Závod v Panenském Týnci: Lacino a rychle

 

Sto šedesát vozů a jejich majitelé se sešli na startu čtvrtého ročníku mistrovství České republiky v automobilových sprintech. Svět motorů byl u toho.

Jak se vám líbí pestré menu automobilových značek a typů rychlých vozů Fiat Coupé, BMW 535d, Mitsubishi Eclipse, Seat Leon, Renault Clio, Alfa Romeo Giulietta, Honda CRX, Škoda Fabia 1.9 TDI, Honda Civic, Suba ru Impreza, Škoda Favorit, Audi A6, Citroën Saxo, Škoda Superb, Infiniti QX56, Volkswagen Lupo, Chevrolet Camaro, Fiat Grande Punto, Ford Probe či Mercedes-Benz třídy C (W 204)?

Už asi věříte, že je na co se dívat.

Letiště plné aut

Když jsme s redakčním fotografem mířili na letiště do Panenského Týnce nedaleko Loun, volal kamarád: „Pospěšte si. Už jsou tu minimálně tři tisíce aut, pomalu není kde zaparkovat.“

Pomyslel jsem si něco o účincích horkého květnového slunce na rozpálenou hlavu. Za necelou hodinku jsem se mu však rád omluvil. Všude, kam dohlédlo mé bystré oko, se nacházelo obrovské pole stojících automobilů.

Závodník a podnikatel Tomáš Vavřinec měl dobrý nápad, když před několika lety spojil myšlenku automobilových sprintů s tuningovými srazy. V Panenském Týnci se podle střízlivých odhadů sešlo okolo deseti tisíc lidí! „Minulý rok se konalo čtrnáct námi pořádaných závodů, ale ne u každého jsme mohli garantovat účastníkům stoprocentní bezpečnost. Pro letošní rok jsme kalendář výrazně zredukovali a celkové pojetí je kvalitou o několik pater výše,“ vysvětluje Vavřinec za organizátora, kterým je Svaz motoristických sprintů.

Zvedla se také organizační úroveň a zázemí. Kolem účastníků se pohybuje více pořadatelů, program má spád a kromě jedné krátké přestávky nehrozí žádné zbytečné prostoje.

Nová je startovací brána a informační tabule, na které máte možnost vidět aktuálně dosahované časy. Vozy i nadále startují po dvojicích, ale rozhodující je dosažený čas na měřeném úseku, nikoliv pořadí v jízdě.

Tento seriál není určen pro profesionály. Jeho cílem je nabídnout každému řidiči možnost vyzkoušet si pocity závodníka. Stačí vlastní auto, řidičák, techničák a zaplatit sto korun jako vklad. Můžete přijet třeba jen jednou, ale klidně se vracejte. Podmínka absolvovat všechny závody tady neexistuje.

Sprinty jsou začátek

Dvacetiletý Petr Vohradník ze Zaječic na Chrudimsku má s otcem firmu na sportovní úpravy závodních automobilů. Sprinty jezdí druhým rokem a s Hondou Civic vyhrál benzinovou kategorii do 1400 cm3. „Auto je hotové necelé tři měsíce. Všechno jsem dělal sám. Mám tím na mysli například sportovní vačku, svody, písty či ojnice. Řídicí jednotku jsem ladil pomocí autorizovaného příslušenství. Když mám jet, měl bych přece vyhrát,“ fandí si mladý nadšenec. Sprinty jsou pro něj jenom začátek. „Chci to zkusit také v závodech do vrchu a na okruzích. Uvidíme, kam a jak daleko to dotáhnu,“ dodává.

Dokud věk dovolí

Na opačném pólu věkového rozpětí stojí dvaapadesátiletý majitel autoškoly a autodopravy v Praze Vlastimil Hercok. „Zařadil bych se mezi nadšence. Auta pro mě představují adrenalin. Líbí se mi sportovní vozy, vůni benzinu prostě miluju. Snažím se závodit již osm let. Mám za sebou starty s corvetou na okruzích a poslední dva roky to zkouším ve sprintech,“ říká majitel ostrého „gétéerka“. Loni se stal vicemistrem republiky v nejsilnější třídě nad 4000 cm3 a podle vlastních slov by rád jezdil ještě několik let.

