Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 tajemství Audi R8: Lasery a speciální výbava pro ČR

David Bureš
Diskuze (39)
Nové Audi R8 je v české specifikaci vybaveno lépe než v té německé. Použitý motor je stejný jako v Lamborghini Huracán.

Druhá generaci Audi R8 se světu poprvé ukázala na loňském ženevském autosalonu, až nyní však tento supersport byl prezentován přímo v České republice pro tuzemské novináře. Spolu s tím auto odhalilo i dosud netušené detaily.

Motor z Lamborghini

Nové Audi R8 je v tuto chvíli dostupné ve dvou výkonových provedeních. Základem je verze V10, poháněná atmosférickým 5,2litrovým desetiválcem o výkonu 397 kW a točivém momentu 540 N.m. V10 Plus pak má identický motor, avšak vyladěný na 449 kW a 560 N.m. Jedná se o totožný agregát jako v Lamborghini Huracán.

Vidlicový desetiválec je dlouhozdvihový, vrtání x zdvih činí 84,5 x 92,8 mm. Klikový hřídel má společné čepy pro ojnice pístů obou řad válců, blok motoru je vyroben z hliníkové slitiny.

Jednotka kombinuje přímé a nepřímé vstřikování. V nízkých otáčkách je aktivní přídavné vstřikování do sacího potrubí (MPI), zatímco v nejvyšších otáčkách pracuje hlavně vstřikování paliva do spalovacích prostorů (FSI). Ve středních otáčkách obě vstřikování spolupracují rovným dílem.

Kvůli snížení spotřeby paliva ve výbavě nechybí vypínání válců při nízkém zatížení – to však funguje jen krátkodobě, maximálně 60 sekund, poté se vypne druhá řada válců. Toto řešení bylo zvoleno kvůli tomu, aby se nepřehříval katalyzátor.

Audi R8 II – ceny na českém trhu
Model R8 V10 R8 V10 plus
Motor 5.2 FSI V10 5.2 FSI V10
Zdvihový objem [cm3] 5204 5204
Válce/ventily 10/4 10/4
Největší výkon [kW/min] 397/7800 449/8250
Točivý moment [N.m/min] 540/6500 560/6500
Převodovka 7DS 7DS
Max. rychlost [km/h] 320 330
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,5 3,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 11,4 12,3
Pohotovostní hmot. [kg] 1595 1555
Základní cena [Kč] 4.239.900 4.899.900

Sedmistupňový S tronic

Varianty V10 i V10 plus jsou standardně spárovány se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou s obchodním označením S tronic, která je uložena za motorem. Manuál už k dispozici nebude, důvodem je malý zájem zákazníků o tuto převodovku.

Vedle automatického řazení je samozřejmě k dispozici i manuální režim ovládaný pomocí páček pod volantem. Povely od řidiče jsou přenášeny výhradně elektronickou cestou. Dvě za sebou uložené lamelové spojky ovládají dvě vzájemně nezávislé dílčí převodovky, přičemž obě převodovky jsou trvale aktivní. Jen jedna z nich je ale spojena s motorem.

Nové quattro

Standardní výbavou R8 je také pohon všech kol. Zatímco předchůdce používal viskózní spojku, která uměla dopředu poslat maximálně 30 % hnací síly, novinka vsadila na elektrohydraulicky ovládanou lamelovou mezinápravovou spojku. Díky ní je možné jen na jednu nápravu poslat všechnu hnací sílu, což pomůže jízdním vlastnostem. K dispozici je i mechanický samosvorný diferenciál na zadní nápravě.

Vůbec poprvé systém quattro používá systém aktivní chlazení kapalinou, díky čemuž může být pohon všech kol spuštěn za všech rychlostí, aniž by se přehříval. Fungování systému je možné upravit pomocí několika nastavení.

Ostřejší tvary

Design automobilu je jistou evolucí předchozí varianty, stylisté však sáhli po ostřejších křivkách. Takřka zachovány byly i rozměry – R8 je dlouhé 4426 mm a vysoké 1240 mm, nejvýraznější změnou je šířka – 1.940 mm je o 40 mm více než u předchůdce. Automobil si uchoval boční panely „sideblades,“ které jsou v odlišné barvě než zbytek karoserie. Tyto panely jsou jednak designový prvek, jednak jsou součástí chladicích otvorů.

Automobil je možné objednávat v devíti barvách karoserie a v šesti variantách panelů sideblades. Díky individualizačnímu programu Audi exclusive si však zákazníci mohou za tučný příplatek zvolit jakoukoliv barvu obou prvků.

Standardem jsou diodové světlomety s 37 diodami na každé straně. Specialitou jsou příplatková laserová světla, která fungují jako dálková. Poznat se dají podle modrého proužku ve světlech, výhodou je jejich světelný dosah – dosvítí až na vzdálenost 600 metrů. Lasery se zapínají pouze v rychlostech nad 60 km/h, a to jen mimo město, aby neozařovala ostatní řidiče. Světla totiž spolupracují s mapovými podklady navigace, a tak je řidič ve městě ani nespustí.

Dva zavazadelníky

Prostor pro řidiče obklopuje výrazně tvarovaný oblouk, který má navozovat atmosféru závodního kokpitu. Automobilka toto řešení nazývá monoposto. Standardem je virtuální kaplička s přístroji, jejíž displej má úhlopříčku 12,3“ a rozlišení 1440 x 540 pixelů. O funkčnost se stará čip Tegra 30 od společnosti Nvidia, operační paměť má kapacitu 2 GB. Třeba ručička otáčkoměru je vypočítávána šedesátkrát za sekundu, díky čemuž se i při zvyšování otáček motoru běžícího na plný plyn pohybuje naprosto plynule.

