Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 nejdražších aut letošního Monterey: Italové vládnou

Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)
Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)
Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)
Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)
209 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (3)

Z desítky nejdražších aut, která se prodala na letošním Týdnu aut v Monterey v aukcích, je devět italských, a navíc osm ferrari. Všechna jsou v historii svých značek více či méně důležitá a ani to poslední nejde s cenou pod 100 milionů korun.

Týden aut v Monterey, každoroční kalifornský svátek současnosti i historie motorismu, je tradičním místem, kde nejbohatší sběratelé aut na světě obměňují své stáje. A taky dost možná jediné místo a čas na světě, kdy je ferrari tuctovou značkou – alespoň soudě dle desítky nejdražších aut, prodaných letos v Monterey.

Totiž, celkem osm z nich pochází od této maranellské automobilky. Devátý vůz vznikl jen nedaleko, je to alfa romeo, a jediným neitalským vetřelcem je závodní porsche.

Video placeholder
LEGO Ferrari 296 GTS v Legolandu na Floridě • Zdroj: Lego

1. Ferrari 250 GT SWB California Spider

Rok výroby: 1960, Cena: 17.055.000 USD/387,166 mil. Kč

Tohle auto skoro muselo být extrémně drahé – je to vůbec první vyrobené 250 GT SWB California Spider, který automobilka Ferrari v roce 1960 představila na ženevském autosalonu. Je v původních barvách zevnějšku i interiéru – ten byl na autosalonu červený, ale pak ho přímo u Ferrari vyměnili za černý a vůz odeslali prvnímu majiteli, v Ženevě žijícímu britskému automobilovému závodníkovi Johnu Gordonu Bennettovi.

Podle certifikátu Ferrari Classiche všechna výrobní čísla sedí, má tedy svůj původní motor, převodovku, nápravy i karoserii. Oním motorem je dvanáctiválec Tipo 168 v závodní specifikaci. A navíc bylo dlouho v soukromé sbírce a nyní bylo k veřejnému prodeji nabídnuto vůbec poprvé.

Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960) | Zdroj: RM Sotheby's/Remi Dargegen

2. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider

Rok výroby: 1938, Cena: 14.030.000 USD/318,495 mil. Kč

Jeden z pouze pěti originálních kusů 82 2900B Touring Spider s dlouhým šasi, o jejichž existenci se ví, také přineslo prodávajícímu v přepočtu více než 300 milionů korun. Tento konkrétní vůz získal ocenění Best of Show na Concorso d’Eleganza Villa d’Este v roce 1996 a o čtyři roky později se stal nejlepším ve své kategorii na Pebble Beach Concours d’Elegance. Historik Simon Moore ho také zdokumentoval ve své knize „The Immortal 2.9: Alfa Romeo 8C 2900 A & B“.

Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider (1938)Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider (1938) | Zdroj: Gooding & Company

3. Ferrari 410 Sport Spider

Rok výroby: 1955, Cena: 12.985.000 USD/294,772 mil. Kč

Toto závodní ferrari existuje takto s karoserií Sergia Scagliettiho v jediném kuse na světě, bylo prototypem pro tovární závoďák 410 Sport. V roce 1956 s ním Carroll Shelby získal celkové vítězství v závodě na okruhu Palm Springs. Posledních 53 let mělo jen čtyři vlastníky a v roce 2017 prošlo celkovou renovací.

Ferrari 410 Sport Spider by Scaglietti (1955)Ferrari 410 Sport Spider by Scaglietti (1955) | Zdroj: RM Sotheby's/Theodore W. Pieper

4. Porsche 911 GT1 Rennversion

Rok výroby: 1997, Cena: 7.045.000 USD/159,929 mil. Kč

Jedno z pouhých devíti pro zákazníky vyrobených 911 GT1 ve specifikaci Rennversion, tedy „závodní verze“, se poprvé objevilo na závodní trati v rukou německého týmu Roock Racing v šampionátu FIA GT v roce 1997.

Ve stejném roce s ním jeli Allan McNish a Stéphane Ortelli čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Poněkud „devadesátkou“ závodní barvy, které dnes nese, pochází od týmu Rohr Racing, kde vůz získal titul ve své třídě IMSA GTS-1 v šampionátu U.S. PSCR ročníku 1997. Nikdy nedošlo k velkému poškození, vůz nikdy nebyl ani výrazně rozebírán a je tedy mechanicky ve svém původním stavu.

Porsche 911 GT1 Rennversion (1997)Porsche 911 GT1 Rennversion (1997) | Zdroj: Broad Arrow Auctions

5. Ferrari 250 GT LWB California Spider

Rok výroby: 1959, Cena: 5.615.000 USD/127,466 mil. Kč

Tento černý spider s karoserií od karosárny Scaglietti je jeden z 50 vyrobených kusů s dlouhým rozvorem náprav. Zahrál si ve filmu Le Dolci Signore (1968, mezinárodní název Anyone Can Play) a později byl ve sbírce švýcarského závodníka Joa Sifferta.

V 90. letech prošel renovací u firmy Phil Reilly & Co. a zachovává si svůj původní motor i kombinaci barev. Posledních 19 let byl u jednoho majitele.

