Za volantem Maserati Granturismo: Grandioso macchina
Lehké šimrání v okolí břicha, třas rukou nebo zrychlené dýchání. Pamatujete? Takové bývaly v mládí příznaky lásky na první pohled. Nikdy by nás nenapadlo, že něco podobného v nás může vyvolat automobil. A přece se tak stalo. Do Maserati Granturismo jsme se totiž zakoukali jako malí kluci.
Na druhou stranu svodům ladných křivek vytvarovaných mistrem Pininfarinou se odolává jen těžko. Rozvor se sice proti sedanu Quattroporte zkrátil o 125 mm, celkové proporce jsou však díky vybouleným svalnatým blatníkům, klenuté střeše a příkře zakončené zádi jedním slovem úchvatné.
Přestože by se pod kapotu mohl klidně vtěsnat dvanáctiválec, své místo tam našel agregát „jen“ s osmi komorami. I on však zdědil ty nejlepší geny z Maranelského (Ferrari F 430) a Areského (Alfa 8C) rodokmenu. V granturismu vidlicový osmiválec o objemu 4,2 l produkuje 298 kW (405 k), což 1880 kg těžkému italovi zajišťuje zrychlení z nuly na stovku za 5,2 s.
Za to se rozhodně stydět nemusí, loučící se Gransport Coupé to však umí o čtyři desetiny rychleji. A jak z toho ven? Nabízejí se hned dvě řešení. První, co nás napadne, je použít 450koňový osmiválec 4,7 l z Alfy 8C. Druhým řešením by mohlo být osadit stávající agregát přeplňováním.
Italskému čtyřventilovému agregátu dělá společnost vynikající šestistupňový německý automat ZF. Buď necháte jeho řídicí elektroniku řadit podle jejího nejlepšího svědomí, nebo jí můžete poroučet prostřednictvím páček na volantu. Doba nutná k dosažení šesté rychlosti se tak pohybuje od 6 do 25 sekund. Ústrojí také bleskově reaguje na kickdown.
Za příplatek si můžete objednat nastavitelný sportovní podvozek Skyhook, který v kombinaci s 19“ koly maserati přilepí k silnici. Ve sportovním programu jsou však tlumiče k posádce hodně nekompromisní až drsné. Na ostřejší mapu se přepne i řídicí jednotka motoru a také převodovka začne být snaživější. Na sebemenší přidání plynu ochotněji podřadí a motor déle udrží ve vyšších otáčkách.
V módu Dynamic si maserati zachovává ladnost kluzáku, který těží ze síly motoru přístupné již v nízkých otáčkách. Škoda jen, že akusticky už to není ten klasický tenor, kterými nás Italové po léta obšťastňovali.
Řízení sice není tak ostré a precizní, jak bychom si přáli, pracuje ale rychle a poskytuje dostatek informací o dění mezi koly a vozovkou.
Obzvláště pyšní jsou prý inženýři Maserati na brzdy, které gransport zastaví ze stokilometrové rychlosti na 35 metrech. V tom s nimi sice souhlasíme, neprozradili však celou pravdu. Místo spontánního zpomalování totiž použitá Bremba reagují na sebemenší kontakt nohy s pedálem přehnaně horlivě. Když pak musíte v další fázi ostřeji brzdit, chybí už v pedálu potřebný cit. Něco podobného zažijete třeba ve Ferrari. Pro jízdu to však dvakrát příjemné není, na řidiče to klade dost nároků. Buď musíte brzdit předvídavě, což třeba při ostřejší jízdě příliš nejde, nebo si pomůžete dvojím podřazením.
Hmotnost rozdělená mezi přední a zadní kola v poměru 49 : 51 se stará o nenásilné až ležérní průjezdy zatáčkami, které zažijete snad jenom v autě s motorem uprostřed. S vypínatelným stabilizačním systémem se všechny silnice promění v jedno velké jeviště, kterým granturismo suverénně protancuje.
A je jedno, zda uháníte 260 km/h po německé dálnici nebo se proplétáte úzkými serpentinami v Dolomitech. Maserati Gransport ale k radosti z jízdy přidává tolik ceněné kouzlo osobnosti a na Italy až nečekaně kvalitní dílenské zpracování. Však si ho také cení v přepočtu na téměř 3,9 milionu korun.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor zážehový osmiválec DOHC ● Zdvihový objem 4244 cm3 ● Výkon 298 kW při 7100/min ● Točivý moment 460 N.m při 4250/min ● Převodovka samočinná šestistupňová ● Zavěšení víceprvkové/ víceprvkové ● Pneumatiky 245/40 R 19 ● Palivová nádrž 90 l ● Rozvor náprav 2942 mm ● Vnější rozměry 4881 x 1847 x 1357 mm ● Zavazadlový prostor 0,257 m3 ● Pohotovostní/užitečná hmotnost 1800/- kg ● Největší rychlost 285 km/h ● Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s ● Kombinovaná spotřeba paliva 14,7 l na 100 km.
Základní cena 3 897 200 Kč (přepočet z eur + DPH)
Plusy
+ Atraktivní design
+ Silný motor
+ Radost z jízdy
+ Kvalitní dílenské zpracování
Minusy
- Hůře dávkovatelné brzdy
- Málo výrazný zvuk motoru
Georg Kacher
Foto Auto Bild