10 nejdražších aut letošního Monterey: Italové vládnou
Z desítky nejdražších aut, která se prodala na letošním Týdnu aut v Monterey v aukcích, je devět italských, a navíc osm ferrari. Všechna jsou v historii svých značek více či méně důležitá a ani to poslední nejde s cenou pod 100 milionů korun.
Týden aut v Monterey, každoroční kalifornský svátek současnosti i historie motorismu, je tradičním místem, kde nejbohatší sběratelé aut na světě obměňují své stáje. A taky dost možná jediné místo a čas na světě, kdy je ferrari tuctovou značkou – alespoň soudě dle desítky nejdražších aut, prodaných letos v Monterey.
Totiž, celkem osm z nich pochází od této maranellské automobilky. Devátý vůz vznikl jen nedaleko, je to alfa romeo, a jediným neitalským vetřelcem je závodní porsche.

1. Ferrari 250 GT SWB California Spider
Rok výroby: 1960, Cena: 17.055.000 USD/387,166 mil. Kč
Tohle auto skoro muselo být extrémně drahé – je to vůbec první vyrobené 250 GT SWB California Spider, který automobilka Ferrari v roce 1960 představila na ženevském autosalonu. Je v původních barvách zevnějšku i interiéru – ten byl na autosalonu červený, ale pak ho přímo u Ferrari vyměnili za černý a vůz odeslali prvnímu majiteli, v Ženevě žijícímu britskému automobilovému závodníkovi Johnu Gordonu Bennettovi.
Podle certifikátu Ferrari Classiche všechna výrobní čísla sedí, má tedy svůj původní motor, převodovku, nápravy i karoserii. Oním motorem je dvanáctiválec Tipo 168 v závodní specifikaci. A navíc bylo dlouho v soukromé sbírce a nyní bylo k veřejnému prodeji nabídnuto vůbec poprvé.
2. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider
Rok výroby: 1938, Cena: 14.030.000 USD/318,495 mil. Kč
Jeden z pouze pěti originálních kusů 82 2900B Touring Spider s dlouhým šasi, o jejichž existenci se ví, také přineslo prodávajícímu v přepočtu více než 300 milionů korun. Tento konkrétní vůz získal ocenění Best of Show na Concorso d’Eleganza Villa d’Este v roce 1996 a o čtyři roky později se stal nejlepším ve své kategorii na Pebble Beach Concours d’Elegance. Historik Simon Moore ho také zdokumentoval ve své knize „The Immortal 2.9: Alfa Romeo 8C 2900 A & B“.
3. Ferrari 410 Sport Spider
Rok výroby: 1955, Cena: 12.985.000 USD/294,772 mil. Kč
Toto závodní ferrari existuje takto s karoserií Sergia Scagliettiho v jediném kuse na světě, bylo prototypem pro tovární závoďák 410 Sport. V roce 1956 s ním Carroll Shelby získal celkové vítězství v závodě na okruhu Palm Springs. Posledních 53 let mělo jen čtyři vlastníky a v roce 2017 prošlo celkovou renovací.
4. Porsche 911 GT1 Rennversion
Rok výroby: 1997, Cena: 7.045.000 USD/159,929 mil. Kč
Jedno z pouhých devíti pro zákazníky vyrobených 911 GT1 ve specifikaci Rennversion, tedy „závodní verze“, se poprvé objevilo na závodní trati v rukou německého týmu Roock Racing v šampionátu FIA GT v roce 1997.
Ve stejném roce s ním jeli Allan McNish a Stéphane Ortelli čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Poněkud „devadesátkou“ závodní barvy, které dnes nese, pochází od týmu Rohr Racing, kde vůz získal titul ve své třídě IMSA GTS-1 v šampionátu U.S. PSCR ročníku 1997. Nikdy nedošlo k velkému poškození, vůz nikdy nebyl ani výrazně rozebírán a je tedy mechanicky ve svém původním stavu.
5. Ferrari 250 GT LWB California Spider
Rok výroby: 1959, Cena: 5.615.000 USD/127,466 mil. Kč
Tento černý spider s karoserií od karosárny Scaglietti je jeden z 50 vyrobených kusů s dlouhým rozvorem náprav. Zahrál si ve filmu Le Dolci Signore (1968, mezinárodní název Anyone Can Play) a později byl ve sbírce švýcarského závodníka Joa Sifferta.
