VW slaví 60 let campingových vozů

VW slaví 60 let campingových vozů

 
 

Na letošní Techno Classica v Essenu divize Volkswagen Nutzfahrzeuge připomíná 60 let výroby campingových a speciálních verzí Transporteru.

Historie Volkswagenu Transporter se začala psát v druhé polovině čtyřicátých let, kdy nizozemský importér Ben Pon načrtl první skici. Myšlenka užitkového automobilu s mechanickými skupinami Brouka se vedení VW zalíbila a od skic nebylo daleko k prvním prototypům.

Sériová výroba první generace Transporteru se rozběhla v roce 1950 a o rok později se objevuje provedení Camping-Box. V roce 1951 začíná také produkce vozů pro speciální účely a automobilku opouštějí první sanitky, vozidla upravená pro potřeby hasičů a policie a také speciální servisní vozy.

Provedení Camping-Box není výsledkem vývoje v automobilce, ale má jej na svědomí společnost Westfalia, která v té době vyráběla obytné přívěsy. Právě u ní si jeden britský důstojník (některé zdroje uvádějí, že se jednalo o amerického důstojníka) objednal přestavbu užitkového Transporteru na obytný. Tento nápad se zalíbil dalším britským vojákům, kteří jezdili z Německa domů automobilem a díky rostoucí poptávce se pomalu rozběhla sériová výroba, na níž se podílel Volkswagen i Westfalia.

Výbava s označením Camping-Box představovala několik skříněk a dalších prvků pro táboření, které mohly být z vozu jednoduše vyjmuty. Volkswagen v letech 1957 a 1958 zařazuje poprvé campingové verze do své oficiální nabídky a Westfalia spouští plnohodnotnou sériovou výrobu.

V roce 1965 nabídku rozšiřuje první provedení se zvedací střechou, které umožňuje postavit se ve voze i dospělému člověku a v noci je díky této úpravě v patře k dispozici dvojlůžko. V šedesátých letech se zvyšuje odbyt především díky popularitě obytných verzí na severoamerickém trhu. Zde je první generace většinou spojována s hippies, ale v oblibě ji měli i surfaři, rodiny s dětmi a rockové kapely.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Transporter (přehled článků)

V létě roku 1967 se představila druhá generace Transporteru a od uvedení na trh je rovnou nabízena i v osobních a obytných verzích. Společnost Westfalia díky zájmu zákazníků o tyto vozy končí s produkcí obytných přívěsů a plně se věnuje spolupráci s Volkswagenem. S novým modelem nastupuje nový typ zvedací střechy a v nabídce je pět různých verzí provedení interiéru, který může obsahovat až pět lůžek a kuchyňský kout. Do roku 1969 je vyrobeno 50.000 obytných Transporterů a o dva roky později je jich již 100.000. Přes 80 % produkce míří do USA.

Třetí generace Transporteru se představila v květnu 1979 a namísto zakulacených tvarů předchůdců ji charakterizovaly ostré hrany a také větší rozměry. Automobilka Volkswagen i v osmdesátých letech spolupracuje především s firmou Westfalia a v nabídce se objevuje model Joker s pevnou zvýšenou nebo zvedací střechou. Joker byl nabízen v několika provedeních, která disponovala bohatou výbavou, což se nepříjemně odráželo v ceně vozu. V roce 1988 proto Volkswagen uvádí poprvé verzi California, která se vrací ke kořenům campingových Transporterů a především má příznivější ceny.

O dva roky později má premiéru čtvrtá generace Transporteru, která má poprvé motor uložen v předu. Dva roky po zahájení produkce je v nabídce California Coach s krátkým rozvorem a dvě verze s dlouhým rozvorem, které nesou jména California Tour a California Club. V roce 1994 nastupuje California Exclusive s dlouhým rozvorem a vysokou střechou.

Od roku 2003 Volkswagen nabízí pátou generaci Transporteru a i ta je samozřejmě k dispozici v campingovém provedení California. V současnosti nabízený model California Comfortline je vybaven elektrohydraulicky výklopnou střechou, čtyřmi lůžky na spaní kuchyňskou linkou se sporákem a tekoucí vodou i chladničkou.

Volkswagen na Techno Classica v Essenu probíhající od 30. března do 3.dubna vystavuje celkem čtyři Transportery.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Multivan (přehled článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak! Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak!

Letos jsme opět zavítali na velké celorepublikové setkání…

Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model! Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model!

Za skoro čtyři miliony můžete mít leccos. Třeba slavný VW…

 



 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Padesát střel a nic! Tomašík to rozjel až v Superfinále proti „svým“

Padesát střel a nic! Tomašík to rozjel až v…

Florbalisté Mladé Boleslavi slaví historicky první mistrovský titul. V Superfinále v Ostravě před 8191…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…