Zaostřeno na Ford Focus

Zaostřeno na Ford Focus

 
 

Možná si říkáte, proč až nyní přichází AUTO.CZ s "představovačkou" Focusu, ale byl to právě záměr. Chtěli jsme vám dát příležitost prohlédnout si představení vozu přímo od výrobce pomocí našeho reklamního proužku a také jsme chtěli tuto velice zajímavou novinku představit tak, jaká opravdu je a neposkytnout vám ve snaze být mezi prvními jen kusé informace.

Pohodlně se tedy usaďte ve svém pracovním křesle, začínáme.

Na první pohled odlišující se automobil jen těžko přesně zařadíme do některé ze škatulek tříd, které jsou už dnes tak propojené navzájem, že by byla chyba mluvit o voze nižší střední třídy, když leckterými parametry se Focus dotahuje a v některých i předstihuje některé vozy střední třídy. Řekněme si tedy, že nový Ford vyjíždí do boje s tvrdou konkurencí jakou je u nás např. Octavia, Golf nebo Astra a jistě i další vozy. Focus nemá za úkol plně nahradit Escorta, ale zpočátku doplnit nabídku značky, dokud se později Escort přestane vyrábět.

Ford připravil pro své zákazníky hned čtyři druhy karosérie: sportovnější tří a dynamický pětidvéřový hatchback, konzervativnější (pokud se u Focusu dá o konzervativnosti vůbec mluvit) sedan a praktické kombi. Následovat by měl i vůz ve stylu MPV. Hatchbacky se začnou nabízet hned 7. listopadu tohoto roku ostatní varianty o něco později. Již v březnu letošního roku jsme měli možnost v předpremiéře v Ženevě () spatřit právě dvě prvně jmenované varianty, které mně osobně přirostly k srdci nejvíce.

Není rozhodně bez zajímavosti, že oproti své přímé konkurenci nabízí Focus největší rozvor 2615mm, který tedy umožňuje mimořádný prostor pro cestující v interiéru, zejména na např. u Octavie tolik diskutovaných zadních sedadlech. I celkovými vnějšími rozměry (4152x1699x1430mm) patří novinka mezi největší. Karosérie nového Fordu je, podle údajů výrobce, nejtužší a proti zkrutu nejodolnější ve své třídě s hodnotou 826 kNm/rad, a navíc údajně i nejlehčí. Součinitel odporu vzduchu patří k lepšímu a má hodnotu cx = 0,32.

V otázkách bezpečnosti je nový Ford opět na špici a to jak v bezpečnosti vozu, tak i zabezpečení. Jízdní stabilita je díky víceprvkové zadní nápravě, která je v segmentu ojedinělá, opět výjimečná a tak může vůz dosahovat vysokých jízdních výkonů. Elektronické "třípísmenkové" systémy od ABS, TCS a ESP pomáhají udržovat stabilitu a kontrolu nad přenosem výkonu motorů na jednotlivá kola.

O bezpečnost posádky při nárazu se stará jednak promyšlená bezpečnostní konstrukce, vybavená velkoobjemovými předními vaky, tak i hlavovými bočními airbagy. Speciálně konstruovaný B-sloupek a ostatní konstrukce v prostoru hlavy jsou navrženy pro co možná nejnižší riziko úrazu hlavy. Dále zadní sedačka nabízí na krajních pozicích upnutí dětské sedačky systémem ISOFIX. Všechny sedačky vpředu i vzadu mají sedáky konstruovány proti posunutí vpřed při čelním nárazu a tím chrání maximálně kolena pasažérů. Bez zajímavosti rozhodně není ani hodnota rychlosti čelního standardizovaného nárazu, který se provádí při rychlosti 48,5 km/h a Focus jej prošel bezpečně pro posádku i rychlostí 56 km/h. Bohužel pro výpis všech bezpečnostních prvků není ani místo ani čas a tak se musíte zatím spokojit s těmito údaji. Otázce bezpečnosti posádky jsme již věnovali některá Témata týdne a ještě se k nim jistě vrátíme.

Zabezpečení vozu si také zaslouží samostatný odstavec také proto, že při vývoji Ford spolupracoval s Evropskou pojišťovací asociací právě na zabezpečovacích aspektech. Poslední generace systému PATS zajišťuje, že vůz je takřka nemožné otevřít bez správného klíče a to ani zevnitř. Příjemným doplňkem je možnost otevření dálkovým ovladačem pouze dveří řidiče a pak teprve všech dveří. Přední kapota se otevírá po odklopení znaku klíčkem a ne zevnitř vozu, jako tomu bylo doposud zvykem, opět ze zabezpečovacích důvodů.

