Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Golf po sedmi letech není nejprodávanější auto v Evropě. Kdo a proč ho překonal?

David Bureš
Diskuze (35)
Prodeje Volkswagenu Golf ovlivnila nedávná modernizace. I proto letos jeho počet prodaných aut klesá, zatímco jiní rostou.

Volkswagen Golf je stálice, která je dlouhodobě nejprodávanějším osobním automobilem v Evropě. V březnu však tento titul ztratil, když ho v prodejích překonal Ford Fiesta. Je to poprvé po sedmi letech, kdy golf není nejprodávanější auto na starém kontinentu.

Fiestě na vrchol pomohl březnový růst prodejů, výsledných 47.263 prodaných kusů bylo o 11,8 % více než před rokem. Naopak Volkswagen Golf si meziročně pohoršil, pád prodejů o 16,9 % znamenal „jen“ 46.795 prodaných kusů.

Důvodů tohoto výsledku je hned několik. Tím nejdůležitějším je nicméně nedávný nástup modernizovaného golfu, prodejci zkrátka v těchto měsících nemají k dispozici dostatečné zásoby auta jako jindy, a tak prodeje klesají. Naopak fiesta teprve čeká na blížící se mezigenerační změnu, prodejci vyprodávají sklady a na odcházející provedení nabízejí různé slevy. Právě kvůli nabízeným cenám prodeje fiesty v březnu tak rostly.

Výsledek golfu ovlivnil rovněž klesající zájem Evropanů o vozy se vznětovým motorem. Zatímco mezi malými auty takové agregáty nehrají až tak důležitou roli, v třídě kompaktů je to naopak, a tak je změna preferencí dobře patrná.

Zapomenout nesmíme ani na vliv britského trhu, kde je fiesta dlouhodobě nejprodávanějším autem. Březnové prodeje nových aut tam vždycky bývají vysoké, přičemž letos byly dokonce rekordní. Byly více než dvojnásobné proti prvním dvěma měsícům roku, a to kvůli chystaným změnám v sazbách spotřební daně z vozidla (tzv. VED), které vstoupily v platnost na začátku dubna. Díky své silné pozici v Británii tak fiesta z této situace hodně těžila.

Analytici ale předvídají, že březnový propad golfu na druhou příčku mezi nejprodávanějšími vozy v Evropě je jen dočasný. Jakmile se plně rozběhne výroba modernizované verze, prodeje golfu zase půjdou nahoru. Naopak fiestu kvůli mezigenerační proměně čeká pád, který navíc může ovlivnit i fakt, že auto v nadcházející generaci bude chtít být luxusněji laděné než dosud (a tedy i dražší).

Ať ale nemluvíme jen o golfu a fiestě, zaměřme se i na další nejprodávanější auta. Šestým nejprodávanějším vozem na starém kontinentu je Nissan Qashqai, kterému březnové prodeje vzrostly o 18 %. Nadmíru se dařilo i celkově jedenáctému Volkswagenu Tiguan (+70,3 %) a třináctému Citroënu C3 (+68,5 %), u nichž se ukazuje, že se jejich aktuální generace povedly.

Naopak Škoda Octavia tentokrát opustila svoji pozici mezi nejlepšími deseti vozy a v březnu byla až osmnáctá, výsledných 22.496 registrovaných aut je o 1,7 % méně než před rokem. Důvody poklesu jsou ale podobné jako u golfu – roli hraje nedávný příchod modernizované verze.

Mezi nejlepšími 25 modely na trhu má Škoda ještě jednoho zástupce, celkově 23. fabii, která v březnu se svými 19.714 prodanými kusy překonala třeba Peugeot 308 (19.322 kusů). V nejlepší padesátce jsou pak i novinky v podobě crossoveru Toyota C-HR (44. místo, 12.923 kusů) a SUV Peugeot 3008 (45. příčka, 12.395 kusů).

Evropský trh v březnu 2017: Nejprodávanější auta podle modelů
Poř.ModelProdej 3/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]Prodej 1-3/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Ford Fiesta47.263+11,891.594+9,3
2.Volkswagen Golf46.795-16,9115.372-11,1
3.Volkswagen Polo40.669+21,783.660+3,6
4.Renault Clio40.209+15,988.992+14,8
5.Opel Corsa38.254+4,276.272+2,9
6.Nissan Qashqai36.665+18,075.617+14,6
7.Ford Focus33.697+9,464.647+7,0
8.Opel Astra31.288+12,470.236+14,3
9.Peugeot 20828.551-0,367.577-1,7
10.Renault Captur27.195+13,055.410+2,1
11.Volkswagen Tiguan26.486+70,366.063+77,1
12.Fiat 50025.948+0,654.844+3,5
13.Citroën C324.276+68,557.603+61,1
14.Peugeot 200823.384+15,754.231+18,4
15.Opel Mokka22.739+14,148.981+10,9
16.Toyota Yaris22.587-1,252.839+0,1
17.Mercedes-Benz C22.548+19,448.541+14,8
18.Škoda Octavia22.496-1,758.768+0,8
19.Fiat Panda22.277+7,559.295+4,4
20.Renault Mégane21.462+63,443.063+57,4

David Bureš
Diskuze (35)
9. 5. 2017 07:58
Re: evropští výrobci promarnili desítky miliard euro vývojem
Nikdo se nehada, ze do tezkych stroju nafta nepatri.. Ale do malych osobaku do mesta fakt ne >:D

Ale ze je neceho prebyltek a proto je to drahe je docela zajimava logika >:D
Avatar - Hammunasakra
7. 5. 2017 22:35
Re: evropští výrobci promarnili desítky miliard euro vývojem
Tak nevim kdy a kde si chodil do školy = v Praze v dobách kdy já Indie kontinent nebyla [odkaz] :-)

A jak víš i tam už otočili = nafta ve městech prostě je problém = jak už ví i Ind. Bohužel závažnej problém = jednou to určitě zvládnou i neurony v tvý hlavě ;-)

Lžeš si do kapsy chlape = aspoň že na Burešovi se shodnem >:-[]
Avatar - Hammunasakra
7. 5. 2017 22:33
Re: evropští výrobci promarnili desítky miliard euro vývojem
Ono proč by taky stavěly žejo = v těch problém neni ;-)
Stejně tak trucky = maj jinej měřící systém + prostor na pořádný SCR = cenovej i velikostní
Blbejch 100 a něco tisíc dieselgate šmejdů na našem území nadělá sajrajtu jako milion autobusů s pořádnym SCR

Nehledej problémy kde nejsou = problém je osobák na naftu poskakující skrz město

Nemusíš zdůrazňovat že benzín je kvalitnější než nafta :-)
Problém je že podíl nafty dál setrvale roste
Avatar - Emel
7. 5. 2017 14:10
Re: Pointa
Pointa statistik? Někoho to prostě zajímá, třeba mě. Čísla jsou čísla.

Rozbory nebo pseudorozbory... to je prostě názor, nad kterým se člověk může zamyslet. Ideální rozbor je doložený nějakými čísly, třeba růst jednoho modelu na úkor druhého, historická data při uvedení minulé generace, detailnější pohled na jednotlivé trhy...
Avatar - WinDiesel
7. 5. 2017 12:07
Re: Pointa
Pointa není žádná. Všechno je to jen mlácení prázdné slámy.