Yamaha XTZ700 Ténéré: S poctivostí nejdál dojdeš
Pokud vytvoříte poctivě vyladěný základ, nepotřebujete nedostatky dohánět elektronickými pomocníky. Yamaha se tímto heslem zřejmě řídila při navrhování XTZ700 Ténéré.
Kořeny cestovních endur v podání japonské Yamahy sahají až do roku 1976, kdy představila cestovní enduro XT500. Veleúspěšný model se stal legendou již za produkčního života. Svůj podíl na tom má i vítězství v prvních dvou ročnících Rallye Paříž-Dakar, kdy ho sedlal Francouz Cyril Neveu. Označení Ténéré, jež v řeči saharského kmene Tuaregů znamená „poušť“ nebo „divočina“, se objevilo v roce 1983 s příchodem modelu XT600Z. Od té doby je jméno Ténéré, jež asi nejvíce proslavil šesti tituly z Dakaru Stéphane Peterhansel, spojeno s dobrodružným cestováním po silnici i v terénu.
Na silnici
Aktuální řada Yamaha Adventure zahrnuje dva modely Ténéré: velkou dvanáctistovku s přídomkem Super a sedmistovku, která se u nás začala prodávat loni na jaře. A právě ta nás hodně zajímala, protože Japonci tvrdí, že je lehce ovladatelná a na jízdu jednoduchá. Měla by se jistě pohybovat nejen na asfaltu, ale je předurčena zvládnout i náročný terén. Nejdříve tam ale musíte dorazit po běžné silnici. Na ní se yamaha chová příkladně. Vysoká řídítka zajišťují optimální pozici pro řízení, úzké sedadlo je pohodlné a malý štítek dostatečně účinný i při vyšším tempu. Přístrojový displej je dobře čitelný a ovladače u pravé ani levé ruky jednodušší být nemůžou. Na dálnici si užíváme příkladné stability. Urazit tak stovky kilometrů nebude problém – spotřebu Yamaha neuvádí, jen tvrdí, že na 16litrovou nádrž ujede 350 km. Těch tři sta kilometrů v jednom zátahu jde zvládnout bez problémů. Řadový dvouválec s výkonem 54 kW a točivým momentem 68 Nm se totiž velmi dobře cítí i ve středním pásmu. Příjemně kultivovaný agregát slušně zatahuje od dvou tisíc a rychle reaguje na plynovou rukojeť. Vadí nám snad jen jedna maličkost – vystouplý kryt spojky tlačí do pravé nohy.
Na zakroucených okreskách se yamaha snadno sklápí a hbitě reaguje na směr jízdy. Dokáže ze zatáček i bryskně vystřelit, a když ji budete držet nad šesti tisíci, odmění se velmi dobrou dynamikou. Jen v náklonu není tak jistá jako klasické „silničky“ ani větší cestovní endura. Negativní vliv na to jistě mají i špalky na standardních pneumatikách Pirelli Scorpion Rally STR. Limit však ukazují až při ostřejší jízdě.
V terénu
Výborně se však hodí, když opustíte asfaltovou vozovku. Do nevšedních dobrodružství v divoké přírodě jsme se nepustili, ale ténéré jsme provětrali na polních cestách i čerstvě posekaných lánech. A protože nemá žádné elektronické pomocníky – zapnutím módu Off-road se jen vypne ABS –, záleží jen na citlivosti rukou jezdce. Plyn, spojka i brzdy se dávkují hezky, takže i na nezpevněném povrchu máme motorku pod kontrolou. Zdrsněné stupačky se starají o stabilní základ pro nohy, i když jedeme vestoje. Skvělé odpružení dbá na to, abychom ani přes rozbité úseky nemuseli zpomalovat. Odpružení funguje na jedničku a vyhovuje nejen v terénu, ale také na silnici. Chce se nám říct, že v chování motorky nevidíme žádný rozdíl a na šotolině si připadáme stejně jistě jako na asfaltu. Výkonu je tak akorát, takže kontrola prokluzu není potřeba.
Yamaha XTZ700 Ténéré na nás udělala dobrý dojem a ukázala, že v jednoduchosti je krása. Nepotřebuje elektronické pomocníky, aby výborně fungovala. Je totiž navržena tak, aby se jednoduše ovládala, působila lehce a dobře se vyrovnala s terénem i jízdou po asfaltu.
Plusy
- Velmi dobrá ovladatelnost
- Pružný motor
- Vyvážené schopnosti na silnici i v terénu
- Pohodlný posez
- Velká nádrž
Minusy
- Vadící vystouplé víko spojky
Yamaha XTZ700 Ténéré | |
Motor | čtyřdobý řadový dvouválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 589 |
Výkon (kW/min-1) | 54/9000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 68/6500 |
Převodovka, sekundární převod | manuální 6°, řetěz |
Startování | elektrické |
Brzda přední | dva kotouče 282 mm s ABS |
Brzda zadní | kotoučová 245 mm s ABS |
Pneumatiky P a Z | 90/90-R21 a 150/70-R18 |
Rozvor (mm) | 1595 |
Výška sedla (mm) | 875 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 204 |
Objem nádrže (l) | 16 |
Spotřeba (l/100 km) | neuvedena |
Základní cena (Kč) | 249 990 |
Testované provedení (Kč) | 279 872 |