Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Vyzkoušeli jsme české auto pro invalidy: Pilná včelka

Matouš Jelínek
Diskuze (9)
Kousek od Mohelnice vzniká malosériové vozidlo pro invalidy. Rozhodli jsme se na unikátní projekt blíže podívat.

Každý chlap má dětský sen postavit vlastní motokáru nebo dokonce auto – těmito slovy nás vítá v areálu na okraji Loštic na Olomoucku Ladislav Brázdil mladší. Zhmotnění snu jeho rodiny, která řídí zdejší společnost ZLKL, stojí před námi. Je jím vysoké a zpředu velmi elegantní autíčko pro vozíčkáře.

V čem je speciální? Přední část se vyklopí i s volantem a palubní deskou nahoru a invalida může pohodlně zajet na kolečkovém křesle až za volant, což je naprostý unikát.

Díky této konstrukci zvládnou bez pomoci řídit i lidé, kteří by neměli dostatek sil na přesednutí do upraveného vozu na ruční řízení.

Roky vývoje

„Před více než deseti lety jsme začali přemýšlet, že by bylo dobré, kdyby naše strojírenská společnost měla i nějaký finální produkt. Přes známé nás oslovil jeden plzeňský konstruktér, který měl plány na městské vozítko. Slovo dalo slovo a byla to láska na první pohled,“ popisuje s úsměvem Brázdil.

„Líbil se nám nejen sociální přesah projektu, ale i to, že jsme se mohli něco nového naučit,“ říká jednatel fi rmy. V roce 2005 měla společnost hotové první skici, o dva roky později vznikl prototyp, který v roce 2010 dostal českou homologaci. „Evropskou jsme získali o tři roky později. Výroba prvních fi nálních kusů a oťukávání trhu proběhly v roce 2014. V následující sezoně začal prodej ve Francii. Nyní už máme partnery i v Itálii, Švýcarsku a Anglii,“ říká Brázdil.

Každý kus jedinečný

To už se před námi po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači odklápí přední část vozítka a my si můžeme prohlédnout interiér. Vzadu je drobná sedačka pro spolujezdce, kam nejprve usedáme. Za námi přijíždí na kolečkovém křesle Ladislav Brázdil. „Vozík se běžně uchycuje prostřednictvím speciálního fixačního bodu. Jelikož toto je předváděcí vozidlo, nemá jej, aby si ho mohl vyzkoušet kdokoliv,“ vysvětluje. Každý kus vozítka je mimochodem speciální. „Postižení se liší. Někteří mají problémy s jemnou motorikou, jiní využívají elektrický vozík. Všem je potřeba speciál individuálně přizpůsobit,“ říká Brázdil. V té chvíli nahazuje benzinovou třístovku původem z italského skútru a autíčko se dává do pohybu.

Proti běžnému osobáku je motor u zadní nápravy slyšet o poznání více, žádná hrůza to ale není. Naopak nás překvapuje, s jakou lehkostí se Elbee, jak se auto jmenuje, rozjíždí na maximálních 80 km/h. Jízda trochu připomíná vozy pro patnáctileté, celý projekt ale působí dospělejším dojmem. „Maximálka umožňuje i cestování po dálnici nebo bezpečné přejezdy mezi městy,“ říká náš průvodce, když zastavujeme. Mimochodem testovací prototypy neměly problém pokořit ani stodesítku.

Hlavně nekličkovat

Konečně se dostáváme za volant. Usedáme do vozíku a dveře se za námi pomalu zaklapují. Při té příležitosti podavače přibližují čtyřbodové bezpečnostní pásy – jsou potřeba, protože vozíčkáři se při jízdě v zatáčkách logicky nemohou opřít o nohy. Před námi je běžný volant, pedály bychom ale hledali marně. „Plyn a brzda se ovládají pákou vpravo. Na palubní desce tlačítkem zvolíte směr jízdy,“ zní rada ze zadní sedačky. Řídíme se pokyny a za chvilku už si to po okresce svištíme maximální rychlostí. Jde to překvapivě snadno. Jen řízení koulí na volantu chce trochu zvyku – zpočátku trošku kličkujeme. Když se vracíme do rodných Loštic – města, které samo sebe nazývá metropolí tvarůžků –, máme elbee docela v ruce. „Výhodou našeho autíčka je, že zaparkuje kolmo k chodníku. Postižený tak může vyjet ven zcela bezpečně mimo okolní provoz,“ vysvětluje Brázdil, když zcela snadno přijíždíme k obrubníku – manévrovatelnost je na jedničku. Tlačítkem otevíráme dveře a můžeme i s vozíkem zamířit přímo na chodník. Jízda na samotném kolečkovém křesle je proti řízení docela obtížná.

Třicet ročně

Elbee se nám líbí a dovedeme si představit, že pro postiženého může být spásou. Co vlastně jméno znamená? „Vybírali jsme asi ze dvou stovek názvů. Tento je složeninou iniciál mého táty, který firmu založil, a anglického označení včely. Ta ztělesňuje tvrdého pracanta a pomocníka,“ vysvětluje Brázdil, když opouštíme jedno z asi čtyř desítek vyrobených aut.

„Nyní jsme ve fázi, kdy vše začíná. Dosud jsme se soustředili pouze na vývoj. Teď se plánujeme více starat o marketing a zkusíme to rozjet ve velkém. Příští rok bychom chtěli vyrobit třicet kusů, pak se uvidí. Postižených je jen v Evropě pět milionů,“ loučí se s námi Brázdil. Unikátnímu projektu budeme držet palce!

Za půl milionu

Cena vozidla Elbee je stanovena na 599 000 Kč, zahrnuje ale základní úpravy pro ruční řízení a fi xaci vozíku. Aktuálně výrobce v ČR poskytuje stotisícovou slevu. Na nákup auta pro postižené lze navíc získat dotace. Po započtení všech možných může cena vozidla pro koncového zákazníka poklesnout až na 220 tisíc korun.

Víte, že…

  • … Elbee je homologováno jako těžká čtyřkolka? Díky tomu jej lze řídit s oprávněním B1 od 17 let.
  • … vůz je montován ručně hnízdovým způsobem?
  • … na místech aktuální produkce se dříve vyráběly slavné tvarůžky?
  • … náklady na vývoj spolykaly přes 150 milionů korun?
  • … při testování najezdili na jednom kusu i 80 000 kilometrů?
  • … vozítko má za sebou trhací test kotevních bodů i dvojnásobný test převrácením?
  • … základem je hliníková konstrukce vlastní výroby, pokrytá sklolaminátovými panely?
  • … společnost už před několika lety testovala i verzi na elektrický pohon?
  • … firma ZLKL se zabývá vším od pokročilého zpracování kovů po dodávky do automobilového průmyslu?

Technické údaje
Počet válců, zdvihový objem (cm3)zážehový jednoválec, 300
Výkon (kW)12,5
Převodovkavariátor
Provozní hmotnost (kg)400
Maximální rychlost (km/h)80
Kombinovaná spotřeba benzinu (l/100 km)4,5

Matouš Jelínek
Diskuze (9)
9. 8. 2016 15:30
Re: ach ta cena...
kupte si běžné auto a zkuste si ho nechat upravit pro invalidy. Ruční řízení - podle typu, minimálně 40000,- úprava sedačky - elektricky otočná, naklápěcí - minimálně 80000,- A to nemluvím o věcech jako plošina - 150000,- Kč. A kde máte schopnost úpravy auta na řízení přímo z vozíku. Takovou úpravu vám udělají většinou jen v zahraničí, kde musíte s cenou počítat minimálně od půl milionu. Takže mě ta cena tak nepřiměřená nepřijde.
Avatar - Barry Lyndon
1. 8. 2016 09:45
Re: ach ta cena...
...to může napsat leda někdo, kdo nikdy nic nevyráběl, resp. se nad tím ani nezamyslel.
Jinak poměr "cena/výkon" dobře ilustruje fakt, jak jsou současná auta i při své složitosti díky automatizaci a masové výrobě velice levná, vždyť ta nejlevnější jsou prakticky za cenu zahradního traktůrku.
Re: ach ta cena...
Vidíš, prakticky to isté platí pre elektromobily, a môžeš to vysvetľovať ako chceš, aj tak sa nájde kopa oslov, čo ich za to stále bude zatracovať.
30. 7. 2016 15:45
Re: Jestli to má maximálku 80,
To zase nebývá tak hrozné. Sice mi to tam už kamioňáci párkrát šoupli, ale nikdy těsně před auto, že by to nešlo normálně ubrzdit. Horší jsou magoři, co najíždějí a pošlou to tam suverénně hned na začátku připojováku v osmdesátce. *. Těch potkám denně spoustu, proti tomu jsou kamioňáci ještě zlatý...
Avatar - Ozzman
30. 7. 2016 13:08
Re: ach ta cena...
Kdyby teď vyvynuli Passata úplně od zacatku se vším všudy jako jedinečné auto svého druhu ( rozuměj konvenční auta jak je známe dnes by nikdo jiný nenabízelo), tak bude stát 10x tolik a bude pěkně dlouho trvat až cena klesne aby se zaplatil vývoj....