Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha Niken GT je tříkolová novinka pro cestovatele

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Yamaha v loňském roce představila převratný koncept, který má sice tři kola, ale je vlastně stále motocyklem. V letošním roce se tento stroj proměnil v sériový model a nyní dostal praktičtějšího sourozence.

Yamaha odhalila koncept pojmenovaný Niken na podzim loňského roku a vzápětí jej proměnila v sériový model. Návštěvníkům milánského veletrhu EICMA 2018 pak představila nové provedení tohoto modelu, které dává označením Niken GT jasně najevo, že je zaměřeno na cestování.

Model Niken při svém loňském představení i následném uvedení na trh zaujal svým futuristickým designem a především řešením podvozku, resp. zavěšením a odpružením dvojice předních kol, využívajícím koncepci pojmenovanou Leaning Multi Wheeler, a umožňující velké úhly náklonu až do 45 stupňů.

Dvojice předních kol má zajišťovat vyšší stabilitu stroje a zvyšovat pocit jistoty při jízdě po nekvalitním povrchu, ale zároveň nemá zvolená konstrukce zavěšení a odpružení předních kol nijak omezovat náklony v zatáčkách.

Yamaha Niken GT přímo vychází z konstrukce svého staršího sourozence, což znamená, že využívá stejné řešení podvozku s dvojicí 15palcových předních kol a jedním 17palcovým zadním kolem. I zde k pohonu slouží kapalinou chlazený řadový tříválec DOHC se vstřikováním paliva o objemu 847 cm3 s nejvyšším výkonem 84,6 kW (115 k) při 10.000 min-1 a točivým momentem 87,5 N.m při 8500 min-1. Tyto hodnoty míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.

Novinka s označením GT se od modelu Niken liší svým vzhledem a především celou řadou prvků výbavy, díky nimž poskytuje ještě lepší vlastnosti pro cestování na dlouhé vzdálenosti a vyšší míru pohodlí pro jezdce i spolujezdce.

Vyšší čelní štít modelu Niken GT zajišťuje lepší ochranu horní části těla před větrem a vlivy počasí, speciálně navržené komfortní sedlo má zpříjemnit jízdu na dlouhé vzdálenosti jezdci i spolujezdci. Komfort v sedle mají zvyšovat rovněž integrovaná madla pro spolujezdce na zadní části nosiče. Polotuhé boční brašny z materiálu ABS o objemu 25 litrů mají mimo jiné vynikat i snadnou manipulací.

Pro zajištění vysokého jízdního komfortu za jakéhokoliv počasí je Niken GT vybaven vyhřívanými rukojeťmi řídítek. Jezdec má přitom k dispozici informace o stupni vyhřívání na přístrojovém panelu. K dispozici je také přídavná 12V zásuvka pro napájení a nabíjení různých zařízení. Standardem je zde hlavním stojanem, s nímž lze pohodlně zaparkovat nebo provádět běžnou údržbu řetězu a kontrolu pneumatik i na dlouhých cestách.

Elektronická výbava modelu Niken GT zahrnuje systém kontroly trakce (TCS) a volitelné provozní režimy D-mode pro optimální výkon ve všech podmínkách. Ve výbavě nechybí ani tempomat. Brzdový systém využívá vpředu pro každé kolo po jednom kotouči o průměru 298 mm, zatímco vzadu je jeden kotouč o průměru 282 mm.

Yamaha Niken GT má s rozvorem kol 1510 mm, celkovou délkou 2150 mm, šířkou 885 mm, výškou 1250 mm a sedlem ve výšce 820 mm pohotovostní hmotnost 263 kg. Na trh zamíří tento model ve dvou barevných kombinacích, jimiž jsou Nimbus Grey s černými vidlicemi a Phantom Blue s vidlicemi zlaté barvy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
11. 11. 2018 17:05
Re: A slyseli jste nekdy Piaggio MP3?
MP3 (a jiné deriváty) jsou tříkolové skůtry. Asi jediné, co mají společného s Nikenem, jsou ta tři kola vepředu. Ale to je tak všechno. Niken je zatím opravdu jediná velká motorka této koncepce. Uvidíme, jaký bude mít úspěch, velké iluze si nědělám. Ale jízda na něm je prý úžasná...
Avatar - Ja Prvni 123
11. 11. 2018 00:24
A slyseli jste nekdy Piaggio MP3?
Co je na tom konceptu převratného?
Piaggio MP3 je na trhu nekolik let... a dobre se prodává...