Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 GT 1.6 THP – Zábava až na druhém místě

Ondřej Chamilla
Diskuze (158)

Hledáte-li sportovní Peugeot, počkejte si na 308 GTi. Pokud však chcete příjemné, rychlé a kultivované auto na každý den, které umí také pobavit, jste u 308 GT na správné adrese.

Vybrat si opravdu dobrý sportovní hatchback není v dnešní době žádný problém. Chcete pohon předních, všech či dokonce zadních kol? Automat, manuál, tři nebo pět dveří, méně či více výkonu, okruhové či silniční zaměření? Všechno máme. Jenže co když vás obtěžuje hlasitý motor a tvrdý podvozek, takže chcete prostě rychlý, ale kultivovaný hatchback, u kterého stačí, aby vystrčil růžky jenom trochu? Zdá se, že Peugeot pro vás má optimální řešení.

Prozatím nejsilnějším modelem řady 308 je vůz označený jako GT, tedy Gran Tourer, což znamená sportovněji zaměřené auto pro delší vzdálenosti či každodenní jízdu. Vozidlo se nabízí se dvěma motory, přeplňovanou benzinovou šestnáctistovkou s manuálním řazením a dvoulitrovým turbodieselem se šestistupňovým automatem Aisin. Dostupné jsou pak dvě karosářské varianty – pětidveřový hatchback a kombi SW.

Na první pohled sice není 308 GT nikterak výrazné, přesto i laikovi vůz přijde pohledově zajímavější, než běžná 308. Mohou za to zejména detaily – automobil má ve standardu osmnáctipalcová kola a diodové světlomety, což ještě není nic zvláštního. Pak je zde ale mírně přepracovaný nárazník s diodovými blinkry, které umějí rovněž „dynamicky odjet“ do strany jako u Audi, ovšem pouze vpředu. Profil doplnily nástavce prahů a největší rozdíl uvidíme vzadu, kde jsou dvě velká chromovaná zakončení výfuku v nárazníku. Celkový vzhled je ale rozhodně decentní, což ostatně sedí k charakteru auta.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Mnoho změn nečekejte ani uvnitř – sedadla jsou výrazněji tvarovaná, motokárově malý elipsovitý volant dostal znáček GT, pedály jsou kovové a měkčený plast na palubní desce je prošíván červeně. Jinak jsou plusy a minusy interiéru podobné jako u běžné 308 – vnitřek je poměrně kvalitní, ale dotykové ovládání téměř všeho vyžaduje zvyk a místa vzadu není na rozdávání.

A kdo je vlastně konkurentem tohoto auta? Nemyslíme si, že se najdou lidé, kteří se budou rozhodovat mezi Volkswagenem Golf GTI a tímto Francouzem. Technicky, výkonem i mnohým dalším nám přijde jako hlavní oponent Kia Cee´d GT za cenu od 545.000 Kč, která má malinko hravější charakter oproti spíše usedlejšímu Peugeotu.

Motor a převodovka – Pouze drobné výtky

Pod kapotou testovaného vozu byla přeplňovaná šestnáctistovka THP v inovované variantě splňující přísnou emisní normu Euro 6. Tento typ motorů měl dříve řadu technických problémů, doufejme však, že jsou již vyřešeny. My jednotku dobře známe z povedeného kupé RCZ, kde okouzlila zejména svým charakterem a sladěním s převodovkou, přičemž v prostornější 308 se chová podobně a dostala navíc pět koní, takže jich má nyní 205 (151 kW).