Audi R8 nabízí hned dva zavazadelníky. První je v přídi a nabízí objem 112 litrů, zavazadla je pak možné dát i za sedadla, kde je k dispozici odkládací prostor o objemu 226 litrů.

V10 vs. V10 plus

Varianty V10 a V10 plus se od sebe neliší jen jinak naladěným agregátem, ale také svým vzhledem a dalšími prvky. Rozpoznatelným znakem obou variant je spoiler na zádi. Zatímco V10 používá elektricky výsuvný spoiler (v rychlostech nad 100 km/h), V10 plus má pevné křídlo z karbonem vyztužených plastů.

Video se připravuje ...

Jiná jsou v základu i kola, v obou případech nicméně 19palcová. V10 má pak chromované koncovky výfuku, zatímco u silnější verze jsou leskle černé. Maska chladiče s voštinovou mřížkou je u V10 matná, zatímco u pluska lesklá. Uvnitř jsou pak ve V10 plus lehké skořepiny. Odlišný je též volant, který u V10 plus má čtyři velká kruhová tlačítka (tzv. satelity). Ty spouští motor, přepínají mezi režimy nastavení systémů auta, otevírají klapky výfuku a přepínají nastavení módu Performance. Silnější provedení pak standardně využívá karbon-keramické brzdy, které jsou u V10 za příplatek.

Lehčí karoserie

Základem auta je stejně jako v předchozí generaci prostorový rám nazývaný Audi Space Frame. Novinkou je ale použití kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny, které tvoří 13 % této konstrukce. Tento materiál pomohl snížit hmotnost rámu na 200 kilogramů, což je o 10 kg méně než dosud. Zlepšila se i torzní tuhost, a to o 40 %.

Z kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny jsou vyrobeny zadní stěna, středový tunel a třídílné střešní sloupky B. Přední a zadní část nového modelu R8 je vyrobena kompletně z hliníkových odlitků, profilů a plechů. Z hliníku jsou též vnější panely karoserie, a to včetně dveří a vík.

Pečlivé testování

Výroba R8 probíhá v závodě Böllinger Höfe v Heilbronnu, který byl nově vybudován v blízkosti továrny Neckarsulm. Motory jsou dováženy z maďarského Győru, kde vznikají i srdce pro Lamborghini Huracán.

Před transportem k zákazníkovi se každé vyrobené R8 zúčastní testovací jízdy, která je dlouhá 150 až 200 kilometrů. Na základě ní se zjišťuje, zda všechny systémy vozu správně fungují. Vedle zkušební dráhy v areálu výrobního závodu se zhruba hodinu jezdí i na běžných komunikacích, a to včetně dálnice.

Jen čtyři prodejní místa

Zákazníci už novou R8 mohou objednávat od loňského července. Výchozí V10 přijde na 4,24 milionu korun, V10 plus stojí 4,9 milionu. Automobil je možné zakoupit jen ve specializovaných dealerstvích Audi Sport. Ty jsou po celé republice jen čtyři – jedná se Auto Jarov Kunratice, Auto ISR, Top Centrum Kyjov a Auto Heller. Naprostá většina dosud objednaných R8 českými zákazníky jsou ve variantě V10 plus, jen jedna je ve slabší verzi V10.

Zajímavostí je česká specifikace, která přidává část výbavy navíc. Auto je standardně vybaveno magneticko-reologickým odpružením a hudební aparaturou Bang & Olufsen se 13 reproduktory. Třeba na německém trhu jsou tyto prvky standardem jen ve V10 plus.

Další verze

R8 je ale možné objednat také v elektrické variantě e-tron. Ta je poháněná dvěma elektromotory o výkonu 170 kW a točivém momentu 460 N.m, které jsou umístěny u zadní nápravy. Možností je také závodní varianta LMS navržená podle pravidel kategorie GT3.

Jistotou je příchod otevřeného R8 Spyder, jehož odhalení se již brzy dočkáme. Později by se mohla nabídka rozšířit také o slabší agregát (spekulovalo se o příchodu pětiválce), ten by ale mohl být dostupný jen na vybraných trzích. Třeba v Asii jsou kvůli vysokým daním taková slabší superauta oblíbená.

David Bureš
Diskuze (39)
Avatar - AUDIRS6
24. 3. 2016 12:26
Re: Heinlein Edition?
ved viem, ze to je ta xichto-kniha >:D
Avatar - speedfred
24. 3. 2016 12:19
Re: Heinlein Edition?
FB - fejsbúk
Avatar - speedfred
24. 3. 2016 12:18
Re: R8 bez manuálu...
Bavíš ako vždy. :yes: :yes:
24. 3. 2016 05:54
Re: Zajímavé vylepšení Haldexu
Pokud spojka potřebuje chladit, je zřejmě přetížená prokluzem. Jaká bude její životnost ?
Avatar - praděda7
23. 3. 2016 16:05
R8 bez manuálu...
........"Manuál už k dispozici nebude, důvodem je malý zájem zákazníků o tuto převodovku" >:D >:D >:D Zájem by byl, ale zájemci o manuál se jaksi rozcházejí s danou cenovou hladinou.... >:D >:D >:D. Takže zbyli jen bohatí lempli, kteří to s fofrklackem neumí a nebo ti, na kterých artroza vykonala své zhoubné dílo... ;-\ Jo, a nassrrali mě, chtěl jsem zítra objednat 10 těchto vozů, ale o tu převodovku pro kriple a mrtvoly nemám zájem.... >:D