100 km6,6 l/100 km
Emise CO2173 g/km173 g/km
Hmotnost2070 kg
Délka4878 až 5008 mm
Šířka1984 mm
Výška1717 mm
Rozvor2894 mm
Objem kufru810 litrů
Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu

Britská premiérka Theresa Mayová doufá, že poslanci Dolní…

Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce

Obchodní řetězec Kaufland nezůstal bez šéfa dlouho. Jeho…

České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy

Státní dopravce České dráhy neuspěl v soudním sporu se…

Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána

Maďarské vládní straně Fidesz premiéra Viktora Orbána…

 
 

Přidat názorDiskuse: S VW Touareg v terénu. Ale opravdovém…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Policie opět nasadila do akce šmírovací autobusy. Natáčela přestupky řidičů Policie opět nasadila do akce šmírovací autobusy. Natáčela přestupky řidičů

Policie opět vytáhla do akce autobusy, ze kterých v rámci…

Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 



Sbohem, velká nafto! Touareg bude poslední VW s dieselovým osmiválcem Sbohem, velká nafto! Touareg bude poslední VW s dieselovým osmiválcem

Volkswagen Touareg se vznětovým vidlicovým osmiválcem je…

VW Touareg dostane osmiválec z Audi SQ7. Ale s menším výkonem VW Touareg dostane osmiválec z Audi SQ7. Ale s menším výkonem

Na autosalonu v Ženevě příští týden Volkswagen představí…

 



 
Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Dnes 19:49

Od zítřejšího rána by měly naše stránky běžet s lehce upraveným vzhledem.




Blesk.cz

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby přiznali reálné ceny za data

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby…

Předseda vlády Andrej Babiš se sešel se zástupci všech tří velkých síťových operátorů v Česku. Téma bylo jasné –…

Soud v Pákistánu vynesl verdikt za heroin: Tereza (22) se zhroutila v slzách!

Soud v Pákistánu vynesl verdikt za heroin: Tereza…

Po více než roce od zadržení Terezy Hlůškové (22) na pákistánském letišti s kufrem plným drog padl tvrdý trest.…

 

iSport.cz

Jágr pomohl proti Jihlavě Kladnu k mečbolům. Vsetín ještě žije!

Jágr pomohl proti Jihlavě Kladnu k mečbolům. Vsetín…

Hokejisté Kladna porazili ve čtvrtém semifinále první ligy doma Jihlavu 5:3 a mají v boji o postup do baráže o…

SESTŘIH: Liberec - Boleslav 5:1. Favorit válcoval, hosté střídali brankáře

SESTŘIH: Liberec - Boleslav 5:1. Favorit válcoval,…

Hokejisté Liberce porazili v prvním utkání čtvrtfinálové série play off extraligy Mladou Boleslav vysoko 5:1.…

 

Reflex.cz

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby měly novomanželům usnadnit svatební noc

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby…

Název japonského uměleckého směru Šunga lze češtiny přeložit jako „jarní obrázky“. Toto japonské umění přelomu…

Ve Francii přituhuje, bránit žlutým vestám ve výtržnostech začnou protiteroristické jednotky

Ve Francii přituhuje, bránit žlutým vestám ve…

Úřední budovy a další místa po celé Francii budou tuto sobotu strážit vojáci z protiteroristické operace…