Pokud nechcete trávit čas jenom na dálnici nebo nemáte panickou hrůzu ze spojkového pedálu, o naftové variantě ani neuvažujte, protože tohle je to pravé GT. Turbomotor po nastartování překvapí svou kultivovaností. Ani když se dostanete do vyšších otáček, nemáte pocit, že sedíte ve sportovním voze, kterým vlastně GT ani nikdy být nemělo. Zvuk agregátu je potlačen a automobil se v městském provozu chová velmi příjemně. Jednotka skvěle zvládá i nízké otáčky a je fascinující, jak dokáže relativně silně zatáhnout i v oblastech těsně nad volnoběhem. Můžete tak jezdit na vyšší rychlostní stupně, což pomáhá spotřebě. I díky skvělým reakcím je jízda v městském provozu velmi příjemná.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Pokud však chcete trochu přidat, bude lepší zmáčknout tlačítko Sport u řadicí páky. V tu chvíli se začne do interiéru přenášet uměle vytvořený zvuk motoru, který je však stále decentní, ne jako různé podobné systémy třeba právě v Golfu GTI. Takže i s tímto systémem můžete jezdit, aniž by vás na delší trase rozbolela hlava. Tím hlavním jsou ale ještě lepší reakce na sešlápnutí pedálu plynu a mírně tužší řízení.

Pokud se budete probíjet celým spektrem otáčkoměru, třeba na dvojku, pak vězte, že z nejnižších pater se turbomotor sbírá velmi pěkně. Okolo tří čtyř tisíc však není zátah nikterak zvlášť citelný, je znát, že má jednotka menší objem, protože třeba různé nadopované dvoulitry v této oblasti září. Dále však síla postupně roste, až se od 5000 otáček za minutu do omezovače naplno projeví celé stádo pod kapotou. V tomto ohledu má agregát charakter podobný atmosférickým jednotkám – musíte jej ždímat a on se vám odmění parádním projevem před červeným polem.

Nemusíte se však bát, že vás auto obere o poslední peníze u čerpací stanice. Je to až s podivem, ale třeba po městě jsme jezdili občas i za méně, než kolik udává výrobce (7,4 l na 100 km). Mimo město pak při klidném stylu není problém stáhnout odběr paliva i pod šestilitrovou hranici a ani pokud se budete chtít projet na okreskách svižněji, nedostanete se výrazně přes dvojnásobek, což je velmi dobré. Za příznivou spotřebu podle nás může právě naladění turbomotoru, kde i v nízkých otáčkách nemusíte razantněji šlapat na plyn, abyste zrychlili, vůz jede s neskrývanou lehkostí a nenuceností. Celkově jsme se v testu těsně vešli do osmi litrů na sto kilometrů.

 














Peugeot 308 GT vs. Kia Cee´d GT
Vůz Peugeot 308 GT Kia Cee´d GT
Motor 1.6 THP 1.6 T-GDI
Převodovka 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1591
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 151/6000 150/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 285/2750 265/1750-4500
Max. rychlost [km/h] 235 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,5 7,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6 7,4
Cena [Kč] 577.500 544.980

Kladně hodnotíme i nijak přehnaně dlouhé zpřevodování, které se hodí k charakteristice motoru. Snad jenom při výjezdech z ostřejších zatáček se agregát na dvojku pohybuje ve středních otáčkách, kde postrádá již zmíněnou chtěnou razanci, ale to je tak jediná výtka, kterou jsme objevili. O schopnosti turbomotoru hovoří své i fakt, že na dvojku se můžete komfortně rozjíždět, nebo i jet až okolo 100 km/h.

Hlavní výhrada putuje k samotnému řazení, které bohužel není tak precizní jako v RCZ. Páka se v kulise nepohybuje hladce, dorazy jsou spíše gumovější a ani přesnost není nejlepší.

Zlepšení na všech frontách

Za chování podvozku jsme běžný Peugeot 308 nikdy nechválili – auto opravdu nemá rádo nerovnosti (nejen) v zatáčkách a ve výsledku ani komfort není nijak zázračný. Jak se tedy povedla přiostřená varianta? Máme dobré zprávy, protože takhle by podle nás i běžné 308 měly jezdit vždycky!

Vůz totiž nijak přehnaně tvrdý – působí sice tužším dojmem, karoserie se na nerovnostech méně pohybuje a více kopíruje povrch, zároveň však podvozek dokáže velmi obstojně filtrovat nerovnosti. Jízda tak působí výrazně lépe než u běžného modelu, kde vůz po přejezdu nerovností působí rozbředlým dojmem.

