18.11. 2018 Petr Slováček

S VW Touareg v terénu. Ale opravdovém terénu! Obstál?

 

Ve Volkswagenu jsou si tak jisti terénními vlastnostmi třetí generace touaregu, že ho dovezli do Maroka a dali novinářům volnou ruku. Dokonce i na kamenité sjezdovce nebo silnici smrti.

Touaregu posměváčci nevěří terénní schopnosti. Znalci přitom vědí, že luxusní otesánek je tradičně velmi šikovný i mimo silnici. Bez ohledu na fakt, že mu v tom pomáhají elektronické asistenty. Jasně že jsou rámové pickupy o něco dál – jenže zkuste s nimi dennodenně trávit stovky kilometrů bez sníženého komfortu. Zato touareg zejména na příplatkovém vzduchovém odpružení se systémem stabilizace náklonu doslova rozmazluje jízdou na obláčku. Přitom si zachovává potentní schopnosti. Na vlastní kůži jsme si to vyzkoušeli v marockém pohoří Atlas, kde nás nechali němečtí organizátoři drápat na kamenitou sjezdovku. Kupodivu i bez ověření předchozích schopností pustili novináře na silnici smrti – úzkou vozovku na stráni, kterou z jedné strany lemuje skála a z druhé sráz do údolí.

Snaživý šplhavec

Typickým autem v Maroku je orezlý Mercedes „Piano“, Peugeot 205 nebo Fiat Uno. Kolona naleštěných touaregů mezi nimi působí jako zjevení a vzbuzuje zájem dětí, kamkoliv přijedeme. Klobouk dolů před odvahou místních, kteří Renaultem 19 zdolávají kamenité stezky do hor. My si připadáme nepatřičně, spíš jako expedice ve fraku – ale to končí, jakmile začne výjezd na sjezdovku. Ano, v Maroku znají sníh. Dokonce i lyžují. Horské středisko Ukaimidinu nedaleko Marrákeše je s výškou tři tisíc metrů nejvýše položenou sjezdovkou v Africe – sníh tu prý mají po třetinu roku. I my jsme se potěšili pohledem na bílou čepici na obzoru při škrábání se do kamenitého svahu. Času na kochání jsme měli dost – všechnu práci za nás udělal touareg. Kola se zakousnou do podkladu, čekáte odletující kamení, a ono nic. Šplhavec se drápe pomalu do kopce – automaticky a bez jakéhokoliv zásahu šoféra. Stačí jen držet konstantní polohu plynového pedálu. V tom je právě kouzlo vyspělého SUV, které od něj zákazníci požadují. Nepotřebují zdolávat bahnité tankodromy, ale chtějí se v maximálním pohodlí dopravit kamkoliv.

TEST 2018: Volkswagen Touareg 3.0 TDI 4Motion – S technikou těch nejlepších

Sám výrobce charakterizuje schopnosti touaregu jako „dokonalé propojení silničního a terénního světa“. Jinými slovy je touareg pořád jenom luxusní SUV, primárně určené na silnice. Jenže proti konkurenci si zachoval agilní chování mimo zpevněný terén. Volkswagen se netají tím, že za to může do velké míry nálož elektronických asistentů – amarok jich údajně dostal zatím nejvíc v historii značky!

Pohled z výšky

Nutno ale dodat, že bez malého dopingu by terénní cestování po Maroku neklaplo – všechna testovací auta dostala speciální hrubé pneumatiky. Standardní silniční pláště bychom rozedrali během škrabání na kamenitou sjezdovku.

Druhým pomocníkem na naší cestě byl příplatkový paket Offroad. Ačkoliv se pro něj rozhoduje absolutní minimum zákazníků, protože většina chce jezdit jen po silnici, sada v terénu dává smysl. Kromě rozšířené škály elektronických režimů protiprokluzu obsahuje také posílený hardware: dvě tažná oka, palivovou nádrž zvětšenou z 75 na 90 litrů či ochranné plechy pod chladič a palivovou nádrž. Kryty působí bytelně, ačkoliv sám výrobce s respektem uvádí jejich využití proti odletujícímu kamení.

Posledním prvkem „expedičních“ touaregů je vzduchový podvozek. Od něj se totiž odvíjejí i terénní schopnosti auta. Zatímco stoupavost i boční náklon karoserie jsou pro levnější ocelová pera i příplatkové vzduchové pružiny totožné (60 a 35 stupňů), světlá výška dokáže být na měchách větší – 215 mm na oceli versus až 258 mm na vzduchu. A to už je pořádně znát – třeba brodivost tím stoupne ze 480 do 550 mm.

Světlá výška se jednoduše mění otočným kolečkem na středovém tunelu. Má to ale háček – v terénu se nesmíte příliš rozvášnit. S rostoucí rychlostí se totiž podvozek automaticky sníží. Je třeba na to myslet při přejezdech mezi terénními vložkami. Třeba přechodový úhel se tím sníží z 22 na 19 stupňů.

Co se v terénu hodí

Aktivní řízení všech kol
Zjednodušuje třeba parkování na malém prostoru. A jak jsme zjistili na vlastní kůži, hodí se i v terénu – zlepší rejd o metr z 12,19 na 11,19 m, takže se díky tomu zavalitý kolos lépe proplete úzkými průjezdy. Hodilo se nám to v prašných horských serpentinách sjíždění z Atlasu.

Motion Active Control
Inteligentní systém pohonu všech kol se ovládá pomocí otočného voliče na středovém tunelu. Točením doleva se volí silniční režimy, doprava zase terénní. Většina majitelů si bohatě vystačí se základním režimem Off road Auto. I nám vyhovoval a nemuseli jsme řešit, jaký terén se zrovna střídá pod koly.

Paket Off road
Specialita za příplatek rozšíří mód pohonu všech kol ještě o samostatné režimy pro písek, štěrk nebo experty. Nejvíc ovlivňuje odezvu protiprokluzu, ale také řazení automatické převodovky, reakce motoru na pedál plynu, tvrdost odpružení, nebo dokonce výkon klimatizace. Většinový uživatel toho beztak nejspíš nikdy nevyužije a vystačí se základním nastavením.

Technické údaje Volkswagenu Touareg
 Touareg V6 TDI/170 kWTouareg V6 TDI/210 kW
MotorV6 TDI (2969 cm3)V6 TDI (2969 cm3)
Nejvyšší výkon170 kW/231 k210 kW/286 k
Nejvyšší točivý moment
(při otáčkách za minutu)
500 Nm (1750–3000)600 Nm (2250–3250)
Převodovka8stupňová samočinná8stupňová samočinná
Nejvyšší rychlost
s ocelovými pružinami
218 km/h235 km/h
Nejvyšší rychlost
se vzduchovými pružinami
221 km/h238 km/h
0-100 km/h7,5 sekundy6,1 sekundy
Spotřeba paliva6,6 l/100 km6,6 l/100 km
Emise CO2173 g/km173 g/km
Hmotnost2070 kg
Délka4878 až 5008 mm
Šířka1984 mm
Výška1717 mm
Rozvor2894 mm
Objem kufru810 litrů
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték

SŽDC chystá rychlou trať do Mnichova. Dokončení české…

 
 

Přidat názorDiskuse: S VW Touareg v terénu. Ale opravdovém…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Euro NCAP 2018: Volkswagen Touareg – Pět hvězd i s jistými nedostatky Euro NCAP 2018: Volkswagen Touareg – Pět hvězd i s jistými nedostatky

Volkswagen Touareg ve své třetí generaci získal plný…

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu? Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW…

 



 
Škoda Scala RS by mohla být sympatický hot-hatch. Proč se jej nedočkáme?

Škoda Scala RS by mohla být sympatický hot-hatch. Proč se jej nedočkáme?

Dnes 09:39

Teprve před pár dny představila mladoboleslavská Škodovka nový kompaktní hatchback Scala, už teď však víme, jak by mohla vypadat sportovní verze RS.




Blesk.cz

Cítím se být ještě potřebná! Broňa (73) pomáhá každé úterý v domově důchodců ve Slivenci. Proč?

Cítím se být ještě potřebná! Broňa (73) pomáhá každé…

Odchod do důchodu nemusí znamenat konec aktivního života. Mezi seniory se najdou i tací, kteří hodiny u televize…

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále vázne. Dopravu komplikují kamioňáci

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále…

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i dnes ráno sjízdná jen s velkými problémy, řidiči stále čekají v dlouhých…

 

iSport.cz

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Basketbalisté Washingtonu prohráli v NBA potřetí za sebou, a to 125:130 s Bostonem po prodloužení, přestože…

Vrba vyšvihl kotoul, Plzeň slaví. Dělám je jen mimořádně, těší kouče

Vrba vyšvihl kotoul, Plzeň slaví. Dělám je jen…

Sedm bodů ve skupině, přes 770 milionů na klubovém kontě, třetí postup z Ligy mistrů do jara v Evropské lize.…

 

Reflex.cz

Jindra Hojer, 94 let, skaut. Takhle dnes vypadá pán, který se stal vzorem k jedné z postav Rychlých šípů

Jindra Hojer, 94 let, skaut. Takhle dnes vypadá pán,…

Existovaly Rychlé šípy také ve skutečnosti? To je otázka, která trápila generace dětí a po nich samozřejmě…

Místo, kde ruští vědci experimentovali s morem. Jak dnes vypadá tajemná tvrz Alexander?

Místo, kde ruští vědci experimentovali s morem. Jak…

Německá agentura Ruptly zveřejnila dechberoucí záběry zamrzlé tvrze Alexander, kde na konci 19. století…