Tradiční brněnský výrobce traktorů slaví v letošním roce kulaté jubileum. Sériová výroba oblíbených zemědělských strojů probíhá na Moravě od roku 1946.

Značka Zetor se po druhé světové válce stala jediným významným představitelem československého a později českého traktorového průmyslu na celosvětovém trhu. Vznikla spojením přepisu Zet písmene Z používaného společností Zbrojovka Brno ve znaku a posledních dvou písmen slova traktor - or.

První prototyp nového traktoru, z nějž se stal sériový Zetor 25, vyjel z bran společnosti Zbrojovka Brno již v listopadu roku 1945 a za jeho vývojem stál tým, který vedl konstruktér automobilových a leteckých motorů ing. František Musil.

Prototyp s dvouválcovým vznětovým motorem o objemu těsně nad dva litry a výkonu 18 kW (25 k) vyšel vítězně ze srovnání se zástupcem společnosti Škoda Plzeň a Zbrojovka Brno se díky němu stala hlavním a následně jediným výrobcem traktorů v poválečném Československu.

První tři traktory Zetor 25 byly zákazníkům dodány 15. března roku 1946 a následně se rozběhla jejich sériová výroba. O pět měsíců později, Dne 17. srpna 1946, zaregistrovala Obchodní živnostenská komora Republiky Československé ochrannou známku pro značku Zetor.

Nový traktor slavil úspěchy a jen za rok 1947 bylo prodáno téměř 3500 strojů, z nichž jedna třetina zamířila do Irska, Polska, Dánska a Belgie. S ohledem na poptávku mohla být výroba i vyšší, ale podniku tehdy chyběly nástroje, které se naštěstí podařilo získat z bývalé německé válečné produkce.

V letech 1947 až 1949 rozšířil nabídku model Zetor 15, což byl jednoválcový traktor, který má na svém kontě za toto období celkem 2215 exemplářů.

Samotný Zetor 25 se dočkal v roce 1949 modernizace. Ta přinesla mimo jiné přepracovanou přístrojovou desku, hydraulické tříbodové závěsné ústrojí, nastavitelný rozchod kol vpředu i vzadu a přeznačení na 25A.

V nabídce pak nechyběly ani různé specializované varianty. Provedení 25K bylo určeno k meziřádkové kultivaci, zatímco Zetor 25A Z-76 s polopásovým podvozkem sloužil v lesním terénu pro sbližování a odvoz dřeva.

50. léta

Do padesátých let dvacátého století vstoupila značka Zetor jako úspěšný výrobce traktorů, což dokazuje i skutečnost, že v roce 1951 měl model 25 na svém kontě již 8500 vyrobených exemplářů od zahájení produkce.

V roce 1952 byla výroba traktorů převedena ze Zbrojovky Brno do výrobních hal tehdejšího národního podniku Závody přesného strojírenství Brno-Líšeň, kde jsou traktory Zetor i přes postupné změny názvu společnosti vyráběny do dnešních dnů.

Dva roky po přesunu výroby došlo k založení výzkumně vývojové základny značky Zetor a jejím prvním dílem se stal Zetor Super 35, který byl vybaven vznětovým čtyřválcem o výkonu 31 kW (42 k). Tento model přinesl do produkce své značky novinky v podobě centrální nápravy s listovými pružinami a odpruženého sedadla řidiče.

Do druhé poloviny padesátých let vstoupil Zetor v roce 1956 s novinkou v podobě modelu Super P s plně pásovým podvozek. Za vznikem tohoto stroje stál mimo jiné nedostatek systému hydraulického závěsného ústrojí pro odlehčení nápravy a pomalý vývoj nových pneumatik pro traktory.

Rok 1959 přinesl brněnskému výrobci vznik dvojice montážních linek, z nichž jedna sloužila k výrobě motorů pro model Super 35 a na druhé probíhala montáž kompletních traktorů tohoto typu.

60. léta

Již ve druhé polovině padesátých let měl Zetor jako první na světě jedinečnou koncepci využití unifikovaných prvků při výrobě traktorů, což znamenalo možnost využít shodné díly na různé modely a výrazně zjednodušit výrobu i servis.

Vyvrcholením této koncepce se stal Zetor 3011, který byl uveden na trh v roce 1960 a stal se základním modelem revoluční unifikované řady UŘ I. Ve stejném roce byl pak představen i hydraulický zvedací systém Zetormatic s automatickou kontrolou hloubky.

Po šestnácti letech výroby opustil Zetor 25 montážní linky svého výrobce a dodnes představuje s celkovým počtem 158.570 exemplářů vyrobených v letech 1946 až 1961 jeden z nejúspěšnějších evropských traktorů. Z tohoto počtu bylo navíc přes 97.000 strojů vyvezeno prakticky do celého světa.

V roce 1962 bylo v brněnském Zetoru založeno Československo-polské výzkumné středisko traktorů, jehož cílem byl vývoj výkonnějších traktorů. Zároveň došlo k rozšíření unifikované řady UŘ I o model Zetor 4011 a o rok později 2011. V těchto typech bylo použito čtyřdobých vznětových motorů s mechanickým vstřikováním paliva.

