reklama


Volvo S40 - nejmenší seveřan

Volvo S40 - nejmenší seveřan

 
 

Volvo představilo na frankfurtském autosalonu nástupce svého nejmenšího modelu S40 a zájemcům o kvalitní čtyřdveřový sedan střední třídy tak připravilo zajímavou alternativu.

Design nového vozidla byl navržen tak, aby vyjadřoval výkon a dynamičnost a záměrem bylo nalákat mladší zákazníky. Přesto však nejde o žádný zásadní redesign stávajícího modelu a jedná se spíš o zdařilou evoluci a přiblížení vzhledu vozu vyšším modelům S60 a S80. Karosérie tak oplývá čistými tvary inspirovanými klasickým skandinávským designem s maximálním skloubením formy a funkčnosti. Nejvýraznějším prvkem sportovního vzhledu je kabina posunutá vpřed. Celková délka vozu byla o 48 milimetrů zkrácena, zatímco rozvor povyrostl o 78 milimetrů, tím se zkrátily převisy karosérie a karosérie získala na kompaktnosti. Při pohledu shora je ponton karosérie tvarován jako trup lodi, když se směrem k přídi a zádi mírně zužuje. Na rozdíl od vyšších modelů Volva jsou tak dveře tvarovány konvexně z čehož těží vnitřní šířka prostoru pro cestující. Příď vozu zdobí tradiční mřížka na kterou navazuje výrazný „V“ prolis kapoty, to vše v duchu zachování identity značky. Také zadní svítilny jsou ve stylu větších modelů, díky čemuž Volvo S40 bezpečně poznáte i zezadu. Celkově tak S40 působí dojmem sportovce ve fraku a nabízí spíše konzervativní, nadčasové tvary bez zbytečných výstředností.

Oproti evolučním vnějším změnám, v interiéru se tvůrci hlásí k revolučním krokům, přičemž inspiraci hledali za hranicemi automobilového světa. Snahou bylo především maximálně využít obestavěný prostor a vytvořit dojem většího vozu navzdory vnějším kompaktním rozměrům. Interiér je rozdělen do několika vizuálních hladin. První hladinou je hrana běžící kolem celého interiéru podél oken a vytvářející dojem bezpečí. Další hladinou je přístrojová deska s výdechy ventilace a dalšími detaily sdruženými do ostrůvků ve volné ploše. Nejvýraznější novinkou interiéru je bezpochyby tenoučký středový panel spojující středový tunel s přístrojovou deskou. Na místo aby byl prostor za tímto panelem zakryt a skrýval jen změť drátů, zde je k němu volný přístup z obou stran a poskytuje překvapivý ukládací prostor. Samotný panel obsahuje ve své horní části ovladače audio soustavy s integrovaným telefonem a v části spodní ovladače ventilace a klimatizace. Uspořádání panelu bylo odvozeno od vzhledu dálkových ovladačů moderních audio a video systémů. Celý interiér je osvětlen diskrétními bodovými svítilnami, které osvětlují jeho určité části a vytvářejí tak dojem divadelního osvětlení.

Pod přední kapotou nalezneme jak zážehové, tak vznětové motory. Nová generace benzínových motorů nese označení RNC, přičemž „C“ značí „compact“. To naznačuje, že jedním z hlavních úkolů konstruktérů při dalším vývoji motorů z větších modelů byly kompaktní rozměry spolu se snížením hmotnosti. Výsledkem je zkrácení těchto pětiválců o 25 milimetrů a zúžení motoru o neuvěřitelných 200 milimetrů, což umožnilo příčnou montáž do kompaktního vozu. Pětiválce jsou dodávány s objemy 2.4 litru pro atmosférickou verzi a 2.5 litru v případě přeplňovaného motoru. Pětiválcová koncepce s poměrně velkým objemem a dlouhým zdvihem poskytuje vysoký kroutící moment od nízkých otáček a výsledkem je jak svižná akcelerace tak možnost klidné, plynulé jízdy bez potřeby přílišného vytáčení motoru. Oba motory jsou osazeny rozvodem DOHC se čtyřmi ventily na válec a systémem variabilního časování. Atmosférické motory jsou dodávány ve dvou výkonových variantách, 2.4 poskytuje 103 kW (140 k) a 220 Nm, zatímco 2.4i 125 kW (170 k) a 230 Nm. Vrcholem je motor s nízkotlakým přeplňováním turbodmychadlem. Komora turbíny je odlita společně s výfukovým potrubím z vysoce legované, žáruvzdorné ocelolitiny. Díky tomu motor vyžaduje méně chlazení pomocí bohatší směsi, což přináší snížení spotřeby a emisí. Turboverze produkuje výkon 162 kW (220 koní) a maximum točivého momentu 320 Nm. Příznivcům vznětových motorů je nabízen čtyřválec o objemu dvou litrů. Výsledek spolupráce Fordu a Peugeotu je osazen druhou generací přímého vstřikování „common rail“ s piezo-elektrickými vstřikovači, které umožňují zvýšení počtu předvstřiků a tím pomáhají snižovat hluk a úroveň emisí. V roce 2004 se počítá s nasazením filtru pevných částic k tomuto motoru. Dvoulitrový turbodiesel má maximum výkonu 96 kW (136 k) a kroutícího momentu 340 Nm. V budoucnu se ještě dočkáme benzínových čtyřválců 1.6 a 1.8 litru a turbodieselu 1.6 litru a v plánu jsou také motory spalující zemní plyn nebo bioplyn.

Výkon je přenášen na přední kola prostřednictvím pětistupňové, popřípadě šestistupňové převodovky. Obě atmosférické pohonné jednotky spolupracují s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, zatímco vrcholný model využívá manuální šestistupňovou skříň převzatou ze sportovních S60 R a V 70 R. Obě převodovky se mohou pochlubit trojitou synchronizací z čehož těží především rychlost řazení a životnost převodovky. Také diesel využívá šestistupňovou převodovku, ale jiného typu. Na přání je možné S40 osadit pětistupňovým automatem s adaptivním řízením. Plánuje se také zavedení modelu s pohonem čtyř kol.

Podvozek vozu byl vyvíjen s ohledem na dosažení maximálního požitku z jízdy a vysoké úrovně bezpečnosti, tak, aby okamžitě reagoval na řidičovy povely. Podvozek těží především z prodlouženého rozvoru a širšího rozchodu kol. Technologie nezávislého zavěšení všech kol byla převzata z vyšších modelů. Přední kola jsou zavěšena na příčných ramenech a vzpěrách McPherson, zatímco zadní kola využívají víceprvkového zavěšení „multi link“, v tomto případě pomocí dvojice příčných ramen a jednoho podélného ramena na každé kolo. Odpružení zajišťují konvenční vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Přední náprava a elektro-hydraulické řízení byly konstruovány pro rychlou a precizní odezvu předních kol.

Bezpečnost je v případě Volva vždy silnou stránkou a zasloužila by si vlastní článek. V případě aktivní bezpečnosti sází Volvo na vyspělý podvozek s pasivním řízením kol zadní nápravy a s možností osazením elektronickými systémy STC (Stability and Traction Control) nebo DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), v případě připravované verze S40 T5 s elektronicky ovládaným systémem pohonu všech kol.

O bezpečné zastavení se starají brzdy standardně osazené ABS s elektronickým přerozdělením brzdné síly a systémem panického brždění EBA. Velkým krokem vpřed je též vyspělý „Intelligent Driver Information System“, ten se prostřednictvím vestavěného GSM telefonu stará o příjem informací ohledně dopravní situace.

V případě že dojde na nejhorší a kolizi již nelze zabránit, nastupuje vyspělý systém pasivní bezpečnosti vyvinutý v nejmodernějších světových laboratořích zaměřených na pasivní bezpečnost – Volvo Cars Safety Centre. Konstruktéři si vytýčili skutečně nelehký úkol – dosáhnout stejné úrovně pasivní bezpečnosti jako v mnohem větším modelu S80. Základem je o 68% zvýšená torzní tuhost karosérie oproti současnému modelu. Příď vozu je rozdělena do tří deformačních zón, ta první je tvořena nárazníkem a v případě menších nárazů dojde jen k deformaci jeho vnitřní struktury. Čelní náraz při vyšších rychlostech je zachycen další zónou. Přední části skeletu, které jsou vyrobeny z vysoce tažné oceli, mají schopnost svou deformací pojmout značnou část kinetické energie. Tomu pomáhá též kompaktní motor s možností podélného posuvu o 150 milimetrů. Další zóna má za úkol zastavit deformaci a pokud možno zachovat prostor pro cestující nedotčený.

