28.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Zakladatel Lamborghini by oslavil 100 let, nejhezčí auta jeho éry

 

Automobilka Lamborghini byla založena, aby postavila nejlepší auto na světě. Adeptů na tento titul bylo několik, a co víc, byli krásní.

Zakladatel italské automobilky s rozzuřeným býkem v logu Ferruccio Lamborghini se narodil 28. dubna 1916, tento čtvrtek by tak oslavil 100 let. Sám výrobce toto stoleté jubileum oslavil modelem Centenario, které představil na březnovém autosalonu v Ženevě. My jsme se mu rozhodli vzdát hold tímto článkem o nejhezčích autech z doby, kdy Ferruccio automobilce ze Sant‘ Agaty šéfoval.

Automobilka Lamborghini byla oficiálně založena 7. května 1963. Už v té době byl Ferruccio Lamborghini uznávaným obchodníkem, který zbohatl na výrobě zemědělské techniky. Vedle traktorů ale prodával také třeba klimatizace. Založením automobilky si Ferruccio chtěl splnit svůj sen, postavit to nejlepší auto na světě.

K tomuto nápadu Ferruccia přivedla i hádka s Enzem Ferrarim, šéfem maranellské automobilky, která se pro Lamborghini později stala hlavním rivalem. Ferruccio sice vozy se vzpínajícím koněm ve znaku miloval, vystřídal jich hned několik (250 GT, 250 GT Berlinetta a 250 GT 2+2), nebyl však spokojen s jejich kvalitou. Výtky a rady použít posílenou spojku však Ferrariho rozezlily a v legendární hádce Ferruccia vyprovodil ze své kanceláře slovy: „Lamborghini, můžete být schopen řídit traktor, ale nikdy nebudete schopen správně zvládnout Ferrari.“

Ferruccio tato slova vzal jako výzvu a rozhodl se konkurenta pro Ferrari postavit. Vozy s rozzuřeným býkem ve znaku měly mít větší výdrž a především měly být automobily pro běžné silnice. Proto Lamborghini odmítal postavit firemní testovací okruh, podobný Fioranu automobilky Ferrari, a místo toho testoval nová auta na běžných silnicích. Ferruccio též odmítal nasazovat své modely v závodech, což však sám vysvětloval strachem o syna Tonina. Bál se, aby ho závodní prostředí příliš nelákalo a při nějaké nehodě se mu něco nestalo.

Nově založená automobilka po založení rychle expandovala, a tak šedesátá léta pro ni opravdu byla „zlatá.“ Po gran turismu 350 GT přišla legendární Miura nebo Espada s plnohodnotnými čtyřmi sedadly.

Nástup sedmdesátých let byl sice ve znamení šoku v podobě konceptu Countach, zároveň ale znamenal i začínající problémy. Ferrucciova firma vyrábějící traktory přišla o důležité zakázky z Afriky a Jižní Ameriky, kvůli čemuž nebylo možné financovat další aktivity. Navíc svět po ropném šoku v roce 1973 začíná ztrácet zájem o žíznivá auta, a tak prodej supervozů klesá. Právě to jsou důvody, proč Ferruccio na začátku sedmdesátých let své firmy vyrábějící traktory a superauta opouští. Nejprve prodává část firmy švýcarskému obchodníkovi George-Henrimu Rosettimu, později pak zbytek jeho příteli Renému Leimerovi. Výrobu traktorů kupuje společnost SAME.

Zbytek života Ferruccio dožívá na vinicích u jezera Trasimiento, čímž se vrací ke svému původu, narodil se totiž do farmářské rodiny. V osmdesátých letech ještě podpořil Romana Artioliho v oživení Bugatti, sám ale do obnovené firmy kapitálově nevstupuje. Ferruccio nakonec umírá 20. února 1993, kdy v 76 letech podléhá infarktu.

1/6 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…