Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG R-Line – Obhájí se za 900 tisíc?

Lukáš Volšický
Diskuze (60)

Stylový Volkswagen Taigo přijel na evropský trh z Brazílie a když se u nás začal prodávat, lákal na atraktivní cenovku začínající těsně pod půlmilionem korun. Dnes už je výrazně dražší a když jej pořádně naložíte výbavou, z výsledné ceny se vám protočí panenky. Obhájí si takovou cenovku?

Design, interiér


Když Volkswagen v lednu 2022 začal prodávat nové taigo, ve skutečnosti nebylo žádnou velkou novinkou. Ve Wolfsburgu si uvědomili maličkou díru ve svém modelovém portfoliu a mezi již existující T-Cross a T-Roc uvedli novou stylovější alternativu, kterou už od roku 2020 automobilka vyráběla pro brazilský trh. Tehdejší evropská novinka se tam oficiálně prodávala se jménem Nivus a byla prvním módním SUV-kupé značky.

Zahájení českého prodeje Volkswagenu Taigo bylo pro tuzemského dovozce jedním z nejdůležitějších okamžiků předloňského roku. Nové taigo tehdy přijelo do Česka s atraktivní cenovkou začínající těsně pod jedním půlmilionem korun a bylo třetím evropským modelem Volkswagenu zakládajícím na modulární koncernové platformě MQB A0. Technicky tak je sourozencem u nás už známých modelů Polo a T-Cross.

Do Evropy za mladou klientelou

Hlavním obchodním cílem Volkswagenu Taigo v Evropě je oslovit mladou klientelu, k čemuž je rozhodující styl populárních SUV-kupé. Evropské taigo sice vychází z brazilského nivusu, ale Volkswagen už při českém uvedení řekl, že jej vylepšil podle potřeb náročnějších Evropanů. Naše taigo má lehce upravený design, jinak sestavenou nabídku výbav nebo modernější technologie, a dokonce se vyrábí v Evropě. Spolu s polem a T-Crossem se vyrábí ve španělské Pamploně.

Vzpomínám si, že na české tiskové konferenci tehdy zazněla také informace, že evropský model vzniká z kvalitnějších materiálů, aby odpovídal našim standardům. Upřímně, v kabině sice nevypadá vyloženě lacině, ale při pohledu zvenčí je taigo pocitově výrazně hodnotnější, než když sedíte uvnitř. Je to jedno z nejdostupnějších SUV značky a rozhodně nečekejte, že vás zaplaví luxusem. Je prostě normálním autem. Zvenku pak zejména v testované výbavě R-Line a modré metalíze Reef vypadá zatraceně k světu.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG R-Line Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG R-Line

Kompromis mezi klasickým a dotykovým ovládáním

Volkswagen Taigo je sice sourozencem menšího T-Crossu, ale pro každodenní život ve městech je přijatelně prostorný. Automobilka kompletně převzala praktičtější interiér z modelu Polo, díky němuž je taigo hodnotnějším a kvalitnějším vozem. Současně je ve vrcholné sportovně-designové výbavě R-Line i pocitově honosnějším modelem, za což vděčí hlavně příplatkům, jaké najdeme v námi testovaném kousku.

Standardní výbavu tu rozšiřuje větší 10,25“ digitální přístrojový štít Digital Cockpit Pro (standardem je 8“ displej), vylepšená navigace Discover Pro, 300wattové audio Beats, akční paket Winter Comfort s vyhříváním předních sedadel, bezklíčovým přístupem či indukční nabíječkou telefonů nebo neoslňující dálkové světlomety s technologií LED Matrix. Ty jsou nadstavbou standardních LED předních světlometů. Základní výbavou všech verzí pak je centrální 9,2“ dotyková obrazovka infotainmentu MIB3 s mobilní a online konektivitou.

Zásadní informací pro potenciální a budoucí majitele však je, že architektura interiéru kombinuje oblíbenou i nenáviděnou výbavu volkswagenů. V taigu najdeme spojení starších i novějších prvků automobilky – zatímco na volantu ovládáte funkce klasickými tlačítky, dvouzónovou klimatizaci ovládáte modernějším dotykovým panelem. Dobrou zprávou je, že během celého týdenního testování jsem se nesetkal s jediným problémem, kdy by infotainment nebo zbytek výbavy vozu nějakým způsobem vzdoroval. A to u této generace infotainmentu Volkswagenu rozhodně není standardem.

Video se připravuje ...