Autu zůstala velmi dobrá přilnavost přední nápravy, do zatáček se vrhá ochotně. Jak jsme říkali již dříve, pokud chcete jet ostřeji, rozhodně si zapněte režim Sport – nemáme rádi zbytečně těžké řízení, ale v tomto případě jeho ztuhnutí výrazně pomůže, protože v běžném nastavení se člověk nemůže řádně opřít do zatáčky, jak je řízení přeposilované.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Chválíme možnost zcela vypnout stabilizaci. Nemusíte se však bát, že bez ní by bylo těžké udržet GT v ostřejším tempu na silnici – naopak. Podvozek je totiž naladěn přísně neutrálně a i když se o to snažíte, ke ztrátě přilnavosti některé z náprav ho jen tak nedonutíte. Pokud Peugeot do zatáčky vyloženě „hodíte“, prostě se jenom mírně zhoupne, načež se zakousne do asfaltu a nepustí. Ono mírné zhoupnutí vám ostatně bude dobře známé i při snaze o čistou ostřejší jízdu – v tomto ohledu je zřejmé, že se nejedná o žádný ostrý sporťák a uložení náprav je stále spíše měkčí, takže musíte dát vozu čas, než se jeho karoserie v zatáčce ustálí.

Jediným výraznějším problémem tak jsou výjezdy ze zatáček, kdy by se hodil samosvorný diferenciál, protože příď má tendenci utíkat z daného směru.

Pokud budete používat 308 GT každý den, což tvůrci tohoto vozu předpokládali, oceníte zejména odhlučnění kabiny, celkovou uživatelskou přívětivost a sladění tlumičů s pružinami. Automobil je opravdu příjemným strojem, v tomto ohledu na vrcholu třídy. Pokud však chcete, zakroucené silnice ani rychlejšího tempa se nezalekne.

Závěr

Co tedy za 577.500 Kč dostanete? V první řadě dobře vybavený hatchback nižší střední třídy, se kterým se snadno žije. Je to kultivované, docela pohodlné auto, jehož turbomotor umí nabídnout drama, ale běžně nepotřebuje mnoho paliva. Pro nadšené řidiče se asi bude více hodit konkurenční Kia Cee´d GT, jejíž podvozek je rozvernější, ale šoféři, kteří se chtějí pohybovat svižně, avšak bezpečně a ne úplně na limitu, budou tento Peugeot milovat.

Musíte se však oprostit od skutečnosti, že hatchback s točivým a poměrně výkonným benzinovým turbomotorem, manuální převodovkou a vypínatelnou stabilizací musí být nutně sportovní. Pokud s tím nemáte problém, objevíte v Peugeotu 308 GT dobrý vůz.

 

Video se připravuje ...

 





Nejlevnější verze modelu 340.000 Kč (1.2 PureTech Access/60 kW)
Základ s testovaným motorem 577.500 Kč (1.6 THP GT/151 kW)
Testovaný vůz s výbavou 661.500 Kč (1.6 THP GT/151 kW)

Plusy

  • Naladění podvozku

 

  • Gradace motoru

 

 

  • Kultivovanost vozu

 

 

  • Nízká spotřeba paliva

 

 

  • Plně vypínatelná stabilizace

 

Minusy

  • Méně místa na zadních sedadlech

 

  • Ne zcela přesné řazení

 

 

  • Nekomunikativní řízení

 

