Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Elegance (110 kW) – Jednou se o něj v bazarech popereme

Vladimír Kadera
Diskuze (75)

Nový Volkswagen Passat nebudí moc emocí. Neznamená to ale, že by jen tak vyšuměl. Zanedlouho ho budeme zcela běžně vídat, protože je skvělý. Čekal ale někdo něco jiného?

Design, interiér


Příchod nového Volkswagenu Passat je ve světě vždy velkou událostí. Je to právě tohle auto, které vozí manažery po své zemi, nebo klidně i po celé Evropě. Zároveň je to auto, které vozí rodiny na dovolené třeba do Chorvatska. Passat má také vždy velmi plodný a druhý život. Když ho první majitel odjezdí, bývá žhavým artiklem na poli ojetin. Je to prostě takové to auto pro život. Generaci B9 doprovázely během vývoje různé babské kecy, třeba že dokonce ani nebude. Ale podívejte, nakonec je tady, i když jen jako kombi.

Nový Volkswagen Passat je stejně jako ten předchozí příbuzný se Škodou Superb. Nyní je toto spojení ještě bližší, však se podívejte na obě auta z profilu. Po stránce designu je to mezigeneračně velká změna, Passat je nyní mnohem elegantnější, což můžeme samozřejmě přisoudit i lepší aerodynamice (0,25 místo původních 0,31). Přední nárazník je roztlemený jako u současné Toyoty Camry, ale jinak vůz nemá žádný extra výrazný designový prvek, je takový hezky zahlazený.

Passat je nyní také delší a prostornější. Na délku měří 4917 mm (+150 mm) a má rozvor 2841 mm (+55 mm). Těží z toho samozřejmě cestující na zadních sedadlech. Na všech čtyřech sedadlech je až královský prostor s dostatkem místa na kolena a hlavu i pro hromotluky. Pro doplnění - šířka vozu bez zrcátek činí 1849 mm a výška je 1497 mm. Po otevření pátých dveří vás čeká prostor 690 litrů, případně při sklopení zadní lavice až 1920 litrů. Ložná plocha je rovná a zadní lavici lze sklopit páčkami rovnou z kufru.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Elegance (110 kW) Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Elegance (110 kW)

Teď to bude zajímavé

Až sem to je takové nezajímavé. To je toho, já vím, nové auto je větší a aerodynamičtější než to předchozí, kdo by to byl čekal. Nicméně teď už to zajímavé bude. Passat má nové světlomety IQ.Light, jinak řečeno Matrix LED světlomety. Od výbavy Elegance (tu jsme měli my) jsou v základu a výbava Business za ně připlácí 48.900 Kč. Jsou to ty lampy, co umí vykrývat okolní provoz a fungují fantasticky. Nenašly si sem cestu HD Matrix světlomety, které má třeba nový Tiguan, do kterého propadly z Touaregu. Do modelu Passat se totiž nevejdou, tak na to výrobce musel jinak, třeba jako u elektromobilu ID.7.

Světlomet passatu s touto technologií je vlastně rozdělený do tří segmentů a disponuje osmnácti diodami. Malinká čočka nejblíž masce slouží jako statické světlo při odbočování, prostřední je ten samotný Matrix a postranní jsou potkávací světla s jednou zajímavou funkcí navíc - funkce dálkového bodového světla je něco jako systém Audi Laser Light, tedy paprsek světla z diody, který přestřelí standardní dosvit a ukazuje vám věci, ke kterým dojedete až za hodně dlouho. Systém Volkswagenu nicméně nedosahuje výkonu Audi, jen je to prostě dosvit navíc. Pokud jde ale o svítivost v lumenech, IQ.Light je to nejlepší, co Volkswagen právě má.

Fungují naprosto skvěle, spolehlivě vykrývají okolní provoz a vidíte opravdu daleko i do strany. Tohle je přesně ta položka, po které bych při konfiguraci šel, i když neumí takové vychytávky jako krytí protisměru na dálnici nebo zvýraznění vašeho jízdního pruhu, což má právě HD Matrix u tiguanu. Světlomety jsou ale jen špičkou ledovce.

Video se připravuje ...

Ono to funguje!

Volkswagen si trochu pošramotil pověst svými infotainmenty, které ještě před nedávnem tak úplně nefungovaly (nebyl v tom ale sám). Sekaly se, přehřívaly, všelijak vypadávaly a vrcholem byla nepodsvícená lišta dotykového ovládání hlasitosti audia a teploty klimatizace. Nový 15palcový displej se systémem MIB4.0 je už ale jiné kafíčko. Má přehlednou grafiku, solidní rozlišení a nerušivé barvy, nicméně to už mělo předchozí provedení. Zde je spíš důležité, že to konečně funguje a ta lišta už podsvícená je.

Navigace je super, hlasovou asistentku IDA si můžete naučit na různé povely a nastavování jednotlivých funkcí je super. Jediné, kde to trochu pokulhává, je ovládání klimatizace. Tlačítka a otočné voliče jsou prostě nenahraditelné a v tomto ohledu Škoda Superb určitě vede. Obě dvě auta ale mají skvěle zmáknuté vypínání otravných funkcí, tedy varování při překročení rychlosti a hlídání jízdních pruhů. U passatu po nastartování jen kliknete na ikonku a rozbalí se vám menu, kde tyto dvě funkce snadno vypnete. Počítejte se mnou - startuji, připoutat se, ťuk, ťuk, ťuk, zařadit déčko a jedu. Je to snadné a rychlé.

Když už jsme u toho řazení, tak to je další novinka. K uvolnění místa na středovém tunelu dostal Passat volič převodovky stejný jako mají elektromobily. Je to tedy teď jen taková páčka vpravo pod volantem. Nelíbí se mi to, ale nemám racionální odůvodnění toho, proč to takhle neudělat. Ovládání stěračů čelního okna se přesunulo na levou páčku, která nyní slouží i pro blinkry. Páčka je trochu komplikovaná, ale za celý týden v autě nedošlo k tomu, že by mi to nějak zvlášť vadilo. Zvyknete si.

Tam, kde by normálně byla hlavice řadičky, je nyní přihrádka pro bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, hned za ní jsou nápojáky a pak loketní opěrka. Jo, a ty nápojáky - asi nikdo nevymyslel nic lepšího než packy na pružinkách, které pevně chytí plechovku i kelímek na kávu. Je to naprosto logická věc, protože se sem vejde prakticky jakékoliv pití do objemu jednoho litru, ale divili byste se, kolik automobilek na tohle kašle a nechají prostě díru.

Vyšší výbavy mají přístup k sedadlům ergoActive. Platí u nich to samé, co u IQ.Light světlometů - jděte po nich. Mají plně elektrické nastavení s pamětí, funkci vyhřívání s dvěma topnými zónami (pro opěrku a sedák) a umí vás i namasírovat. Nicméně to není to hlavní, nejlepší je samotný tvar a opora těla i při delších cestách. Cestující vzadu jsou pak samozřejmě ochuzeni o většinu vychytávek vepředu, ale mají také vyhřívání sedadel, dva USB-C porty a ovládání třízónové klimatizace.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Elegance (110 kW) Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Elegance (110 kW)

Interiér jako celek umí zapůsobit. Grafika ambientního osvětlení je zajímavá, zpracování je na úrovni a použité materiály nepůsobí levně. Po nějaké době také vidíme na volantu klasická tlačítka, která jsou úplně boží. Jakmile si zvyknete na obří množství funkcí, které tohle auto nabízí, krásně se v něm zabydlíte. Je to jako mít iPhone. Je to strašně jednoduché, hezky se na to kouká a na co kliknete, to funguje. Konečně! Jako kdyby se Volkswagen, kdyby byl člověk, poučil na osmičkovém golfu a elektrických IDčkách a postavit staré dobré auto. Tak na mě působí, když stojí, ale co když jezdí?

Motor, jízdní vlastnosti


Hele, dvoulitr!