Interiér sleduje externí moderní a originální linie ve style New Edge, se kterým jsme se mohli už seznámit u dalších vozů značky Ford: Ka, Puma nebo nedávno i u námi představeného Cougaru. Atraktivita vzhledu ovšem nevylučuje ergonomii a tak všechny ovládací prvky jsou citlivě zakomponovány, tak aby standardní a osvědčené tvary zapadly do jinak ultramoderní palubní desky. Tak se i ve Focusu můžeme setkat s Fordovým zvětšeným audiem s příjemně velkými a jednoduchými ovládacími prvky bez zbytečných, ale efektních blikátek a grafických ekvalizérů. Podobně jako např. u vozů koncernu VW se i u Fordů objevují stejné detaily ve více vozech, což vyhovuje jak výrobci pro nižší náklady, tak i zákazníkům, protože, byť sedají do naprosto nového a neotřelého vozu, nacházejí zde známé ovládací prvky. Velice příjemnou změnou je výška horní hrany sedáku 500 mm nad vozovkou, což usnadňuje jak výhled z vozu, tak hlavně nastupování. Samozřejmě se i zvýšila střecha vozu, což opět dodává vozu na prostoru v oblasti hlavy, ramen a loktů.

Co se týče motorů, prošel vývoj opět významný kus vpřed. Všechny motory byly optimalizovány a mají zlepšený průběh výkonových charakteristik a hlavně se zlepšila u Fordů doposud trochu pokulhávající spotřeba paliva, která klesla v průměru o 25%, což je až neuvěřitelné číslo, čímž se Focus dostává opět do předních pozic ve své kategorii.

Asi nejsilnější v argumentu spotřeby je kompletně nový motor Endura DI 1,8 litru s 90 koňmi a o 20 Nm většímu kroutícímu momentu. Jeho kombinovaná spotřeba se dostala i pod hranici 5 litrů na 100 kilometrů, čímž plně stáhla náskok tolik opěvovaného TDi od VW.

Další pokrok najdeme v oblasti škodlivých zplodin, jejichž obsah ve výfukových plynech inovovaných motorů klesl až o 50% a stejnou měrou byl snížen i hluk pronikající do kabiny, tentokrát díky vloženému speciálnímu slitinovému těsnění mezi blokem motoru a skříní klikové hřídele a současnému vyladění otřesů motoru.

Jako vždy při vývoji vozů u firmy Ford byl velký zájem věnován nízkým pořizovacím a pak hlavně provozním nákladům. Odhadované prodejní ceny vozu u nás se pohybují opět v duchu nové prodejní strategie dovozce na český trh. Hatchbacky s motory 1,4 nebo 1,6 by měli stát asi 420 tisíc korun, výkonnější a vybavenější provedení potom 440 a 480 tisíc za špičkový dvoulitr. Ford připravil tři výbavové verze Ambiente, Trend a tradičně nejnabitější verzi Ghia.

Již samotná nízká spotřeba přispívá k ekonomice provozních nákladů, ale výrobce již tradičně myslí dále: amortizace, servis, pojišťovací sazby dávají opět lepší karty do rukou Fordu. Jen namátkou - intervaly výměny svíček je 60 tisíc kilometrů, nutná kontrola seřízení ventilů po 150 tisících nebo i celoživotní palivový filtr pro benzinové motory. Servisní náročnost práce technika byla optimalizována pro co nejsnadnější výměnu jednotlivých dílů a tak např. výměna celého motoru v novém Focusu zabere celkem jen dvě hodiny. Dvanáctiletá garance na prorezavění galvanizované karosérie s nátěrovou technologií ve 24 fázích také hovoří pro zákazníka.

Další technické údaje jako objemy a výkony motorů, rozměry a hmotnosti, najdete na stránce Technické parametry.

Podle všeho co jsme měli možnost pročíst, vidět a vyzkoušet má Ford eso ne již v rukávu, ale na stole, tedy na trhu. Uvidíme, jak tento technicky velmi vyspělý a tvarově neotřelý vůz přijme široká veřejnost a jaké hodnocení dostane vůz od novinářů. Mým soukromým názorem je nový Ford Focus horkým kandidátem na vystřídání Alfy 156 a převzetí titulu Auto roku pro rok 1999. Na takový výsledek si ale budeme muset počkat a vězme, že konkurence bude tvrdá, vždyť letos jdou do boje o titul nový Golf, nová Astra, Alfa 166, nová trojka od BMW, ale i např. malé Lupo.

