Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jsou sběratelé nasyceni? Výtěžky z aukcí na Týdnu aut v Monterey klesly druhý rok v řadě

Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)
Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)
Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)
Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (1960)
86 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (0)

Celkový výtěžek z aukcí historických, ale i moderních aut na Týdnu aut v Monterey klesl oproti loňsku o 8 % na 8,46 miliardy korun. Přesto je nejdražší auto ve stovkách milionů.

Hlad po špičkových, unikátních či jinak zajímavých historických autech v posledních letech hnal jejich ceny do astronomických výšin. Jedna ze světově největších událostí, která se takovým autům věnuje, před pár dny skončila – šlo o Monterey Car Week, tedy Týden aut v Monterey v Kalifornii. Jeho součástí jsou přehlídky jako The Quail nebo nejslavnější Pebble Beach Concours d’Elegance.

Právě tady nezřídka mění majitele ty největší perly motorismu celého světa, od historických ferrari existujících v jednotkách kusů přes analogové, ale už pořádně rychlé supersporty 90. let 20. století až po ta nejnovější auta značek jako Lamborghini, Pagani či Bugatti, která při svém uvádění na svět bývají vyprodaná mnoho měsíců před tím, než je vůbec spatří oko běžného smrtelníka.

A právě tady vidíme už druhý rok v řadě pokles celkové hodnoty vydražených aut. Podle společnosti Hagerty, která se této oblasti věnuje, se za celý týden prodala auta celkem za 371 milionů dolarů, tedy 8,46 miliardy korun. To je hromada peněz, ovšem je to o 8 % méně než v roce 2023 a dokonce o 21 % méně než v roce 2022, kdy byla suma 469 milionů dolarů (tehdejším kurzem cca 11,49 miliardy korun).

Video placeholder
Ferrari Prototype Collection • Zdroj: mecum.com

Navíc, polovina prodaných aut změnila majitele za méně, než na kolik zněl dolní odhad jejich výsledné ceny, vozů s cenou nad milion dolarů se prodalo jen 52 % nabízených (v roce 2023 to bylo 63 %) a průměrná prodejní cena klesla z 478 tisíc dolarů (10,58 milionu korun) loni na letošních 459 tisíc dolarů (10,42 milionu korun).

Podle Simona Kidstona, analytika a konzultanta na poli vysoce ceněných automobilových veteránů, výsledky „nejsou skvělé“. Důvodem je podle něj hektický harmonogram a velké množství nabízených aut, z nichž řada byla k prodeji už několik měsíců, ale také vysoké úrokové sazby a geopolitická nestabilita.

„Když se aukční domy se snaží zahltit trh všechny najednou a na stejném místě, tak ať je trh silný jakkoliv, nedokáže absorbovat takové nasycení. Bylo tam příliš mnoho aut, příliš podobných aut, všechna v nabídce zároveň,“ a to navíc k přehlídkám, večeřím, obědům, závodění, soukromých salonků a podobných lákadel, cituje Kidstona agentura Bloomberg, která zprávu přináší. „Když se toho děje tolik, zatočí se vám z toho hlava,“ dodal Kidston.

Podle jiných analytiků to ale není ukázka kolapsu, nýbrž taktického vyčkávání. Makléř Peter Brotman, který pro klienty v Monterey auta kupoval i prodával, hovoří o „korekci, nikoliv katastrofě“. „Celé to bude chvíli zmražené,“ komentoval stav trhu. Jiný makléř Steve Serio zase říká, že dlouhodobí sběratelé si uvědomují, že budou další příležitosti, a jsou trpěliví.

Nejdražší za 386 milionů

Špičkou statistik se stalo Ferrari 250 GT SWB Spider z roku 1960, které prodal dům RM Sotheby’s za 17 milionů dolarů (385,92 milionu korun) včetně poplatků. Bronzovou medaili získalo rovněž ferrari u stejného aukčního domu – bylo to 410 Sport Spider z roku 1955 a změnil majitele za 12,9 milionu dolarů (292,84 milionu korun) včetně poplatků.

Řada lákavých italských aut se však neprodala. Za Ferrari 365 GTS/4 Daytona Spider z roku 1972 někdo nabídl „jen“ 2,1 milionu dolarů (47,67 milionu korun), na minimální cenu Maserati 200Si z roku 1957 zase nestačilo 3,2 milionu dolarů (72,64 milionu korun). „Trh je pro řadu aut z 50. a 60. let v přechodu. Bohatí zájemci jsou mladší a už je tolik nezajímají auta pro starou gardu znalců,“ komentuje Steve Serio.

Vskutku, mladším autům se dařilo lépe. Padl třeba rekord pro Ferrari F50, které se prodalo za 5,5 milionu dolarů navzdory tomu, že v průběhu let bylo několikrát přelakováno. Relativně velké peníze přineslo také Lamborghini Diablo SV z roku 1998 (428.500 dolarů, tj. 9,73 milionu korun) a o deset let mladší murciélago LP640 Roadster (1,4 milionu dolarů, tj. 31,78 milionu korun).

„Mladší generace je nadšená ze vzácných dvanáctiválcových supersportů s manuálními převodovkami. Nespekulují, ale kupují, dělají informovaná rozhodnutí,“ řekl John Temerian, prodejce starších luxusních aut z Floridy.

Záplavy porsche

Vozy značky Porsche tvořily 17 % všech aut nabízených k prodeji a řada se jich také prodala, ale často za méně, než byl odhad ceny. „Myslím si, že se vracíme na lépe udržitelnou úroveň,“ komentoval výsledky Kidston. Trh s vozy značky Porsche je podle něj v posledních letech poněkud nafouknutý.

Pod odhadovanou cenou se prodala 911 Carrera RS z roku 1973, ovšem stále za 1,2 milionu dolarů (27,24 milionu korun), podobně jako 911 993 GT1 Rennversion, jejíž výsledná cena byla 6,4 milionu dolarů (145,29 milionu korun) před poplatky, což ale bylo o 2 miliony dolarů (45,4 milionu korun) pod odhadem. Na odhad nedosáhlo ani Porsche 935, které je jedinou tovární závodní 935 s ikonickými barvami Martini v soukromém vlastnictví a dříve ho vlastnil známý komik Jerry Seinfeld – prodalo se za 3,9 milionu dolarů (88,53 milionu korun), o 600 tisíc dolarů (13,62 milionu korun) pod odhadovanou cenou.

Zajímavé je, že vozy značek Ruf a Singer, které staví na různých porsche, často přináší větší peníze než vlastní hvězdy zuffenhausenské automobilky, jako carrera GT nebo 959. Ruf CTR 2 z roku 1998 se prodal za 1,9 milionu dolarů (43,13 milionu korun) a stejně staré Turbo R za 1,5 milionu dolarů (34,05 milionu korun), Singer DLS z roku 1991 se prodal za 2,8 milionu dolarů (63,56 milionu korun). Naopak Porsche Carrera GT změnila majitele za 1,08 milionu dolarů (24,52 milionu korun).

Začít diskuzi