Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vybourané filtry DPF a měření emisí: Vytlučený filtr odhalí! Možná…

Svět motorů
Diskuze (257)
Ministr dopravy hlásá, jak začnou mít problém vznětová auta s vyndaným filtrem pevných částic a načipovaným motorem. Jenže podle řady odborníků se nic nemění. A říká to i člověk, jehož tato činnost živí.

Od letošního roku mají ve stanicích emisních kontrol veselo. V prosinci narychlo vydaná metodika jim totiž nařizuje nové postupy při měření emisí. Ve skutečnosti se ale nic nezměnilo. Stát jen udělal větší dohled a ten, kdo na to doteď dvacet let kašlal, se najednou diví. Pro laické majitele aut jsou zásadní proklamace, že se teď snáze odhalí auta s vybouraným filtrem pevných částic nebo načipovaným motorem. Smysl to má minimálně v případě filtrů, protože po jejich vybourání už nejde jen o porušení předpisu, ale o leukémii, další formy rakoviny, alergie, respirační nemoci, ohrožení imunity zejména u dětí a dalších závažná rizika, která jsou jednoznačně potvrzena Světovou zdravotnickou organizací.

Jen nový bič

Úmysl novinky byl bohulibý. Už patnáct let platí, že na měření emisí mají načíst chybovou paměť řídicí jednotky. Jenže to nikdo nekontroloval, a tak se to nedělalo. A kdyby, obvykle stačilo chybovou paměť vymazat za rohem SME (stanice měření emisí). Než autu došlo, že jste jej místo opravy jen elektronicky ošálili, mohli jste s ním projít. Systém EOBD, který mají všechny moderní vozy (benzinové od roku 2001, dieselové od 2004), má proto ještě jednu chytrou věc: takzvané kódy readiness. Emisně důležité okruhy či součásti si pravidelně kontroluje přímo při jízdě. Sleduje účinnost katalyzátoru v jednotlivých fázích jeho ohřevu, pozoruje, jak se hýbe ventil recirkulace spalin, počítá výpadky zapalování. A když daný systém dlouhodobě vykazuje dobré provozní vlastnosti, napíše se na dané pozici nula, tedy zkontrolován a funkční. Pokud nefunguje, naskočí nejen příslušná chybová hláška, ale i jednička do kódu readiness.

Jakmile chybovou paměť smažete, jednička zůstane – až do doby, než se auto ujistí, že jste jej skutečně opravili.

Povinné načítání těchto kódů by mohli pracovníci měření emisí ignorovat, stejně jako předtím chybové kódy. Proto nová metodika stanovuje povinnost on-line měření, kde pracovníka vede počítač jednotlivými kroky, a i kdybyste mu strkali za klopu celé tisícovky, nemůže do procesu zasáhnout.

Auto s vybouraným filtrem částic může mít i zmanipulovaný software. Je-li to udělané dobře, bude tam nula svítit, i když nejen filtr, ale třeba ani ventil EGR (slouží pro snižování jedovatých oxidů dusíku) nefungují. Z toho důvodu nová metodika zavádí povinnost kontrolovat takzvané kontrolní součty

softwaru a porovnat je s údajem výrobce vozidla. Pokud se liší, v řídicí jednotce se někdo šťoural, a to se nesmí – ať už šlo o vytloukání filtru nebo chiptuning.

Neumíme

Jenže jsme v Česku. Metodika vyšla pozdě, nikdo na nic není připravený, mnohým se zkrátka nechce nic dělat. Takže i věhlasní výrobci diagnostické

techniky křičí, že do července, kdy skončí přechodné období, software znemožňující obsluze ruční zásahy do protokolu připravit nestihnou. Mnozí výrobci aut zase marně hledají čísla CWN k bezpočtu softwarových verzí. Jiní křičí, že neumějí řídicí jednotce po opravě nařídit, aby si prověřila činnost katalyzátoru teď hned a do kódu readiness už bezvadného auta sakra napsala nulu.

Současný stav tak vypadá následovně: Technik měří jako vždy předtím. Do protokolu ručně píše, co chce. A protokol odešle do pověřené zkušebny, která jej převede do normované podoby a uloží v databázi ministerstva. Jde tak jen o přesnou archivaci klidně podvržených věcí.

Když je váš diesel s filtrem pevných částic bezvadný, tedy nemá chyby v paměti závad a všechny kódy readiness jsou v nulách, nabízí mu nová metodika citelnou úlevu – na plný plyn pro měření kouřivosti mu šlápnou jen jednou. Pokud kteroukoliv z těchto podmínek neplní, změří se čtyřikrát. A jestliže nekouří víc než 0,5 (hodnota 0,0 naměřená výrobcem plus 0,5 tolerance pro SME), normálně projde. I s vybouraným filtrem či chiptuningem.

