VW Porsche 914: Je tohle nejhorší sporťák všech dob?

 

Většina vozů Porsche patří mezi miláčky publika, ale najde se mezi nimi i několik modelů, o nichž to neplatí. Jedním z nich je i Porsche 914, které již několik desetiletí nese nálepku nejméně úspěšného zástupce své značky.

Automobilky Volkswagen a Porsche k sobě měly vždy hodně blízko, čehož důkazem je i společný projekt VW Porsche 914. Světová premiéra tohoto sportovního vozu se odehrála v roce 1969 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Dvoumístný sportovní automobil s odnímatelným střešním dílem se mohl pochlubit v té době moderní koncepcí s motorem před zadní nápravou, jíž vedle něj tehdy nabízel například Lotus Europa, Matra M530 či Dino 206/246 GT a Lamborghini Miura.

Na VW Porsche 914 se začalo pracovat v době, kdy své prodejní úspěchy slavilo Porsche 912, jehož nástupcem se u značky Porsche tento model stal, zatímco u Volkswagenu nahrazoval Karmann Ghia. Něž k tomu ovšem došlo, podepsali v roce 1967 tehdejší šéfové obou automobilek, jimiž byli Ferry Porsche a Heinz Nordhoff, dohodu o společném vývoji a výrobě nového sportovního modelu.

Výroba VW Porsche 914 pak byla zahájena v roce 1969 ve dvou závodech. První z nich se sídlem ve Stuttgart-Zuffenhausenu patřil automobilce Porsche, zatímco druhý v Osnabrücku patřil značce Volkswagen. Na trh pak byly uvedeny rovnou dvě verze.

První z nich nesla označení VW Porsche 914/4 a k jejímu pohonu sloužil čtyřválec o objemu 1,7 l s výkonem 59 kW (80 k), pocházející z Volkswagenu 411E. Druhé provedení s označením VW Porsche 914/6 mělo za sedadly dvoulitrový šestiválec z Porsche 911T o výkonu 81 kW (110 k). Vzhledově se od sebe odlišovaly jen díky kolům Fuchs z lehké slitiny montovaným na šestiválec.

Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let

Automobilky Volkswagen i Porsche očekávaly, že se bude jednat o prodejně velmi úspěšné modely, ale skutečnost byla poněkud méně růžová. Obě verze se díky koncepci s motorem před zadní nápravou mohly sice pochlubit skvělými jízdními vlastnostmi a na svou dobu slušnou dynamikou nebo atraktivním a zároveň praktickým odnímatelným střešním dílem, ale očekávaných prodejních výsledků nedosáhly.

Jednou z hlavních příčin neúspěchu se stala skutečnost, že ve vedení Volkswagenu došlo k výměně a na místo Heinze Nordhoffa nastoupil Kurt Lotz. Ten měl zcela odlišné představy o cenách než jeho předchůdce a výrazně zvýšil cenu skeletu modelu 914, což se samozřejmě nepříjemně promítlo do konečné ceny vozu. Ta se v případě provedení 914/6 příliš přiblížila ceně Porsche 911 a cílová skupina zákazníků, pro něž bylo VW Porsche 914 původně určeno, si jej nemohla dovolit.

Druhým důležitým faktorem neúspěchu se stal design VW Porsche 914. Za svůj vzhled si jinak povedený sportovní automobil vysloužil nepříliš lichotivé přezdívky jako bastard nebo ospalý uhlák. A nakonec nepříznivě působil i ne zcela čistokrevný rodokmen, který odhalovalo již samotné jméno VW Porsche.

Porsche 914/6 Murene: I takto vypadalo Porsche

Již v roce 1972 byla ukončena výroba modelu 914/6 jehož vzniklo jen 3.351 kusů a v současnosti patří mezi vyhledávané sběratelské rarity. Na místo šestiválce nastoupil ve stejném roce model 914-2,0 se čtyřválcovým motorem od Volkswagenu s výkonem 74 kW (100 k). Levnější model 914/4 byl po 68.983 vyrobených vozech v roce 1974 nahrazen modernizovanou verzí 914-1,8 s výkonem 62 kW (84 k).

Konec výroby VW Porsche 914 nastal v létě roku 1976, kdy výrobní linku opustil poslední ze 118.978 vyrobených vozů. V současnosti jsou již problémy s cenou tohoto vozu při jeho prodeji v první polovině sedmdesátých let téměř zapomenuty a jeho pověst neúspěšného sportovního vozu je spojována především s jeho designem. Ten k němu přitom dnes paradoxně přitahuje stále větší počet obdivovatelů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou…

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

Irský ministr financí Paschal Donohoe odmítá vyhovět…

Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018 Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018

Projekt zástavby Smíchova, který přemění část areálu…

Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií

Americká letecká společnost American Airlines dnes…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 



Duben 2017 na Veterán.auto.cz: Orel, třicítka, šelma a sporťák Duben 2017 na Veterán.auto.cz: Orel, třicítka, šelma a sporťák

Ve čtvrtém měsíci letopočtu 2017 jsme na serveru…

Video: 38 let s Porsche 914/6 Video: 38 let s Porsche 914/6

Většina vozů značky Porsche patří mezi miláčky publika,…

 



 
Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Včera

Japonská automobilka dost možná přišla na revoluční řešení, jak zlepšit výhled z vozu. Vadí vám široké přední sloupky? Dlouho nebudou, podle Toyoty uvidíme skrz ně.




Blesk.cz

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60 tisíc lidí, řekla první dáma

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60…

Bezmála 60 tisíc podpisů nasbírala už Ivana Zemanová pro svého manžela Miloše, který chce příští rok v lednu…

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní chce údajně skončit

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní…

Apple byl jedním z prvních výrobců, který nabídl své produkty v růžovozlaté (Rose Gold) barvě. Ta se následně…

 

iSport.cz

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v bezvědomí, má odřeniny

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v…

Byl to moment, na který fanoušci, kteří navštívili druholigové utkání mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (2:1),…

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl uzavřen, napsal Tvrdík

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl…

AKTUALIZOVÁNO | Fotbalová Slavia chtěla zkusit přetáhnout z Plzně útočníka Plzně Michaela Krmenčíka. Za…

 

Reflex.cz

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře firma instaluje na domy zaměstnanců

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře…

Elon Musk již před časem představil nový druh střešních tašek, jež produkují elektřinu a dle plánů společnosti…

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na cestách nejsou překážkou

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na…

Na stránkách Lidé a Země často najdete články podepsané „Text a foto: Markéta a Michael Foktovi“. Ona je přitom…