Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST S VW Touareg v terénu. Ale opravdovém terénu! Obstál?

Petr Slováček
Diskuze (35)
Ve Volkswagenu jsou si tak jisti terénními vlastnostmi třetí generace touaregu, že ho dovezli do Maroka a dali novinářům volnou ruku. Dokonce i na kamenité sjezdovce nebo silnici smrti.

Touaregu posměváčci nevěří terénní schopnosti. Znalci přitom vědí, že luxusní otesánek je tradičně velmi šikovný i mimo silnici. Bez ohledu na fakt, že mu v tom pomáhají elektronické asistenty. Jasně že jsou rámové pickupy o něco dál – jenže zkuste s nimi dennodenně trávit stovky kilometrů bez sníženého komfortu. Zato touareg zejména na příplatkovém vzduchovém odpružení se systémem stabilizace náklonu doslova rozmazluje jízdou na obláčku. Přitom si zachovává potentní schopnosti. Na vlastní kůži jsme si to vyzkoušeli v marockém pohoří Atlas, kde nás nechali němečtí organizátoři drápat na kamenitou sjezdovku. Kupodivu i bez ověření předchozích schopností pustili novináře na silnici smrti – úzkou vozovku na stráni, kterou z jedné strany lemuje skála a z druhé sráz do údolí.

Snaživý šplhavec

Typickým autem v Maroku je orezlý Mercedes „Piano“, Peugeot 205 nebo Fiat Uno. Kolona naleštěných touaregů mezi nimi působí jako zjevení a vzbuzuje zájem dětí, kamkoliv přijedeme. Klobouk dolů před odvahou místních, kteří Renaultem 19 zdolávají kamenité stezky do hor. My si připadáme nepatřičně, spíš jako expedice ve fraku – ale to končí, jakmile začne výjezd na sjezdovku. Ano, v Maroku znají sníh. Dokonce i lyžují. Horské středisko Ukaimidinu nedaleko Marrákeše je s výškou tři tisíc metrů nejvýše položenou sjezdovkou v Africe – sníh tu prý mají po třetinu roku. I my jsme se potěšili pohledem na bílou čepici na obzoru při škrábání se do kamenitého svahu. Času na kochání jsme měli dost – všechnu práci za nás udělal touareg. Kola se zakousnou do podkladu, čekáte odletující kamení, a ono nic. Šplhavec se drápe pomalu do kopce – automaticky a bez jakéhokoliv zásahu šoféra. Stačí jen držet konstantní polohu plynového pedálu. V tom je právě kouzlo vyspělého SUV, které od něj zákazníci požadují. Nepotřebují zdolávat bahnité tankodromy, ale chtějí se v maximálním pohodlí dopravit kamkoliv.

Sám výrobce charakterizuje schopnosti touaregu jako „dokonalé propojení silničního a terénního světa“. Jinými slovy je touareg pořád jenom luxusní SUV, primárně určené na silnice. Jenže proti konkurenci si zachoval agilní chování mimo zpevněný terén. Volkswagen se netají tím, že za to může do velké míry nálož elektronických asistentů – amarok jich údajně dostal zatím nejvíc v historii značky!

Pohled z výšky

Nutno ale dodat, že bez malého dopingu by terénní cestování po Maroku neklaplo – všechna testovací auta dostala speciální hrubé pneumatiky. Standardní silniční pláště bychom rozedrali během škrabání na kamenitou sjezdovku.

Druhým pomocníkem na naší cestě byl příplatkový paket Offroad. Ačkoliv se pro něj rozhoduje absolutní minimum zákazníků, protože většina chce jezdit jen po silnici, sada v terénu dává smysl. Kromě rozšířené škály elektronických režimů protiprokluzu obsahuje také posílený hardware: dvě tažná oka, palivovou nádrž zvětšenou z 75 na 90 litrů či ochranné plechy pod chladič a palivovou nádrž. Kryty působí bytelně, ačkoliv sám výrobce s respektem uvádí jejich využití proti odletujícímu kamení.

Posledním prvkem „expedičních“ touaregů je vzduchový podvozek. Od něj se totiž odvíjejí i terénní schopnosti auta. Zatímco stoupavost i boční náklon karoserie jsou pro levnější ocelová pera i příplatkové vzduchové pružiny totožné (60 a 35 stupňů), světlá výška dokáže být na měchách větší – 215 mm na oceli versus až 258 mm na vzduchu. A to už je pořádně znát – třeba brodivost tím stoupne ze 480 do 550 mm.

