VW Porsche 914: Je tohle nejhorší sporťák všech dob?

 

Většina vozů Porsche patří mezi miláčky publika, ale najde se mezi nimi i několik modelů, o nichž to neplatí. Jedním z nich je i Porsche 914, které již několik desetiletí nese nálepku nejméně úspěšného zástupce své značky.

Automobilky Volkswagen a Porsche k sobě měly vždy hodně blízko, čehož důkazem je i společný projekt VW Porsche 914. Světová premiéra tohoto sportovního vozu se odehrála v roce 1969 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Dvoumístný sportovní automobil s odnímatelným střešním dílem se mohl pochlubit v té době moderní koncepcí s motorem před zadní nápravou, jíž vedle něj tehdy nabízel například Lotus Europa, Matra M530 či Dino 206/246 GT a Lamborghini Miura.

Na VW Porsche 914 se začalo pracovat v době, kdy své prodejní úspěchy slavilo Porsche 912, jehož nástupcem se u značky Porsche tento model stal, zatímco u Volkswagenu nahrazoval Karmann Ghia. Něž k tomu ovšem došlo, podepsali v roce 1967 tehdejší šéfové obou automobilek, jimiž byli Ferry Porsche a Heinz Nordhoff, dohodu o společném vývoji a výrobě nového sportovního modelu.

Výroba VW Porsche 914 pak byla zahájena v roce 1969 ve dvou závodech. První z nich se sídlem ve Stuttgart-Zuffenhausenu patřil automobilce Porsche, zatímco druhý v Osnabrücku patřil značce Volkswagen. Na trh pak byly uvedeny rovnou dvě verze.

První z nich nesla označení VW Porsche 914/4 a k jejímu pohonu sloužil čtyřválec o objemu 1,7 l s výkonem 59 kW (80 k), pocházející z Volkswagenu 411E. Druhé provedení s označením VW Porsche 914/6 mělo za sedadly dvoulitrový šestiválec z Porsche 911T o výkonu 81 kW (110 k). Vzhledově se od sebe odlišovaly jen díky kolům Fuchs z lehké slitiny montovaným na šestiválec.

Pod lupou: VW Porsche 914 – Sporťák pro masy slaví 40 let

Automobilky Volkswagen i Porsche očekávaly, že se bude jednat o prodejně velmi úspěšné modely, ale skutečnost byla poněkud méně růžová. Obě verze se díky koncepci s motorem před zadní nápravou mohly sice pochlubit skvělými jízdními vlastnostmi a na svou dobu slušnou dynamikou nebo atraktivním a zároveň praktickým odnímatelným střešním dílem, ale očekávaných prodejních výsledků nedosáhly.

Jednou z hlavních příčin neúspěchu se stala skutečnost, že ve vedení Volkswagenu došlo k výměně a na místo Heinze Nordhoffa nastoupil Kurt Lotz. Ten měl zcela odlišné představy o cenách než jeho předchůdce a výrazně zvýšil cenu skeletu modelu 914, což se samozřejmě nepříjemně promítlo do konečné ceny vozu. Ta se v případě provedení 914/6 příliš přiblížila ceně Porsche 911 a cílová skupina zákazníků, pro něž bylo VW Porsche 914 původně určeno, si jej nemohla dovolit.

Druhým důležitým faktorem neúspěchu se stal design VW Porsche 914. Za svůj vzhled si jinak povedený sportovní automobil vysloužil nepříliš lichotivé přezdívky jako bastard nebo ospalý uhlák. A nakonec nepříznivě působil i ne zcela čistokrevný rodokmen, který odhalovalo již samotné jméno VW Porsche.

Porsche 914/6 Murene: I takto vypadalo Porsche

Již v roce 1972 byla ukončena výroba modelu 914/6 jehož vzniklo jen 3.351 kusů a v současnosti patří mezi vyhledávané sběratelské rarity. Na místo šestiválce nastoupil ve stejném roce model 914-2,0 se čtyřválcovým motorem od Volkswagenu s výkonem 74 kW (100 k). Levnější model 914/4 byl po 68.983 vyrobených vozech v roce 1974 nahrazen modernizovanou verzí 914-1,8 s výkonem 62 kW (84 k).

Konec výroby VW Porsche 914 nastal v létě roku 1976, kdy výrobní linku opustil poslední ze 118.978 vyrobených vozů. V současnosti jsou již problémy s cenou tohoto vozu při jeho prodeji v první polovině sedmdesátých let téměř zapomenuty a jeho pověst neúspěšného sportovního vozu je spojována především s jeho designem. Ten k němu přitom dnes paradoxně přitahuje stále větší počet obdivovatelů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard

Praha dosud proplatila za stavbu tunelového komplexu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Video: 38 let s Porsche 914/6 Video: 38 let s Porsche 914/6

Většina vozů značky Porsche patří mezi miláčky publika,…

VW Porsche 914: Nepříliš oblíbený sportovec slaví 40 let VW Porsche 914: Nepříliš oblíbený sportovec slaví 40 let

Automobilky Volkswagen a Porsche k sobě měly vždy hodně…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské varhany za 80 milionů

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské…

U historického stolu v katedrále svatého Víta na Pražském hradě svým podpisem v pondělí 24. dubna stvrdil novou…

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí mu až dvacet let

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí…

Ve vazbě o víkendu skončil Antonín S. (38), který uplynulý čtvrtek brutálně zavraždil svoji bývalou přítelkyni,…

 

iSport.cz

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu sečetla chyby

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu…

Fotbalový rozhodčí Ondřej Pechanec má za chyby v sobotním duelu první ligy mezi Bohemians Praha 1905 a Zlínem a…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…