Zaostřeno na Ford Focus

Zaostřeno na Ford Focus

 
 

Možná si říkáte, proč až nyní přichází AUTO.CZ s "představovačkou" Focusu, ale byl to právě záměr. Chtěli jsme vám dát příležitost prohlédnout si představení vozu přímo od výrobce pomocí našeho reklamního proužku a také jsme chtěli tuto velice zajímavou novinku představit tak, jaká opravdu je a neposkytnout vám ve snaze být mezi prvními jen kusé informace.

Pohodlně se tedy usaďte ve svém pracovním křesle, začínáme.

Na první pohled odlišující se automobil jen těžko přesně zařadíme do některé ze škatulek tříd, které jsou už dnes tak propojené navzájem, že by byla chyba mluvit o voze nižší střední třídy, když leckterými parametry se Focus dotahuje a v některých i předstihuje některé vozy střední třídy. Řekněme si tedy, že nový Ford vyjíždí do boje s tvrdou konkurencí jakou je u nás např. Octavia, Golf nebo Astra a jistě i další vozy. Focus nemá za úkol plně nahradit Escorta, ale zpočátku doplnit nabídku značky, dokud se později Escort přestane vyrábět.

Ford připravil pro své zákazníky hned čtyři druhy karosérie: sportovnější tří a dynamický pětidvéřový hatchback, konzervativnější (pokud se u Focusu dá o konzervativnosti vůbec mluvit) sedan a praktické kombi. Následovat by měl i vůz ve stylu MPV. Hatchbacky se začnou nabízet hned 7. listopadu tohoto roku ostatní varianty o něco později. Již v březnu letošního roku jsme měli možnost v předpremiéře v Ženevě () spatřit právě dvě prvně jmenované varianty, které mně osobně přirostly k srdci nejvíce.

Není rozhodně bez zajímavosti, že oproti své přímé konkurenci nabízí Focus největší rozvor 2615mm, který tedy umožňuje mimořádný prostor pro cestující v interiéru, zejména na např. u Octavie tolik diskutovaných zadních sedadlech. I celkovými vnějšími rozměry (4152x1699x1430mm) patří novinka mezi největší. Karosérie nového Fordu je, podle údajů výrobce, nejtužší a proti zkrutu nejodolnější ve své třídě s hodnotou 826 kNm/rad, a navíc údajně i nejlehčí. Součinitel odporu vzduchu patří k lepšímu a má hodnotu cx = 0,32.

V otázkách bezpečnosti je nový Ford opět na špici a to jak v bezpečnosti vozu, tak i zabezpečení. Jízdní stabilita je díky víceprvkové zadní nápravě, která je v segmentu ojedinělá, opět výjimečná a tak může vůz dosahovat vysokých jízdních výkonů. Elektronické "třípísmenkové" systémy od ABS, TCS a ESP pomáhají udržovat stabilitu a kontrolu nad přenosem výkonu motorů na jednotlivá kola.

O bezpečnost posádky při nárazu se stará jednak promyšlená bezpečnostní konstrukce, vybavená velkoobjemovými předními vaky, tak i hlavovými bočními airbagy. Speciálně konstruovaný B-sloupek a ostatní konstrukce v prostoru hlavy jsou navrženy pro co možná nejnižší riziko úrazu hlavy. Dále zadní sedačka nabízí na krajních pozicích upnutí dětské sedačky systémem ISOFIX. Všechny sedačky vpředu i vzadu mají sedáky konstruovány proti posunutí vpřed při čelním nárazu a tím chrání maximálně kolena pasažérů. Bez zajímavosti rozhodně není ani hodnota rychlosti čelního standardizovaného nárazu, který se provádí při rychlosti 48,5 km/h a Focus jej prošel bezpečně pro posádku i rychlostí 56 km/h. Bohužel pro výpis všech bezpečnostních prvků není ani místo ani čas a tak se musíte zatím spokojit s těmito údaji. Otázce bezpečnosti posádky jsme již věnovali některá Témata týdne a ještě se k nim jistě vrátíme.

Zabezpečení vozu si také zaslouží samostatný odstavec také proto, že při vývoji Ford spolupracoval s Evropskou pojišťovací asociací právě na zabezpečovacích aspektech. Poslední generace systému PATS zajišťuje, že vůz je takřka nemožné otevřít bez správného klíče a to ani zevnitř. Příjemným doplňkem je možnost otevření dálkovým ovladačem pouze dveří řidiče a pak teprve všech dveří. Přední kapota se otevírá po odklopení znaku klíčkem a ne zevnitř vozu, jako tomu bylo doposud zvykem, opět ze zabezpečovacích důvodů.