Nafta nás baví

Automobilové závody nejsou spojeny jen s vůní benzinu, ale také s naftou. Mohl by to potvrdit Jakub Stanislav z Bezděkova u Žatce. „Když mě jednou svezl kamarád s nadupaným dieselem, byl jsem ztracený,“ směje se osmadvacetiletý opravář a montér zemědělské techniky. V Panenském Týnci zvítězil v hodnocení dieselů do 2000 cm3. „Golf jsme postavili s kamarády před dvěma roky, motor nám vyladil Michal Drápek. Od té doby jsme na autě neudělali žádné změny a jezdíme s ním pořád na prvních místech. Nafta nás prostě baví a chceme v tom pokračovat,“ říká mladý muž. Je otcem malých dvojčátek a vozí je v sharanu, který má načipovaný dieselový agregát.

Když má golf 400 koní

Už jste viděli dieselový golf, jehož dvoulitr dává čtyři stovky koní? Když se s ním Pavel Plajner rozjede, z výfuku vyvedeného před předním sklem se pořádně zakouří a černý dým visí ve vzduchu ještě pořádnou chvíli. Ale tohle není problém. Jsme na srazu automobilů a tady není místo pro militantní zastánce životního prostředí. „Musím se ohlížet na vlastní kapsu. V tomhle směru mám štěstí, auto je spolehlivé. Stačí dolévat naftu a sami vidíte, jak jezdí. Pořád drží, a tak nechci dělat zbytečné radikální zásahy,“ vysvětluje soukromý zemědělec.

Dvoustovkou snadno a rychle

Na druhém místě v absolutním pořadí závodu v Panenském Týnci skončil Jiří Cimrman. Ovšem nikoli se speciálním vozem, ale originální motokárou. Jeho kamarádi ji postavili již před šesti lety a nedávno je napadlo znovu ji vytáhnout a uvést do provozu. „Kluci tvrdí, že jim jednou policisté naměřili rychlost 248 kilometrů v hodině,“ tvrdí dvacetiletý automechanik. Jeho slovům se dá věřit, vždyť kára je vybavena litrovým motorem ze silničního speciálu Yamaha R1, který dává až 14.000 otáček. V Panenském Týnci dosahoval na konci měřeného úseku 190 km/h.

Jak jste asi na předchozích řádcích poznali, jsou takoví, pro které jsou podobná setkání nadšenců i motory koníčkem na hodně dlouho. Během čtyř let, kdy se automobilovým sprintům věnujeme, potkáváme řadu známých a stále stejných tváří. Viděli jsme ovšem i takové účastníky, co přijeli jednou a už se neukázali. Jako každý, kdo si chce zkusit zazávodit rychle a lacino.

Vítězové z Panenského Týnce

Absolutní pořadí: 1. Tomáš Vavřinec (GTR), 2. Jiří Cimrman (Motokára), 3. Vlastimil Hercok (GTR).

Kategorie I – benzin do 1400 cm3: Petr Vohradník (Honda Civic); do 1600 cm3: Milan Braník (Honda Civic); do 2000 cm3: Jindřich Matouš (Opel Kadett GSi); do 2500 cm3: Robert Barák (Honda Prelude); do 3000 cm3: Jan Horák (Opel Kadett 2.0); do 3500 cm3: Tomáš Kovařík (BMW); do 4000 cm3: Vojtěch Duffek; nad 4000 cm3: Tomáš Vavřinec (GTR). Diesel – do 2000 cm3: Stano TDI Drápek (VW Golf 4); do 3000 cm3: Ondřej Roud (BMW 335D).

Veteráni: Ludyk CZ (Opel Kadett GTE). Kategorie II – benzin do 2000 cm3: Jiří Cimrman (Motokára); nad 2000 cm3: Tomáš Vavřinec (Mitsubishi Evo). Diesel do 2000 cm3: Marek Štěpina (VW Golf IV); nad 2000 cm3: Pajin PL (VW Brouk TDI).

Další závody 2016 – 2. 7. Jindřichův Hradec (letiště), 20. 8. Panenský Týnec (letiště).

Výběr z pravidel sprintů

  • Závod se odehrává na uzavřené trati mimo silniční provoz.
  • Rovná trať v délce 400 metrů s minimální šířkou 5 metrů pro jednu závodní dráhu.
  • Jezdec (fyzická osoba) musí vlastnit platný řidičský průkaz.
  • Během volných jízd a závodu je povinné používání bezpečnostních pásů a doporučena ochranná přilba.
  • Závod začíná přejímkou a končí vyhlášením výsledků.
  • Start je pevný s motorem v chodu.
  • Vítězem každé kategorie se stává jezdec, který dosáhl v jedné z měřených jízd nejrychlejšího času.
  • Do celkového hodnocení mistrovství ČR se započítávají všechny podniky.
  • Účastníci jsou rozděleni do kategorií I (cestovní vozy) a II (speciální vozy).
  • Pro účast v závodě se vybírá vklad 100 Kč. Více informací na www.smscz.eu
Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…