Volkswagen zahájil svolávací akci k Dieselgate. Jako první upraví Amarok
Volkswagen podle plánu na konci ledna zahájil v Německu svolávací akci způsobenou skandálem s měřením emisí. Jako první je do servisů svoláván pick-up Amarok poháněný dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem. Další modely s postiženými turbodiesely rodiny EA 189 budou postupně následovat v dalších týdnech a měsících.
V případě motoru 2.0 TDI dojde pouze k úpravě jeho řídící jednotky, kterou u Amaroku již schválil německý Spolkový úřad pro motorovou dopravu. Díky přehrání softwaru Amarok bude splňovat limity nastavené emisní normou Euro 5. Automobilka tvrdí, že cílem opatření bylo, aby se nijak nezměnila spotřeba paliva, vypouštěné emise oxidu uhličitého, výkon motoru nebo jeho hluk. Německý Spolkový úřad pro motorovou dopravu potvrdil, že se to v případě Amaroku skutečně povedlo.
Volkswagen jednotlivé vozy svolává k úpravě postupně, aby rozsáhlou servisní akci z logistického hlediska zvládl. Jen v Německu se svolávací akce týká asi 2,4 milionu automobilů. Majitelé zasažených aut budou do servisů svoláváni pomocí dopisů.
V následujících týdnech zamíří do opraven také postižené Passaty s 2.0 TDI pod kapotou. Na konci druhého čtvrtletí se do servisů začnou svolávat auta poháněná vznětovou dvanáctistovkou. Jako poslední se svolávací akce dočkají vozy s 1.6 TDI, a to ve třetím čtvrtletí. Do konce letošního roku má být akce hotova.
Zatímco u dvoulitru a dvanáctistovky bude stačit přehrání řídicí úpravy, šestnáctistovka se dočká i změny hardwaru. Do čtyřválce o objemu 1,6 litru bude nainstalována speciální síťka, tzv. usměrňovač proudu vzduchu. Toto zařízení zklidní víření před senzorem hmotnosti nasávaného vzduchu (váha vzduchu) a tím zpřesní jeho funkci. Zároveň to ale omezí průsvit sání, což podle technického poradce Světa motorů Martina Vaculíka může zvýšit spotřebu paliva takto upraveného auta. Možná z toho důvodu zatím úpravy 1.6 TDI Spolkový úřad pro motorovou dopravu zatím neschválil. V USA navíc problém bude řešen jiným způsobem, zřejmě pomocí nového katalyzátoru.
„Naši zákazníci se dočkají dobrého technického řešení pro jejich auto a mohou se spolehnout na rychlé provedení úprav,“ prohlašuje šéf značky Volkswagen Herbert Diess. Přehrání softwaru trvá asi půl hodiny (čistý pracovní čas), úprava 1.6 TDI zabere asi 45 minut.
Postupně budou svolávací akce zahajovány i na ostatních evropských trzích, a to po dohodě s příslušnými orgány a v souladu s předpisy daného státu. Volkswagen zdůrazňuje, že auta zasažená svolávací akcí jsou technicky bezpečná a pojízdná, a proto mohou být bez jakéhokoliv omezení používána v běžném silničním provozu.