Vedle rozšiřování své nabídky se Zetor snažil expandovat i na nové trhy, což se dařilo, ale namísto neustálého zvyšování produkce v mateřské závodě a exportu byla zvolena místní montáž na základě licenčních smluv. V Barmě, Indii a Iráku byly postaveny montážní linky, z nichž v letech 1964 až 1993 sjelo více než 200.000 traktorů.

Rok 1966 přinesl rozšíření unifikované řady UŘ I o její doposud největší model, jímž se stal Zetor 5511 s výkonem 38 kW (52 k). Tento traktor uvedl nový moderní design s hranatou přídí a kapotou motoru. Vedle vzhledu došlo i na nový motor, přední tuhou nápravu tvořenou U profilem či hydraulický posilovač řízení. Na přání pak byla k dispozici kabina se zabezpečením proti následkům převrácení.

Pouhý rok po uvedení nového modelu došlo na modernizaci kompletní unifikované řady UŘ I a v roce 1968 byla zahájena výroba omlazených modelů 2511, 3511 a 4511. Ve stejném roce byla zahájena i výroba prvního zástupce unifikované řady UŘ II se jménem Crystal, odkazujícím na moderní design plný hran.

Vedle svého vzhledu se Crystal mohl pochlubit první bezpečnostní kabina na trhu, montovanou na silentblocích nebo čtyřválcem s vyvažovací hřídelí, snižující hladinu hluku v kabině pod 85 decibelů. Navíc měl tento traktor jako jeden z prvních ze své kategorie ve výbavě násobič krouticího momentu, umožňující měnit převodové poměry pod zatížením a zdvojnásobit jejich počet zvýšením tažného výkonu.

70. léta

Na počátku sedmdesátých let byl největší zahraniční výrobní závod traktorů Zetor v Iráku v průmyslovém areálu State Enterprise Mechanical Industries ve městě Iskandaríja. Od roku 1970 zde byly vyráběny pod obchodní značkou Antar a poslední komponenty pro montáž traktorů sem byly dodány v roce 1990.

V roce 1971 uzavřela indická společnost Hindustan Machine Tools licenční smlouvu na výrobu traktorů Zetor 2511 pod obchodní značkou HMT. Podobně jako v Iráku i zde české traktory uspěly, ale v roce 1990 byla spolupráce ukončena.

Unifikovaná řada UŘ I zamířila v roce 1972 do výroby v modernizovaném provedení se základními modely 4712, 5711 a 6711, které doplňoval dvouválcový model 2511. Traktory v této podobě měly robustní bezpečnostní kabiny a disponovaly vyššími výkony než předchozí provedení.

Přesně v polovině sedmdesátých let byl v rámci unifikované řady UŘ II představen první traktor značky Zetor se vznětovým šestiválcem. Na trh byl uveden jako model 12011 s pohonem zadních kol, zatímco s označením 12045 disponoval pohonem zadní i přední nápravy.

Značka Zetor se 1.listopadu 1976 stala zároveň i názvem firmy, když došlo na výměnu původního ZKL (Závody kuličkových ložisek) Brno za Zetor Brno.

Po pěti letech od poslední zásadní modernizace unifikované řady UŘ I došlo k jejímu dalšímu omlazení a trh mířily základní modely 4911, 5911 a 6911 s přepracovanou kabinou. Upraven byl přístrojový panel a byla v ní snížena hladina hluku.

Unifikovaná řada UŘ II koncem sedmdesátých let zamířila do výroby ve slovenském podniku Závody ťažkého strojárstva (ZTS) Martin, kde se dočkala několika modernizací, zatímco mateřský podnik v Brně se soustředil na UŘ I.

80. léta

Další modernizace unifikované řady UŘ I dorazila v roce 1980, kdy se zároveň změnil znak Zetoru a přinesla vyšší výkon motorů při nižší spotřebě paliva spolu s upravenými převodovkami s větším rozsahem rychlostí. Došlo i na úpravu barevného provedení traktorů, když byla dodávána bílá kola namísto červených a karoserie vyměnila béžovou za tmavě zelenou.

Stejný rok přinesl i novinku v rámci unifikované řady UŘ II, když byl uveden model 16045 turbo s přeplňovaným vznětovým motorem o výkonu 118 kW (160 k) a pohonem všech kol. V následujícím roce je pak z rozhodnutí tehdejší vlády Československa převedena kompletní výroba traktorů UŘ II Crystal do ZTS Martin.

První polovina osmdesátých let přinesla i s ohledem na tehdejší politickou situaci zajímavý krok, když Zetor v roce 1983 vstoupil na severoamerický trh, kam během více jak třiceti let působení zamířilo téměř 25.000 traktorů Zetor.

Vzhledem k přesunutí výroby řady UŘ II Crystal do ZTS Martin se brněnský podnik naplno zaměřil na unifikovanou řadu UŘ I a v roce 1984 uvedl její nové provedení, které lze označit za novou generaci. Základní modely 5211, 6211 a 7211 byly vybaveny novým motorem a k dispozici byly i verze s úzkým rozchodem nebo se sníženým těžištěm. Model 7245 H se již tehdy pyšnil systémem varujícím před překročením sklonu svahu.

Na konci osmdesátých let rozšířil nabídku aktuálních verzí unifikované řady UŘ I model 7711 s pohonem všech čtyř, který mohl být vybaven přeplňovaným vznětovým motorem o výkonu 65 kW (88 k).

90. léta

Začátek devadesátých let přinesl novou unifikovanou řadu UŘ III s novým designem i technikou v podobě modelů 7520/40, 8520/40 Turbo a 9520/40 Turbo. Od UŘ I se vedle specifického designu přídě s černou negativně skloněnou maskou a kabin s bohatým zasklením odlišily i výkonnějšími motory, převodovkou s násobičem a zadními nápravami pro těžký provoz.

Uvedení unifikované řady UŘ III v roce 1991 neznamenalo konec UŘ I. Ta totiž v následující roce dorazila v modernizovaném provedení a nabídla modely 3320/40, 4320/40, 5320/40, 6320/40 a 7320/40 Turbo s výkony svých motorů od 38 do 60 kW (52 – 82 k).

První polovina devadesátých let přinesla vedle nových modelů i privatizaci a v 1. července roku 1993 tak došlo k převedení části majetku státního podniku Zetor na společnost s názvem Zetor, a.s., jejíž většinový podíl patřil Konsolidační bance.

V roce 1995 se Zetor Crystal dočkal plnohodnotné náhrady v podobě dvojice výkonných modelů, sdílejících design se zástupci unifikované řady UŘ III. Prvním z nich byl model 10540 s výkonem 77 kW (105 k) a druhým pak model 11540 s výkonem 85 kW (115 k).

O dva roky později přichází Zetor s modely 3321/41, 4321/41, 5321/41, 6321/41 a 7321/41 T. Ty spojuje moderní design se zaoblenou kapotou motoru, v jejíž přídi jsou usazeny dva nízké obdélníkové světlomety a pod ní jsou usazeny tříválcové a čtyřválcové motory s výkonem od 33 do 60 kW (45 – 82 k) ve spojení s pohonem zadních nebo všech čtyř kol.

Zajímavou etapu v historii Zetoru představuje smlouva na výrobu traktorů s brazilskou společností Agrale z roku 1997. Tyto stroje s výkony od 44 do 59 kW (60 – 80 k) charakterizuje dvojice kruhových světlometů v přídi a pro brněnskou značku netypická stříbrná barva.

Unifikovaná řada UŘ III vstoupila v roce 1998 na trh ve výrazně modernizované podobě pod obchodním označením Forttera a výhradně s pohonem všech kol.

V letech 1998 a 1999 odkoupil Motokov téměř polovinu akcií od Konsolidační banky, ale pro nedostatek provozního kapitálu byla výroba traktorů těsně před koncem dvacátého století zastavena. Naštěstí jen dočasně a slavná značka se nestala pouhou součástí historie.

21. století

Na přelomu tisíciletí prošel Zetor řadou změn. Rok 2000 přinesl revitalizaci a podíl Motokovu byl převeden zpět na Konsolidační banku a její dceřinou společnost Revitalizační traktor, s.r.o. Následně byl hledán vhodný strategický partner, jímž se v roce 2002 stala společnost HTC holding a.s.

Zetor již s novým vlastníkem uvádí v roce 2004 novou řadu traktorů Proxima, jejíž motory splňují stále přísnější emisní normy. Tyto pohonné jednotky již nemají čtyři oddělené hlavy válců jako u předchozích zástupců unifikované řady UŘ I, kterou Proxima nahrazuje a disponují výkony od 55 do 66 kW (75 – 90 k).

V roce 2007 došlo k rozšíření nabídky o sérii Proxima Plus s přední a zadní nápravou pro těžké zatížení. Koncem následujícího roku pak byla spuštěna výroba řady Proxima Power s převodovkou s elektrohydraulickým reverzním řazením, umožňujícím řazení zpátečky pod zatížením.

Modelovou řadu Forterra pak v roce 2010 doplnil model 135 s motorem Z 1605 vybaveným čtyřmi ventily na válec a disponujícím výkonem 100 kW (136 k).

Následující rok přinesl další úpravy traktorů řad Proxima, Proxima Plus a Proxima Power. Hlavní novinkou se tehdy stalo zavedení mechanické hydrauliky s regulací od táhla třetího bodu.

Další rozšíření nabídky představovalo uvedení modelu Forterra HSX v roce 2012, zatímco pro rok 2013 se stala nejzásadnější novinkou modelová řada Major a v roce 2014 byl uveden model Forterra HD. V létě loňského roce byl pak uveden zcela nový Zetor Crystal, který je aktuálním vrcholem v nabídce své značky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Obliba konopí živí kosmetické firmy, vydělávají desítky milionů Obliba konopí živí kosmetické firmy, vydělávají desítky milionů

Prodeje konopné kosmetiky rostou. A obejde se bez THC.…

Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

 
Zdroj: Zetor Tractors

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Nejdřív ji nechtěl a odháněl ji, pak se nechal sbalit, a teď mu zlomila srdce! Syn Veroniky Žilkové (55) Vincent…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…