Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenutá historie výrobce traktorů. Víte, že Zetor kdysi závodil s vlastní formulí?

David Bureš David Bureš 7. 8. 2020 • 07:16
13
Zobrazit náhledy (13)
Zetor MTX 1-01 Zetor MTX 1-01 Zetor MTX 1-01 Zetor MTX 1-01 Zetor MTX 1-01 Zetor MTX 1-01 Zetor MTX 1-01 Zetor MTX 1-01

Formule s komponenty Zetor vznikla v roce 1980. Závodila až do roku 1990, přičemž v druhé polovině osmdesátých let dosáhla několika závodních úspěchů.

Zetor je od svých počátků spjat s výrobou traktorů, přesto v jeho historii najdeme také kapitoly, které jsou spjaty s jinými projekty, než je zemědělská technika. Dnes třeba existuje firma Zetor Engineering zabývající se vývojem armádních speciálů, jako je projekt Gerlach. I v minulosti však pracovala na jiných projektech, než jsou traktory. Víte třeba, že Zetor dokonce závodil s vlastní formulí?

Historie formule Zetor se datuje do roku 1980, který byl pro brněnského výrobce plný změn a úspěchů. Firma změnila své logo, když vystřídala do té doby používané zjednodušené vyobrazení hlavně děla, a představila sérii traktorů „10“ UŘ I, alias modernizovanou verzi řady UŘ I, vyráběné od roku 1960. Zároveň Zetor za tehdejší rok vyrobil na 32.000 traktorů.

Možná i díky tomu se společnost rozhodla prezentovat i na závodních tratích. Vznikl tak projekt formule, za jejíž konstrukcí stál Stanislav Polášek. Zetor jakožto výrobce traktorů logicky neměl s takovým vozidlem zkušenosti, a tak se Polášek obrátil na společnost Metalex, která takové znalosti měla. Jednalo se totiž o úspěšného stavitele formulí a úpravce vozidel pro závodní účely.

Metalex Zetoru poskytl dokumentaci ke konstrukci formule typu MTX 1-01, kterou Polášek mohl využít. Tohoto typu na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let Metalex postavil několik desítek kusů. Část základu sice byl zachován s originálem – motor, převodovka a nápravy pocházely od Škody (respektive tehdejších AZNP), zbytek komponentů byl už dílem Zetoru. V útrobách hliníkové karoserie pracoval čtyřválec Škoda o objemu 1046 cm3, známý z modelu 105.

Polášek jakožto velký fanoušek automobilových závodů s formulí krátce závodil, na konci roku 1981 ji však prodal, čímž začala její závodní kariéra.

Stroj získal Rostislav Novosad, který se v závodním prostředí pohyboval už od dětství, a tak měl se závoděním bohaté zkušenosti. „Taťka byl motocyklový reprezentant a od čtyř let mě bral po závodech, takže atmosféru závodů jsem zakusil už jako malý kluk. Potom jsem navíc začal pracovat v Mototechně, takže jsem se v automobilovém prostředí pohyboval celý život,“ popisuje své začátky.

Sám závodit začal v 18 letech, přičemž v roce 1981 přestoupil do Svazarmu silnice Brno a na konci téhož roku koupil formuli Zetor, s níž následující rok začal závodit.

Formule byla původně oblečena do červeno-bílého kabátu, inspirovaného monoposty Ferrari a ostatně i barvou Zetoru, později se však převlékl do žlutooranžové barvy. „S formulí jsem při jednom závodě havaroval a urval její špici. Dal jsem ji opravit a za týden se pro ni stavil. Mechanici ji nejenom opravili, ale také přebarvili. Skoro jsem ji nepoznal,“ vysvětluje Novosad.

Novosad nejprve s formulí Zetor jezdil závody Oblastního přeboru, kam spadaly části jižní Moravy, severní Moravy a východních Čech. Po třech letech postoupil do Přeboru ČSR a v roce 1986 se probojoval až do Federálního přeboru, což byly závody nejvyšší výkonnostní třídy. V tom stejném roce složil okruhové zkoušky a kromě závodů do vrchu se mohl účastnit také soutěží na okruzích a autodromech. 

„Nejraději samozřejmě vzpomínám na závody, ve kterých jsem skončil na bedně, to byly hlavně roky 1987 a 1988. Nejkrásnější závody byly v Olšanech u Šumperku. Široká silnice, ty zatáčky, to byla nádhera,“ vzpomíná dnes Novosad na svá závodnická léta.

S formulí Zetor závodil dlouhých osm let až do roku 1990. O dva roky později kvůli zdravotním problémům svou závodní kariéru ukončil.

Dnes je formule MTX 1-01 Zetor součástí unikátní sbírky pana Pavla Kaliny, který ji vystavuje v expozici Cabrio Gallery v Dobřenicích u Hradce Králové, zaměřené na unikátní vozidla československé produkce. Aktuálně se ale stroj dočasně přesunul do továrního muzea Zetor Gallery v Brně - Líšni, kde bude k vidění do konce prázdnin.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku