Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
19 Fotogalerie
redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Wankelův motor. Technologie pohonné jednotky s rotačním pístem, kterou se v automobilovém světě nikdy nepodařilo tak úplně doladit...

V našich končinách si ti starší jistě vzpomenou na německou značku NSU, mladší zase zejména na Mazdu a její modely RX-7 a RX-8. Byla však doba, kdy jste mohli onen typický ostrý zvuk Wankelova motoru slyšet třeba i z pod kapoty zahradní sedačky.

Že se vám tenhle nápad zdá bláznivý? Podívejte se na to kolem a kolem. Motory s rotačním pístem dokáží při poměrně malém objemu i hmotnosti produkovat až ohromující výkon. Nelze sice popřít, že spolehlivost ani úspornost nikdy nebyl jejich devizou, ale upřímně; kdo čeká, že jeho zahradní sekačka najezdí 100.000 kilometrů?

Na začátku 70. let přišla s tímhle nápadem americká společnost Arctic Enterprises. Jednotku si vypůjčili právě od německého NSU; malý motor o výkonu čtyř koní. Podle dobových testů prý sekačka startovala na první až druhý pokus a i hlučnost byla v normě. A pokud dostávala pravidelnou údržbu, dalo se počítat s takřka doživotní trvanlivostí.

Motor byl poháněn směsí benzínu a motorového oleje v poměru 25:1. Může to zavánět ve východním bloku známějším dvoutaktním cyklem... Ale ve skutečnosti ve Wankelově rotačním motoru probíhá klasický čtyřdobý cyklus, jen v kruhovém principu. Ano, trochu zmatečné, to uznáváme...

Přesná výrobní čísla k dispozici nemáme, ale po takřka čtyřech desetiletích už jistě půjde spíše o sběratelský artikl. Takže pokud vlastníte Mazdu RX-8, RX-7 nebo dokonce několikrát zmiňované NSU, je sekačka s rotačním motorem něco, co Vám ve sbírce rozhodně nesmí chybět!

Vstoupit do diskuze (4)