Volvo S40 - nejmenší seveřan

Volvo S40 - nejmenší seveřan

 
 
22.10. 2003

Volvo představilo na frankfurtském autosalonu nástupce svého nejmenšího modelu S40 a zájemcům o kvalitní čtyřdveřový sedan střední třídy tak připravilo zajímavou alternativu.

Design nového vozidla byl navržen tak, aby vyjadřoval výkon a dynamičnost a záměrem bylo nalákat mladší zákazníky. Přesto však nejde o žádný zásadní redesign stávajícího modelu a jedná se spíš o zdařilou evoluci a přiblížení vzhledu vozu vyšším modelům S60 a S80. Karosérie tak oplývá čistými tvary inspirovanými klasickým skandinávským designem s maximálním skloubením formy a funkčnosti. Nejvýraznějším prvkem sportovního vzhledu je kabina posunutá vpřed. Celková délka vozu byla o 48 milimetrů zkrácena, zatímco rozvor povyrostl o 78 milimetrů, tím se zkrátily převisy karosérie a karosérie získala na kompaktnosti. Při pohledu shora je ponton karosérie tvarován jako trup lodi, když se směrem k přídi a zádi mírně zužuje. Na rozdíl od vyšších modelů Volva jsou tak dveře tvarovány konvexně z čehož těží vnitřní šířka prostoru pro cestující. Příď vozu zdobí tradiční mřížka na kterou navazuje výrazný „V“ prolis kapoty, to vše v duchu zachování identity značky. Také zadní svítilny jsou ve stylu větších modelů, díky čemuž Volvo S40 bezpečně poznáte i zezadu. Celkově tak S40 působí dojmem sportovce ve fraku a nabízí spíše konzervativní, nadčasové tvary bez zbytečných výstředností.

Oproti evolučním vnějším změnám, v interiéru se tvůrci hlásí k revolučním krokům, přičemž inspiraci hledali za hranicemi automobilového světa. Snahou bylo především maximálně využít obestavěný prostor a vytvořit dojem většího vozu navzdory vnějším kompaktním rozměrům. Interiér je rozdělen do několika vizuálních hladin. První hladinou je hrana běžící kolem celého interiéru podél oken a vytvářející dojem bezpečí. Další hladinou je přístrojová deska s výdechy ventilace a dalšími detaily sdruženými do ostrůvků ve volné ploše. Nejvýraznější novinkou interiéru je bezpochyby tenoučký středový panel spojující středový tunel s přístrojovou deskou. Na místo aby byl prostor za tímto panelem zakryt a skrýval jen změť drátů, zde je k němu volný přístup z obou stran a poskytuje překvapivý ukládací prostor. Samotný panel obsahuje ve své horní části ovladače audio soustavy s integrovaným telefonem a v části spodní ovladače ventilace a klimatizace. Uspořádání panelu bylo odvozeno od vzhledu dálkových ovladačů moderních audio a video systémů. Celý interiér je osvětlen diskrétními bodovými svítilnami, které osvětlují jeho určité části a vytvářejí tak dojem divadelního osvětlení.

Pod přední kapotou nalezneme jak zážehové, tak vznětové motory. Nová generace benzínových motorů nese označení RNC, přičemž „C“ značí „compact“. To naznačuje, že jedním z hlavních úkolů konstruktérů při dalším vývoji motorů z větších modelů byly kompaktní rozměry spolu se snížením hmotnosti. Výsledkem je zkrácení těchto pětiválců o 25 milimetrů a zúžení motoru o neuvěřitelných 200 milimetrů, což umožnilo příčnou montáž do kompaktního vozu. Pětiválce jsou dodávány s objemy 2.4 litru pro atmosférickou verzi a 2.5 litru v případě přeplňovaného motoru. Pětiválcová koncepce s poměrně velkým objemem a dlouhým zdvihem poskytuje vysoký kroutící moment od nízkých otáček a výsledkem je jak svižná akcelerace tak možnost klidné, plynulé jízdy bez potřeby přílišného vytáčení motoru. Oba motory jsou osazeny rozvodem DOHC se čtyřmi ventily na válec a systémem variabilního časování. Atmosférické motory jsou dodávány ve dvou výkonových variantách, 2.4 poskytuje 103 kW (140 k) a 220 Nm, zatímco 2.4i 125 kW (170 k) a 230 Nm. Vrcholem je motor s nízkotlakým přeplňováním turbodmychadlem. Komora turbíny je odlita společně s výfukovým potrubím z vysoce legované, žáruvzdorné ocelolitiny. Díky tomu motor vyžaduje méně chlazení pomocí bohatší směsi, což přináší snížení spotřeby a emisí. Turboverze produkuje výkon 162 kW (220 koní) a maximum točivého momentu 320 Nm. Příznivcům vznětových motorů je nabízen čtyřválec o objemu dvou litrů. Výsledek spolupráce Fordu a Peugeotu je osazen druhou generací přímého vstřikování „common rail“ s piezo-elektrickými vstřikovači, které umožňují zvýšení počtu předvstřiků a tím pomáhají snižovat hluk a úroveň emisí. V roce 2004 se počítá s nasazením filtru pevných částic k tomuto motoru. Dvoulitrový turbodiesel má maximum výkonu 96 kW (136 k) a kroutícího momentu 340 Nm. V budoucnu se ještě dočkáme benzínových čtyřválců 1.6 a 1.8 litru a turbodieselu 1.6 litru a v plánu jsou také motory spalující zemní plyn nebo bioplyn.

Výkon je přenášen na přední kola prostřednictvím pětistupňové, popřípadě šestistupňové převodovky. Obě atmosférické pohonné jednotky spolupracují s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, zatímco vrcholný model využívá manuální šestistupňovou skříň převzatou ze sportovních S60 R a V 70 R. Obě převodovky se mohou pochlubit trojitou synchronizací z čehož těží především rychlost řazení a životnost převodovky. Také diesel využívá šestistupňovou převodovku, ale jiného typu. Na přání je možné S40 osadit pětistupňovým automatem s adaptivním řízením. Plánuje se také zavedení modelu s pohonem čtyř kol.

Podvozek vozu byl vyvíjen s ohledem na dosažení maximálního požitku z jízdy a vysoké úrovně bezpečnosti, tak, aby okamžitě reagoval na řidičovy povely. Podvozek těží především z prodlouženého rozvoru a širšího rozchodu kol. Technologie nezávislého zavěšení všech kol byla převzata z vyšších modelů. Přední kola jsou zavěšena na příčných ramenech a vzpěrách McPherson, zatímco zadní kola využívají víceprvkového zavěšení „multi link“, v tomto případě pomocí dvojice příčných ramen a jednoho podélného ramena na každé kolo. Odpružení zajišťují konvenční vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Přední náprava a elektro-hydraulické řízení byly konstruovány pro rychlou a precizní odezvu předních kol.

Bezpečnost je v případě Volva vždy silnou stránkou a zasloužila by si vlastní článek. V případě aktivní bezpečnosti sází Volvo na vyspělý podvozek s pasivním řízením kol zadní nápravy a s možností osazením elektronickými systémy STC (Stability and Traction Control) nebo DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), v případě připravované verze S40 T5 s elektronicky ovládaným systémem pohonu všech kol.

O bezpečné zastavení se starají brzdy standardně osazené ABS s elektronickým přerozdělením brzdné síly a systémem panického brždění EBA. Velkým krokem vpřed je též vyspělý „Intelligent Driver Information System“, ten se prostřednictvím vestavěného GSM telefonu stará o příjem informací ohledně dopravní situace.

V případě že dojde na nejhorší a kolizi již nelze zabránit, nastupuje vyspělý systém pasivní bezpečnosti vyvinutý v nejmodernějších světových laboratořích zaměřených na pasivní bezpečnost – Volvo Cars Safety Centre. Konstruktéři si vytýčili skutečně nelehký úkol – dosáhnout stejné úrovně pasivní bezpečnosti jako v mnohem větším modelu S80. Základem je o 68% zvýšená torzní tuhost karosérie oproti současnému modelu. Příď vozu je rozdělena do tří deformačních zón, ta první je tvořena nárazníkem a v případě menších nárazů dojde jen k deformaci jeho vnitřní struktury. Čelní náraz při vyšších rychlostech je zachycen další zónou. Přední části skeletu, které jsou vyrobeny z vysoce tažné oceli, mají schopnost svou deformací pojmout značnou část kinetické energie. Tomu pomáhá též kompaktní motor s možností podélného posuvu o 150 milimetrů. Další zóna má za úkol zastavit deformaci a pokud možno zachovat prostor pro cestující nedotčený.

