Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Multivan T6.1 4Motion – Starý dobrý „mulťák“

Marek Bednář
Diskuze (7)

Volkswagenu T6.1 ve všech jeho verzích začíná pomalu zvonit hrana, a tak jsem vzal nejlépe vybavený kousek na týdenní test. Není bez nevýhod – třeba dálková světla by mohla být o hodně lepší a s elektronickou výbavou to taky není žádná sláva – ale přesto je skvělou připomínkou ne zas tak dávných a dobrých časů u koncernu Volkswagen. Až tak, že se nemůžu ubránit otřepanému „Kupujte, nebudou“.

Design, interiér


Když Volkswagen začal prodávat nový multivan na platformě MQB, jednoho by napadlo, že prodej prosklené dodávky se stejným názvem, ale s označením T6.1 podle příslušnosti k nejnovější generaci užitkových aut z Wolfsburgu skončí. Opak je ale pravdou a konstrukčně starší vůz má zásadní výhodu – možnost pohonu všech kol. A právě tak ho dostávám na týden „na hraní“.

Věnovat se designu u auta, s nímž jsme se mohli krátce svézt už koncem roku 2019, kdy přišlo do Česka, nemá valného smyslu. Navzdory tomu, jak starý tenhle design je, se musím pozastavit nad tím, že pořád vypadá dobře. Přední i zadní světla jsou dodnes moderní, tím spíš na špičkově vybaveném multivanu.

Světlomety přesto mají prostor ke zlepšení. Jednak nemají ostřikovače a zatímco potkávací světla fungují krásně, „dálky“ jsou trochu slabé. Nejsem nadšen ani z čištění skla, na němž pořád zůstávají nějaké šmouhy od soli v místech, kam ostřikovače nedosáhnou. K žárovkovým předním mlhovkám naopak výhrad nemám, hezky pomáhají přisvěcováním do zatáček a jejich teplé bílé světlo je v mlze lepší než to studené, LEDkové.

Interiér jako kdysi

Ohromnými dveřmi šplhám za volant za vydatné pomoci madla na A-sloupku; spolu s pohonem 4x4 je právě tohle věc, která novému multivanu na platformě MQB opravdu velmi chybí. Příjemných věcí je v interiéru mnohem víc, zejména starší a spolehlivější infotainment ve variantě menšího displeje, který nabídne fyzické knoflíky po stranách, klasická tlačítka na volantu nebo dedikovaný panel ovládání klimatizace.

Volkswagen Multivan T6.1 4Motion Volkswagen Multivan T6.1 4Motion

Pohodlím vynikají také přední sedačky; ty měla výborné už starší T6, přinejmenším ve vyšších specifikacích. Ve druhé řadě má tenhle kousek otočné sedačky, které už jsou sice menší, tvrdší a pohodlím na ty přední nedosahují, ale vzhledem k tomu, že v nich někteří členové osádky strávili značnou část soboty bez připomínek, není to žádná trestná lavice.

Za zvláštní zmínku stojí konzole mezi sedačkami, kterou si můžete libovolně posouvat mezi zadní trojmístnou lavicí – nejsou to v tomto případě individuální sedačky – a také si vytvořit stoleček. Protože v tomhle kousku mají otočné sedačky vlastní bezpečnostní pásy, dá se jezdit protisměrně a na stolečku tak můžete s těmi úplně vzadu třeba hrát karty.

Ani ti nejsou ochuzeni o jakýsi komfort. Z opěradla prostřední sedačky se dá vyklopit loketní opěrka, na oknech jsou roletky a pokud nevezete zavazadla, můžete lavici posunout až dozadu a vytvořit tak hromadu místa pro nohy. A když ta zavazadla vezete, všechno posunete dopředu a za lavicí je hromada místa.

Volkswagen Multivan T6.1 4Motion Volkswagen Multivan T6.1 4Motion

Nevýhody tu přesto jsou. Marně jsem třeba hledal háček na kabát a malá taška s nákupem se vám v první zatáčce vysype, pokud ji nepřipoutáte na sedačku. A z pozice řidiče neexistuje způsob, jak zavřít posuvná okénka v bočních dveřích.

