Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vühl 05: Sportovní extraliga z Mexika

Michal Fokt
Diskuze (0)
Asi nejméně sexy označení v historii automobilového průmyslu nese auto z Mexika, která by se mohlo stát další ikonou nekompromisních otevřených sportovních aut. Chci ho.

Zaregistrovali jste někdy, že jsou německé, respektive německy znějící názvy velmi populární v Japonsku a to nejen u tuningových firem, ale i u samotných automobilek (zdravíme Toyotu)? Asi měly propůjčit autům a dalším produktům dostatečně evropský flair. Ovšem pozor, očividně nejen v Japonsku. V březnu bylo oficiálně oznámeno, že v Mexiku vznikl nový malovýrobce sportovních aut. Mohl se jmenovat naprosto jakkoli, ale nakonec skončilo u označení Vühl a model, který má v úmyslu vyrábět, nese označení 05. No posuďte sami - "Vůl 5" to přímo otevírá peněženky...

Přitom minimálně pro tu přehlásku nebyl žádný důvod, jde o počáteční písmena "Vehicles of Ultra-lightweight and High-performance", plus to tajemné "L". :-) Jde o projekt bratří Ikera a Guillerma Echeverri, jejichž mexicko-americké design studio Etxe (také moc pěkné jméno) je autorem designu. A ten je bez přehánění exkluzivní - dvoumístný speedster s nízkou stavbou karoserie má rozhodně vizuální potenciál postavit se takovým konkurentům, jako je Ariel Atom, KTM X-Bow, BAC Mono nebo třeba i kultovnímu Caterhamu.

A ten potenciál je nikoli pouze vizuální. Jádrem auta je monokok, vyrobený z hliníkové pěny a dílů se strukturou včelích pláství, vážící pouze 78 kg(!), zatímco panely karoserie s rozměry 3718 x 1876 x 1120 mm, rozvorem 2300 mm a světlostí 110 mm jsou zhotoveny z vlákny vyztužených plastů, popřípadě karbonu (a tučný příplatek). Suchá hmotnost auta tak činí ďábelských 695 kg. Mexický výrobce využil geograficky nejvýhodnějšího dodavatele motorů - americký Ford a jeho oturbený čtyřválec 2.0 DOHC EcoBoost z Focusu ST, vyladěný na 213 kW (290 k) a 420 N.m, což autu zajišťuje výkonovou hmotnost přes 400 koní na tunu - pohotovostní hmotnost Vühlu 5 totiž činí 725 kg. Z klidu na 100 km/h auto zrychlí za 3,7 s a jede až 245 km/h.

Před zadní nápravou uložený dvoulitr propůjčuje autu rozložení hmotnosti 37:63, roztáčena jsou prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky zadní kola o rozměru 235/45 R 18, zatímco vpředu jsou sedmnáctky OZ Racing s rozměrem michelinek 205/45. Zavěšení všech kol zajišťují dvojité lichoběžníky, do 310mm vrtaných předních kotoučů se zakusují čtyřpístkové třmeny, vzadu mají disky rozměr 280 mm.

V interiéru je jen to nejnutnější - karbonové skořepiny, 330mm vyjímatelný volant, přístrojový štít, elektronika s telemetrií, HD kamera a čalounění je provedeno z vodě-odolného semiše Dinamica.

První zájemci dostanou svého vůla na jaře příštího roku a základní cena se bude pohybovat těsně pod hranicí 1,7 milionu korun a prodávat se o Velké Británii začne později u v kontinentální Evropě, jeho pořízení tedy nebude čirou utopií. Kdo má zájem?

Michal Fokt
Diskuze (0)