Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Autoeuropa: 20 let portugalských Volkswagenů

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Volkswagen Autoeuropa v portugalské Palmele slaví dvacáté výročí založení. Stavba nového závodu začala v prosinci 1991.

Portugalský automobilový průmysl rozhodně není žádným světoznámým pojmem, možná právě proto zvolil Volkswagen pro novou továrnu právě tuto zemi. Koneckonců, závod v Palmele byl největší zahraniční investicí v Portugalsku vůbec. Německý koncern zde utratil už 3,2 miliardy eur (dle aktuálního kurzu přes 82 miliard korun) a vytvořil 3.200 pracovních míst.

Tyto informace potvrdil také současný ředitel továrny António Melo Pires. Oslav dvacetiletí se zúčastnili mimo jiné i portugalský předseda vlády Pedro Passos Coelho a Hubert Waltl, manažer divize osobních vozů VW pro oblast výroby a logistiky. Nemohli chybět ani další politici a obchodní zástupci Volkswagenu, jak už to v těchto případech bývá.

V roce 1991 vytvořily automobilky Ford a Volkswagen společný podnik AutoEuropa Automóveis. Na podzim roku 1995 zde byla zahájena výroba velkých MPV Ford Galaxy a Volkswagen Sharan, k nimž se na jaře 1996 přidala další značková varianta: Seat Alhambra. O čtyři roky později Ford své akcie VW prodal, Galaxy první generace zde ovšem vznikal až do roku 2005. V souvislosti s vlastnickou změnou byl název firmy upraven na současný Volkswagen Autoeuropa, Lda.

Kromě druhých generací Sharanu a Alhambry zde dnes vznikají také dva sportovnější modely na bázi Golfu: kupé-kabriolet Eos a Scirocco. Z Palmely vyjelo do světa v minulém roce více než 100 tisíc aut.

Nutno dodat, že produkty této automobilky z 90. let zaujímají v hodnoceních spolehlivosti (nejen německého TÜV) obvykle poslední příčky. Paradoxem také je, že Volkswageny Sharan jsou jako ojetiny vždy dražší než jejich dvojčata od Fordu a Seatu, ač šlo o stejné auto vyráběné v totožné továrně.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)