Byly doby, kdy si do passatu našel cestu i osmiválcový motor, ale tyhle rozmary už jsou dávno pryč. Základem je mild-hybridní motor 1.5 eTSI a k mání jsou i dva plug-in hybridy o výkonech 150 a 200 kW. Motory TDI jsou zastoupeny ve třech provedeních. Základ má 90 kW, střed nabídky má 110 kW a vrchol 142 kW s pohonem všech kol 4Motion. Motor je vždy spojený se sedmistupňovou převodovkou DSG, konkrétně DQ381 (7A pro čtyřkolku a 7F pro předokolku). My měli v testu takovou tu fleetovou klasiku, střed nabídky 2.0 TDI s výkonem 110 kW (150 koní). Aktuálně je v konfigurátoru jenom ten a mild-hybridní patnáctistovka.

Výsledek neurazí, nenadchne, ale hlavně funguje. Po natankování plné nádrže na vás bude svítit čtyřmístné číslo dojezdu k dalšímu tankování, klidně i 1100 km. S lehkou nohou se dostanete pod 5 l/100 km. Motor je v rámci kategorie velmi dobře odhlučněný a při srovnání s novým superbem mi přijde, že jsou na tom úplně stejně. Točivý moment 360 N.m umí řídicí jednotka Bosch skvěle využít a často vůz posílá mezi dva až tři tisíce otáček. I nadále jsou tu však drobné mezery při výjezdu z křižovatky s lehkou prodlevou, ale není to nic hrozného.

Stejně jako u předchozí generace ale není 110 kW žádný zázrak po stránce dynamiky. Stovka za 9,3 sekundy tomu ostatně odpovídá. S autem nemůžete jen tak na pohodu předjíždět kdykoliv se vám zachce, musíte si to nachystat a mít dostatek prostoru. V tomhle bude silnější varianta dvoulitru zajisté lepší. Naprosto bez problému ale můžete držet dálniční stotřicítku bez výrazného vadnutí i ve velkém kopci a auto se neztratí ani při stošedesátce na německých dálnicích.

Tichý jako pěna

Obrovský posun je vidět především po stránce odhlučnění, dvojitá skla nyní mají i zadní dveře. Právě díky odhlučnění a aerodynamice je auto mnohem lepší a dospělejší během cestování po dálnicích a rychlostních silnicích. Volkswagen dobře odhadnul své zákazníky a auto jim nachystal na další fleetovou šichtu. Naše auto nicméně nebylo úplně „naložené“ výbavou, postrádalo progresivní řízení a nový adaptivní podvozek DCC Pro. Právě tohle jsou další dvě věci, které bych v autě uvítal.

Standardní řízení auta jde ztuha, jako kdyby mělo stále nějaký sportovní režim. Není to špatně, ale ve světě proměnlivých účinků posilovačů je to nezvyk. Mně osobně to nevadí, ale je škoda, že progresivní řízení nejde připlatit samostatně, mnozí by to jistě uvítali. Standardní podvozek pak není úplně nejlepší, hodně ho však zachraňovaly pneumatiky 235/45 R18 od Continentalu, což nejsou žádné přetlakované nízké slupky a naopak s komfortem pomohou. Passat umí plout po hladkém asfaltu a některé díry si obrazně řečeno nechává pro sebe. Velké nerovnosti už ho ale dokážou trochu rozhodit a pustí k posádce tupé rány.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Elegance (110 kW) Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Elegance (110 kW)

Hlavní hvězdou podvozku a další věcí, kterou mají Passat i Superb společnou, je možnost tlumičů DCC Pro. My je tedy neměli, ale stejně vám o nich něco povím. Tlumiče podvozku DCC Pro mají dvouventilovou techniku pro nezávislé tlumení odskoku a komprese. Jeden ventil je tedy kompresní (tlakový) a druhý tlumicí (tahový). Přivíráním či otevíráním ventilů se reguluje sportovní či komfortní styl jízdy. Tlumiče umí pracovat automaticky, třeba při vodorovném vyrovnávání během prudké akcelerace či při brzdění. Zároveň jsou díky řídicí jednotce chytré - vy si můžete zvolit sportovní režim, ale v momentě, kdy vůz detekuje díru, pustí ten jeden tlumič na okamžik do komfortního režimu pro co nejlepší odpružení. Taková kouzla jsou i pro náš vůz nabušený výbavou za příplatek 31.300 Kč v rámci balíčku se zmíněným progresivním řízením a snížením podvozku.

Moje pocity z řízení jsou veskrze pozitivní. To auto dobře jede, dobře tlumí i dobře zatáčí. Ničím vás neštve, ale je to podobné, jako když ušetříte na Audi. V hloubi duše víte, že stačïlo ještě pár desítek tisíc navíc a vaše auto by bylo ještě lepší. Mezi všemi vozy na trhu je nový Volkswagen Passat takový medián. S tlumiči DCC Pro a progresivním řízením ale bude svezení s ním určitě o dost zajímavější. Takhle jak je, však bude pro účely většiny zejména firemních zákazníků jistě dostačující. Při jízdě je velmi neutrální a především nenáročný. Jde to ruku v ruce s tím, jak nenáročné je ovládání interiéru. Je to prostě fajn auto a umí to jezdit za pět litrů.

Závěr


Závěr

Je to skvělé auto a je možná trochu překvapením, že ho takto postavili. Však je rok 2024 a tohle je dvoulitrový diesel bez hybridu, s obrovským kufrem, bohatým prostorem pro všechny cestující a dojezdem na nádrž přes tisíc kilometrů. Upřímně, asi jsme se všichni báli, jak to s novým passatem dopadne, ale nakonec to má šťastný konec. A třeba v roce 2030, až budou k mání kousky s nájezdem okolo 150 tisíc za dobré peníze, to bude s velkou pravděpodobností opět žhavé zboží.

Jen teda nový není tak úplně levný. Naštěstí se s tím teď trochu zahýbalo a úplný základ Limited vyjde na 899.900 Kč. Pokud ale chcete naftový dvoulitr a naší výbavu Elegance, je to minimálně 1.175.900 Kč. Náš vůz má ještě starší ceny a i s příplatky vyšel na 1.442.700 Kč. Když si v konfigurátoru Audi A4 Avant poskládáte podobnou výbavu s motorem 2.0 TDI o výkonu 100 kW, dostanete se na prakticky stejné peníze. A4 je o trochu menší, ale zase je to už prémiovka.

Nejlevnější verze modelu 899.900 Kč (Limited, 1.5 eTSI, 110 kW)
Základ s testovaným motorem 1.119.900 Kč (Elegance, 2.0 TDI, 110 kW)
Testovaný vůz bez příplatků  1.119.900 Kč (Elegance, 2.0 TDI, 110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.442.700 Kč (Elegance, 2.0 TDI, 110 kW)

Plusy

  • Přehledný a prostorný interiér
  • Vynikající spotřeba
  • Nadprůměrné odhlučnění

Minusy

  • Průměrná dynamika
  • Vyšší cena
  • Průměrný komfort
Zobrazit celý článek
Vladimír Kadera
Diskuze (75)