Od července zpřísnění

Lepší by to mělo být od 1. 7., kdy skončí přechodné období. Ale problémů jak u SME, tak i u samotných automobilek je tolik, že máme o hladký nástup nové metodiky strach. Prostor pro vybourávání filtrů tak zatím zůstává.

Jenže pevné částice, tedy mikroskopické saze, jsou jednoznačně nejhorší a nejagresivnější součástí výfukových zplodin. Jsou vysoce rakovinotvorné a po vdechnutí se nezachytí na sliznicích, ale proletí až do plicních sklípků, kde se okysličuje krev. Rakovinotvorné účinky se pak nejen roznášejí po celém organismu, ale napadají i krev samotnou – selhání bílých krvinek, které jsou na ráně jako první, působí jednu z nejzhoubnějších forem rakoviny – leukémii. Světová zdravotnická organizace WHO v roce 2012 označila dieselové částice za karcinogen 1. stupně. Tedy látku, která nepůsobí rakovinu možná, ale určitě!

Filtr pevných částic tato rizika drasticky snižuje a přes veškeré mouchy rozhodně patří k nejdůležitějším vynálezům emisní regulace za celou její historii. Bohužel však ne k nejjednodušším ani nejlevnějším. Nevydrží věčně a na některá auta stojí hodně peněz. Lze ale přepočítávat rakovinu na peníze? Jednoduché vyndání filtru z vozu je tudíž nebetyčná bezohlednost. Náklady na servis holt k vlastnictví auta patří.

Rozhovor s úpravcem aut: Jen poskytujeme službu

Společnost Profichip už pátým rokem nabízí demontáž filtru pevných částic. Letos v lednu k tomu přidala i půjčování dílu pod názvem domény stk-bez-obav.cz.

Momentálně ji na webu nenajdete. Fungovala měsíc, přesto už ji pár zákazníků využilo. Na důvody jsme se zeptali Davida Konečného z pražské pobočky firmy.

Proč už službu půjčování filtrů nenabízíte?

V současnosti je pozastavena a vyhodnocují ji naši právníci. Nechceme nabízet službu, která není legální, i když si myslím, že jsme nic špatného nedělali. Zájem by o ni ale byl. Nejčastěji ze strany zákazníků, kteří momentálně nemají peníze a plánují nákup nového filtru. Jenže se jim blíží STK a potřebují jezdit.

Neseberete jim tím motivaci, aby si pak filtr opravdu zakoupili?

Doufáme, že naši zákazníci této služby nezneužívají a ve většině případů ji uplatní jako velmi dočasné řešení a filtr pevných částic do vozidla následně namontují. Jeden z nich měl vozidlo zaparkované na ulici a v případě prošlé STK a emisí tam stát nemohl. Vozidlo, které není způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích, totiž na komunikaci nesmí ani parkovat. Ostatně i na internetových stránkách zákazníkům doporučujeme, aby filtr zakoupili.

Kolik z nich to opravdu udělá?

Jestliže nám někdo zavolá, že mu auto nejede kvůli ucpanému filtru, nabídneme mu tři možnosti řešení. První je autorizovaný servis a originální díl třeba za šedesát tisíc, dále druhovýroba montovaná od nás za dvacet tisíc a až na třetím místě demontáž filtru za pět tisíc. Zákazníci se pro ni rozhodují nejčastěji, ale je to jejich volba.

Nevadí vám zdravotní rizika? A to, že pak mají potíže na emisích či STK?

My jsme pouze poskytovateli služby a už předem do telefonu upozorňujeme, že auto je pak určeno jen na sportovní využití. V devadesáti procentech jsou lidé erudovaní a velmi dobře vědí, co dělají. Kromě toho pokud je auto jinak v dobré technické kondici, obvykle projde i po demontáži filtru pevných částic.

Když vám sem přijede rodinný vůz s dětskými sedačkami, je to přece jasné. Není to podle vás jen alibismus?

Otázkou je, zda je morální chtít za filtr pevných částic v některých případech až sto padesát tisíc. Celý problém je navíc způsoben tím, že Češi kupují ojetá auta za sto dvacet procent svých peněz. Takže kupují vůz za sto padesát tisíc tím způsobem, že mají sto z úspor a padesát si půjčí. Pak už jim nezbude na servis, ale potřebují jezdit.

