Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spalovací motory nedávají sbohem, Toyota a Yamaha vyvíjí vodíkový osmiválec

Filip Melich
Diskuze (13)

Ač to momentálně vypadá, že jsou spalovací motory na cestě do relativně brzkého důchodu, nemusí tomu tak být. S globální změnou klimatu totiž zřejmě půjde bojovat i jinou než elektrickou cestou. Tomu alespoň věří Toyota s Yamahou, které sází na spalování vodíku.

O elektromobilitě hovoří v posledních letech prakticky všichni, už méně se však hovoří o tom, že mohou existovat i jiné cesty ke snížení ekologického dopadu motorové dopravy. Některé společnosti či výzkumné ústavy pracují například na syntetických palivech, z automobilek zmiňme například Porsche. Existují však i další varianty – například spalování vodíku.

Pět japonských výrobců – Toyota, Yamaha, Mazda, Subaru a Kawasaki – koncem loňského roku vydalo prohlášení o společném zájmu na rozšíření palivových variant. V tomto duchu se nese i spolupráce Toyoty s Yamahou na pětilitrovém osmiválci spalujícím vodík. Není to poprvé, kdy tito dva výrobci spolupracovali na pohonné jednotce. Společným dílem byl famózní vidlicový desetiválec v Lexusu LFA a Yamaha také pomáhala s motorem 5,0 l V8 v Lexusech IS F, RC F a GS F, ze kterého nová vodíková jednotka vychází.

Vodíkový osmiválec má upravené hlavy válců, sání, vstřikování a další části. Podle Yamahy jednotka produkuje zhruba 334 kW (455 koní) při 6.800 min-1 a 540 Nm při 3.600 min-1. Zatím nebylo řečeno nic o případné přípravě do výroby, ale prezident společnosti Yamaha, Yoshihiro Hidaka, se netají svou důvěrou v potenciál této technologie. Má za to, že vodíkové motory mohou dosáhnout karbonové neutrality a udržet spalovací jednotky naživu.

Yamaha na vývoji vodíkového motoru pro automobily pracuje zhruba pět let, přičemž zároveň spolupracuje s Kawasaki na možnostech využití podobného pohonu v motocyklech. Takeshi Yamada, člen vývojového týmu Yamahy, k tomu říká. „Vodíkové motory mají přirozeně přátelský projev, díky němuž se snadno používají i bez elektronických pomocníků. Všichni, kteří si přišli vyzkoušet jízdu v prototypu, byli zpočátku skeptičtí. Nakonec z auta vystupovali s úsměvem od ucha k uchu.“ Společnost Yamaha ještě zdůrazňuje, že si V8 i ve verzi spalující vodík zachovává chraplavý zvukový projev.

Matt Harrison, vedoucí evropské odnože Toyoty, v loňském roce řekl, že spalovaní vodíku umožní dosáhnout prakticky nulových lokálních emisí bez nutnosti elektrifikace. K tomu doplnil. „Zároveň nám to umožní zachovat to, co fanoušci milují na závodních vozech nejvíce – rychlost a zvuk.“ To uvedl při příležitosti představení vodíkového prototypu Toyoty GR Yaris H2. Ještě před tím Toyota nasadila Corollu spalující vodík do japonské závodní série Super Taikyu. S danou technologií díky těmto činnostem sbírá cenné zkušenosti a zároveň dává najevo, že nejde jen o technické cvičení, ale reálnou alternativu k elektrifikaci.

Filip Melich
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - lamal
1. 3. 2022 13:36
Love it
´´Společnost Yamaha ještě zdůrazňuje, že si V8 i ve verzi spalující vodík zachovává chraplavý zvukový projev.´´
28. 2. 2022 00:19
Re: vodík
K tomu prvnímu odstavci, jseš si vědom, že srovnáváš jablka s hruškami? Že baterka sama o sobě není energie jako vodík a tímpádem srovnání je nesmyslné? Pokud chceš srovnávat s něčím vodík, tak musíš s elektřinou. A čísla fyziky jsou jasná.
Na 1 kg H2, se kterým auto (s palivovými články) ujede cca 100 km, spotřebuješ 65-85 kWh energie (převážně elektřiny). Jen připomínám, že BEV má spotřebu na 100 km okolo 15-25 kWh. A pokud chceš vodík spalovat, tak počítej se spotřebou 4-5 kg kapalného vodíku na 100 kiláků. A to ještě u kapalného vodíku musíš počítat s tím, že do 11-13 dnů budeš mít prázdnou nádrž, pokud nebudeš chladit nádrž na -253 °C (a to nebudeš).
1 kg vodíku dneska stojí okolo 9-10 €, cenu si za 1 km si určitě spočítáš sám.
A argument, že výroba vodíku zlevní (ne energeticky, fyzikální zákony nijak nemůžeme přečůrat), tak tímpádem zlevní i samotná elektřina a BEV budou pořád násobně levnější v nákladech na 1 km...
27. 2. 2022 19:25
Re: Vodík je super.
Moja reč. :yes:
27. 2. 2022 19:25
Re: Zoufalství dinosaurů
Aby si sa mal čomu diviť.
27. 2. 2022 15:14
Vodík je super.
Výroba vodíku jakékoliv barvy je levná, vodík se báječně a jednoduše skladuje, s distribucí není žádný problém, výrobní, distribuční a skladové infrastruktury jsou po celém světě dokonale zavedené a léty vyzkoušené, vodík je také velmi stabilní a dlouhodobě skladovatený a naprosto bezpečný, zejména ve vozidlech pro běžné dlouholeté užití. A je skoro jedno, jestli se spaluje přímo v motoru nebo se prožene článkem.

No a potom už jsou jenom samá pozitiva a sociální jistoty. První dovolená v Jugoslávii, následuje první dítě, pak již výše zmíněný automobil, zde se stávám zástupcem ředitele, druhá dovolená v Jugoslávii, druhé dítě.