VW Golf po sedmi letech není nejprodávanější auto v Evropě. Kdo a proč ho překonal?
Volkswagen Golf je stálice, která je dlouhodobě nejprodávanějším osobním automobilem v Evropě. V březnu však tento titul ztratil, když ho v prodejích překonal Ford Fiesta. Je to poprvé po sedmi letech, kdy golf není nejprodávanější auto na starém kontinentu.
Fiestě na vrchol pomohl březnový růst prodejů, výsledných 47.263 prodaných kusů bylo o 11,8 % více než před rokem. Naopak Volkswagen Golf si meziročně pohoršil, pád prodejů o 16,9 % znamenal „jen“ 46.795 prodaných kusů.
Důvodů tohoto výsledku je hned několik. Tím nejdůležitějším je nicméně nedávný nástup modernizovaného golfu, prodejci zkrátka v těchto měsících nemají k dispozici dostatečné zásoby auta jako jindy, a tak prodeje klesají. Naopak fiesta teprve čeká na blížící se mezigenerační změnu, prodejci vyprodávají sklady a na odcházející provedení nabízejí různé slevy. Právě kvůli nabízeným cenám prodeje fiesty v březnu tak rostly.
Výsledek golfu ovlivnil rovněž klesající zájem Evropanů o vozy se vznětovým motorem. Zatímco mezi malými auty takové agregáty nehrají až tak důležitou roli, v třídě kompaktů je to naopak, a tak je změna preferencí dobře patrná.
Zapomenout nesmíme ani na vliv britského trhu, kde je fiesta dlouhodobě nejprodávanějším autem. Březnové prodeje nových aut tam vždycky bývají vysoké, přičemž letos byly dokonce rekordní. Byly více než dvojnásobné proti prvním dvěma měsícům roku, a to kvůli chystaným změnám v sazbách spotřební daně z vozidla (tzv. VED), které vstoupily v platnost na začátku dubna. Díky své silné pozici v Británii tak fiesta z této situace hodně těžila.
Analytici ale předvídají, že březnový propad golfu na druhou příčku mezi nejprodávanějšími vozy v Evropě je jen dočasný. Jakmile se plně rozběhne výroba modernizované verze, prodeje golfu zase půjdou nahoru. Naopak fiestu kvůli mezigenerační proměně čeká pád, který navíc může ovlivnit i fakt, že auto v nadcházející generaci bude chtít být luxusněji laděné než dosud (a tedy i dražší).
Ať ale nemluvíme jen o golfu a fiestě, zaměřme se i na další nejprodávanější auta. Šestým nejprodávanějším vozem na starém kontinentu je Nissan Qashqai, kterému březnové prodeje vzrostly o 18 %. Nadmíru se dařilo i celkově jedenáctému Volkswagenu Tiguan (+70,3 %) a třináctému Citroënu C3 (+68,5 %), u nichž se ukazuje, že se jejich aktuální generace povedly.
Naopak Škoda Octavia tentokrát opustila svoji pozici mezi nejlepšími deseti vozy a v březnu byla až osmnáctá, výsledných 22.496 registrovaných aut je o 1,7 % méně než před rokem. Důvody poklesu jsou ale podobné jako u golfu – roli hraje nedávný příchod modernizované verze.
Mezi nejlepšími 25 modely na trhu má Škoda ještě jednoho zástupce, celkově 23. fabii, která v březnu se svými 19.714 prodanými kusy překonala třeba Peugeot 308 (19.322 kusů). V nejlepší padesátce jsou pak i novinky v podobě crossoveru Toyota C-HR (44. místo, 12.923 kusů) a SUV Peugeot 3008 (45. příčka, 12.395 kusů).
Evropský trh v březnu 2017: Nejprodávanější auta podle modelů | |||||
Poř. | Model | Prodej 3/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Prodej 1-3/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Ford Fiesta | 47.263 | +11,8 | 91.594 | +9,3 |
2. | Volkswagen Golf | 46.795 | -16,9 | 115.372 | -11,1 |
3. | Volkswagen Polo | 40.669 | +21,7 | 83.660 | +3,6 |
4. | Renault Clio | 40.209 | +15,9 | 88.992 | +14,8 |
5. | Opel Corsa | 38.254 | +4,2 | 76.272 | +2,9 |
6. | Nissan Qashqai | 36.665 | +18,0 | 75.617 | +14,6 |
7. | Ford Focus | 33.697 | +9,4 | 64.647 | +7,0 |
8. | Opel Astra | 31.288 | +12,4 | 70.236 | +14,3 |
9. | Peugeot 208 | 28.551 | -0,3 | 67.577 | -1,7 |
10. | Renault Captur | 27.195 | +13,0 | 55.410 | +2,1 |
11. | Volkswagen Tiguan | 26.486 | +70,3 | 66.063 | +77,1 |
12. | Fiat 500 | 25.948 | +0,6 | 54.844 | +3,5 |
13. | Citroën C3 | 24.276 | +68,5 | 57.603 | +61,1 |
14. | Peugeot 2008 | 23.384 | +15,7 | 54.231 | +18,4 |
15. | Opel Mokka | 22.739 | +14,1 | 48.981 | +10,9 |
16. | Toyota Yaris | 22.587 | -1,2 | 52.839 | +0,1 |
17. | Mercedes-Benz C | 22.548 | +19,4 | 48.541 | +14,8 |
18. | Škoda Octavia | 22.496 | -1,7 | 58.768 | +0,8 |
19. | Fiat Panda | 22.277 | +7,5 | 59.295 | +4,4 |
20. | Renault Mégane | 21.462 | +63,4 | 43.063 | +57,4 |