Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen XL1: Ošklivé káčátko labutí

Michal Fokt
Diskuze (33)
Věřte nebo ne, ale Volkswagen XL1 získal prestižní ocenění Designs of the Year Awards. Rozhodla patrně vnitřní krása...

Ekologická auta vesměs nefascinují krásou tvarů karoserie a pokud se dá soudit dle čtenářských diskuzí, i tak nesmiřitelné tábory, jako jsou příznivci a odpůrci koncernu VW, se povětšinou shodnou na tom, že se jim vzhled vozu Volkswagen XL1 nelíbí. Proto vás možná překvapí, že se XL1 stalo držitelem ocenění Designs of the Year Awards 2014, které vyhlašuje londýnské Design Museum.

Volkswagen zvítězil v kategorii Transport, což je jedna ze sedmi hodnocených a vítěz každé z nich je jen jeden, na rozdíl od německého Red Dot, kterých se nám letos sešlo snad šest. Říkáte si, jestli se (i zde) porotci nezbláznili?

Nikoli, jen Designs of the Year Awards nahlíží na design tak nějak... zeširoka a zdá se, že větší váhu má spíše celkový přínos a inovace, než samotný vzhled, jak dnes design většina lidí vnímá. V hodnocení XL1 není (z dobrého důvodu) o vizáži ani zmínka, zato je vyzdvihována "vnitřní krása".

Porota ocenila, že se hybridní diesel-elektrický Volkswagen XL1 stal (tak trochu) produkčním automobilem s nejmenší spotřebou tekutých paliv na světě, jehož v kombinovaném režimu spálí jen 0,9 l (jakkoli se to zatím v praxi nepotvrdilo). Porota zmiňuje i jeho extrémně nízký součinitel odporu vzduchu cd s hodnotou 0,189 i fakt, že k udržení rychlosti jízdy 100 km/h potřebuje na rovině při bezvětří výkon pouze 8,4 koně (6,18 kW), přičemž není nijak tragická ani jeho dynamika, když zrychlí z nuly na 100 km/h za 12,7 s.

Michal Fokt
Diskuze (33)
4. 5. 2014 20:50
Re: Toto je náhodou skvělý design,
To jsem nenapsal. Takže pro hnidopichy. Za prvé kvůli jednoduchosti přepokládejme, že je bezvetří, tedy rychlost vzhledem k silnici je stejná, jako rychlost vzhledem ke vzduchu. Představ si jedoucí auto. Vzhledem k silnici se pohybuje rychlostí v. Vezmi si jedno kolo tohoto auta. Jelikož auto jede v, i osa kola se vzhledem k silnici pohybuje rychlostí v. Je triviální, že kolo se v místě doteku se silnicí pohybuje nulovou rychlostí vzhledem k silnici a rychlostí -v vzhledem autu. Teď uvažuj, co dělá tentýž bod po polovině otáčky kola: pobyhuje se v vzhledem k autu. Tím pádem 2v vzhledem k silnici. Tím pádem 2v vzhledem ke vzduchu.
27. 4. 2014 13:20
Re: Toto je náhodou skvělý design,
Gouda, mohol by si my vysvetlit, preco je obvodova rychlost pneumatky 2x vyssia ako rychlost vozidla? ;-)
26. 4. 2014 09:35
Re: design je subjektivní
Mne to BMW i3 pripomina detsku prvotinu z Lega. ;-)
26. 4. 2014 09:25
Jules Verne tiež dáva
:yes:
26. 4. 2014 09:08
Re: Toto je náhodou skvělý design,
Megacruiser, mas slabsiu pamat a cruisovanie po googli [odkaz]