TEST Peugeot 308 GT 1.6 THP – Zábava až na druhém místě
Hledáte-li sportovní Peugeot, počkejte si na 308 GTi. Pokud však chcete příjemné, rychlé a kultivované auto na každý den, které umí také pobavit, jste u 308 GT na správné adrese.
Vybrat si opravdu dobrý sportovní hatchback není v dnešní době žádný problém. Chcete pohon předních, všech či dokonce zadních kol? Automat, manuál, tři nebo pět dveří, méně či více výkonu, okruhové či silniční zaměření? Všechno máme. Jenže co když vás obtěžuje hlasitý motor a tvrdý podvozek, takže chcete prostě rychlý, ale kultivovaný hatchback, u kterého stačí, aby vystrčil růžky jenom trochu? Zdá se, že Peugeot pro vás má optimální řešení.
Prozatím nejsilnějším modelem řady 308 je vůz označený jako GT, tedy Gran Tourer, což znamená sportovněji zaměřené auto pro delší vzdálenosti či každodenní jízdu. Vozidlo se nabízí se dvěma motory, přeplňovanou benzinovou šestnáctistovkou s manuálním řazením a dvoulitrovým turbodieselem se šestistupňovým automatem Aisin. Dostupné jsou pak dvě karosářské varianty – pětidveřový hatchback a kombi SW.
Na první pohled sice není 308 GT nikterak výrazné, přesto i laikovi vůz přijde pohledově zajímavější, než běžná 308. Mohou za to zejména detaily – automobil má ve standardu osmnáctipalcová kola a diodové světlomety, což ještě není nic zvláštního. Pak je zde ale mírně přepracovaný nárazník s diodovými blinkry, které umějí rovněž „dynamicky odjet“ do strany jako u Audi, ovšem pouze vpředu. Profil doplnily nástavce prahů a největší rozdíl uvidíme vzadu, kde jsou dvě velká chromovaná zakončení výfuku v nárazníku. Celkový vzhled je ale rozhodně decentní, což ostatně sedí k charakteru auta.
Mnoho změn nečekejte ani uvnitř – sedadla jsou výrazněji tvarovaná, motokárově malý elipsovitý volant dostal znáček GT, pedály jsou kovové a měkčený plast na palubní desce je prošíván červeně. Jinak jsou plusy a minusy interiéru podobné jako u běžné 308 – vnitřek je poměrně kvalitní, ale dotykové ovládání téměř všeho vyžaduje zvyk a místa vzadu není na rozdávání.
A kdo je vlastně konkurentem tohoto auta? Nemyslíme si, že se najdou lidé, kteří se budou rozhodovat mezi Volkswagenem Golf GTI a tímto Francouzem. Technicky, výkonem i mnohým dalším nám přijde jako hlavní oponent Kia Cee´d GT za cenu od 545.000 Kč, která má malinko hravější charakter oproti spíše usedlejšímu Peugeotu.
Motor a převodovka – Pouze drobné výtky
Pod kapotou testovaného vozu byla přeplňovaná šestnáctistovka THP v inovované variantě splňující přísnou emisní normu Euro 6. Tento typ motorů měl dříve řadu technických problémů, doufejme však, že jsou již vyřešeny. My jednotku dobře známe z povedeného kupé RCZ, kde okouzlila zejména svým charakterem a sladěním s převodovkou, přičemž v prostornější 308 se chová podobně a dostala navíc pět koní, takže jich má nyní 205 (151 kW).
Pokud nechcete trávit čas jenom na dálnici nebo nemáte panickou hrůzu ze spojkového pedálu, o naftové variantě ani neuvažujte, protože tohle je to pravé GT. Turbomotor po nastartování překvapí svou kultivovaností. Ani když se dostanete do vyšších otáček, nemáte pocit, že sedíte ve sportovním voze, kterým vlastně GT ani nikdy být nemělo. Zvuk agregátu je potlačen a automobil se v městském provozu chová velmi příjemně. Jednotka skvěle zvládá i nízké otáčky a je fascinující, jak dokáže relativně silně zatáhnout i v oblastech těsně nad volnoběhem. Můžete tak jezdit na vyšší rychlostní stupně, což pomáhá spotřebě. I díky skvělým reakcím je jízda v městském provozu velmi příjemná.
Pokud však chcete trochu přidat, bude lepší zmáčknout tlačítko Sport u řadicí páky. V tu chvíli se začne do interiéru přenášet uměle vytvořený zvuk motoru, který je však stále decentní, ne jako různé podobné systémy třeba právě v Golfu GTI. Takže i s tímto systémem můžete jezdit, aniž by vás na delší trase rozbolela hlava. Tím hlavním jsou ale ještě lepší reakce na sešlápnutí pedálu plynu a mírně tužší řízení.
Pokud se budete probíjet celým spektrem otáčkoměru, třeba na dvojku, pak vězte, že z nejnižších pater se turbomotor sbírá velmi pěkně. Okolo tří čtyř tisíc však není zátah nikterak zvlášť citelný, je znát, že má jednotka menší objem, protože třeba různé nadopované dvoulitry v této oblasti září. Dále však síla postupně roste, až se od 5000 otáček za minutu do omezovače naplno projeví celé stádo pod kapotou. V tomto ohledu má agregát charakter podobný atmosférickým jednotkám – musíte jej ždímat a on se vám odmění parádním projevem před červeným polem.
Nemusíte se však bát, že vás auto obere o poslední peníze u čerpací stanice. Je to až s podivem, ale třeba po městě jsme jezdili občas i za méně, než kolik udává výrobce (7,4 l na 100 km). Mimo město pak při klidném stylu není problém stáhnout odběr paliva i pod šestilitrovou hranici a ani pokud se budete chtít projet na okreskách svižněji, nedostanete se výrazně přes dvojnásobek, což je velmi dobré. Za příznivou spotřebu podle nás může právě naladění turbomotoru, kde i v nízkých otáčkách nemusíte razantněji šlapat na plyn, abyste zrychlili, vůz jede s neskrývanou lehkostí a nenuceností. Celkově jsme se v testu těsně vešli do osmi litrů na sto kilometrů.
Peugeot 308 GT vs. Kia Cee´d GT | ||
Vůz | Peugeot 308 GT | Kia Cee´d GT |
Motor | 1.6 THP | 1.6 T-GDI |
Převodovka | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1591 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 151/6000 | 150/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 285/2750 | 265/1750-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 235 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,5 | 7,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 7,4 |
Cena [Kč] | 577.500 | 544.980 |
Kladně hodnotíme i nijak přehnaně dlouhé zpřevodování, které se hodí k charakteristice motoru. Snad jenom při výjezdech z ostřejších zatáček se agregát na dvojku pohybuje ve středních otáčkách, kde postrádá již zmíněnou chtěnou razanci, ale to je tak jediná výtka, kterou jsme objevili. O schopnosti turbomotoru hovoří své i fakt, že na dvojku se můžete komfortně rozjíždět, nebo i jet až okolo 100 km/h.
Hlavní výhrada putuje k samotnému řazení, které bohužel není tak precizní jako v RCZ. Páka se v kulise nepohybuje hladce, dorazy jsou spíše gumovější a ani přesnost není nejlepší.
Zlepšení na všech frontách
Za chování podvozku jsme běžný Peugeot 308 nikdy nechválili – auto opravdu nemá rádo nerovnosti (nejen) v zatáčkách a ve výsledku ani komfort není nijak zázračný. Jak se tedy povedla přiostřená varianta? Máme dobré zprávy, protože takhle by podle nás i běžné 308 měly jezdit vždycky!
Vůz totiž nijak přehnaně tvrdý – působí sice tužším dojmem, karoserie se na nerovnostech méně pohybuje a více kopíruje povrch, zároveň však podvozek dokáže velmi obstojně filtrovat nerovnosti. Jízda tak působí výrazně lépe než u běžného modelu, kde vůz po přejezdu nerovností působí rozbředlým dojmem.
Autu zůstala velmi dobrá přilnavost přední nápravy, do zatáček se vrhá ochotně. Jak jsme říkali již dříve, pokud chcete jet ostřeji, rozhodně si zapněte režim Sport – nemáme rádi zbytečně těžké řízení, ale v tomto případě jeho ztuhnutí výrazně pomůže, protože v běžném nastavení se člověk nemůže řádně opřít do zatáčky, jak je řízení přeposilované.
Chválíme možnost zcela vypnout stabilizaci. Nemusíte se však bát, že bez ní by bylo těžké udržet GT v ostřejším tempu na silnici – naopak. Podvozek je totiž naladěn přísně neutrálně a i když se o to snažíte, ke ztrátě přilnavosti některé z náprav ho jen tak nedonutíte. Pokud Peugeot do zatáčky vyloženě „hodíte“, prostě se jenom mírně zhoupne, načež se zakousne do asfaltu a nepustí. Ono mírné zhoupnutí vám ostatně bude dobře známé i při snaze o čistou ostřejší jízdu – v tomto ohledu je zřejmé, že se nejedná o žádný ostrý sporťák a uložení náprav je stále spíše měkčí, takže musíte dát vozu čas, než se jeho karoserie v zatáčce ustálí.
Jediným výraznějším problémem tak jsou výjezdy ze zatáček, kdy by se hodil samosvorný diferenciál, protože příď má tendenci utíkat z daného směru.
Pokud budete používat 308 GT každý den, což tvůrci tohoto vozu předpokládali, oceníte zejména odhlučnění kabiny, celkovou uživatelskou přívětivost a sladění tlumičů s pružinami. Automobil je opravdu příjemným strojem, v tomto ohledu na vrcholu třídy. Pokud však chcete, zakroucené silnice ani rychlejšího tempa se nezalekne.
Závěr
Co tedy za 577.500 Kč dostanete? V první řadě dobře vybavený hatchback nižší střední třídy, se kterým se snadno žije. Je to kultivované, docela pohodlné auto, jehož turbomotor umí nabídnout drama, ale běžně nepotřebuje mnoho paliva. Pro nadšené řidiče se asi bude více hodit konkurenční Kia Cee´d GT, jejíž podvozek je rozvernější, ale šoféři, kteří se chtějí pohybovat svižně, avšak bezpečně a ne úplně na limitu, budou tento Peugeot milovat.
Musíte se však oprostit od skutečnosti, že hatchback s točivým a poměrně výkonným benzinovým turbomotorem, manuální převodovkou a vypínatelnou stabilizací musí být nutně sportovní. Pokud s tím nemáte problém, objevíte v Peugeotu 308 GT dobrý vůz.
Nejlevnější verze modelu | 340.000 Kč (1.2 PureTech Access/60 kW) |
Základ s testovaným motorem | 577.500 Kč (1.6 THP GT/151 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 661.500 Kč (1.6 THP GT/151 kW) |
Plusy
- Naladění podvozku
- Gradace motoru
- Kultivovanost vozu
- Nízká spotřeba paliva
- Plně vypínatelná stabilizace
Minusy
- Méně místa na zadních sedadlech
- Ne zcela přesné řazení
- Nekomunikativní řízení
Foto: Petr Homolka