Světlá výška se jednoduše mění otočným kolečkem na středovém tunelu. Má to ale háček – v terénu se nesmíte příliš rozvášnit. S rostoucí rychlostí se totiž podvozek automaticky sníží. Je třeba na to myslet při přejezdech mezi terénními vložkami. Třeba přechodový úhel se tím sníží z 22 na 19 stupňů.

Co se v terénu hodí

Aktivní řízení všech kol

Zjednodušuje třeba parkování na malém prostoru. A jak jsme zjistili na vlastní kůži, hodí se i v terénu – zlepší rejd o metr z 12,19 na 11,19 m, takže se díky tomu zavalitý kolos lépe proplete úzkými průjezdy. Hodilo se nám to v prašných horských serpentinách sjíždění z Atlasu.

Motion Active Control

Inteligentní systém pohonu všech kol se ovládá pomocí otočného voliče na středovém tunelu. Točením doleva se volí silniční režimy, doprava zase terénní. Většina majitelů si bohatě vystačí se základním režimem Off road Auto. I nám vyhovoval a nemuseli jsme řešit, jaký terén se zrovna střídá pod koly.

Paket Off road

Specialita za příplatek rozšíří mód pohonu všech kol ještě o samostatné režimy pro písek, štěrk nebo experty. Nejvíc ovlivňuje odezvu protiprokluzu, ale také řazení automatické převodovky, reakce motoru na pedál plynu, tvrdost odpružení, nebo dokonce výkon klimatizace. Většinový uživatel toho beztak nejspíš nikdy nevyužije a vystačí se základním nastavením.

Technické údaje Volkswagenu Touareg
 Touareg V6 TDI/170 kWTouareg V6 TDI/210 kW
MotorV6 TDI (2969 cm3)V6 TDI (2969 cm3)
Nejvyšší výkon170 kW/231 k210 kW/286 k
Nejvyšší točivý moment
(při otáčkách za minutu)
500 Nm (1750–3000)600 Nm (2250–3250)
Převodovka8stupňová samočinná8stupňová samočinná
Nejvyšší rychlost
s ocelovými pružinami
218 km/h235 km/h
Nejvyšší rychlost
se vzduchovými pružinami
221 km/h238 km/h
0-100 km/h7,5 sekundy6,1 sekundy
Spotřeba paliva6,6 l/100 km6,6 l/100 km
Emise CO2173 g/km173 g/km
Hmotnost2070 kg
Délka4878 až 5008 mm
Šířka1984 mm
Výška1717 mm
Rozvor2894 mm
Objem kufru810 litrů

Petr Slováček
Diskuze (35)
Avatar - Emel
24. 8. 2020 11:14
Re: Vím, že nový Touareg
Enyaq bude mít MEB, special elektro. Etron z hlavy nevím jestli MEB nebo ještě něco jinýho, ale MLB asi ne.
Avatar - wakantanka
20. 11. 2018 20:20
Re: Vím, že nový Touareg
Nepoznáš : neber božie meno nadarmo? Tak mlč a radšej šúpaj nohami!
Avatar - Beefcake
19. 11. 2018 18:04
Re: auto.cz x auto-motor-und-sport.de
Spravna poznamka. A naviac nevidim (v SK cenniku) tam volitelnu mechanicku uzavierku diferencialu, ako bolo predtym. Ale ta redukcia je vacsi pruser.
19. 11. 2018 08:23
auto.cz x auto-motor-und-sport.de
Tedy ten článek ACZ je dost bída, např. zcela chybí poznámka, že poprvé u Touaregu schází redukční převodovka..., která podle německého webu v terénu dost citelně schází. Doporučuju srovnat a udělat si názor, každopádně Němci jsou v tomto případě k novému Touaregu daleko kritičtější.
[odkaz]

Jen na okraj, nové GLE s off-road paketem redukční převodovku mít bude
:yes:
Avatar - Beefcake
18. 11. 2018 23:53
Re: Vím, že nový Touareg
Traktor traktorom ostane, tam sa da tazko pomoct.