Ferrari 250 GT LWB California Spider by Scaglietti (1959)Ferrari 250 GT LWB California Spider by Scaglietti (1959) | Zdroj: RM Sotheby's/Darin Schnabel

6. Ferrari F50

Rok výroby: 1995, Cena: 5.505.000 USD/124,969 mil. Kč

Model F50 je z řady důvodů trochu černou ovcí špičkových ferrari – měl slavit 50. výročí značky, ale přišel o pár let dřív, měl být formulí 1 pro běžné silnice, ale z pochopitelných důvodů došlo k řadě kompromisů. K nim ovšem nepatřil motor – tím byl upravený dvanáctiválec F130B z monopostu F1 z roku 1992.

Tento kousek je 47. z celkem 349 vyrobených kusů a jedním z 55 v originální americké specifikaci, dostal do top 10 letošního Týdne aut v Monterey. Loni získal ocenění na přehlídce Cavallino Classic v Palm Beach a má certifikát Ferrari Classiche.

Ferrari F50 (1995)Ferrari F50 (1995) | Zdroj: RM Sotheby's/Nathan Deremer

7. Ferrari 857 Sport Spider

Rok výroby: 1955, Cena: 5.350.000 USD/121,45 mil. Kč

Tento poslední kus z celkem pouhých čtyř postavených 857 Sport má karoserii od studia Scaglietti a v roce 1956 se několikrát umístil „na bedně“ v různých závodech, pilotovaný Carrollem Shelbym a Jackem McAfeem.

Zajímavostí je, že pod kapotou není V12, nýbrž řadový čtyřválec Tipo 129 o objemu 3.421 ccm, za jehož návrhem nestojí nikdo jiný, než legendární italský motorář Aurelio Lampredi. Tento konkrétní kousek prošel renovací v roce 2011.

Ferrari 857 Sport Spider (1955)Ferrari 857 Sport Spider (1955) | Zdroj: Gooding & Company

8. Ferrari 275 GTB/4 NART Alloy

Rok výroby: 1967, Cena: 5.285.000 USD/119,975 mil. Kč

Tato bílá 275 GTB/4 je, co se týče závodění, nejúspěšnější ze všech. Jednoduše proto, že jako jediná získala vítězství ve své třídě ve významném mezinárodním závodě. Po přípravě k závodění týmem North American Racing (zkratkou NART) Luigiho Chinettiho vyhrála svou třídu na čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně v roce 1969, a to v rukou Sama Poseyho a Riccarda Rodrigueze. Má svůj původní motor i převodovku, certifikát Ferrari Classiche a letos prošla kosmetickou renovací, při níž dostala zpět své barvy, s nimiž vyhrála onen závod.

Ferrari 275 GTB/4 NART Alloy by Scaglietti (1967)Ferrari 275 GTB/4 NART Alloy by Scaglietti (1967) | Zdroj: RM Sotheby's/Trevor Thompson

9. Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta

Rok výroby: 1958, Cena: 5.200.000 USD/118,045 mil. Kč

Zatímco 37 kusů 250 GT Tour de France vzniklo s jedním výdechem za bočním oknem, tenhle kousek má tři – je tedy jeden ze 17 takto vyrobených kusů. Všechny mají navíc přední světla pod krycím sklem a tyto dvě věci patří k důvodům, proč je zrovna tahle verze tolik ceněná.

Tento konkrétní kousek dojel celkově sedmý a ve své třídě druhý na dvanáctihodinovce v Sebringu v roce 1958, poté byl součástí sbírek několika významných sběratelů vozů značky Ferrari a má svůj původní motor i zbarvení.

Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta (1958)Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta (1958) | Zdroj: Gooding & Company

10. Ferrari 333 SP Evoluzione

Rok výroby: 1995, Cena: 5.120.000 USD/116,229 mil. Kč

Desítku nejdražších uzavírá další ryze závodní „placka“ značky Ferrari. Značka po sezóně roku 1973 opustila program závodění prototypů a soustředila se jen na formuli 1. Zkraje 90. let se však k prototypům vrátila a ve spolupráci s firmou Dallara, specialistou na závodní auta, vyvinula model 333 SP. Ty během osmi sezón závodění získaly 47 vítězství a řadu pohárů konstruktérů, týmů i pilotů, a to v americké sérii IMSA GT a v evropských šampionátech ISRS a SRWC, a navíc ještě vítězství v závodech 24h Daytona a 12h Sebring.

Tento konkrétní kus je jeden z devíti ve verzi Evoluzione, které vyrobila Dallara ve svém závodě v italském Varanu; zbytek vznikal zprvu u Ferrari, později u firmy Michelotto v Padově. Jeho první nasazení bylo v lednu 1995, kde ho v Daytoně řídil někdejší pilot F1 Ferrari Michele Alboreto. V roce 1997 dojel „na bedně“ v závodě do vrchu Pikes Peak a druhý ve své třídě ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Ferrari 333 SP Evoluzione (1995)Ferrari 333 SP Evoluzione (1995) | Zdroj: Gooding & Company

Vstoupit do diskuze (3)