Technické údaje
MotoryZETEC-SE 1.4 16VZETEC-SE 1.6 16VZETEC-E 1.8 16VZETEC-E 2.0 16VENDURA-DI TURBO DIESEL 1,8
Objem cm313881596179619891753
Výkon kw/PS55/7574/10084/11596/13066/90
při otáčkách ot/min50006000575057504000
točivý moment Nm125145158174200
při otáčkách ot/min35004000375037502000
Rozměry mm4-dveře3/5-dveříWagon
délka436241524438
šířka169916991699
výška143014301447
rozvor261526152615
Technické údaje
Výkony a spotřeby1.4 Zetec-SE 16V1.6 Zetec-SE 16V1.8 Zetec-E 16V2.0 Zetec-E 16V1.8 Diesel
3-dveře
Max. rychlost – km/h171185198201184
Akcelerace
0 - 100 km/h14,110,910,29,212,4
50 - 100 km/h(4 př. stupeň)16,915,213,49,512,7
Spotřeby
Město8,89,210,311,86,6
Mimo město5,45,567,23,9
Kobinovaná6,66,97,68,54,9
CO2, g/km158165181212130
Pneu185/65x14185/65x14185/65x14195/60x15175/70x14
5-dveří
Max. rychlost – km/h171185198201184
Akcelerace
0 - 100 km/h14,41110,39,312,5
50 - 100 km/h(4 př. stupeň)1715,513,59,612,8
Spotřeby
Město8,59,110,311,86,6
Mimo město5,25,467,23,9
Kombinovaná6,46,87,68,54,9
CO2, g/km153162181212130
Pneu175/65x14175/70x14185/65x14195/60x15175/70x14
4-dveře
Max. rychlost – km/h185198201184
Akcelerace
0 - 100 km/h1110,39,312,6
50 - 100 km/h(4 př. stupeň)15,313,59,612,7
Spotřeby
Město9,410,311,86,7
Mimo město5,65,97,24
Kombinovaná77,58,55
CO2, g/km167179212131
Pneu185/65x14185/65x14195/60x15185/65x14
5-dveří (Wagon)
Max. rychlost – km/h171185198201184
Akcelerace
0 - 100 km/h14,611,310,79,612,9
50 - 100 km/h(4 př. stupeň)17,51613,89,713,2
Spotřeby
Město8,79,310,311,86,8
Mimo město5,35,55,97,24,1
Kombinovaná6,56,97,58,55,1
CO2, g/km155165179212134
Pneu175/65x14175/70x14185/65x14195/60x15185/65x14
Radikálové chtějí nahradit EU spoluprací suverénních zemí Radikálové chtějí nahradit EU spoluprací suverénních zemí

Zástupci evropských protiimigračních stran z frakce…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

Šéfové bývalé vládní koalice mění sněmovní posty Šéfové bývalé vládní koalice mění sněmovní posty

Bývalý vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) povede…

EU jen těžko hledá kompromis v otázce přerozdělování migrantů, přiznává Tusk EU jen těžko hledá kompromis v otázce přerozdělování migrantů, přiznává Tusk

Debata šéfů států a vlád zemí Evropské unie o migrační…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Zcela nový Focus RS zničil jeřáb na vrakovišti. O pomstu ale nešlo Zcela nový Focus RS zničil jeřáb na vrakovišti. O pomstu ale nešlo

Vidět jeřáb ničící vaše auto po letech soužití není nikdy…

Skoro bez maskování: Nové špionážní snímky Fordu Focus 2018 Skoro bez maskování: Nové špionážní snímky Fordu Focus 2018

Před časem se nový Focus objevil na špionážních snímcích…

 



 
Škoda představuje flotilu aut britských záchranných složek. Včetně Superbu pro psy!

Škoda představuje flotilu aut britských záchranných složek

Dnes 14:56

Vozy mladoboleslavské automobilky jsou ve službách záchranných složek tradicí u nás i ve světě. Velká Británie nyní představuje své nové přírůstky.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Poslední víkend před Vánoci prosněží a bude mrznout

Počasí s Honsovou: Poslední víkend před Vánoci…

Teploty pohybující se mezi -2 a 6 stupni Celsia, zataženo a sněhové přeháňky. Takové počasí čeká Česko poslední…

Obchody se o svátcích zase otevřou? ODS našla spojence v Babišovi s Okamurou

Obchody se o svátcích zase otevřou? ODS našla…

Jeden ze svých „hlasitých“ cílů začala krátce po volbách plnit ODS. Ve Sněmovně už leží návrh na úplné zrušení…

 

iSport.cz

Na Kanadu s lajnou ostrostřelců! Snad nám to půjde, doufá Růžička

Na Kanadu s lajnou ostrostřelců! Snad nám to půjde,…

PŘÍMO Z RUSKA | Trenér národního mužstva Josef Jandač se rozhodl spojit velkou palebnou sílu do jednoho útoku.…

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL, ve 26 letech zemřel

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL,…

Byla to tragédie, jakou československý hokej do té doby nepoznal. A která ho navždy změnila. Pátého ledna 1990…

 

Reflex.cz

Rozkradená tombola na plese hasičů dobyla filmový svět. Před 50 lety vznikl film Hoří, má panenko

Rozkradená tombola na plese hasičů dobyla filmový…

Před 50 lety se třináctitisícové podkrkonošské město Vrchlabí nesmazatelně zapsalo do dějin českého, ale i…

Když EU neumí, či nechce řešit nelegální migraci, je odmítání uprchlických kvót správné

Když EU neumí, či nechce řešit nelegální migraci, je…

Přestože se neustálý německo-francouzský-bruselský tlak v EU projevuje i tím, že Evropská komise chce žalovat…