Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zimní pravidla silničního provozu: Víte, kdy nazout zimní pneumatiky a jak očistit auto?

David Bureš
Diskuze (25)

V Česku platí povinnost očistit vůz od sněhu a námrazy. Na vybraných úsecích jsou navíc zimní pneumatiky povinné bez ohledu na počasí.

Jak už to tak každou zimní sezonu bývá, i letošní první větší nánosy sněhu mnohé řidiče překvapily. I proto jsme se rozhodli připomenout vybraná pravidla silničního provozu, která se týkají právě jízdy v zimě. Víte i vy, kdy musíte nasadit zimní pneumatiky a jak v zimě očistit automobil?

Začněme zimními pneumatikami. Ty je nutné nasadit mezi 1. listopadem a 31. březnem v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza vyskytovat.

A to právě s ohledem na aktuální počasí lze na spoustu silnicích předvídat, a proto byste aktuálně neměli na silnice bez zimních gum vyrážet. Vedle většího rizika nehody vám navíc hrozí i pokuta, a to ve výši až 2.500 korun. Odborníci ostatně doporučují nevyjíždět s obutými letními pneumatikami ve chvíli, kdy venkovní teplota klesla pod 4 °C, sněží nebo za nízké teploty prší.

Povinnost přitom platí jak pro motorová vozidla do 3,5 tuny, která musí mít zimní obutí na všech kolech, tak pro vozidla nad 3,5 tuny, jež musí mít zimní pneumatiky na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. To znamená, že u osobních aut nestačí nazout zimní gumy jen na hnací nápravu. Rezervní kolo nicméně v zimě měnit nemusíte, letní může být po celý rok.

Zimní pneumatika přitom musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm. U vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 tuny pak dezén musí být hluboký alespoň šest milimetrů. Alternativou jsou pak samozřejmě tzv. celoroční pneumatiky, které jsou označeny nápisem M+S, což znamená Mud and Snow (Bláto a Sníh), případně AW (all weather) či All Season. Také v jejich případě nicméně platí, že jejich dezén musí mít hloubku alespoň čtyři milimetry.

Na vybraných silnicích je ale povinnost zimních pneumatik absolutní, bez ohledu na aktuální počasí. Takové úseky jsou vyznačené značkou „Zimní výbava,“ přičemž od loňského roku už není její platnost omezena jen na období od 1. listopadu do 31. března. Značka od loňska sama o sobě platí celý rok. Ministerstvo tím chtělo přinutit řidiče, aby na hory (kde se tato značka především nachází) raději na letních pneumatikách nejezdili ani v dubnu nebo v říjnu, kdy v daných místech rovněž hrozí sníh a mráz. Teoreticky tak značka nutí řidiče nazout v daných úsecích zimní pneumatiky i za parného léta, jenže značky mají být místními obcemi doplněny dodatkovou tabulkou, která jejich platnost omezí jen na vybrané měsíce.

Zapomenout bychom pak neměli ještě na jednu značku související s touto tematikou. Na vybraných úsecích je umístěna značka „Sněhové řetězy“ přikazující nazout sněhové řetězy a pokračovat v jízdě výhradně s nimi, případně s pneumatikami s protiskluzovými hroty. Pravidlo se týká motorových vozidel o třech a více kolech, která musí mít nasazené řetězy alespoň na dvou hnacích kolech. Značka zpravidla bývá doplněna dodatkovou tabulkou, která řetězy přikazuje nasadit pouze při souvislé vrstvě sněhu.

Jízda v zimě pak znamená ještě jednu povinnost, očistit pořádně automobil. Už delší dobu je před jízdou nutné očistit automobil tak, aby řidiči sníh nebo jiné nečistoty nebránily ve výhledu ven a aby byla vidět státní poznávací značka, která se zvlášť v zimě může snadno zakrýt vrstvou sněhu.

Loni navíc přibyla povinnost očistit i samotnou karoserii automobilu od sněhu a námrazy. Řidič tak musí očistit led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu. Nové pravidlo cílilo hlavně na kamiony, z jejichž návěsů padal při jízdě led a sníh ohrožující okolní účastníky provozu. Policisté ale sledují i osobní vozy, zda jsou od sněhu dobře očištěna. Proto je před jízdou nutné nejen smést sníh z oken, ale také ze střechy. Pokud řidič tuto povinnost nedodrží, hrozí mu pokuta až 2.000 korun.

Snaha zákonodárců ochránit řidiče osobních vozů před padajícím ledem z náklaďáků byla sice úctyhodná, jenže řidiči kamionů si zároveň stěžují na to, že podél českých silnicích nemají místa, kde by sníh mohli z návěsů odstranit. Třeba ve Skandinávii nebo Kanadě z toho důvodu bývají u tankovacích stanic speciální rampy, pomocí nichž lze sníh z návěsu shrnout. Ty ale u českých benzinek chybějí.

David Bureš
Diskuze (25)
22. 1. 2017 09:42
Re: Zimní pneumatika
Pan Bureš chce tady poučovat, a plká hlouposti o zimních pneumatikách a odstraňování sněhu z vozidel. Ale to všechno neplatí pro autobusy a kamiony !!! :no: >:D
22. 1. 2017 09:40
Re: Zimní pneumatika
Pan Bureš chce tady poučovat, a plká blbosti o zimních pneumatikách a odstraňování sněhu z vozidel. Ale to všechno neplatí pro autobusy a kamiony !!! :no: >:D
22. 1. 2017 09:39
Re: Zimní pneumatika
Pan Bureš chce tady poučovat, a plká blbosti o zimních pneumatikách a odstraňování sněhu z vozidel. Ale to všechno neplatí pro autobusy a kamiony !!! :no: >:D
22. 1. 2017 09:33
Kamiony a autobusy, se od sněhu nečistí a jezdí na letních c
Je smutné, že autor tohoto článku a autor odborného časopisu, nezná skutečnost. Povinnost zimních pneumatik, platí jen pro osobní a dodávková vozidla. případně pro lehká nákladní auta. Ale autobusy a těžká nákladní auta,včetně kamionů, jezdí samozřejmě celoročně na letních pneumatikách. Je to na základě výjimky ze zákona. Na tyto vozidla totiž neexistují zimní pneumatiky. Pouze se na hnanou nápravu dává hrubý vzorek, ale jedná se stále o letní tvrdou směs materiálu. Ale ze zkušenosti vím, tento hrubý vzorek je vhodný do bláta či měkkého sněhu, ale na ledě klouže ještě víc, jak jemnější vzorek.
Co se týká očištění od sněhu a ledu před vyjetím vozidla, tak platí stejná výjimka. Tedy tato povinnost platí pro osobní a dodávková vozidla. Autobusy a kamiony, řidič není povinen očistit ( dokonce dle bezpečnosti práce pracovníka, ani nesmí očistit střechu kamionu !!), tedy je pouze od ministerstva dáno doporučení, jet ze sněhem na střeše návěsu nejprve pomaleji a rychlost zvyšovat postupně. Tím se sníh proudem vzduchu odstraňuje postupně.
Rádo by odborníci, by si měli nejdříve nastudovat problematiku a neplkat blbosti.
Je na ostatních řidičích,aby vyhodnotili situaci a pokud jede před ním návěs se sněhem na střeše, tak dodržovat za ním bezpečnou vzdálenost !!
9. 1. 2017 17:36
Re: Zimní pneumatika
Zákon o silničním provozu (silniční zákonú hovoří o minimální hloubce dezénu zcela jasně: Z toho plyne že byť zimní pneumatika, ale se vzorkem nedosahujícím minimálních hodnot není považována za odpovídající. Tedy zimní je nad 4 repsektivě 6 mm.A je to ve zmíněném zákoně i paragrafu, žádnej rozpor v tom nevidím.
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.