Až překvapivá prostornost

I když taigo vypadá jako větší SUV-sourozenci, rozhodně není obrovským autem. Na technickém základu MQB A0, sdíleným i s českou Škodou Fabia, je 4266 milimetrů dlouhé, 1757 milimetrů široké, 1529 milimetrů vysoké a má rozvor náprav 2566 milimetrů. O překvapivě velké prostornosti však mluví už jen zavazadlový prostor se solidním základním objemem 440 litrů, který můžete sklopením zadních sedadel v poměru 60:40 zvětšit až na výsledných 1222 litrů. Vedle menšího T-Crossu se však sluší říct, že taigu chybí praktičtější posuvná zadní lavice.

A jak se sedí za volantem? Na sedadle řidiče se pocitově sedí trochu vysoko, zatímco čelní sklo je relativně nízké, ale ani s výškou vzrůstu okolo 190 centimetrů vám nebude chybět prostor nad hlavou. Kvůli postupně svažující se střeše už zadní sedadla nejsou tak prostorná, ale i se svými přibližně 183 centimetry jsem si mohl sednout sám za sebe tak, abych se mohl zcela opřít. Taigo však není vyloženě rodinným autem a osloví hlavně mladé páry, jež v něm budou cestovat ve dvou. Těm bude prostornost nejmenšího SUV-kupé značky bohatě stačit.

Motor, jízdní vlastnosti


Volkswagen Taigo se aktuálně v Česku prodává se třemi zážehovými motorizaci, u nichž si podle konkrétní specifikace můžete vybrat mezi pěti- či šestistupňovou manuální, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. V našich končinách populární vznětové motory se v taigu nikdy neobjevily a úplným základem je přeplňovaný tříválec 1.0 TSI o 70 kW (95 koních) s pětistupňovým manuálem. Silnější tříválec o 81 kW (110 koních) pak nabízí výběr mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovým DSG.

Jediný čtyřválec

Mně se spolu s vrcholnou výbavou R-Line dostalo do rukou nejvýkonnější a jediné čtyřválcové Taigo v nabídce. To disponuje už známou koncernovou jednotkou 1.5 TSI EVO2 s maximálním výkonem 110 kW (150 koní) a nejvyšším točivým momentem 250 newtonmetrů. Ten je dostupný v relativně širokém pásmu od 1500 do 3500 otáček za minutu a věřte, že s nejsilnějším zátahu ve středních otáčkách budete potřebovat vyšší otáčky pouze při opravdu rychlém tempu na dálnicích. Zapomenout pak nesmím na skutečnost, že čtyřválec není k dispozici s manuálem.

Nejsilnější taigo je příjemně dynamickým autem, jež sice neohromí až zdrcující dynamikou, ale když budete potřebovat spěchat, můžete. S benzinovou patnáctistovkou, výhradním „DSGčkem“ a pohonem předních kol umí sprintovat z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a vyvinout maximální rychlost 212 kilometrů v hodině.

Spíše než sportovní výkony vás však nepochybně budou zajímat provozní náklady. Volkswagen uvádí, že oficiálně čtyřválcové taigo umí cestovat s kombinovanou spotřebou 5,1 l/100 km v režimu WLTP, ale jak je to ve skutečnosti? Během testovacího týdne jsem s ním najezdil bezmála 800 kilometrů, ale protože jsem často jezdil po dálnicích a na okreskách jsem si užíval dynamičtějšího tempa, nakonec se moje reálná kombinovaná spotřeba zastavila na hodnotě 6,5 l/100 km. Současně bych rád podotknul, že když jsem v sedm hodin ráno jel do kanceláře po dálnici D4 a pražské jižní spojce, zvládl jsem takovou cestu za pouhých 5,3 l/100 km.

Komfortní antitalent na sport

Celkově je nastavení vozu spíše komfortní a souhra benzinového čtyřválce s dvouspojkovou převodovkou je příjemná. Reakce na plyn je sice s prodlevou, ale koncern Volkswagen už umí naladit dvouspojkové převodovky tak, že se i v městských kolonách rozjíždějí bez cukání. Staromilcům se bude líbit i poctivá páka voliče automatu, ale osobně bych taigu rád vytkl menší ochotu brzdit motorem při jízdě z kopce v jízdním režimu S – stále se snaží udržovat nízké otáčky a bojí se podřadit natolik, abyste zbytečně nezrychlovali.

Očekávat sportovní jízdní vlastnosti u stylového crossoveru sice není úplně fér, ale v taigu mi vadil hlavně jeden z typických projevů moderních koncernových aut. Sice je komfortní a ani na velkých nerovnostech nesnesitelně nemlátí, ale při dynamické jízdě na dálnici si jej musíte trochu hlídat. Když totiž v rychlém tempu přejedete třeba příčnou dilataci, taigo lehce změní stopu a „přesedne“ si vedle. Všiml jsem si toho už při prvních jízdách a řidičsky mi to vadí doteď.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG R-Line Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG R-Line

Ani v zatáčkách na okreskách vás taigo vyloženě nezabaví, ale při rychlejších průjezdech si umí pomoci „falešným diferenciálem“ XDS+, neboli systémem pro přibrzdění vnitřního kola v zatáčce, okolo něhož se následně celé auto stočí. Ten je dostupný v příplatkovém paketu „Volba režimu jízdy“.

Věřím však, že většinu potenciálních zákazníků bude zajímat spíše asistenční paket s proaktivním bezpečnostním systémem, parkovacím asistentem nebo asistentem pro hlídání jízdního pruhu. To jsou ty zásadní prvky, jimiž moderní vozy chrání jejich bezpečnost.

Závěr


Jak si tedy Volkswagen Taigo vede v závěrečném hodnocení? I když jsem se neubránil jisté kritice, většinou mi vadily hlavně subjektivní chyby. Objektivně je taigo relativně povedeným kompaktním crossoverem Volkswagenu, který zaujme hlavně stylovým SUV-kupé designem, překvapivě bohatou výbavou s volitelnými předními světlomety s technologií LED Matrix i poctivým výkonným čtyřválcem pod kapotou. Ten taigu dodává slušnou dynamiku.

Nelze však přehlédnout už trochu vyšší zdražení oproti původní české základní ceně od 499.990 Kč, za jakou jste si jej mohli koupit začátkem roku 2022. Tohle testované taigo v oficiálním ceníku stojí necelých 900 tisíc korun! To už je docela drahé, co myslíte?

Nutno však uznat, že na vině je i výrazná inflace, která zkrátka dělá všechno dražší. Volkswagen navíc připomíná, že aktuálně je taigo dostupné i s atraktivně zvýhodněnou výbavou People s extra výbavou zdarma v hodnotě 43 200 Kč. Obsahuje metalický lak, 17” kola, zatmavená zadní okna, zadní parkovací kameru a bezklíčové odemykání Keyless Access.

Nejlevnější verze modelu 560.900 Kč (Life, 1.0 TSI 70 kW, 5st. manuál)
Základ s testovaným motorem 725.900 Kč (Style, 1.5 TSI 110 kW, 7st. DSG)
Testovaný vůz bez příplatků 753.900 Kč (R-Line, 1.5 TSI 110 kW, 7st. DSG)
Testovaný vůz s výbavou 898.900 Kč (R-Line, 1.5 TSI 110 kW, 7st. DSG)

Plusy

  • Design
  • Bohatá výbava
  • Výkonná patnáctistovka
  • Komfortní při běžné jízdě
  • Umí jezdit za levno

Minusy

  • Až moc plastová kabina
  • Horší sportovní jízdní schopnosti
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (60)

Doporučujeme

Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG R-Line
Cena základní sestavy 753 900 Kč
Výbava základní sestavy ambientní osvětlení bílé, automatická klimatizace Climatronic, automatické LED světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, černé čalounění stropu, tepelně izolující čelní sklo, dešťový senzor, digitální radiopřijímač DAB+, ISOFIX, LED zadní světla, paket Světla a výhled, parkovací senzory Parkpilot, podélné střešní nosiče, příprava We Connect a We Connect Plus, Roof Pack, středová loketní opěrka vpředu, dvakrát USB-C port vpředu, Travel Assist včetně ACC, zpětná kamera a další Kč
Cena testované sestavy 898 900 Kč
Výbava testované sestavy Digital Cockpit Pro (+8600 Kč), soundsystém Beats (+15.400 Kč), Asistenční paket (+14.000 Kč), LED Matrix světlomety (+32.800 Kč), akční paket Winter Comfort (+16.000 Kč), navigace Discover Pro (+36.100 Kč), modrá metalíza Reef (+13.400 Kč), 18” kola Misano (+8700 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.1
Emise CO2: 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 1222
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1229 / 521
Rozměr pneu: 215/45 R18
Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG R-Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4269
b) šířka (mm): 1757
c) výška (mm): 1499
d) rozvor (mm): 2554
e) rozchod vpředu (mm): 1531
f) rozchod vzadu (mm): 1516
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 805
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 465
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Atlis
24. 3. 2024 15:48
900
Nie, to nie je auto, ktoré sa kupuje za 900tis. Koniec-koncov za cenníkové ceny sa autá, až na výnimky, nekupujú. Za 600 myslím ok.
19. 3. 2024 23:39
Re: Cenový homerun
To som ho ja asi nakazil slovenčinou niekedy v minulosti... :D ;-)
19. 3. 2024 23:34
Re: No,
Keby si to napísal opačne (viz já 14:05), bol by si Hamuna... :D
18. 3. 2024 19:03
Re: Bez 100 za 1M
Zkouší co zákazník snese.
18. 3. 2024 18:46
Re: No,
T-cross je katastrofa, i Fabie je větší. Taigo se mi líbí, ale 900 000 bych za teda nedal. To už bych bral Formentor.