Doporučujeme

Volkswagen Passat Passat 2.0 TDI Elegance (110 kW)
Cena základní sestavy 1 119 900 Kč
Výbava základní sestavy ambientní osvětlení interiéru, alarm včetně Safelock, automatická klimatizace Climatronic třízónová, App-Connect Wireless, asistent rozjezdu do kopce, rádio DAB, dešťový senzor, ocelové dojezdové rezervní kolo, Digital Cockpit Pro, Front Assist, IQ.Light Matrix LED světlomety, bezklíčový start, nástupní prahové lišty, Lane Assist + Traffic Jam Assist, rozpoznávání dopravních značek, systém sledování únavy řidiče, tepelně izolující čelní sklo, vyhřívaná sedadla vpředu, vyhřívaný multifunkční volant čalouněný kůží, vyhřívané trysky ostřikovačů, 4x USB-C porty, sedadla ergoActive, podélné střešní nosiče, Side Assist a Rear Traffic Alert Kč
Cena testované sestavy 1 442 700 Kč
Výbava testované sestavy barva laku karoserie Zelená Mariposit (+18.300 Kč), 18palcová kola (+12.500 Kč), Akční paket Travel (+41.200 Kč), Asistenční systémy řidiče (+17.100 Kč), Paket Navigace Discover Pro (+23.500 Kč), panoramatické střešní okno (+33.400 Kč), Potahy sedadel v kůži Varenna (+29.400 Kč), přímá kontrola tlaku v pneumatikách (+4400 Kč), Winter paket Premium (+40.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1600 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.4
Emise CO2: 123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 1920
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 530
Rozměr pneu: 235/45 R18
Volkswagen Passat Passat 2.0 TDI Elegance (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4917
b) šířka (mm): 1849
c) výška (mm): 1506
d) rozvor (mm): 2841
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1100 / 850
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 976 / 718
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 297
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 262
k) šířka vpředu (mm): 1483
l) šířka vzadu (mm): 1495
délka sedáku vpředu (mm): 484
délka sedáku vzadu (mm): 493
výška opěradla vpředu (mm): 694
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - noba
28. 4. 2024 23:04
Prosím o opravu nepravdivých údajů ohledně převodovek - 1.5
Je velmi smutné, že si v redakci auto.cz nikdo tyto komentáře nečte. Což znamená nejen že si neváží svých zákazníků, ale ani tuto nepravdu asi nikdo neopraví. V článku je tato věta "Motor je vždy spojený se sedmistupňovou převodovkou DSG, konkrétně DQ381 (7A pro čtyřkolku a 7F pro předokolku)." Je to lež, motory 1.5 eTSI mají vždy DQ200, v časopise (Svět motorů) to asi kontroloval někdo z mozkem, tak se této neověřené informaci vyvarovali a píší tam jen o naftě 2.0 TDI 110 kW. Nicméně jak jsem psal v předchozích komentářích tak Tiguan i Kodiaq mají DQ381 u všech motorů, Superb/Passat jelikož je to vývoj Škoda má jednou pro vždy u motorů 1.5 eTSI převodovku DQ200 = "suché spojky".
Avatar - Ada je zase tady
22. 4. 2024 00:54
Re: Poslední svého druhu
Automatická převodovka je dobrá - pro neřidiče. :-[]
Avatar - Emel
16. 4. 2024 23:54
Re: R18
Ale to pořád mícháš standard a standard... jedna věc je standard ve smyslu základní rozměr, druhá věc je standard ve smyslu co se nejvíc obouvá.
16. 4. 2024 21:04
Re: Poslední svého druhu
160 kopec nekopec ve dvou lidech udrzel i Rapid s 1.2 TSI 81 kW
16. 4. 2024 19:25
Re: R18
Mám katalog z roku 2000 a dám příklad standardních rozměrů pneumatik.
Alfa Romeo 156: Slabší motorizace 185/65 R15, silnější 205/60 R16
Audi A4: 195/65 R15, 2.8 Quattro 205/60 R15, S4 225/45 R17
BMW 3: Slabší motorizace 195/65 R15, 325i 205/55 R16, 330i/330d 205/50 R17
Citroen Xantia: 185/65 R15, V6 a sinější diesel 205/60 R15.

Pro zajímavost, i mnoho sportovních aut z roku 2000 mělo bočnice standardně montované pneumatiky vyšší než testovaný Passat TDI z roku 2024.
BMW Z8: 245/45 R18 vpředu, 275/40 R18 vzadu
Chevrolet Corvette: 275/40 R17
Jaguar XKR: 245/45 R18 vpředu, 255/45 R18 vzadu
Mercedes SL 600: 245/45 R17

Ta posedlost velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami, to dnes překročilo všechnu logiku. Kolikrát i nějaký malý crossover zaříná na 17" kolech.