Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha si nechala patentovat nové auto. Je obojživelné!

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Yamaha se věnuje převážně motorkám, ale její aktivita neutuchá ani v automobilové oblasti. Nově přihlásila patent na obojživelné vozidlo...

Pod značkou Yamaha známe hlavně motocykly, nemluvě o hudebních nástrojích, proto má ostatně ve znaku tři ladičky. Ale ani ve dvou stopách není žádným nováčkem. Japonští motoráři umějí, což dokazují při spolupráci s jinými automobilkami, třeba historicky s Toyotou na vývoji ikonické 2000 GT, či v moderních dobách s Fordem. Tříapůllitrové atmosférické agregáty se bohužel ve formuli 1 začátkem 90. let minulého věku neprosadily, ale jeden takový měl v útrobách koncept OX 99-11.

Šlo o uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec s 300 kW (408 k) při takřka motocyklových 10.000 otáčkách, spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Premiéru si vůz odbyl v květnu 1992. Plánovanou kusovou výrobu ale zahubila japonská ekonomická krize. Supersport vznikl pouze ve třech exemplářích. 4,4 m dlouhá dvoumístná střela díky hliníku a karbonu vážila jen 1150 kilo. Z klidu na stovku sprintovala během 3,2 s a jela až 350 km/h.

Nezávislý španělský designér Albert Roselló představil v listopadu 2012 svou vizi moderního supersportu R Car, která samozřejmě zůstala jen v digitální podobě. Pak se objevilo městské vozítko Motiv.e z pera Gordona Murraye a loni v říjnu karbonový koncept Sports Ride, jakási dvoustopá motorka se střechou a volantem (samozřejmě vpravo) pro dva. 750 kg vážící hračku s vnějšími rozměry 3900 x 1720 x 1170 mm poháněl litrový tříválec. Sériové výroby se zatím nedočkala.

Nyní ale Japonci vyrážejí dech. Ze serverem Auto Guide zveřejněných konstrukčních výkresů vyplývá, že si u příslušného japonského úřadu nechali patentovat obojživelník. No, na druhou stranu na tom není zas tolik divného, protože vyrábějí i techniku, která umí jezdit po vodě... Dvoumístné auto má logicky tvar člunu a druhý patentový nákres jej zobrazuje bez kol. Ta jsou vybavena skládacími náboji a zasouvají se do karoserie. Nemění tedy nijak radikálně její šířku, což bylo účelem konstrukce i samotného patentu. Na vodě je přece nikdo nepotřebuje.

Obojživelný automobil by se mohl stát jedinečným výtvorem motocyklového výrobce, i když si jej inženýři a designéři zatím pouze vysnili, funkční vzorek pochopitelně neexistuje. Těžko něco podobného Yamaha uvede do sériové produkce, nebo chce snad konkurovat britské firmě Gibbs? V blízké budoucnosti může klidně představit alespoň koncept, dejme tomu za dva, tři roky...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
28. 8. 2016 05:36
Náboj
A povedzte Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým nábojem kola ?

Třeba já jen osu kola s ložiskama, a ta skládací není.
27. 8. 2016 19:19
Skladaci naboje kol??
Nepochybuji o tom, ze nekdo nebo neco ty naboje kol poskladalo, ale skladaci naboje asi nebudou podstatou tohoto barka-vozu...