Volvo představilo nové motory Drive-E pro modely S80, V70 a XC70
Volvo končí s pětiválci, místo kterých nabídne agregáty z nové rodiny Drive-E. Po vzoru svých menších bratříčků S60, V60 a XC60 se novou technikou nyní mohou pochlubit i modely S80, V70 a XC70.
Jako první dorazily agregáty D4 a T5. Začněme turbodieselem, který je prvním motorem s technologií i-Art, která je vylepšením dosud používaného common-railu. Na rozdíl od něj má senzor tlaku pro každý ze vstřikovačů, tedy i přesnější dávkování paliva. Díky tomu může vzrůst maximální tlak paliva z dnešních obvyklých 1800 až 2000 bar na 2500 bar. Standardem je přeplňování dvěma turbodmychadly.
Oproti současnému agregátu D4 tak novinka získává jedno turbo navíc, ztrácí však jeden válec. Kompresní poměr se snížil z 16,5 na 15,8:1 a zvýšily se volnoběžné otáčky. Volvo S80 s manuální převodovkou dokázalo v kombinovaném cyklu dosáhnout spotřeby 3,8 litru na 100 km, V70 je žíznivější o tři desetiny litru, XC70 o šest desetin. Ve spojení s novým osmistupňovým automatem z dílen Aisinu spotřeba vzroste nejvíce u S80 a to o půl litru.
Volvo Drive-E - nové motory ve srovnání s předchozími | ||||
Motor | T5 | T6 | T5 | T6 |
Rok výroby | od 2013 | od 2013 | od 2010 | od 2010 |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 1969 | 1999 | 2953 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Vrtání [mm] | 82,0 | 82,0 | 87,5 | 81,0 |
Zdvih [mm] | 93,2 | 93,2 | 83,1 | 93,2 |
Kompresní poměr | 10,8:1 | 10,0:1 | 16,5:1 | 9,3:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 180/5500 | 225/5700 | 179/6400 | 224/5600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1500-4800 | 400/2100-4500 | 320/3200 | 440/2100-4200 |
Benzinový přeplňovaný dvoulitr T5 má vrtání, zdvih i počet válců shodný se vznětovými dvoulitry. Kompresní poměr vzrostl z 9,3 na 10,3:1, přičemž výkon dosahuje hodnoty 180 kW. Spotřeba je v tomto případě samozřejmě vyšší než u dieselu: u S80 udává automobilka kombinovanou spotřebu s osmistupňovým automatem 6,2 litru, u V70 6,4 a u XC70 6,7 litru. Již dříve představená silnější verze T6 s 225 kW zatím v nabídce není.
Volvo Drive-E - nové motory ve srovnání s předchozími | |||
Motor | D4 | D4 | D4 |
Rok výroby | od 2013 | od 2010 | od 2010 |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 1984 | 2400 |
Válce/ventily | 4/4 | 5/4 | 5/4 |
Vrtání [mm] | 82,0 | 81,0 | 81,0 |
Zdvih [mm] | 93,2 | 77,0 | 93,2 |
Kompresní poměr | 15,8:1 | 16,5:1 | 16,5:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 133/4250 | 120/3000 | 120/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 400/1750-2500 | 400/1500-2500 | 420/1500-2500 |