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (158)
Peugeot 308 GT 1.6 THP
Cena základní sestavy 577 500 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, paket Viditelnost, diodové světlomety, elektronická parkovací brzda, úchyty dětských sedaček Isofix, litá 18“ kola, přední a zadní parkovací čidla, dvouzónová klimatizace, sportovní látková sedadla, dotyková 9,7” obrazovka, autorádio s USB, bluetooth, kožený multifunkční volant, dojezdová rezerva atd. Kč
Cena testované sestavy 661 500 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,-), paket Driver Assistance včetně aktivního tempomatu (+12.000,-), parkovací systém včetně kontroly mrtvého úhlu a couvací kamery (+12.000,-), sportovní kožená sedadla (+48.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 151 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 285 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.6 / 5.6
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1228
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1415 / 375
Rozměr pneu: 225/40 R 18
Peugeot 308 GT 1.6 THP
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - The Spešl Uan
10. 4. 2015 07:23
Re: Tesc a super Peugeot
No, podle mne tříválce nejsou, nebudou a ani nemají být základními motorizacemi (no dobře, asi budou :-) ). Jde jen o výmysl blbejch Bruseláků, kterak "snížit CO2" a hlavně udělat z aut konzumní zboží, protože se budou muset každých pět let (možná i míň) obměňovat. Ty tříválce jsou tak lehoučké, že už nejsou pomalu ani konstruovány, aby náhodou nezvedaly váhu (ale to už i u čtyřválců). Div, že vůbec auto nějakým motorem vybaví... Nicméně za tohle můžou hlavně automobilky, že se snaží ohromit výrobce nízkou vahou. Až se ta auta (všechna do jednoho) za pět let rozsypají, tak si na mne vzpomenete. :no:
30. 3. 2015 09:22
Re: Tesc a super Peugeot
Jsem hodně náročný zákazník, zajímá mě spoustu věcí, jak se auto chová, nekoupil bych u nikoho pomalého šneka, houpavé kombi, manuální kverdlačku, malou výbavu, žiletky....
Když si takhle kompletní auto vyzkoušíte, tak působí jako celek harmonicky, na dálnici s tímto skoro nejezdím , je hlavně po městě. Vše souvisý se vším , například: Kdyby auto nebylo měkké na základních kolech , tak byste už při volbě 18" měl vyklepaný zuby! Výhoda je tedy kupříkladu, že když si tam ty kola dá, tak mám furt komfort i vzhled zároveň a s pocit slepení s vozovkou je hned , tak to mám rád. Když si dám příklad do golfa velká kola, tak už je to moc tvrdé, protože to auto je tvrdší, takže Tě přinutí, když chceš aby kola dělala auto koupt jenom kola za 22 tisíc, ale ještě adaptivní podvozek za dalších 25 tisíc. jelikož jezdím po městě kde nejsou kdovíjak kvalitní vozovky, vyhovuje mi odpružení Peugeot
Neřídím se tím co si přečtu za test naspecifikaci co mi vůbec nevyhovuje. Auto se liší výbavou, karosterii, motorem, použitý podvozkem a především převododvkou! Vyberu to co chci a to posuzuji s ceníkem v ruce od každé značky.
30. 3. 2015 09:04
Re: Tesc a super Peugeot
Máte pravdu, asi je to tím turbem, je znát že motoru silně pomáhá, bez jiného zvuku (kupodivu ne nepříjemného, spíše mi příjde jak boxerový typ zvukem, nebo dokonce nafta), někdy v mimulosti mi teta půjčila Fabii s tříválcem, takovým tím prvním HTP nebo co to bylo, a bylo dost znát, že je to moturek jako do motorky. Dá se říct, a je to paradoxně to čeho jsem se bál, že motor ve spojení s tím AT převodovkou mi příjde po 2 měsících jako fajn symbióza. je fakt, že do budoucna nikdo nevidí, kolik ty motory vydrží za porci kilometrů , je to přeci jenom zátěž 96 kw na 1,2...... Ale to jsem všeobecně skeptický k výrobkům a všemu z dnešního věku.. Uvidíme, snad mi 3 letá záruka a menší kilometrový nájezd (okolo 13 tisíc ročně) nepřinesou v budoucnu vážnější náklady na technické závady.
Těší mě , že vidíme shodu v tom interieru. Ano potvrzuji, že interier je stísněnější( vzadu je to pro teenegry o tom žádná - je to i terčem kritiky), to je asi každý hatch, u kombíka protáhli rozvor..., ale i ve předu je to menší. Sice na mě měřím 177 cm, je to tak tak akorát, ale cítím se tam spíš "dobře " zapadlej, ten dispej je natočený k řidiči a vytažený hodně dopředu, dveře jsou velmi široké (plus ještě zešířené o prostornou kapsu ve spodní části, klidně na PET lahev, vysoký středový tunel, ale perfektně umístěnou a polohovací loketní opěrkou, všechno v interieru včetně sedadel, je robustní, nad hlavou mi moc místa nezůstává, Ale říkám, na mou velikost je to tak akorát jako ušité na míru. Ale u spolujezde je kupodivu díky tvaru palubovky a hluboké "díře " na nohy překvapivě pohodlněji než u řidiče... Dokonce mi příjde , že je sedadlo u spolujezdce subtilnější a lépe obepínající tělo. Ještě dodám, že ten malý volant je pro městský provoz věc ze kterým jsem nadšený. Daní za svébytný interier, je opravdu horší ergonomie, jako příklad uvedu 2 věci, (krom nešťastného volení teploty tím dotykačem) A to : vypínání Start stop systemu a automatického parkování vlevo pod volantem, bez natočení hlavy a kliknutí to poslepu zatím nenahmatám.... , plus ovládání topení sedaček je "v " přihrádce kde s oblibou máme například položené žvýkačky, klíče nebo pětku do vozíku supermarketu.... Bohužel, je to mírnou daní za originalitu a podle mě celkově dobrý interier, na který se proklatě dobře zvyká, a lecos odpustí. Víte co, tak VW nenutí dělat jakékoli změny, výstřelky, riskovat.. prodeje mají užasný , lidi a především firemní flotily si přejí mít silně konzervativní auta, já proti tomu nebrblám, chápu to. Ale nic pro mě. Ocenuju naopak určitý smysl pro originalitu, ale přitom zachování Evropského vzhledu a solidnosti, není to korejský japonský, je to prostě Evropská škola od Francouzkejch kluků co dělaj maximum, aby zvedli prodeje a podle mě se jim tahle řada podařila (jinak bych si ji určitě nekoupil). Ještě řeknu, že výběr z nabídky barev není vůbec jednoduchý, protože je tam asi 10 odstínů všeljaké šedi, ale nic živýho , hravýho a to mě mrzí, protože to auto hraje na líbivej a sportovní charakter, a žlutá, modrá, zelená by se tam mooc hodila. No vybral jsem nakonec nejlépe a to bílou (0,-Kč) a myslím, že ve spojení s 18" kolama v "antracitové barvě"(příplatek jen asi 10.tis Kč- podívejte se u VW kolik za 18" ty dacani chtěji!) Vypadá uplně nejlépe... K tomu zatmavená okénka jen za 2,5 tisíce, máte v tom i chromy v přídi, nárazníku, kolem oken, černé lakované ploutvičky u zadního okna, černé malé hlavní světlomety, zatmavené jako orlík, zadní zatmavené diodové lampy a efekt je na světě... Mam ho rád, uznávám, možná to zní jak PR článek, ale lžu snad v něčem, dá se to auto nemít rád...?...
Avatar - miromen
29. 3. 2015 21:23
Re: Tesc a super Peugeot
To ja naopak ano. Po jizdě v 308 jsem si jisty že tohle auto bych si určitě nepořidil. Nejen pro interier ale pro unylou jizdu vhodnou na dalnice.
Avatar - Emel
29. 3. 2015 20:28
Re: Tesc a super Peugeot
Tříválce Škodovka montuje jen do Fabie a Citigo, navíc jsou to tříválce bez turba, což je ten zásadní rozdíl. Octavia (a tedy ani Golf) žádný tříválec nemá... ale tříválce určitě v roli základních motorizací čekají většinu značek, ten od PSA se podle všeho povedl.

Na třech charakteristikách interiéru se překvapivě shodneme, jen teda já malý volant hodnotím jako mínus, možná proto, že na to nekoukám optikou auta do města na kličkování mezi kanálama. Ještě dodávám, že hatch je prostorově poněkud stísněný.