V 90. letech prošel renovací u firmy Phil Reilly & Co. a zachovává si svůj původní motor i kombinaci barev. Posledních 19 let byl u jednoho majitele.
6. Ferrari F50
Rok výroby: 1995, Cena: 5.505.000 USD/124,969 mil. Kč
Model F50 je z řady důvodů trochu černou ovcí špičkových ferrari – měl slavit 50. výročí značky, ale přišel o pár let dřív, měl být formulí 1 pro běžné silnice, ale z pochopitelných důvodů došlo k řadě kompromisů. K nim ovšem nepatřil motor – tím byl upravený dvanáctiválec F130B z monopostu F1 z roku 1992.
Tento kousek je 47. z celkem 349 vyrobených kusů a jedním z 55 v originální americké specifikaci, dostal do top 10 letošního Týdne aut v Monterey. Loni získal ocenění na přehlídce Cavallino Classic v Palm Beach a má certifikát Ferrari Classiche.
7. Ferrari 857 Sport Spider
Rok výroby: 1955, Cena: 5.350.000 USD/121,45 mil. Kč
Tento poslední kus z celkem pouhých čtyř postavených 857 Sport má karoserii od studia Scaglietti a v roce 1956 se několikrát umístil „na bedně“ v různých závodech, pilotovaný Carrollem Shelbym a Jackem McAfeem.
Zajímavostí je, že pod kapotou není V12, nýbrž řadový čtyřválec Tipo 129 o objemu 3.421 ccm, za jehož návrhem nestojí nikdo jiný, než legendární italský motorář Aurelio Lampredi. Tento konkrétní kousek prošel renovací v roce 2011.
8. Ferrari 275 GTB/4 NART Alloy
Rok výroby: 1967, Cena: 5.285.000 USD/119,975 mil. Kč
Tato bílá 275 GTB/4 je, co se týče závodění, nejúspěšnější ze všech. Jednoduše proto, že jako jediná získala vítězství ve své třídě ve významném mezinárodním závodě. Po přípravě k závodění týmem North American Racing (zkratkou NART) Luigiho Chinettiho vyhrála svou třídu na čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně v roce 1969, a to v rukou Sama Poseyho a Riccarda Rodrigueze. Má svůj původní motor i převodovku, certifikát Ferrari Classiche a letos prošla kosmetickou renovací, při níž dostala zpět své barvy, s nimiž vyhrála onen závod.
9. Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta
Rok výroby: 1958, Cena: 5.200.000 USD/118,045 mil. Kč
Zatímco 37 kusů 250 GT Tour de France vzniklo s jedním výdechem za bočním oknem, tenhle kousek má tři – je tedy jeden ze 17 takto vyrobených kusů. Všechny mají navíc přední světla pod krycím sklem a tyto dvě věci patří k důvodům, proč je zrovna tahle verze tolik ceněná.
Tento konkrétní kousek dojel celkově sedmý a ve své třídě druhý na dvanáctihodinovce v Sebringu v roce 1958, poté byl součástí sbírek několika významných sběratelů vozů značky Ferrari a má svůj původní motor i zbarvení.
10. Ferrari 333 SP Evoluzione
Rok výroby: 1995, Cena: 5.120.000 USD/116,229 mil. Kč
Desítku nejdražších uzavírá další ryze závodní „placka“ značky Ferrari. Značka po sezóně roku 1973 opustila program závodění prototypů a soustředila se jen na formuli 1. Zkraje 90. let se však k prototypům vrátila a ve spolupráci s firmou Dallara, specialistou na závodní auta, vyvinula model 333 SP. Ty během osmi sezón závodění získaly 47 vítězství a řadu pohárů konstruktérů, týmů i pilotů, a to v americké sérii IMSA GT a v evropských šampionátech ISRS a SRWC, a navíc ještě vítězství v závodech 24h Daytona a 12h Sebring.
Tento konkrétní kus je jeden z devíti ve verzi Evoluzione, které vyrobila Dallara ve svém závodě v italském Varanu; zbytek vznikal zprvu u Ferrari, později u firmy Michelotto v Padově. Jeho první nasazení bylo v lednu 1995, kde ho v Daytoně řídil někdejší pilot F1 Ferrari Michele Alboreto. V roce 1997 dojel „na bedně“ v závodě do vrchu Pikes Peak a druhý ve své třídě ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.