Interiér sleduje externí moderní a originální linie ve style New Edge, se kterým jsme se mohli už seznámit u dalších vozů značky Ford: Ka, Puma nebo nedávno i u námi představeného Cougaru. Atraktivita vzhledu ovšem nevylučuje ergonomii a tak všechny ovládací prvky jsou citlivě zakomponovány, tak aby standardní a osvědčené tvary zapadly do jinak ultramoderní palubní desky. Tak se i ve Focusu můžeme setkat s Fordovým zvětšeným audiem s příjemně velkými a jednoduchými ovládacími prvky bez zbytečných, ale efektních blikátek a grafických ekvalizérů. Podobně jako např. u vozů koncernu VW se i u Fordů objevují stejné detaily ve více vozech, což vyhovuje jak výrobci pro nižší náklady, tak i zákazníkům, protože, byť sedají do naprosto nového a neotřelého vozu, nacházejí zde známé ovládací prvky. Velice příjemnou změnou je výška horní hrany sedáku 500 mm nad vozovkou, což usnadňuje jak výhled z vozu, tak hlavně nastupování. Samozřejmě se i zvýšila střecha vozu, což opět dodává vozu na prostoru v oblasti hlavy, ramen a loktů.

Co se týče motorů, prošel vývoj opět významný kus vpřed. Všechny motory byly optimalizovány a mají zlepšený průběh výkonových charakteristik a hlavně se zlepšila u Fordů doposud trochu pokulhávající spotřeba paliva, která klesla v průměru o 25%, což je až neuvěřitelné číslo, čímž se Focus dostává opět do předních pozic ve své kategorii.

Asi nejsilnější v argumentu spotřeby je kompletně nový motor Endura DI 1,8 litru s 90 koňmi a o 20 Nm většímu kroutícímu momentu. Jeho kombinovaná spotřeba se dostala i pod hranici 5 litrů na 100 kilometrů, čímž plně stáhla náskok tolik opěvovaného TDi od VW.

Další pokrok najdeme v oblasti škodlivých zplodin, jejichž obsah ve výfukových plynech inovovaných motorů klesl až o 50% a stejnou měrou byl snížen i hluk pronikající do kabiny, tentokrát díky vloženému speciálnímu slitinovému těsnění mezi blokem motoru a skříní klikové hřídele a současnému vyladění otřesů motoru.

Jako vždy při vývoji vozů u firmy Ford byl velký zájem věnován nízkým pořizovacím a pak hlavně provozním nákladům. Odhadované prodejní ceny vozu u nás se pohybují opět v duchu nové prodejní strategie dovozce na český trh. Hatchbacky s motory 1,4 nebo 1,6 by měli stát asi 420 tisíc korun, výkonnější a vybavenější provedení potom 440 a 480 tisíc za špičkový dvoulitr. Ford připravil tři výbavové verze Ambiente, Trend a tradičně nejnabitější verzi Ghia.

Již samotná nízká spotřeba přispívá k ekonomice provozních nákladů, ale výrobce již tradičně myslí dále: amortizace, servis, pojišťovací sazby dávají opět lepší karty do rukou Fordu. Jen namátkou - intervaly výměny svíček je 60 tisíc kilometrů, nutná kontrola seřízení ventilů po 150 tisících nebo i celoživotní palivový filtr pro benzinové motory. Servisní náročnost práce technika byla optimalizována pro co nejsnadnější výměnu jednotlivých dílů a tak např. výměna celého motoru v novém Focusu zabere celkem jen dvě hodiny. Dvanáctiletá garance na prorezavění galvanizované karosérie s nátěrovou technologií ve 24 fázích také hovoří pro zákazníka.

Další technické údaje jako objemy a výkony motorů, rozměry a hmotnosti, najdete na stránce Technické parametry.

Podle všeho co jsme měli možnost pročíst, vidět a vyzkoušet má Ford eso ne již v rukávu, ale na stole, tedy na trhu. Uvidíme, jak tento technicky velmi vyspělý a tvarově neotřelý vůz přijme široká veřejnost a jaké hodnocení dostane vůz od novinářů. Mým soukromým názorem je nový Ford Focus horkým kandidátem na vystřídání Alfy 156 a převzetí titulu Auto roku pro rok 1999. Na takový výsledek si ale budeme muset počkat a vězme, že konkurence bude tvrdá, vždyť letos jdou do boje o titul nový Golf, nová Astra, Alfa 166, nová trojka od BMW, ale i např. malé Lupo.

Technické údaje
MotoryZETEC-SE 1.4 16VZETEC-SE 1.6 16VZETEC-E 1.8 16VZETEC-E 2.0 16VENDURA-DI TURBO DIESEL 1,8
Objem cm313881596179619891753
Výkon kw/PS55/7574/10084/11596/13066/90
při otáčkách ot/min50006000575057504000
točivý moment Nm125145158174200
při otáčkách ot/min35004000375037502000
Rozměry mm4-dveře3/5-dveříWagon
délka436241524438
šířka169916991699
výška143014301447
rozvor261526152615
Technické údaje
Výkony a spotřeby1.4 Zetec-SE 16V1.6 Zetec-SE 16V1.8 Zetec-E 16V2.0 Zetec-E 16V1.8 Diesel
3-dveře
Max. rychlost – km/h171185198201184
Akcelerace
0 - 100 km/h14,110,910,29,212,4
50 - 100 km/h(4 př. stupeň)16,915,213,49,512,7
Spotřeby
Město8,89,210,311,86,6
Mimo město5,45,567,23,9
Kobinovaná6,66,97,68,54,9
CO2, g/km158165181212130
Pneu185/65x14185/65x14185/65x14195/60x15175/70x14
5-dveří
Max. rychlost – km/h171185198201184
Akcelerace
0 - 100 km/h14,41110,39,312,5
50 - 100 km/h(4 př. stupeň)1715,513,59,612,8
Spotřeby
Město8,59,110,311,86,6
Mimo město5,25,467,23,9
Kombinovaná6,46,87,68,54,9
CO2, g/km153162181212130
Pneu175/65x14175/70x14185/65x14195/60x15175/70x14
4-dveře
Max. rychlost – km/h185198201184
Akcelerace
0 - 100 km/h1110,39,312,6
50 - 100 km/h(4 př. stupeň)15,313,59,612,7
Spotřeby
Město9,410,311,86,7
Mimo město5,65,97,24
Kombinovaná77,58,55
CO2, g/km167179212131
Pneu185/65x14185/65x14195/60x15185/65x14
5-dveří (Wagon)
Max. rychlost – km/h171185198201184
Akcelerace
0 - 100 km/h14,611,310,79,612,9
50 - 100 km/h(4 př. stupeň)17,51613,89,713,2
Spotřeby
Město8,79,310,311,86,8
Mimo město5,35,55,97,24,1
Kombinovaná6,56,97,58,55,1
CO2, g/km155165179212134
Pneu175/65x14175/70x14185/65x14195/60x15185/65x14
Komentář Bohumila Pečinky: Program ODS a příliš mnoho slov Komentář Bohumila Pečinky: Program ODS a příliš mnoho slov

Ve Formanově filmu Amadeus je scéna, která se skvěle hodí…

Konečné výsledky ve Francii: Macron zvítězil jen těsně Konečné výsledky ve Francii: Macron zvítězil jen těsně

V nedělním prvním kole prezidentských voleb ve Francii…

ODS cílí na podnikatele a učitele, chce zrušit zákaz kouření ODS cílí na podnikatele a učitele, chce zrušit zákaz kouření

Strana představila 190 programových návrhů, které budou…

Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie

Kandidátka krajně pravicové Národní fronty Marine Le…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů! Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů!

Na Ford Focus RS s tak nízkým proběhem jenom tak…

Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko... Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko...

Automobily s elektrickým pohonem v USA zažívají boom. Ne…

 



 
Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Včera

Pohon předních kol a motor vpředu je dnes nejrozšířenější u osobních aut. Jaké má výhody a nevýhody? A proč mají automobiloví nadšenci tak rádi klasickou koncepci pohonu?




Blesk.cz

„Naše fasáda také nemočí na Vašeho psa!“ Lidé bojují proti pejskařům

„Naše fasáda také nemočí na Vašeho psa!“ Lidé bojují…

Lidé stále častěji přicházejí s originálními cedulemi, kterými bojují proti čůrajícím a kakajícím psům. Po Praze…

Volby ve Francii ovládla Le Penová a Macron: Ona chce změnu, on stmelit zemi

Volby ve Francii ovládla Le Penová a Macron: Ona…

V prvním kole prezidentských voleb ve Francii v neděli zvítězil centrista Emmanuel Macron s 23,75 procenta…

 

iSport.cz

Americký debl byl jinde, uznaly po čtyřhře poražené Češky

Americký debl byl jinde, uznaly po čtyřhře poražené Češky

PŘÍMO Z FLORIDY | Na čem velká fedcupová éra stála, tím také skonala – čtyřhra. Osm rozhodujících deblů za sebou…

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral spáchal sebevraždu

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral…

Fotbalový svět zasáhla tragická událost. František Rajtoral spáchal sebevraždu. Bývalý český reprezentant a hráč…

 

Reflex.cz

Z prvního kola postupují Macron a Le Penová, shodují se odhady

Z prvního kola postupují Macron a Le Penová, shodují…

V první kole francouzských prezidentských voleb zvítězil centristický kandidát Emmanuel Macron, do druhého kola…

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb. Online komentuje politolog Petr Sokol

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb.…

Ve Francii začalo dnes první kolo prezidentských voleb, ve kterém 47 milionů voličů rozhodne o tom, kteří dva z…