Dalšími bezpečnostními prvky jsou deformovatelné pedály, dvoustupňové airbagy a předpínače bezpečnostních pásů s omezovači zádržné síly.V případě čelního nárazu se o bezpečnost starají boční airbagy a airbagy ve formě „záclon“ přes okna. Volvo je před konkurencí bezpochyby napřed v případě ochrany chodců a cyklistů při střetu. Vnější tvar karosérie je z tohoto důvodu prost ostrých hran a mezi přední kapotou a motorem je 70 milimetrů prostoru umožňující její deformaci při pádu lidského těla.

Volvo hodlá ročně prodat 70.000 vozidel S40, z toho 20.000 v USA. Jedná se o smělý plán, ale S40 má předpoklady uspět, protože představuje vyspělé technologie a nabízí líbivý a nevtíravý design s jistou dávkou exklusivity švédských vozů.



Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Část pošťáků hrozí stávkou, chtějí vyšší platy Část pošťáků hrozí stávkou, chtějí vyšší platy

Menší odborové organizace na České poště by příští týden…

Česko nechce větší šetření s energií, návrh Bruselu  se mu nelíbí Česko nechce větší šetření s energií, návrh Bruselu se mu nelíbí

Česká republika patří mezi několik států Evropské unie,…

Výrobci obřích rypadel Unex spadly loni tržby i zisk Výrobci obřích rypadel Unex spadly loni tržby i zisk

Strojírensko-metalurgické společnosti Unex z Uničova na…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 




Volvo S40/V50 2011 s motory D2, D3 a D4: Technická data nových turbodieselů a české ceny Volvo S40/V50 2011 s motory D2, D3 a D4: Technická data nových turbodieselů a české ceny

Volvo v tichosti provedlo několik změn v nabídce motorů…

Volvo DRIVe: Úsporné verze C30, S40 a V50 s motorem 1,6D Volvo DRIVe: Úsporné verze C30, S40 a V50 s motorem 1,6D

Volvo na autosalonu v Paříži představí modely C30, S40 a…

 



 
Dacia trhá rekordy a přesto by mohla prodávat více. Jakých novinek se dočkáme v roce 2017?

Dacia trhá rekordy a přesto by mohla prodávat více. Jakých novinek se dočkáme v roce 2017?

Dnes 15:50

Prodeje Dacie čile rostou, české zastoupení přesto neprodává tolik aut, kolik by si přálo. Nedostává totiž dostatečný počet vozů.




Blesk.cz

45 let od smrti Jiřího Grossmanna: Nemoc tajil, jeho kostra děsila Urbánkovou

45 let od smrti Jiřího Grossmanna: Nemoc tajil, jeho…

Od jeho smrti dnes uplynulo pětačtyřicet let, přesto jeho texty i humor patří dodnes k nejvyhledávanějším. Jiří…

Bloomberg: bude pouze jeden iPhone 8 s OLED displejem. Samsung nestíhá vyrábět

Bloomberg: bude pouze jeden iPhone 8 s OLED…

O tom, že Apple představí iPhone 8 s OLED displejem se mluví již dost dlouho, naposledy tato informace zavířila…

 

iSport.cz

Agüero dostal stop na čtyři zápasy. Přijde o šlágr s Arsenalem

Agüero dostal stop na čtyři zápasy. Přijde o šlágr s…

Fotbalisté Manchesteru City budou v příštích čtyřech zápasech anglické ligy postrádat svého nejlepšího střelce…

Kýhos: Řve tady celá hala, jako když je to HC Polanský a ne HC Oceláři

Kýhos: Řve tady celá hala, jako když je to HC…

Velmi nelibě nesou fanoušci Ocelářů absenci dlouholetého lídra Jiřího Polanského. Brzy pětatřicetiletý útočník…

 

Reflex.cz

Jak se změnila Země za posledních 30 let? Sledujte unikátní časosběrné video od Googlu

Jak se změnila Země za posledních 30 let? Sledujte…

V rámci oslav svých 10 narozenin se internetový vyhledávač Google rozhodl podělit o velmi unikátní video. Ve…

Muž vyvolal staré svatební snímky z koupeného foťáku. Svatebčané je viděli po 50 letech

Muž vyvolal staré svatební snímky z koupeného…

Rumunský fotograf Alex Galmeanu, který si koupil na internetu starý foťák, nemohl uvěřit svým očím. Když…

 
 
reklama