Naopak otvírat ty dveře můžete jak od řidiče, tak na dálku tlačítkem na klíči. Jsou elektrické, takže když vidím přicházet kamaráda, který má nastupovat, prostě mu tlačítkem otevřu dveře. Nevím dost dobře proč, ale vážně mě to baví. Jako ostatně celé tohle auto; mám dodávky rád.

Motor, jízdní vlastnosti


Postaru strkám klíč do spínačky a otáčím jím. Po pár sekundách čekání, než v deseti stupních mrazu žhavicí svíčky připraví motor na startování, se řadový čtyřválec pod kapotou rozbíhá za dobře známého zvuku studeného turbodieselu. V interiéru jsou však hlučnost i vibrace na velmi nízké úrovni.

Sedmistupňová dvouspojková převodovka už dávno nemá problém s dlouhým prokluzováním spojky a následným škubnutím při rozjezdu, na což trpěla verze T6; v podstatě nebylo možné se rychle zařadit do proudu vozidel a aby byly rozjezdy plynulé, člověk se musel naučit, kdy povolit plyn. T6.1 se však rozjíždí plynule, převodovka řadí hezky a záhy si všímám i propracované logiky řazení – nemá režim S, ale sama dokáže držet vysoký kvalt a brzdit motorem tak, aby udržovala zhruba konstantní rychlost, když při jízdě z kopce přibrzdím a pak uvolním brzdový pedál.

Když lehce přišlápnu plyn, odřadí anebo vyřadí a nechá vůz plachtit, pokud to uzná za vhodné. Musel jsem si na to chvilku zvykat, naučit se s tím pracovat, ale během pár dnů už jsem vůbec necítil potřebu řadit manuálně, když jsem chtěl co nejlépe brzdit motorem. Naopak podtáčet motor převodovka ve zvyku nemá; sem tam se toho dopustí, ale není to normou. Navíc, dvoulitrovému dieselu stačí 1.300–1.400 otáček na to, aby byl spokojený a neduněl, nejede-li se do kopce.

Video se připravuje ...

Nejvýkonnější motor je tak akorát

Více než dvousetkoňový motor se dvěma turbodmychadly je na 2,5 tuny těžké auto tak akorát. Dokáže hezky zatáhnout, to ano, ale že by to byla nějaká divočina, říci ani zdaleka nemůžu, výkon je prostě adekvátní. Silně pochválit musím pohon všech kol, který funguje příkladně. Řidič o něm neví a prokluz kol neexistuje, a to jsem se několikrát dostal do situací, v nichž by předokolka měla problém.

Volkswagen Multivan T6.1 4Motion Volkswagen Multivan T6.1 4Motion

Testovaný kousek je vybavený i nastavitelnými tlumiči, které v nejměkčím nastavení v režimu Comfort nabízí obrovské množství poddajnosti i jistou svébytnou houpavost. Odpružení dobře filtruje nerovnosti a jízda je zejména na dvou předních sedačkách nesmírně pohodlná, ovšem rázy slyšet bývají. Ve velké krabici se zvuk prostě nese.

Líbí se mi také perfektní přehled o dění kolem vozu, který mám díky vysokému posezu a krátké kapotě. Multivan je samozřejmě obří, ale protože má rovné boky a je obecně hranatý, manévrování je snadné i ve stísněných prostorách, pokud aspoň trochu víte, co děláte. Samozřejmě pomáhá systém parkovacích senzorů, které hlídají i boky vozu.

Co naopak docela chybí, je sledování mrtvého úhlu, tím spíš, že vnější zrcátka nemají vypouklé části, které by nabídly lepší přehled o prostoru vedle auta. A stejně jako adaptivní tempomat funguje dobře, na aktivní vedení v jízdním pruhu zapomeňte – T6.1 ho neumí v žádném provedení. Také tu samozřejmě nejsou otravné a mizerně fungující zbytečnosti, jako „eurohlásítko“ rychlosti ISA.

