Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW slaví 60 let campingových vozů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Na letošní Techno Classica v Essenu divize Volkswagen Nutzfahrzeuge připomíná 60 let výroby campingových a speciálních verzí Transporteru.

Historie Volkswagenu Transporter se začala psát v druhé polovině čtyřicátých let, kdy nizozemský importér Ben Pon načrtl první skici. Myšlenka užitkového automobilu s mechanickými skupinami Brouka se vedení VW zalíbila a od skic nebylo daleko k prvním prototypům.

Sériová výroba první generace Transporteru se rozběhla v roce 1950 a o rok později se objevuje provedení Camping-Box. V roce 1951 začíná také produkce vozů pro speciální účely a automobilku opouštějí první sanitky, vozidla upravená pro potřeby hasičů a policie a také speciální servisní vozy.

Provedení Camping-Box není výsledkem vývoje v automobilce, ale má jej na svědomí společnost Westfalia, která v té době vyráběla obytné přívěsy. Právě u ní si jeden britský důstojník (některé zdroje uvádějí, že se jednalo o amerického důstojníka) objednal přestavbu užitkového Transporteru na obytný. Tento nápad se zalíbil dalším britským vojákům, kteří jezdili z Německa domů automobilem a díky rostoucí poptávce se pomalu rozběhla sériová výroba, na níž se podílel Volkswagen i Westfalia.

Výbava s označením Camping-Box představovala několik skříněk a dalších prvků pro táboření, které mohly být z vozu jednoduše vyjmuty. Volkswagen v letech 1957 a 1958 zařazuje poprvé campingové verze do své oficiální nabídky a Westfalia spouští plnohodnotnou sériovou výrobu.

V roce 1965 nabídku rozšiřuje první provedení se zvedací střechou, které umožňuje postavit se ve voze i dospělému člověku a v noci je díky této úpravě v patře k dispozici dvojlůžko. V šedesátých letech se zvyšuje odbyt především díky popularitě obytných verzí na severoamerickém trhu. Zde je první generace většinou spojována s hippies, ale v oblibě ji měli i surfaři, rodiny s dětmi a rockové kapely.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Transporter (přehled článků)

V létě roku 1967 se představila druhá generace Transporteru a od uvedení na trh je rovnou nabízena i v osobních a obytných verzích. Společnost Westfalia díky zájmu zákazníků o tyto vozy končí s produkcí obytných přívěsů a plně se věnuje spolupráci s Volkswagenem. S novým modelem nastupuje nový typ zvedací střechy a v nabídce je pět různých verzí provedení interiéru, který může obsahovat až pět lůžek a kuchyňský kout. Do roku 1969 je vyrobeno 50.000 obytných Transporterů a o dva roky později je jich již 100.000. Přes 80 % produkce míří do USA.

Třetí generace Transporteru se představila v květnu 1979 a namísto zakulacených tvarů předchůdců ji charakterizovaly ostré hrany a také větší rozměry. Automobilka Volkswagen i v osmdesátých letech spolupracuje především s firmou Westfalia a v nabídce se objevuje model Joker s pevnou zvýšenou nebo zvedací střechou. Joker byl nabízen v několika provedeních, která disponovala bohatou výbavou, což se nepříjemně odráželo v ceně vozu. V roce 1988 proto Volkswagen uvádí poprvé verzi California, která se vrací ke kořenům campingových Transporterů a především má příznivější ceny.

O dva roky později má premiéru čtvrtá generace Transporteru, která má poprvé motor uložen v předu. Dva roky po zahájení produkce je v nabídce California Coach s krátkým rozvorem a dvě verze s dlouhým rozvorem, které nesou jména California Tour a California Club. V roce 1994 nastupuje California Exclusive s dlouhým rozvorem a vysokou střechou.

Od roku 2003 Volkswagen nabízí pátou generaci Transporteru a i ta je samozřejmě k dispozici v campingovém provedení California. V současnosti nabízený model California Comfortline je vybaven elektrohydraulicky výklopnou střechou, čtyřmi lůžky na spaní kuchyňskou linkou se sporákem a tekoucí vodou i chladničkou.

Volkswagen na Techno Classica v Essenu probíhající od 30. března do 3.dubna vystavuje celkem čtyři Transportery.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Multivan (přehled článků)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - pallas
1. 4. 2011 21:37
Re: T4
tu ju prenajimaju [odkaz]
1. 4. 2011 16:19
Re: T4
Nepotřebuji ;-) ty dva, tři dny se bez sprhy dají přežít. Mě se na tom autě líbí, že je použitelné i pro běžný provoz a neřešíš kde parkovat velký karavan když s ním zrovna nejezdíš. Vlastně California a Transportér lze používat jako jedinné auto a když chceš přenocovat stačí jen zvednout střechu. Dřez, vařič, lednička, 220v rozvod, bufík.... komfort o kterém si můžeš nechat ve stanu zdát. Ideálně nějaký nesmrtelný atmosférický diesel.
Avatar - pallas
1. 4. 2011 15:47
Re: T4
nemas v nich sprchu.
1. 4. 2011 15:12
T4
Jó taková T4 Westfalia nebo Reimo by se mě na cestování po závodech moc líbila. :yes: Jsou to neskutečně promyšlená auta která využívají každý cm prostoru. Troufám si tvrdit, že nexistuje v této kategorii nic lepšího.
Avatar - pallas
1. 4. 2011 14:03
Byvavali casy
... ked sa dalo s autom niekam prist a zakempovat nadivoko.
Dnes je to akurat tak na pokutu. V Chorvatsku rozdavaju policajti pokuty aj tym, co na benzinke pri dialnici prespia v osobaku.