Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozy Mercedes-Benz budou umět samy řídit do roku 2020

David Bureš
Diskuze (29)
Mercedes-Benz chce být opět jedničkou mezi prémiovými výrobci. K tomuto titulu mu mají pomoci i auta, která umějí sama řídit.

Nejnovější generace Mercedesu-Benz třídy S už umí sama řídit – její adaptivní tempomat dostal funkci udržování jízdy v daném pruhu. Zatímco nyní auto samo řídí jen 15 sekund poté, co řidič sundá ruce z volantu, do budoucna Mercedes-Benz počítá s vozy se zcela automatickým řízením.

Stuttgartský výrobce chce být dokonce první automobilkou, která sériový vůz s automatickým řízením nabídne. Šéf vývoje a výzkumu Thomas Weber agentuře Reuters sdělil, že takový model Mercedes nabídne do konce tohoto desetiletí.

Automatizované Mercedesy mají zvládnout samy řídit při jízdě na dálnici nebo v dopravní zácpě. Tato auta se mají umět vypořádat i s náročnějšími situacemi, jako je červené světlo na semaforu nebo chodci křižující silnici. Systém automatického řízení má řidiči usnadnit řízení a také zvýšit bezpečnost automobilů.

Mercedes-Benz není jedinou firmou, která auta bez řidiče vyvíjí. Na plně automatizovaném automobilu pracují i Google, Nissan nebo přímí konkurenti stuttgartské automobilky – Audi a BMW.

Google prý uvažuje o možnosti využít tyto automobily k vytvoření automatické taxislužby. Nissan pak má stejné ambice jako Mercedes-Benz, sériové auto, které zvládne samo řídit, chce na trh uvést do roku 2020.

Automobilky se vedle náročného vývoje aut bez řidičů musí vypořádat i s legislativou. Například normy Evropské unie vyžadují, aby řidič měl plnou kontrolu nad řízením vozu. Kvůli tomu musí mít prototypy automatizovaných aut speciální povolení na jejich testování. V USA mohou auta bez řidičů legálně jezdit ve státech Nevada, Florida a Kalifornie, zdejší zákony však nařizují, aby i za volantem těchto vozů někdo seděl.

David Bureš
Diskuze (29)
10. 9. 2013 13:46
Re: Mimo realitu ...
Jinak tohle je přesně důvod, proč je mi takový systém k ničemu. Pokud musím neustále dávat pozor, tak radši budu řídit sám. Snadněji si tak udržím pozornost. Autonomní auto chci proto, abych mohl dělat něco jiného. Ne abych čekal, který požár budu muset hasit.
10. 9. 2013 12:51
Re: Mimo realitu ...
Hele, vzpomenul sis na stejnou havárii. Ona nebyla vadná a neodešla jedna. Zamrzly všechny tři - v dané oblasti byla nejspíš "podchlazená" voda (má teplotu pod bodem mrazu, ale pořád je tekutá), což je v takové výšce nezvyklé (z meteorologických dat vyplývalo, že to bylo možné). Voda hned při dopadu na trup zamrzala. Jejich situaci šlo vyřešit snadno předepsaným postupem pro let bez známé rychlosti. Jenže ho netrénovali a hlavně posádka nevěděla, co se děje. Při neznámé rychlosti je celkem dost systémů k ničemu. Navíc chvílemi snad i měřily. Nad tím si vem logiku počítače, který se snaží zjistit, jestli datům může věřit. Venku tma, nemůžeš se vizuálně zorientovat. Letadlo se chová jinak, než čekáš, nevíš, kterým údajům máš věřit, alarmy se zapínají a vypínají z tvého pohledu naprosto bez logiky. Kdyby si všimli, že jim odešly všechny tři senzory rychlosti, stačilo nastavit tah, sklon (dle příručky) a vyčkat. Chyba byla, že pilotoval nejméně zkušený pilot, který se nedokázal zorientovat a nedokázal komunikovat se zkušenějším kolegou. Ze záznamníku myslím i vyplynulo, že jeden čas si jeho kolega myslel, že mu řízení předal, přičemž mu řízení nikdy nepředal. Tím rozhodil i toho zkušenějšího, protože i on došel k závěru, že si letadlo dělá, co chce, a nemůže ho ovládat. Kapitán přišel relativně pozdě, ani si k tomu nesedl, jen mu oba říkali, že letadlo nereaguje a neví, co se děje. Myslím, že mu i oba řekli, co má dělat, odkýval to, ale dělal něco jiného (přesný opak). Pozdě kapitánovi došlo, co se děje (že ho ignoruje a snaží se stoupat, místo aby klesal).

Když půjdeš úplně na začátek, tak myslím zjistíš, že to celé odstartovalo to, že si pilot zřejmě neuvědomil, že nefunguje ochrana před příliš velkým úhlem náběhu (že je letadlo v alternativním módu). Což právě souvisí s tím, že počítač neměl informaci o rychlosti, které by věřil. Což byl důvod, proč se vypnul autopilot. Snažil se srovnat výšku (přístroje ukazovaly pokles), vzal za to jak neandrtálec a zapříčinil tak ztrátu vztlaku. Byla to kuziózní situace. Zdá se, že sledováním přístrojů, které nefungovaly, poslal letadlo do problémů, ztratil důvěru v přístroje a následně nevěřil tomu, že letadlo padá. Tím, že systém někdy fungoval a někdy nefungoval, zřejmě dostávali dvojí informace. Jedny říkaly padáte k zemi a druhé říkaly stoupej, stoupej. Stoupal tak dlouho, až spadli do oceánu. Nedostatečně zkušený pilot s nedostatečným tréninkem (předepsaný trénink skutečně nezajišťoval, že pilot bude mít potřebné znalosti pro řešení této situace).
10. 9. 2013 12:36
Re: přirozený vývoj
Ano, piloti jsou tam jako poslední záchrana. A stává se, že letadlům selže elektronika. Kritizuje se na tom právě to, že piloti tolik nelétají a do případné krize jsou prakticky hozeni. Bohužel se stává, že nerozumí úplně tomu, jak tyhle systémy fungují, dělají tedy chyby v rozhodování, zapomínají, protože necvičí všechno. Vem si AF447. To letadlo padalo k zemi několik minut a za celou tu dobu se posádka nezvládla zorientovat.

Problémem jsou tu informace. S dostatkem informací je to celkem hračka. Proto to funguje u dopravníků - jde typicky o celkem řízené prostředí. A pokud se v cestě mohou pohybovat lidé, nebývají zrovna rychlé. Počítač dokáže odstranit únavu, nepozornost, porušování explicitních předpisů, ale ve zpracování informací je člověk lepší. Proto počítače musí mít lepší informace.
10. 9. 2013 00:07
Re: přirozený vývoj
zajímavá myšlenka.Podle těch letadel(protože ja taky vím tak že nejakých dvacet let snad už letadlo nepotřeboval pilota) bych řekl,že ikdyž auta budou samo pohybovat,člověk tam bude muset neustale koukat (kvůli bezpečnosti) aby mohl kdykoliv zasahovat do děje.
10. 9. 2013 00:03
Re: Komu bude chybět řízení??
mě taky.Ale z deseti 8i lidem ne.