Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha XTZ700 Ténéré: S poctivostí nejdál dojdeš

Leoš Káňa Leoš Káňa 6. 9. 2020 • 03:11
39
6
Zobrazit náhledy (39)
Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Výkon 54 kW u dvouválcové sedmistovky stačí. Výhodou motoru je pružnost v širokém spektru otáček a rychlá odezva na plynovou rukojeť. V terénu oceníte i jemné dávkování. Vidět jsou i fortelné stupačky nebo vystouplý kryt spojky. Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Pohodlné sedlo umožní dlouhý dojezd bez zastávky. Zadní část lze vyměnit za praktický nosič a v nabídce příplatků najdete i hliníkové kufry. Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré Yamahu 700 Ténéré charakterizuje i čtyřoké světlo Yamaha XTZ700 Ténéré Yamaha XTZ700 Ténéré

Pokud vytvoříte poctivě vyladěný základ, nepotřebujete nedostatky dohánět elektronickými pomocníky. Yamaha se tímto heslem zřejmě řídila při navrhování XTZ700 Ténéré.

Kořeny cestovních endur v podání japonské Yamahy sahají až do roku 1976, kdy představila cestovní enduro XT500. Veleúspěšný model se stal legendou již za produkčního života. Svůj podíl na tom má i vítězství v prvních dvou ročnících Rallye Paříž-Dakar, kdy ho sedlal Francouz Cyril Neveu. Označení Ténéré, jež v řeči saharského kmene Tuaregů znamená „poušť“ nebo „divočina“, se objevilo v roce 1983 s příchodem modelu XT600Z. Od té doby je jméno Ténéré, jež asi nejvíce proslavil šesti tituly z Dakaru Stéphane Peterhansel, spojeno s dobrodružným cestováním po silnici i v terénu.

Na silnici

Aktuální řada Yamaha Adventure zahrnuje dva modely Ténéré: velkou dvanáctistovku s přídomkem Super a sedmistovku, která se u nás začala prodávat loni na jaře. A právě ta nás hodně zajímala, protože Japonci tvrdí, že je lehce ovladatelná a na jízdu jednoduchá. Měla by se jistě pohybovat nejen na asfaltu, ale je předurčena zvládnout i náročný terén. Nejdříve tam ale musíte dorazit po běžné silnici. Na ní se yamaha chová příkladně. Vysoká řídítka zajišťují optimální pozici pro řízení, úzké sedadlo je pohodlné a malý štítek dostatečně účinný i při vyšším tempu. Přístrojový displej je dobře čitelný a ovladače u pravé ani levé ruky jednodušší být nemůžou. Na dálnici si užíváme příkladné stability. Urazit tak stovky kilometrů nebude problém – spotřebu Yamaha neuvádí, jen tvrdí, že na 16litrovou nádrž ujede 350 km. Těch tři sta kilometrů v jednom zátahu jde zvládnout bez problémů. Řadový dvouválec s výkonem 54 kW a točivým momentem 68 Nm se totiž velmi dobře cítí i ve středním pásmu. Příjemně kultivovaný agregát slušně zatahuje od dvou tisíc a rychle reaguje na plynovou rukojeť. Vadí nám snad jen jedna maličkost – vystouplý kryt spojky tlačí do pravé nohy.

Na zakroucených okreskách se yamaha snadno sklápí a hbitě reaguje na směr jízdy. Dokáže ze zatáček i bryskně vystřelit, a když ji budete držet nad šesti tisíci, odmění se velmi dobrou dynamikou. Jen v náklonu není tak jistá jako klasické „silničky“ ani větší cestovní endura. Negativní vliv na to jistě mají i špalky na standardních pneumatikách Pirelli Scorpion Rally STR. Limit však ukazují až při ostřejší jízdě.

Svět motorů 36/2020 Svět motorů 36/2020

V terénu

Výborně se však hodí, když opustíte asfaltovou vozovku. Do nevšedních dobrodružství v divoké přírodě jsme se nepustili, ale ténéré jsme provětrali na polních cestách i čerstvě posekaných lánech. A protože nemá žádné elektronické pomocníky – zapnutím módu Off-road se jen vypne ABS –, záleží jen na citlivosti rukou jezdce. Plyn, spojka i brzdy se dávkují hezky, takže i na nezpevněném povrchu máme motorku pod kontrolou. Zdrsněné stupačky se starají o stabilní základ pro nohy, i když jedeme vestoje. Skvělé odpružení dbá na to, abychom ani přes rozbité úseky nemuseli zpomalovat. Odpružení funguje na jedničku a vyhovuje nejen v terénu, ale také na silnici. Chce se nám říct, že v chování motorky nevidíme žádný rozdíl a na šotolině si připadáme stejně jistě jako na asfaltu. Výkonu je tak akorát, takže kontrola prokluzu není potřeba.

Yamaha XTZ700 Ténéré na nás udělala dobrý dojem a ukázala, že v jednoduchosti je krása. Nepotřebuje elektronické pomocníky, aby výborně fungovala. Je totiž navržena tak, aby se jednoduše ovládala, působila lehce a dobře se vyrovnala s terénem i jízdou po asfaltu.

Plusy

  • Velmi dobrá ovladatelnost
  • Pružný motor
  • Vyvážené schopnosti na silnici i v terénu
  • Pohodlný posez
  • Velká nádrž

Minusy

  • Vadící vystouplé víko spojky
Yamaha XTZ700 Ténéré
Motor čtyřdobý řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 589
Výkon (kW/min-1) 54/9000
Točivý moment (Nm/min-1) 68/6500
Převodovka, sekundární převod manuální 6°, řetěz
Startování elektrické
Brzda přední dva kotouče 282 mm s ABS
Brzda zadní kotoučová 245 mm s ABS
Pneumatiky P a Z 90/90-R21 a 150/70-R18
Rozvor (mm) 1595
Výška sedla (mm) 875
Pohotovostní hmotnost (kg) 204
Objem nádrže (l) 16
Spotřeba (l/100 km) neuvedena
Základní cena (Kč) 249 990
Testované provedení (Kč) 279 872

Související články

Témata
Avatar - SKAY
7. 9. 2020 15:30
Re: XTZ700
Tak je z SM.
7. 9. 2020 08:03
XTZ700
A kde vzali to označení XTZ700? To je pro nějaký non evropský trh ne? U nás v EU je to Tenere 700. Tenhle článek je strašná prasečina
7. 9. 2020 05:34
Re: objem 589 ccm ?
Je to chyba.
Podla vsetkeho preklep autora clanku.
Nova Tenerka ma objem 689 cm3.
6. 9. 2020 22:16
Re: s poctivosti
To víš Prochči. Ve švejkystánu = zcela určitě ! :-!
6. 9. 2020 16:16
s poctivosti
Leda pojdes

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud