30.7. 2016 Matouš Jelínek

Vyzkoušeli jsme české auto pro invalidy: Pilná včelka

 

Kousek od Mohelnice vzniká malosériové vozidlo pro invalidy. Rozhodli jsme se na unikátní projekt blíže podívat.

Každý chlap má dětský sen postavit vlastní motokáru nebo dokonce auto – těmito slovy nás vítá v areálu na okraji Loštic na Olomoucku Ladislav Brázdil mladší. Zhmotnění snu jeho rodiny, která řídí zdejší společnost ZLKL, stojí před námi. Je jím vysoké a zpředu velmi elegantní autíčko pro vozíčkáře.

V čem je speciální? Přední část se vyklopí i s volantem a palubní deskou nahoru a invalida může pohodlně zajet na kolečkovém křesle až za volant, což je naprostý unikát.

Díky této konstrukci zvládnou bez pomoci řídit i lidé, kteří by neměli dostatek sil na přesednutí do upraveného vozu na ruční řízení.

Roky vývoje

„Před více než deseti lety jsme začali přemýšlet, že by bylo dobré, kdyby naše strojírenská společnost měla i nějaký finální produkt. Přes známé nás oslovil jeden plzeňský konstruktér, který měl plány na městské vozítko. Slovo dalo slovo a byla to láska na první pohled,“ popisuje s úsměvem Brázdil.

„Líbil se nám nejen sociální přesah projektu, ale i to, že jsme se mohli něco nového naučit,“ říká jednatel fi rmy. V roce 2005 měla společnost hotové první skici, o dva roky později vznikl prototyp, který v roce 2010 dostal českou homologaci. „Evropskou jsme získali o tři roky později. Výroba prvních fi nálních kusů a oťukávání trhu proběhly v roce 2014. V následující sezoně začal prodej ve Francii. Nyní už máme partnery i v Itálii, Švýcarsku a Anglii,“ říká Brázdil.

Každý kus jedinečný

To už se před námi po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači odklápí přední část vozítka a my si můžeme prohlédnout interiér. Vzadu je drobná sedačka pro spolujezdce, kam nejprve usedáme. Za námi přijíždí na kolečkovém křesle Ladislav Brázdil. „Vozík se běžně uchycuje prostřednictvím speciálního fixačního bodu. Jelikož toto je předváděcí vozidlo, nemá jej, aby si ho mohl vyzkoušet kdokoliv,“ vysvětluje. Každý kus vozítka je mimochodem speciální. „Postižení se liší. Někteří mají problémy s jemnou motorikou, jiní využívají elektrický vozík. Všem je potřeba speciál individuálně přizpůsobit,“ říká Brázdil. V té chvíli nahazuje benzinovou třístovku původem z italského skútru a autíčko se dává do pohybu.

Proti běžnému osobáku je motor u zadní nápravy slyšet o poznání více, žádná hrůza to ale není. Naopak nás překvapuje, s jakou lehkostí se Elbee, jak se auto jmenuje, rozjíždí na maximálních 80 km/h. Jízda trochu připomíná vozy pro patnáctileté, celý projekt ale působí dospělejším dojmem. „Maximálka umožňuje i cestování po dálnici nebo bezpečné přejezdy mezi městy,“ říká náš průvodce, když zastavujeme. Mimochodem testovací prototypy neměly problém pokořit ani stodesítku.

Hlavně nekličkovat

Konečně se dostáváme za volant. Usedáme do vozíku a dveře se za námi pomalu zaklapují. Při té příležitosti podavače přibližují čtyřbodové bezpečnostní pásy – jsou potřeba, protože vozíčkáři se při jízdě v zatáčkách logicky nemohou opřít o nohy. Před námi je běžný volant, pedály bychom ale hledali marně. „Plyn a brzda se ovládají pákou vpravo. Na palubní desce tlačítkem zvolíte směr jízdy,“ zní rada ze zadní sedačky. Řídíme se pokyny a za chvilku už si to po okresce svištíme maximální rychlostí. Jde to překvapivě snadno. Jen řízení koulí na volantu chce trochu zvyku – zpočátku trošku kličkujeme. Když se vracíme do rodných Loštic – města, které samo sebe nazývá metropolí tvarůžků –, máme elbee docela v ruce. „Výhodou našeho autíčka je, že zaparkuje kolmo k chodníku. Postižený tak může vyjet ven zcela bezpečně mimo okolní provoz,“ vysvětluje Brázdil, když zcela snadno přijíždíme k obrubníku – manévrovatelnost je na jedničku. Tlačítkem otevíráme dveře a můžeme i s vozíkem zamířit přímo na chodník. Jízda na samotném kolečkovém křesle je proti řízení docela obtížná.

Třicet ročně

Elbee se nám líbí a dovedeme si představit, že pro postiženého může být spásou. Co vlastně jméno znamená? „Vybírali jsme asi ze dvou stovek názvů. Tento je složeninou iniciál mého táty, který firmu založil, a anglického označení včely. Ta ztělesňuje tvrdého pracanta a pomocníka,“ vysvětluje Brázdil, když opouštíme jedno z asi čtyř desítek vyrobených aut.

„Nyní jsme ve fázi, kdy vše začíná. Dosud jsme se soustředili pouze na vývoj. Teď se plánujeme více starat o marketing a zkusíme to rozjet ve velkém. Příští rok bychom chtěli vyrobit třicet kusů, pak se uvidí. Postižených je jen v Evropě pět milionů,“ loučí se s námi Brázdil. Unikátnímu projektu budeme držet palce!

Za půl milionu

Cena vozidla Elbee je stanovena na 599 000 Kč, zahrnuje ale základní úpravy pro ruční řízení a fi xaci vozíku. Aktuálně výrobce v ČR poskytuje stotisícovou slevu. Na nákup auta pro postižené lze navíc získat dotace. Po započtení všech možných může cena vozidla pro koncového zákazníka poklesnout až na 220 tisíc korun.

Víte, že…

  • … Elbee je homologováno jako těžká čtyřkolka? Díky tomu jej lze řídit s oprávněním B1 od 17 let.
  • … vůz je montován ručně hnízdovým způsobem?
  • … na místech aktuální produkce se dříve vyráběly slavné tvarůžky?
  • … náklady na vývoj spolykaly přes 150 milionů korun?
  • … při testování najezdili na jednom kusu i 80 000 kilometrů?
  • … vozítko má za sebou trhací test kotevních bodů i dvojnásobný test převrácením?
  • … základem je hliníková konstrukce vlastní výroby, pokrytá sklolaminátovými panely?
  • … společnost už před několika lety testovala i verzi na elektrický pohon?
  • … firma ZLKL se zabývá vším od pokročilého zpracování kovů po dodávky do automobilového průmyslu?

Technické údaje
Počet válců, zdvihový objem (cm3)zážehový jednoválec, 300
Výkon (kW)12,5
Převodovkavariátor
Provozní hmotnost (kg)400
Maximální rychlost (km/h)80
Kombinovaná spotřeba benzinu (l/100 km)4,5

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…