TEST Nissan Qashqai 1.6 DIG-T – Druhý stupeň k úspěchu
Začátkem tohoto tisíciletí se Nissanu příliš nedařilo prodávat běžné modely. Přišlo tedy radikální rozhodnutí, že po druhé generaci poněkud usedlé Almery se již tradiční hatchback neobjeví a místo toho jej nahradí odvázanější, atraktivnější crossover s těžko vyslovitelným jménem Qashqai.
Světe, div se, možná i díky tradici ve výrobě vozidel s pohonem všech kol či vyšší světlou výškou, hlavně ale kvůli právě vzrůstající popularitě automobilů s terénnějším vzezřením, se Nissan Qashqai uchytil přímo královsky. První generace vozu se jenom v Evropě prodalo okolo 1,24 milionu, celosvětově přes dva miliony exemplářů. Mimochodem, automobil je pojmenován podle provincie Qashqai v jihovýchodním Iránu.
Druhá generace crossoveru, který může o přízeň zákazníků bojovat třeba se Škodou Yeti nebo Fiatem 500X, se představila koncem roku 2013. Chyběla jí však silnější benzinová varianta, ta nakonec přišla letos a jedná se o přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 120 kW a točivém momentu 240 N.m. Je to jediný agregát v nabídce, se kterým tento automobil dosáhne rychlostní mety 200 km/h, zrychlení z klidu na stovku pak proběhne za 9,1 s.
Nissan Qashqai vs. Škoda Yeti | ||
Model | Nissan Qashqai | Škoda Yeti |
Motor | 1.6 DIG-T | 1.4 TSI 4x4 |
Parametry motoru [kW/N.m] | 120/240 | 110/250 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,1 | 8,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,8 | 6,3 |
Délka [mm] | 4380 | 4222 |
Šířka [mm] | 1806 | 1793 |
Výška [mm] | 1590 | 1691 |
Rozvor [mm] | 2646 | 2578 |
Zavazadlový prostor [l] | 401/- | 405-510/1.580-1.760 |
Cena [Kč] | 459.900 (Visia) | 543.900 (Ambition) |
S tímto motorem je vůz sice o 75.000 Kč dražší než základní dvanáctistovka s 85 kW, pořád však za něj dáte méně peněz než za nejslabší turbodiesel, a navíc si v tomto případě nepřiplácíte pouze za silnější pohonnou jednotku, ale dostanete také bonus navíc. Se zážehovou šestnáctistovkou se sice nemůže pojit pohon všech kol, ale získáte nezávislé víceprvkové zavěšení zadní nápravy, které zlepšuje vedení kol i komfort. Jediným dalším modelem, který má tento typ zadní nápravy, je nejsilnější turbodiesel 1.6 dCi ve verzi 4x4.
Pokud jste fanoušky moderního designu aut, kde se protíná mnoho linek a oblin, bude se vám druhý Qashqai líbit. Podle nás vypadá zajímavě a má šmrnc, zejména ve srovnání s předchůdcem, který rychle zestárnul. Námi testované variantě velmi pomáhala také velká kola s černým vnitřkem.
Ještě větší pokrok oproti předchůdci zaznamenáte uvnitř vozu. Materiály jsou kvalitní, auto působí bytelnějším dojmem, není náročné se v tlačítkách na palubní desce zorientovat a obecně na nás vnitřek Nissanu působil velmi pozitivně.
Posaz za volantem je na danou třídu příjemný, člověk zapluje do pohodlných sedadel a má kolem sebe i dostatek prostoru. Jediná výtka směřuje k zadním sedadlům, kde mohou mít vyšší cestující méně místa nad hlavou, pro kolena je však prostoru dostatek. Zavazadelník je pak spíše průměrný.
Motor a převodovka – Dobrý, byť ne výborný
Turbodmychadlem přeplňovaná šestnáctistovka je přímo z dílen Nissanu a objevuje se i v jiných modelem s různými výkony. Zde nabízí 120 kW v 5600 otáčkách a 240 N.m od 2000 do 4000 otáček za minutu.
Po nastartování okamžitě překvapí klidný, až neslyšný běh. Při pohybu po městě jsem měl zpočátku tendence až vypínat autorádio, abych mohl řadit takzvaně „po sluchu“, jinak jsem totiž tóny, které jednotka vyluzuje, nezaslechl. Rovněž vibrace agregátu jsou na nízké úrovni, a to i při jízdě ne vyšší stupně těsně nad volnoběhem.
I když jednotku roztočíte do oblasti maximálního výkonu, dolehne k vám pouze vzdálený hukot. Nečekejte tedy žádný sportovní řev nejsilnějšího agregátu, objevíte však velmi tichého společníka.
Motor je poměrně pružný a pro běžnou jízdu příjemně svižný, abyste se ale dočkali výrazného zátahu, musíte jej vytočit nad čtyři tisíce otáček. Pak šestnáctistovka rozpohybuje vůz srdnatě. Odezva na plyn je spíše jemná, ne však letargická, těžko se ovšem určuje, jak rychle budou po sešlápnutí pedálu plynu otáčky stoupat a po puštění naopak padat, což znesnadňuje hladké řazení. Nakonec jsme si zvykli a po týdnu jezdění již nebyl problém řadit bez cukání.
Byla by to velice milá jednotka, nebýt však jednoho nešvaru. Prodleva turbodmychadla je v tomto případě značná, řidič po sešlápnutí akcelerátoru čeká na zrychlení dobré dvě, možná tři sekundy, s čímž je třeba počítat zejména při předjíždění a plánovat tak manévr předem. Ve vysokých otáčkách se to trochu zlepší, i tak ale tlak turbodmychadla narůstá pomalu.
Z hlediska spotřeby si přeplňovaná jednotka nevede vůbec zle. Dokonce si troufáme tvrdit, že reálné hodnoty jsou stejné či lepší než u základní dvanáctistovky DIG-T, ostatně i papírově se kombinovaná spotřeba liší pouze o 0,2 litru (5,6 vs. 5,8 l na 100 km). Po městě je Nissan schopen jezdit za osm až devět litrů, mimo něj se odběr točí okolo šestilitrové hranice. Na dálnici počítejte se sedmi litry, což není vůbec zlé.
Nová jednotka je spojena výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta řadí ve všech ohledech průměrně – středně dlouhé dráhy, ne zcela dokonalá přesnost kulisy, páka se nepohybuje ani nijak extra hladce, dorazy jsou mírně gumovější a objevíte i drobnou vůli. Všechno jsou to ale výtky sice jasně rozpoznatelné, ale ne tak výrazné, aby to řidiče obtěžovalo, takže si troufáme tvrdit, že běžnému uživateli bude všechno připadat v pořádku. Zpřevodování je pak spíše delší a trochu tlumí pružnost na vyšší stupně.
Kompromis
Na poměry zvýšených vozů jezdil Qashqai vždy nadprůměrně dobře a to platí i pro tuto verzi, kde je všechno ještě dále umocněno již zmíněným nezávislým zavěšením zadní nápravy. Důraz je ale v tomto případě dán spíše na komfort, což je vlastně vzhledem k zaměření auta zcela optimální.
Pokud vám bude někdo tvrdit, že tento crossover je v zatáčkách stejně dobrý jako běžný hatchback, nevěřte mu. Vyšší stavba se pozná výraznějšími bočními náklony a je znát i přesunující se hmota. Při akceleraci na výjezdu ze zatáček se může odlehčovat vnitřní přední kolo a následně dojde k prokluzu. Na poměry SUV a crossoverů ale automobil působí jistě a zvládá i svižnější tempo.
Qashqai je primárně strojem pro rodinu, kde je mnohem důležitější úloha odvézt děti komfortně do školky, než nějaké ostré projíždění zatáček. A právě tento svůj úkol splňuje tenhle Nissan na výbornou, když na nerovnostech podvozek netluče, dobře tlumí a přenáší minimum rázů do kabiny.
Nemusíte se však bát nějakého houpání a z toho plynoucí mořské nemoci. Vůz totiž nabízí funkci aktivního odpružení, které právě tento typ pohupování omezuje přibrzďováním jednotlivých kol.
Ani z hlediska hlučnosti si na danou třídu není na co stěžovat. Samozřejmě valivý hluk od pneumatik je slyšitelný, ale tak to je u většiny podobných vozů. Zvuk obtékajícího vzduchu je však dobře utlumen a v kombinaci s tichým motorem tak auto nepůsobí příliš únavně ani na dlouhých cestách.
Závěr
Pokud se vám líbí idea zvýšeného vozu, ale nevyžadujete pohon všech kol, můžeme vám Nissan Qashqai se zkoušeným turbomotorem doporučit. Líbilo by se nám, kdyby i pro testovanou benzinovou jednotku existovala varianta s pohonem 4x4, otázkou však je, kolik lidí by si takový vůz reálně koupilo.
Nová šestnáctistovka je silná, tichá a nemá přehnané nároky na palivo. Škoda jenom citelné prodlevy turbodmychadla, pokud však netoužíte po turbodieselu, rozhodně jej doporučujeme více, než slabší verzi 1.2 DIG-T. Qashqai celkově je komplexním vozem, který nemá výraznější slabiny, příjemně se řídí a právem sklízí úspěch u zákazníků.
Nejlevnější verze modelu | 384.900 Kč (Visia 1.2 DIG-T/85 kW) |
Základ s testovaným motorem | 459.900 Kč (Visia 1.6 DIG-T/120 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 605.900 Kč (N-TEC 1.6 DIG-T/120 kW) |
Plusy
- Silný a kultivovaný motor
- Komfortní odpružení
- Bohatá základní výbava
- Pohodlná sedadla
- Víceprvková zadní náprava
Minusy
- Výraznější prodleva turbodmychadla
- Absence pohonu všech kol k tomuto motoru
- Automatické stahování pouze pro okno řidiče
Foto: Petr Homolka