Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha XTZ700 Ténéré: S poctivostí nejdál dojdeš

Jednoduchý displej je orientovaný na výšku a zobrazuje všechny potřebné informace. Tlačítkem dole se zapíná režim Off -road s vypnutým ABS. Na hrazdu nad displejem lze ukotvit například navigaci.
Yamaha XTZ700 Ténéré
Vrchol elektronického věku představuje přepínač u pravé ruky. Listuje se s ním mezi základními údaji palubního počítače.
Yamaha XTZ700 Ténéré
39 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (6)

Pokud vytvoříte poctivě vyladěný základ, nepotřebujete nedostatky dohánět elektronickými pomocníky. Yamaha se tímto heslem zřejmě řídila při navrhování XTZ700 Ténéré.

Kořeny cestovních endur v podání japonské Yamahy sahají až do roku 1976, kdy představila cestovní enduro XT500. Veleúspěšný model se stal legendou již za produkčního života. Svůj podíl na tom má i vítězství v prvních dvou ročnících Rallye Paříž-Dakar, kdy ho sedlal Francouz Cyril Neveu. Označení Ténéré, jež v řeči saharského kmene Tuaregů znamená „poušť“ nebo „divočina“, se objevilo v roce 1983 s příchodem modelu XT600Z. Od té doby je jméno Ténéré, jež asi nejvíce proslavil šesti tituly z Dakaru Stéphane Peterhansel, spojeno s dobrodružným cestováním po silnici i v terénu.

Na silnici

Aktuální řada Yamaha Adventure zahrnuje dva modely Ténéré: velkou dvanáctistovku s přídomkem Super a sedmistovku, která se u nás začala prodávat loni na jaře. A právě ta nás hodně zajímala, protože Japonci tvrdí, že je lehce ovladatelná a na jízdu jednoduchá. Měla by se jistě pohybovat nejen na asfaltu, ale je předurčena zvládnout i náročný terén. Nejdříve tam ale musíte dorazit po běžné silnici. Na ní se yamaha chová příkladně. Vysoká řídítka zajišťují optimální pozici pro řízení, úzké sedadlo je pohodlné a malý štítek dostatečně účinný i při vyšším tempu. Přístrojový displej je dobře čitelný a ovladače u pravé ani levé ruky jednodušší být nemůžou. Na dálnici si užíváme příkladné stability. Urazit tak stovky kilometrů nebude problém – spotřebu Yamaha neuvádí, jen tvrdí, že na 16litrovou nádrž ujede 350 km. Těch tři sta kilometrů v jednom zátahu jde zvládnout bez problémů. Řadový dvouválec s výkonem 54 kW a točivým momentem 68 Nm se totiž velmi dobře cítí i ve středním pásmu. Příjemně kultivovaný agregát slušně zatahuje od dvou tisíc a rychle reaguje na plynovou rukojeť. Vadí nám snad jen jedna maličkost – vystouplý kryt spojky tlačí do pravé nohy.

Na zakroucených okreskách se yamaha snadno sklápí a hbitě reaguje na směr jízdy. Dokáže ze zatáček i bryskně vystřelit, a když ji budete držet nad šesti tisíci, odmění se velmi dobrou dynamikou. Jen v náklonu není tak jistá jako klasické „silničky“ ani větší cestovní endura. Negativní vliv na to jistě mají i špalky na standardních pneumatikách Pirelli Scorpion Rally STR. Limit však ukazují až při ostřejší jízdě.

Svět motorů 36/2020Svět motorů 36/2020 | Zdroj: Svět motorů

V terénu

Výborně se však hodí, když opustíte asfaltovou vozovku. Do nevšedních dobrodružství v divoké přírodě jsme se nepustili, ale ténéré jsme provětrali na polních cestách i čerstvě posekaných lánech. A protože nemá žádné elektronické pomocníky – zapnutím módu Off-road se jen vypne ABS –, záleží jen na citlivosti rukou jezdce. Plyn, spojka i brzdy se dávkují hezky, takže i na nezpevněném povrchu máme motorku pod kontrolou. Zdrsněné stupačky se starají o stabilní základ pro nohy, i když jedeme vestoje. Skvělé odpružení dbá na to, abychom ani přes rozbité úseky nemuseli zpomalovat. Odpružení funguje na jedničku a vyhovuje nejen v terénu, ale také na silnici. Chce se nám říct, že v chování motorky nevidíme žádný rozdíl a na šotolině si připadáme stejně jistě jako na asfaltu. Výkonu je tak akorát, takže kontrola prokluzu není potřeba.

Yamaha XTZ700 Ténéré na nás udělala dobrý dojem a ukázala, že v jednoduchosti je krása. Nepotřebuje elektronické pomocníky, aby výborně fungovala. Je totiž navržena tak, aby se jednoduše ovládala, působila lehce a dobře se vyrovnala s terénem i jízdou po asfaltu.

Plusy

  • Velmi dobrá ovladatelnost
  • Pružný motor
  • Vyvážené schopnosti na silnici i v terénu
  • Pohodlný posez
  • Velká nádrž

Minusy

  • Vadící vystouplé víko spojky
Yamaha XTZ700 Ténéré
Motorčtyřdobý řadový dvouválec DOHC
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem (cm3)589
Výkon (kW/min-1)54/9000
Točivý moment (Nm/min-1)68/6500
Převodovka, sekundární převodmanuální 6°, řetěz
Startováníelektrické
Brzda přednídva kotouče 282 mm s ABS
Brzda zadníkotoučová 245 mm s ABS
Pneumatiky P a Z90/90-R21 a 150/70-R18
Rozvor (mm)1595
Výška sedla (mm)875
Pohotovostní hmotnost (kg)204
Objem nádrže (l)16
Spotřeba (l/100 km)neuvedena
Základní cena (Kč)249 990
Testované provedení (Kč)279 872

Vstoupit do diskuze (6)