Zkoušky Fordu Transit: Trápení odolný
Snaha nabídnout co nejnižší celkové náklady na vlastnictví vozidla (TCO) na prvních sto tisíc kilometrů vede výrobce automobilů k občasnému zvolení řešení, které jde proti dlouhodobé životnosti vozidla. Ta se na rozdíl od dřívějška již nepočítá v řádu více než deseti roků, přesto je tu pravděpodobně výjimka. Ford prověřoval nový a největší model Transit natolik, aby ho potrápil provozem odpovídajícím desetileté službě v běžných pracovních podmínkách.
Půlroční křest
Během šesti měsíců prototypy najezdily jedenáct milionů kilometrů u zákazníků i ve zkušebních areálech na čtyřech kontinentech. K extrémnímu testování patří korozivní solné a bahenní lázně, nonstop jízda dva měsíce plnou rychlostí nebo celý měsíc jízdy po dráze ve tvaru číslice osm. Při testech životnosti jezdily prototypy extrémních klimatických podmínek. Teploty se pohybovaly od -40 do +40 °C.
„Myslím, že řada zákazníků by nevěřila, čím vším si vůz prošel,“ řekl David Gregory, šéfkonstruktér programu Transit. „Napodobujeme nejhorší možné zacházení, jakému lze dodávku vystavit, a spokojeni jsme až tehdy, když nový model projde bez ztráty kytičky – což byl případ Transitu.“
Dřina všeho druhu
V belgickém Lommelu Ford připravil pro nový Transit ve variantách Van (furgon), Chassis Cab (podvozek s kabinou) a Minibus více než třicet náročných zkoušek. Byl mezi nimi i test odolnosti při jízdě s přívěsem, prováděný se zatížením na nejvyšší přípustnou hmotnost.
Došlo také na dva měsíce nonstop jízdy na nejvyšší dosažitelnou rychlost, rozbité štěrkové cesty i solné a bahenní lázně. Odolnost proti korozi se testovala rovněž v klimatických komorách, kde byly vozy po dobu dvanácti týdnů vystaveny vysoké vlhkosti vzduchu. Při dalším testu musel prototyp celý měsíc jezdit po krátké dráze ve tvaru číslice osm.
Zkušební řidiči přejeli s novým Transitem více než pěttisíckrát speciální úsek s extrémními nerovnostmi a najížděli s ním rychlostí 60 km/h šikmo do 140 mm vysokého obrubníku.
Ford navíc testoval prototypy v pečlivě vybraných lokalitách v Evropě, Severní Americe, Africe i Asii. V Arizoně, Dubaji či Jižní Africe čelily vozy čtyřicetistupňovému vedru, ve Finsku a Kanadě měla teplota vzduchu stejnou hodnotu, ale s minusovým znaménkem.
Jízdní zkoušky probíhaly i na mnoha dalších místech od rakouských Alp až po Death Valley.
Více než stovka úprav
Před uvedením na trh nový model najezdil více než půl milionu kilometrů u vybraných provozovatelů Transitu. Vznětový motor 2.2 Duratorq musel vydržet desetitisíce hodin testování ve zkušebně. Jeden z testů motoru například simuloval 46 dnů nepřetržitého městského provozu. Životnost jednotlivých komponentů ověřovaly speciální zkušební stolice, které za třicet dnů zvládnou provést stejný počet cyklů, jaký odpovídá deseti letům reálného používání.
Na základě poznatků získaných při testování provedl Ford více než stovku důležitých modifikací nového Transitu – například zesílení příčníků rámu u verze podvozek. „To, že jsme dotlačili Transit až na limit jeho možností, nám pomohlo přivést na trh robustnější produkt, který bude v reálném nasazení u zákazníků spolehlivější,“ dodal Gregory.
Globální prodej
Nový model je v historii Transitu první, který se prodává jak v Evropě, tak Severní Americe. Proto se testoval ve zkušebních areálech Fordu v belgickém Lommelu i michiganském Romeu. Velký Transit je již v prodeji i v České republice za cenu od 449.900 Kč bez DPH. Nový Transit je vlajkovou lodí kompletně modernizované a rozšířené řady Ford Transit, kam vedle něj patří ještě Transit Custom, Transit Connect a Transit Courier.