Volkswagen Multivan T6.1 4Motion Volkswagen Multivan T6.1 4Motion

Konečně – spotřeba. Nejsilnější varianta dvoulitrového TDI si za více než sedm stovek testovacích kilometrů řekla v průměru o 9,9 l/100 km. Stejně jako u výkonu je to prostě adekvátní číslo k tomu, že jsem toho docela dost najezdil po městě, po dálnicích a v kopcích. Navíc díky osmdesátilitrové nádrži není u benzinky nutno zastavovat nijak často.

Závěr


Celý testovací týden se nemůžu zbavit dojmu, který vystihuje slogan jistého německého obchodního řetězce – „Tady je svět ještě v pořádku“. Dosluhující generace T6.1 je totiž ozvěnou těch krásných časů, kdy koncern Volkswagen vyráběl golf VII. generace, octavii III. generace a podobná auta, která považuji za lepší svých současných verzí.

Multivan je přesně takový – starý a dobrý. Bytelně postavený, s kvalitními materiály, ovšem nikoliv bez nevýhod. Dokázal bych si představit další facelift  nějakou T6.2, která by zlepšila elektronickou výbavu auta – zejména by ji tedy posunula na úroveň, kterou EU dnes bohužel vyžaduje – a umožnila vozu přežít dalších nejméně pět, šest let.

Volkswagen Multivan T6.1 4Motion Volkswagen Multivan T6.1 4Motion

Generace T6.1 je „jen“ několikátým důkladným faceliftem generace T5, která přišla do výroby v roce 2003 – před jednadvaceti lety. Škarohlíd může brblat něco o veteránech, které zapomněli přestat vyrábět, ale já si myslím, že až bude T6.1 nahrazena přeznačkovaným Fordem Transit – a to nebude dlouho trvat, konfigurátor už z českého webu Volkswagenu zmizel –, nebudu jediný, kdo na ni bude dlouhá léta s láskou a nostalgií vzpomínat.

Nejlevnější verze modelu 1.579.000 Kč (Multivan T6.1 Comfortline, 2,0 TDI, 150 kW, 4Motion, 7st. DSG)
Základ s testovaným motorem 1.579.000 Kč (Multivan T6.1 Comfortline, 2,0 TDI, 150 kW, 4Motion, 7st. DSG)
Testovaný vůz bez příplatků 1.819.000 Kč (Multivan T6.1 Highline, 2,0 TDI, 150 kW, 4Motion, 7st. DSG)
Testovaný vůz s výbavou 2.062.826 Kč (Multivan T6.1 Highline, 2,0 TDI, 150 kW, 4Motion, 7st. DSG)

Plusy

  • Starosvětské ovládání
  • Prostornost
  • Dobrý výhled
  • Komfort na předních sedačkách

Minusy

  • Hlučnost na nerovnostech
  • Elektronická výbava
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (7)