Pokud přijdou a chtějí filtr zpátky, dokážete to udělat?

V devětadevadesáti procentech k nám dorazí auta s úplně ucpaným filtrem. Mnohdy na odtahovce, neboť už je nelze ani nastartovat, protože majitel čtvrt roku ignoroval svítící kontrolku. Takový filtr na vozidle nelze nechat. Navíc se po demontáži sníží spotřeba. Jestliže přijedou zákazníci, kteří mají naopak na vozidle filtr odstraněný, samozřejmě vždy lze vůz znovu filtrem pevných částic osadit, ať už originálním nebo z druhovýroby. Filtry z druhovýroby ostatně zákazníkům nabízíme.

Kdo je vaším typickým zákazníkem?

Pryč jsou doby, kdy tady stáli osmnáctiletí kluci s požadavkem, aby jim auto co nejvíc kouřilo. Dnes to jsou obvykle lidé ve věku třiceti až pětačtyřiceti let s autem z let 2008 až 2015. Docela typický je čtyři roky starý Superb 2.0 TDI, kde zrovna skončila životnost filtru.

Je podle vás únosné, aby se nadále vybourávaly filtry pevných částic?

Stále budou existovat lidé, co to budou potřebovat řešit. Nemyslím si, že to úplně skončilo. Vezměte si, že se teď šestiletá auta dostávají lidem za lidové ceny. Takže není problém koupit Audi A6 s půlmilionem kilometrů za sto padesát tisíc. Kdo se u takového vozu bude starat o nákup nového filtru za sedmdesát tisíc, až se pokazí?

Takže budete službu dál nabízet i přes zpřísnění STK, emisí a zdravotní rizika?

Nejsme na vybourávání filtrů závislí. Stále platí, že tato služba je určená pro sportovní účely, protože vozidlo bez filtru pevných částic má nižší spotřebu a zvýší se tah i jízdní komfort. Pokud zavolá zákazník, že má s filtrem problém, primárně vždy nabízíme výměnu, případně čištění. Nicméně mnoho lidí na odstranění filtru pevných částic trvá, přestože vědí, že je to na jejich zodpovědnost.

Víte, že…

… v Německu už od roku 2007 emise fyzicky neměří? Pověřené autoopravny a diagnostická pracoviště jen kontrolují, zda je motor v bezvadném stavu (elektronicky, ohledáním originálnosti fyzického stavu dle dokumentace výrobce). Bezvadný agregát s EOBD má totiž samozřejmě i bezvadné emise.

Svět motorů
Diskuze (257)
3. 3. 2016 19:22
Re: bože moj
[odkaz]
2. 3. 2016 19:27
Re: Chiptuning není nelegální
hele dalsi blbec.
2. 3. 2016 16:12
Re: DPF i do benzínu
Motory TSI dostanou DPF, vypouštějí 10x více pevných a menších častic než moderní diesly. Už se na tom pracuje, to teprve začne kuchačka >:D
1. 3. 2016 11:30
Re: Chiptuning není nelegální
Tak mi to řekli v turbo servisu. Osobně jsem to neviděl, každopádně od tý doby je EGR slepej a problém s turbem už žádný nebyl. Jen od tý doby píská jak zůstal vryp na jedný lopatce.
1. 3. 2016 11:29
Re: Chiptuning není nelegální
1. Jak pozná autorizovaný servis načipovanou ŘJ? Není mi jasný jak by to měl poznat policajt na silnici.
2. Budeme se teď bavit o přecipovaných benzínech. Benzíny všeobecně nemají problém s kouřivostí a pevnými částicemi. Nevidím teda důvod proč by neměly projí načipovaný přes STK.
3. Co zná nebo nezná zákon mě nezajímá. Pokud policejní hlídka není schopna poznat od pohledu načipovaný auto (proč by taky měla), tak je naprosto nedůležitý co říká zákon protože tě nemá kdo z čeho obvinit a kde není žalobce není soudce. Když pojedeš načipovaným autem, tak nemá nikdo šanci poznat, že podle tebe pozbylo homologaci, protože má o 30 koní víc. Takže se tady rozčiluješ úplně zbytečně. Hlavně nechápu tu tvoji nenávist a zášť vůči někomu kdo má v autě víc koní než si zaplatil u automobilky. Mě je úplně putna že sousedův Superb má místo 118 kilowat 150 kilowat. Proč by mě to mělo vůbec vzrušovat? Jseš stejně tak zapšklej vůči lidem, který si přetaktovávají procesor v počítači? Doufám, že to jako v Německu neskončí a budeme si dál v tomhle ohledu užívat svobody.