Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy s Yamahou Niken: Vesmírné monstrum

Leoš Káňa Leoš Káňa 2. 6. 2018
87
Zobrazit náhledy (87)
Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Vodou chlazený řadový tříválec známe i z jiných modelů Yamahy. V nikenu je lehce upraven, ale výkon 84,6 kW i točivý moment 87,5 Nm zůstaly zachovány. Síla je na 263 kg těžkou cestovní motorku dostačující. Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Každé 15palcové přední kolo musí držet zdvojená vidlice. Zadní tlumič má průměr 43 mm a lze u něj nastavovat tuhost, přední je se 41 mm užší a stará se hlavně o směrovou stabilitu. Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Yamaha Niken Zdvojené vidlice jsou zavěšeny na paralelních čtyřúhelníkových ramenech. O přenos řízení od řídítek se stará nastavitelné táhlo. Yamaha Niken Yamaha Niken
Revoluční cestovní tříkolka Yamaha Niken vypadá, jako by k nám dorazila z jiné galaxie. My jsme ji vyzkoušeli na klikatých alpských silničkách v okolí rakouského Kitzbühelu.

S tříkolovou konstrukcí jsme se již setkali u některých skútrů, ale nedovedli si představit, jak dvě naklápěcí kola vpředu budou fungovat u silného cestovního stroje. Představitelé Yamahy nám složitou konstrukci podrobně vysvětlili, přesto nejsme o moc chytřejší. Vícekolový podvozek s náklonem (LMW) se skládá z paralelních čtyřúhelníkových ramen, různých táhel, řídicí tyče umístěné ve spodní části a konzolově zavěšeného teleskopického odpružení. Zajistí se tím, že rozchod předních kol 410 mm se nezmění za žádných podmínek a dovolí motorce náklony až 45 stupňů. Lepší má být prakticky vše týkající se jízdní stability.

Jen se zakousnout

Skupina nikenů zaparkovaná před hotelem vypadá jako tlupa predátorů. Široké dopředu skloněné kapotáže se dvěma hlavními světlomety LED a dvěma obrysovými světly nebo vykrojení po stranách, kam se v náklonech schovávají tlumiče, působí, že chtějí všechno živé okolo pozřít. Asi dnes budeme vypadat jako nejdrsnější motorkáři, ale doufáme, že se nestaneme jeho potravou. Specifickým prvkem je i zdvojená vidlice a podle ní Yamaha novou motorku pojmenovala. Ni-ken v japonštině znamená dva meče.

Nízko umístěné sedlo a široká řídítka zajišťují přirozený posez i příjemnou pozici pro jízdu. Niken je úplně normální motorka, nepočítejte tedy s nějakou aretací náklonu při zastavení, kterou známe ze skútrů. Pokud ho nepodepřete bočním stojánkem, spadne. Váží 263 kg, takže pro manipulaci na místě je potřeba více síly. Po rozjezdu se ale ovládá lehce a mohutnost stavby není při pomalé jízdě znát.

Vyvážená trojka

Za sérií obcí dáváme volný prostor řadovému tříválci, který najdete také v Traceru 900 nebo naháči MT-09. Disponuje stejným výkonem 84,6 kW i točivým momentem 87,5 Nm. Rychlejší reakce na přidání plynu a výraznější zátah by podle představitelů Yamahy měly zajistit speciální mapa vstřikování paliva, nová kliková hřídel se sníženou setrvačností, a hlavně větší zadní rozeta, čímž se sekundární převod zlehčil z 16-45 na 16-47. Síla ve spodním pásmu je slušná a lineárně stoupá s přibývajícími otáčkami. Ostré zuby motor vycení po překročení 5000 min-1, což doprovází hluboké chroptění. Zrychlení má ale i tak podle nás o chlup lepší MT-09, které je o 70 kg lehčí. Nám však dynamika stačí a na konci 280 km dlouhého okruhu jsme naopak příjemně překvapeni průměrnou šestilitrovou spotřebou – a to jsme niken nijak nešetřili.

720p360p1080p

Rychlý společník

S přibývajícími kilometry se s motorkou sžíváme a dovolujeme si čím dál víc. Pokud se nám na první pohled zdál být niken těžkopádný, nyní na něj zcela měníme pohled, protože se ovládá lehoučce jako pírko. V přímém směru ho nerozhodí vyjeté koleje ani hrboly. Dvě přední kola drží sveřepě zvolený směr a tlumiče pohltí jakoukoliv nerovnost. Minimum vibrací do řídítek zajišťuje i takzvaný Ackermanův systém řízení. Vertikální osa krku totiž není shodná s osou přední vidlice a pokyny od řídítek se přenášejí zprostředkovaně přes táhlo. Spojitost s předním kolem není sice taková jako u normálních motorek, ale to nám vůbec nevadí. Podvozek i při tempu nad 150 km/h sedí jak přilepený a dlouhé táhlé zatáčky si neuvěřitelně užíváme.

Stoupáme do nebes

Ještě více si nás niken získává při stoupání klikatými serpentinami na průsmyk Grossglockner. Celkem hbitě se překlápí z jedné strany na druhou a dovoluje nám před zatáčkou brzdit o chvilku později než u normální motorky. Dvě přední kola neustřelí, ani když sáhnete na brzdu v náklonu. Při výjezdu zase můžeme přidat plyn o chvilku dříve. Podle nastavení trakce TCR se zadní kolo lehce nebo více smýkne, ale dvojice předních stále drží stopu. Nejlepší na tom je, že nikenu je jedno, jestli studený asfalt moc klouže, nebo jsou na něm nečistoty. Jedno z předních kol vás vždy podrží. Při prudkém brzdění motorka nikam neuhýbá, ani se pod námi nevlní. Když jedno z kol najede na povrch s nižší adhezí a zablokuje se, zasáhne tříkanálové ABS a uvolní ho. Zbylá dvě kola přitom dál brzdí maximální silou.

Takový pocit bezpečí jsme na motorce ještě necítili. Postupně zvyšujeme náklony, až nás dorazy na stupačkách brousící o asfalt upozorňují, že 45 stupňů právě nastalo. Zjišťujeme, že jezdit s nikenem je snadné a zábavné. Revoluční podvozek se Yamaze rozhodně povedl a díky třem kolům je neuvěřitelně bezpečný. I proto si niken si zaslouží pozornost každého motorkáře.

Plusy

  • Stabilita přední nápravy
  • Jistější průjezdy zatáčkami
  • Klidné řízení
  • Přirozený posez
  • Působivý vzhled

Minusy

  • Odtažitější řízení
  • Vyšší cena

Yamaha Niken
Motor čtyřdobý řadový tříválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 847
Výkon (kW/min-1) 84,6/10 000
Točivý moment (Nm/min-1) 87,5/8500
Převodovka, sekundární převod 6°, řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2 x 298/265,6
Pneumatiky P a Z 120/70 R15 a 190/55 R17
Rozvor (mm) 1510
Výška sedla (mm) 820
Provozní hmotnost (kg) 263
Objem nádrže (l) 18
Základní cena (Kč) 389 990

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku