Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před sto lety uspěl na legendárním oválu. Teď se závoďák Peugeotu vydražil za hříšné peníze

Stanislav Kolman
Diskuze (0)
Dvoumístný závodní vůz Peugeot L45 Grand Prix nechyběl před 101 lety na startu slavného závodu 500 mil Indianapolis. Nevyhrál, přesto dnes stojí balík.

Netřeba připomínat, že počátkem dvacátého století byla Francie Mekkou automobilového průmyslu. Někteří dokonce uvádí, že země na tom tehdy byla lépe než celý zbytek světa dohromady.

Vyspělé technologie, zkušení inženýři a precizně vybavené továrny. Tím vším se chlubila Francie, kde se taktéž konal první automobilový závod na otevřených komunikacích mezi městy. Ve stejném čase vznikají závodní vozy L45 Grand Prix od automobilky Peugeot.

Když se o aukci takového kousku z roku 1914 začalo prvně hovořit, všichni mysleli, že jde o vítězný vůz z roku 1916. Ano, tehdy s takovým závoďákem legendární podnik 500 mil Indianapolis jezdec Dario Resta skutečně vyhrál, avšak šlo o jiný kousek.

Tento ale na startu také nechyběl. Za jeho volantem seděl Ralph Mulford a vůz dovezl na pěkném třetím místě. Připomeňme, že před dlouhými 101 lety v Indianapolis startovalo 21 účastníků.

Zajímavé je, že v roce 1916 auto ještě závodilo s motorem o menším objemu. Třílitr jen o pár týdnů později nahradil čtyřválec s objemem 4,5 litru, jenž disponoval výkonem 112 koňských sil při 2800 otáčkách.

Pohonná jednotka byla v roce 2000 důkladně zrenovována a závodní vůz je i po mnoha letech stále plně funkční. Své schopnosti demonstroval během festivalu v Goodwoodu hned dvakrát, prvně v roce 2003, podruhé pak roku 2011. Před třemi lety nechyběl ani na expozici v kalifornském Pebble Beach.

Aukce Bonhams se odehrála v Los Angeles a cenu vozu kromě účasti v legendárním závodě vyšrouboval i fakt, že jde o podvozek s výrobním číslem jedna a taktéž původní motor. Hodnota nejvyššího příhozu je 7,26 milionu dolarů, v přepočtu takřka 158 milionů českých korun. Součástí automobilu jsou i kompletní záznamy o historii a jednotlivých majitelích.

Stanislav Kolman
Diskuze (0)