VW Porsche 914: Je tohle nejhorší sporťák všech dob?

 

Většina vozů Porsche patří mezi miláčky publika, ale najde se mezi nimi i několik modelů, o nichž to neplatí. Jedním z nich je i Porsche 914, které již několik desetiletí nese nálepku nejméně úspěšného zástupce své značky.

Automobilky Volkswagen a Porsche k sobě měly vždy hodně blízko, čehož důkazem je i společný projekt VW Porsche 914. Světová premiéra tohoto sportovního vozu se odehrála v roce 1969 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Dvoumístný sportovní automobil s odnímatelným střešním dílem se mohl pochlubit v té době moderní koncepcí s motorem před zadní nápravou, jíž vedle něj tehdy nabízel například Lotus Europa, Matra M530 či Dino 206/246 GT a Lamborghini Miura.

Na VW Porsche 914 se začalo pracovat v době, kdy své prodejní úspěchy slavilo Porsche 912, jehož nástupcem se u značky Porsche tento model stal, zatímco u Volkswagenu nahrazoval Karmann Ghia. Něž k tomu ovšem došlo, podepsali v roce 1967 tehdejší šéfové obou automobilek, jimiž byli Ferry Porsche a Heinz Nordhoff, dohodu o společném vývoji a výrobě nového sportovního modelu.

Výroba VW Porsche 914 pak byla zahájena v roce 1969 ve dvou závodech. První z nich se sídlem ve Stuttgart-Zuffenhausenu patřil automobilce Porsche, zatímco druhý v Osnabrücku patřil značce Volkswagen. Na trh pak byly uvedeny rovnou dvě verze.

První z nich nesla označení VW Porsche 914/4 a k jejímu pohonu sloužil čtyřválec o objemu 1,7 l s výkonem 59 kW (80 k), pocházející z Volkswagenu 411E. Druhé provedení s označením VW Porsche 914/6 mělo za sedadly dvoulitrový šestiválec z Porsche 911T o výkonu 81 kW (110 k). Vzhledově se od sebe odlišovaly jen díky kolům Fuchs z lehké slitiny montovaným na šestiválec.

Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let

Automobilky Volkswagen i Porsche očekávaly, že se bude jednat o prodejně velmi úspěšné modely, ale skutečnost byla poněkud méně růžová. Obě verze se díky koncepci s motorem před zadní nápravou mohly sice pochlubit skvělými jízdními vlastnostmi a na svou dobu slušnou dynamikou nebo atraktivním a zároveň praktickým odnímatelným střešním dílem, ale očekávaných prodejních výsledků nedosáhly.

Jednou z hlavních příčin neúspěchu se stala skutečnost, že ve vedení Volkswagenu došlo k výměně a na místo Heinze Nordhoffa nastoupil Kurt Lotz. Ten měl zcela odlišné představy o cenách než jeho předchůdce a výrazně zvýšil cenu skeletu modelu 914, což se samozřejmě nepříjemně promítlo do konečné ceny vozu. Ta se v případě provedení 914/6 příliš přiblížila ceně Porsche 911 a cílová skupina zákazníků, pro něž bylo VW Porsche 914 původně určeno, si jej nemohla dovolit.

Druhým důležitým faktorem neúspěchu se stal design VW Porsche 914. Za svůj vzhled si jinak povedený sportovní automobil vysloužil nepříliš lichotivé přezdívky jako bastard nebo ospalý uhlák. A nakonec nepříznivě působil i ne zcela čistokrevný rodokmen, který odhalovalo již samotné jméno VW Porsche.

Porsche 914/6 Murene: I takto vypadalo Porsche

Již v roce 1972 byla ukončena výroba modelu 914/6 jehož vzniklo jen 3.351 kusů a v současnosti patří mezi vyhledávané sběratelské rarity. Na místo šestiválce nastoupil ve stejném roce model 914-2,0 se čtyřválcovým motorem od Volkswagenu s výkonem 74 kW (100 k). Levnější model 914/4 byl po 68.983 vyrobených vozech v roce 1974 nahrazen modernizovanou verzí 914-1,8 s výkonem 62 kW (84 k).

Konec výroby VW Porsche 914 nastal v létě roku 1976, kdy výrobní linku opustil poslední ze 118.978 vyrobených vozů. V současnosti jsou již problémy s cenou tohoto vozu při jeho prodeji v první polovině sedmdesátých let téměř zapomenuty a jeho pověst neúspěšného sportovního vozu je spojována především s jeho designem. Ten k němu přitom dnes paradoxně přitahuje stále větší počet obdivovatelů.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Duben 2017 na Veterán.auto.cz: Orel, třicítka, šelma a sporťák Duben 2017 na Veterán.auto.cz: Orel, třicítka, šelma a sporťák

Ve čtvrtém měsíci letopočtu 2017 jsme na serveru…

Video: 38 let s Porsche 914/6 Video: 38 let s Porsche 914/6

Většina vozů značky Porsche patří mezi miláčky publika,…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci po zadržení Terezy (21)?

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci…

Opravdu nevěděla, že má v kufru devět kilo heroinu, nebo šlo o zkušenou pašeračku? V případě Češky Terezy (21)…

Smrt zpěvačky Dolores O´Riordan (†46) z The Cranberries: Policie konečně promluvila

Smrt zpěvačky Dolores O´Riordan (†46) z The…

Svět obletěla nečekaná a velmi smutná zpráva. Ve velmi mladém věku zemřela zpěvačka skupiny The Cranberries…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Excesy na Australian Open: Bez banánů nehraju! Počítám už jen miliony

Excesy na Australian Open: Bez banánů nehraju!…

Konečně se fanoušci dočkali. První grandslamový turnaj roku Australian Open se rozjel naplno. A nuda to rozhodně…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Babišův pokus o státní převrat nevyšel

Karel Steigerwald: Babišův pokus o státní převrat nevyšel

Ano, jako státní převrat se dá pokus ANO o menšinovou vládu chápat. Strana, která ve volbách získala 29 procent…

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…