Doporučujeme

Volkswagen Multivan T6.1 4Motion
Cena základní sestavy 1 819 000 Kč
Výbava základní sestavy Asistent pro kompenzaci bočního větru, Park Assist a parkpilot vpředu a vzadu, Tempomat s omezovačem rychlosti, Digitální příjem rádia (DAB+), Multifunkční kožený volant, Navigace "Discover Media Plus", Telefonní rozhraní Bluetooth, We Connect Plus, Airbag řidiče a spolujezdce, Asistent pro rozjezd do kopce, Boční a hlavové airbagy vpředu, Dětská pojistka bočních posuvných dveří, Elektromechanický posilovač řízení, ISOFIX, Kontrola zapnutí bezpečnostního pásu řidiče, Mlhové světlomety se stat.přisvěcováním, Multikolizní brzda, Paket "Světla a výhled" (automatický spínač světlometů s funkcí "Coming home/Leaving home", vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, dešťový senzor pro stěrače předního skla), Blue Motion Emisní norma EURO 6d-Temp-EVAP-ISC-FCM, Dekorace exteriéru Paket "CHROM", Boční posuvné dveře vlevo a vpravo, el., Sluneční clony na bočních oknech, Alarm s ostrahou vnitřního prostoru, Digital Cockpit 10,25"barevný LCD displej, Komfortní LED osvětlení v prostoru pro cestující, LED diodové světlomety vpředu i vzadu, Vyhřívané trysky ostřikovačů, Indikátor stavu kapaliny ostřikovačů, 3zónová automatická klimatizace "Climatronic", Přihřívač motoru, Kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneu, Nářadí a zvedák, Plnohodnotné rez. kolo z lehké slitiny, Vnitřní ochrana nákladové hrany nerezová, 2 otočná sedadla v 1. řadě sedadel v prostoru pro cestující, Loketní opěrky řidiče a spolujezdce, Potahy sedadel "Artvelour", Sedadla vpředu výškově nastavitelná, Tepelně izolující přední sklo, Zadní výklopné dveře prosklené, Multifunkční stolek, Dodatečné opatření ke snížení hluku, Dynamický podvozek, Nástupní madlo na straně řidiče i spolujezdce. Odpadkový koš ve dveřích řidiče Kč
Cena testované sestavy 2 062 826 Kč
Výbava testované sestavy 17" kola z lehké slitiny "Woodstock" (+3.600 Kč), Adapt. podvozek DCC s volbou režimů II (+31.089 Kč, Bez plnohodnotného rezervního kola (-9.425 Kč), Front Assist a adaptivní tempomat ACC (+12.889 Kč), Light Assist (+4.325 Kč), Palivová nádrž 80 l (diesel) (+1.906 Kč), Posuvné okno vpředu vlevo, pevné okno (+8.313 Kč), Posuvné okno vpředu vpravo, pevné okno (+8.313 Kč), Prodloužená záruka výrobce 2+3/200 000 (+18.396 Kč), Systém rozpoznávání dopravních značek (+7.285 Kč), Tažné zařízení odnímatelné,uzamykatelné (+26.092 Kč), Telefonní rozhraní "Comfort" (+10.038 Kč), Trailer Assist IV (+15.164 Kč), Zadní výkl. dveře elektricky ovládané (+16.220 Kč), Zatmavená skla v prostoru pro cestující (+3.556 Kč), Zimní paket (+5.971 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1400 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.4
Emise CO2: 220
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2529 / 551
Rozměr pneu: 235/55 R17
Volkswagen Multivan T6.1 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4904
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1950
d) rozvor (mm): 3000
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 553 / 1438
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 944
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1535
l) šířka vzadu (mm): 1615
délka sedáku vpředu (mm): 515
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 635
výška opěradla vzadu (mm): 606
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Avatar - Machýrek
25. 2. 2024 11:26
Má tu s tím někdo reálnou zkušenost?
Co boční dveře? Vržou za jízdy? Najezdil jsem desítky tis km s Travellerem a Véčkem a u obou je to katastrofa :-(
Avatar - apoho
20. 2. 2024 11:33
Re: Asistenti
a ty neumíš jezdit v pruzích? :D
19. 2. 2024 20:03
Asistenti
Jsem řidičem Multivanu T6.1, který je vybaven jak hlídáním mrtvého úhlu (Side Assist), tak asistentem jízdy v pruzích (Lane Assist).

Vedení v pruzích nefunguje tak dobře, jako u jiných aut, ale je tam.
19. 2. 2024 17:22
VW
Stary dobry byl T4 to co prislo po nem byly drahe vrazdy do kterych sypat penize nechces. Spolehlivost nula, motory male, zato s vetsi spotrebou nez legendarni 2.5 TDI 111 kW.
Avatar - Barry Lyndon
19. 2. 2024 17:20
Proč je tolik Multivanů řízeno
tak psychopatickým způsobem? Je to z toho pohledu jedno z nejhorších aut na silnicích... :no: :D :D