Dalšími bezpečnostními prvky jsou deformovatelné pedály, dvoustupňové airbagy a předpínače bezpečnostních pásů s omezovači zádržné síly.V případě čelního nárazu se o bezpečnost starají boční airbagy a airbagy ve formě „záclon“ přes okna. Volvo je před konkurencí bezpochyby napřed v případě ochrany chodců a cyklistů při střetu. Vnější tvar karosérie je z tohoto důvodu prost ostrých hran a mezi přední kapotou a motorem je 70 milimetrů prostoru umožňující její deformaci při pádu lidského těla.

Volvo hodlá ročně prodat 70.000 vozidel S40, z toho 20.000 v USA. Jedná se o smělý plán, ale S40 má předpoklady uspět, protože představuje vyspělé technologie a nabízí líbivý a nevtíravý design s jistou dávkou exklusivity švédských vozů.



Spolupracujeme s TipCars.com
Protesty ve Francii proti zdražování pohonných hmot  si vyžádaly stovky zraněných a jednu mrtvou Protesty ve Francii proti zdražování pohonných hmot si vyžádaly stovky zraněných a jednu mrtvou

Přes čtyři sta raněných, z toho čtrnáct těžce, a jednu…

Co bude s General Electric? Čtěte čtyři scénáře budoucnosti padajícího obra Co bude s General Electric? Čtěte čtyři scénáře budoucnosti padajícího obra

Ještě před několika lety se mohlo jevit neuvěřitelně, že…

Hamáček: Nejlepší by bylo, kdyby vláda pokračovala bez Babiše Hamáček: Nejlepší by bylo, kdyby vláda pokračovala bez Babiše

Předseda ČSSD a vicepremiér Jan Hamáček by teď pro…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Oficiální světová premiéra Kie ProCeed proběhla už na…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 



Volvo S40/V50 2011 s motory D2, D3 a D4: Technická data nových turbodieselů a české ceny Volvo S40/V50 2011 s motory D2, D3 a D4: Technická data nových turbodieselů a české ceny

Volvo v tichosti provedlo několik změn v nabídce motorů…

Volvo DRIVe: Úsporné verze C30, S40 a V50 s motorem 1,6D Volvo DRIVe: Úsporné verze C30, S40 a V50 s motorem 1,6D

Volvo na autosalonu v Paříži představí modely C30, S40 a…

 



 
Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Dnes 17:35

Automobilový zákon odpovědnosti za škodu je starý právě 110 let. Dějiny českého pojišťovnictví však ještě o 210 let starší.




Blesk.cz

Nubia X je hit. První várka „celodisplejového“ smartphonu se vyprodala za minutu

Nubia X je hit. První várka „celodisplejového“…

Nubia X je další z novodobých smartphonů, které se snaží od konkurence odlišit atypickou konstrukcí. V případě…

Drexler po skončení StarDance: Nespravedlnost! Nedokázala sledovat taneční páry

Drexler po skončení StarDance: Nespravedlnost!…

Po pátém vyřazovacím večeru StarDance skončil Dalibor Gondík s Alicí Stodůlkovou. Jaké měla z průběhu včerejšího…

 

iSport.cz

Big Save Dave! Rittich si zaklel a lapil Draisaitla. Je nejlepší dvojkou v NHL

Big Save Dave! Rittich si zaklel a lapil Draisaitla.…

Co spojuje finskou hvězdu Pekku Rinneho a českého brankáře Davida Ritticha? Jedná se o jediné dva brankáře,…

Ty vole, taková nálož! Youtuber The Top pařil CZC.cz iSport Cup. Postoupil?

Ty vole, taková nálož! Youtuber The Top pařil CZC.cz…

Nikdy předtím se žádného turnaje nezúčastnil. "Poprvé jsem se nechal zlákat!" zdůraznil Vojta Mikulík alias The…

 

Reflex.cz

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický vyráží na narozeninové turné

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický…

Emil Viklický je hudební pojem, který by jistě vystačil na samostatnou knihu. Moravský rodák z Olomouce, kde…

Svědectví ženy o svobodě a demokracii penisů. Jaká je Výstava skutečně nahých mužů?

Svědectví ženy o svobodě a demokracii penisů. Jaká…

Co s načatým 17. listopadem? Jít demonstrovat, poslechnout si koncert nebo se zúčastnit satirického průvodu? To…