Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 250 GT Coupé slaví 70 let. Je to zřejmě nejdůležitější ferrari ze všech

Ferrari 250 GT Boano Coupé (1956–1957)
Ferrari 250 GT Boano Coupé (1956–1957)
Ferrari 250 GT Boano Coupé (1956–1957)
Ferrari 250 GT Boano Coupé (1956–1957)
106 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Jaké Ferrari je to nejdůležitější ze všech? Z hlediska objemu výroby by to mohl být typ 250 GT Coupé, protože byl prvním vozem značky vyráběným ve velkých počtech.

Legendární italská automobilka Ferrari je na světě už přes 75 let a už od svých počátků vyrábí fascinující stroje. Jaký z nich však je tím nejdůležitějším? Je to vůbec první Ferrari 125 S z roku 1947, závodní Ferrari 250 GTO jakožto jedno z nejdražších sběratelských aut všech dob, nebo petrolheady obdivované silniční Ferrari F40, které bylo rozlučkou Enza Ferrariho, zakladatele značky, s jeho milovaným automobilovým světem?

Ferrari v minulých desetiletích vyrobilo až nespočet uchazečů o významný titul, ale jeden z těch nejdůležitějších je dodnes zastíněn výrazně exkluzivnějšími a mnohem dražšími sourozenci. Je jím Ferrari 250 GT Coupé, jež je historicky prvním sériově produkovaným modelem značky. A současně je jedním z nejobyčejnějších vozů v kultovní modelové řadě 250, jež se v padesátých a šedesátých letech stala základem ikonických typů 250 GTO, 250 GT SWB, 250 GT California Spyder nebo 250 LM.

A proč si jej připomínáme právě teď? Důležité Ferrari 250 GT Coupé totiž v letos oslavuje 70 let od oficiálního představení na autosalonu v Paříži v roce 1954. To byl významný moment, kdy se z Ferrari stal opravdový výrobce aut s prvním sériově vyráběným modelem. Od svého založení v roce 1947 do tohoto okamžiku Ferrari bylo jen malým výrobcem ručně vyráběných zakázkových silničních a závodních aut.

Video placeholder
Ferrari 166 Inter • Zdroj: Ferrari

Enzo Ferrari se na zahájení výroby série 250 GT Coupé připravoval od chvíle, kdy si uvědomil, že pro budoucnost jeho automobilky nemají malí karosáři z okolí italské Modeny dostatečnou výrobní kapacitu. Po dlouhých váháních se nakonec rozhodl zahájit spolupráci s věhlasnou karosárnou Pininfarina, čímž odstartoval dlouhodobou spolupráci trvající celou řadu desetiletí. Spojení Ferrari s Pininfarinou je jedním z nejslavnějších partnerství v automobilovém průmyslu.

Ferrari 250 GT Coupé navíc definovalo základy toho, co se považuje za „opravdové ferrari“ – bylo prvním pořádným grand tourerem automobilky s výkonným vidlicovým dvanáctiválcem vpředu a pohonem zadních kol. V továrně totiž věděli, že aby novým sériovým autem oslovili co nejvíce potenciálních zájemců, musejí se trochu vzdát projevu závodního vozu ve prospěch luxusního silničního kupé zacíleného na bohaté klienty.

Poptávka nakonec byla tak obrovská, že ani ji Pininfarina s novou továrnou nedaleko Turína nedokázal pokrýt, a proto se do výroby zapojili i další karosáři, jako třeba Mario Boano, bývalý designér Pininfariny. Zároveň vznikaly i exkluzivnější kousky, jako exemplář s karoserií Vignale pro belgickou princeznu nebo malá čtyřkusová edice Speciale.

Co si však Ferrari 250 GT Coupé ponechalo ze světa závodních aut byl ikonický dvanáctiválec. Předzvěstí nového vozu bylo už v roce 1953 Ferrari 250 Europa s motorem Lampredi, ale pro velkosériový model se v továrně rozhodli využít slavného atmosférického třílitrového vidlicového dvanáctiválce Colombo. Díky tomu vzrostl maximální výkon z 200 na 220 koní a kompaktnější rozměry motoru umožnily uvedení agilnějšího vozu.

Ferrari 250 GT Coupé se sice na poměry automobilky začalo vyrábět ve velkém objemu, ale z hlediska automobilového průmyslu jich stále vzniklo málo – v letech 1954 až 1960 se vyrobilo necelých 500 vozů v různých karosářských variantách. S tímto modelem však výrobní kapacita automobilky výrazně vzrostla, protože se prodávalo po celém světě a s individuálním designem karoserií položilo základy individualizačního programu značky.

Začít diskuzi