VW Brouk měl dostat dva páry dveří. Pak ale přišel Golf

Volkswagen Beetle (původní)
Volkswagen Beetle (původní)
Volkswagen Beetle (původní)
Volkswagen Beetle (původní)
6 Fotogalerie
Volkswagen Typ 1, známý jako Brouk, mohl do sedmdesátých let vstoupit i se čtyřdveřovou karoserii, ale vývoj se nakonec zastavil u hliněného modelu a přednost dostala zcela nová koncepce vozů s motorem vpředu.

Volkswagen Brouk se zrodil ve třicátých letech dvacátého století a od druhé poloviny čtyřicátých let úspěšně zaplavoval tehdejší západoevropský trh a následně i téměř celou Ameriku.

Postupně modernizovaný a stále vylepšovaný automobil úspěšně provedl svou mateřskou automobilku padesátými i šedesátými lety, i když na jejich konci již pociťoval tlak mladších a modernějších konkurentů. Samotný Volkswagen pak potřeboval oživit svou paletu modelu, jíž ještě na počátku sedmdesátých let vládly vozy s motory uloženými za zadní nápravou.

Vedle Brouka s interním označením Typ 1 zde byl užitkový Transporter a především modely Typ 3 a Typ 4, resp. Volkswagen 1500/1600 a Volkswagen 411/412. Posledně jmenovaný model pak byl jediným vozem v nabídce značky, který byl k dispozici i se čtyřdveřovou karoserií, ale byl tehdy jako přímý předchůdce modelu Passat příliš drahý, aby mohl být hlavním tahounem prodejů.

Volkswagen potřeboval na počátku sedmdesátých let přitáhnout zákazníky i ke svým menším modelům a jednou z možných cest se tehdy jevilo rozšíření nabídky provedení Brouka o verzi se čtyřdveřovou karoserií.

Za zpracováním návrhu tohoto vozu se v roce 1970 měl stát Herbert Schäfer, který v letech 1972 až 1993 vedl designérské oddělení automobilky Volkswagen. Výsledkem jeho práce se stal hliněný model čtyřdveřového vozu a výkresy.

Nový model měl v případě výroby zachovat techniku tehdy nabízeného dvoudveřového modelu VW 1302 s novou přední nápravou McPherson a plochým vzduchem chlazeným čtyřválcem o objemu 1,6 litru za zadní nápravou. Mírnou změnou ovšem prošly proporce vozu. S ohledem na dva páry dveří a zvětšení vnitřního prostoru se mírně zkrátila přední kapota a směrem vpřed se posunulo čelní sklo.

Volkswagen Brouk podle těchto návrhů se údajně nedostal ve vývoji za stádium hliněného modelu a automobilka dala přednost novým modelům s motorem vpředu a pohonem předních kol. V roce 1974 opustil Typ 1 výrobní linku ve Wolfsburgu a přenechal zde své místo první generaci modernímu modelu Golf.