Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

20 let od smrti Ayrtona Senny: Byl to fenomén

Michal Štěpanovský
Diskuze (14)
Prvního května uplynulo dvacet let od smrti jednoho z velikánů formule 1. Byl jím legendární Brazilec, trojnásobný mistr světa a fenomenální závodník Ayrton Senna da Silva.

Ruku na srdce, kdo z dnešní generace si vzpomene na Ayrtona Sennu? Lidská paměť má milosrdný dar zapomínat. Ovšem zde to není namístě. Fenomenální závodník tvořil významným způsobem ve druhé polovině osmdesátých a v první půlce let devadesátých dějiny formule 1.

Během jeho života mu říkali Apoštol bezpečnosti. Navzdory svému agresivnímu způsobu jízdy se intenzivně zajímal o novinky, které by mohly eliminovat riziko v závodech.

Od jeho skonu se smrt formuli 1 vyhýbá. Dlouholetý oficiální lékař F1 Sid Watkins, který zemřel v září 2012 ve věku 84 let, uvedl ve svých vzpomínkách na první pohled drsnou skutečnost. „Stejně jako ve válce vede i ve formuli 1 tragédie k pokroku. Od Mezinárodní automobilové federace jsme po tragédii dostali volnou ruku a neomezený rozpočet. Ayrton se svým způsobem postaral o to, že ve formuli 1 dlouhá léta nikdo nezahynul,“ připomíná Watkins.

Co si myslí Newey

Příčina Sennovy havárie nebyla ani přes soudní jednání v Itálii objasněna. Představitelé týmu Williams byli zproštěni obžaloby za to, že nehodu způsobil prasklý sloupek řízení. Co si o tom myslí tehdejší konstruktér Sennova vozu Adrian Newey, současný strůjce mistrovských vozů Red Bull pro Sebastiana Vettela?

„Určitě selhal sloupek řízení. Můžeme se dohadovat, zda praskl po nárazu do zdi, nebo způsobil nehodu. Podle veškerých důkazů auto nevyjelo z dráhy následkem vadného řízení,“ vzpomíná Newey. „Zřejmě došlo k defektu pravé pneumatiky po najetí na nějaký úlomek na trati. Pokud bych si měl vybrat nejpravděpodobnější příčinu, byla by to právě tato,“ dodává.

V inkriminovaném okamžiku jel za Sennou Michael Schumacher. „V kole před nehodou jsem viděl, že vůz narážel zádí na asfalt více, než bylo obvyklé. V zatáčce Tamburello nad ním Senna málem ztratil kontrolu. Později auto narazilo ve stejném místě krytem zádi na nerovnost a smýklo se do strany. Vzápětí opustilo trať,“ vzpomíná Schumacher.

Ayrton Senna da Silva zemřel na následky vážných poranění hlavy. „Měl prasklou spánkovou tepnu a krvácel ze spodiny lebeční. Jeho zranění vylučovala možnost přežít,“ popisuje příčiny úmrtí ve svých pamětech doktor Watkins.

Symbol Brazílie

Po každém vyhraném závodě vytáhl Senna brazilskou vlajku. Krajané ho milovali a dýchal by za ně. „Doma mě podporuje neuvěřitelné množství lidí.

Nezáleží na tom, jestli jsou chudí nebo bohatí. Všichni spolu zasednou a sledují, jak vítězím. I když u nás nejsou podmínky pro život ideální, každé dva týdny se alespoň na pár hodin lidé odtrhnou od reality a baví se, za což jsem jim neskonale vděčný,“ mluvil Senna o lásce k vlasti zvané Brazílie.

Při jeho cestě na hřbitov Morumbi v Sao Paulu ho doprovázelo půldruhého milionu fanoušků. Na hrobě září deska s nápisem „Nada pode me separar

do Amor de Deus“ (Nic mě nedokáže oddělit od lásky Boží).

Během života rozeběhl řadu projektů, které měly pomoci nejchudším v jeho zemi. Institut Ayrtona Senny, který po závodníkově smrti založila starší sestra Viviane, dal vzdělání dvanácti milionům brazilských dětí.

Dnes je na okruhu Imola bronzová socha Ayrtona Senny, která se dívá do zatáčky Tamburello. Do místa, kde před dvaceti let zahynul výjimečný jezdec a člověk.

Ayrton Senna (21. 3. 1960 - 1. 5. 1994)

Když se podíváme do historických tabulek, Ayrtonu Sennovi patří i dvacet let po smrti v šesti významných statistikách umístění mezi nejlepšími třemi. A to je v počtu startů, které už nemohl od roku 1994 navýšit, obdivuhodná bilance. Jde o další z dokladů výjimečnosti brazilského fenoména rychlosti. Po šesti letech působení u McLarenu startoval v roce 1994 v novém týmu (Williams) do tří závodů. A přestože ani v jednom z nich nebodoval, vyhrál vždy kvalifikační tréninky…

Starty 161 (26.)
Výhry 41 (3.)
Nejlepší kvalifikace 65 (2.)
První řada 87 (2.)
Nejrychlejší kola 19 (14.)
Stupně vítězů 80 (4.)
Body 614 (12.)
Počet závodů na 1. místě 86 (2.)
Počet kol na 1. místě 2987 (2.)
Kilometry na 1. místě 13676 (2.)
Ujeto kol 8219 (22.)
Ujeto kilometrů 37937 (23.)
Největší úspěchy mistr světa 1988, 1990, 1991 (vždy McLaren), 2. v roce 1989 a 1993 (McLaren), 3. v MS 1987 (Lotus)

Den, kdy zemřel Senna

Závod v Imole zažil dramatickou a později i tragickou předehru. V pátečním tréninku měl divoce vyhlížející nehodu Sennův krajan Rubens Barrichello. Jedenadvacetiletý Brazilec však vyvázl jen s šokem a přeraženým nosem.

V sobotním kvalifikačním tréninku se monopostu Simtek, který pilotoval Rakušan Roland Ratzenberger, ulomil nosník předního křídla. Vůz trefil v rychlosti 286 km/h svodidla. Na následky nehody jezdec zemřel. Po dvanácti letech tak ve formuli 1 zahynul závodník. „Ayrton z toho byl úplně mimo, plakal mi na rameni,“ vzpomíná lékař Sid Watkins. Senna jezdil ve formuli 1 jedenáctým rokem, ale poprvé za tu dobu viděl umírat kamaráda v závodní kombinéze. Druhý den bylo 1. května 1994. Co dělal Ayrton Senna?

7.30 Vozem Renault Espace odjíždí do Imoly.

8.00 Doráží na okruh Enza a Dina Ferrariových.

9.30 Zahřívací trénink. Dosahuje nejrychlejšího času.

11.00 Jezdecký brífink. „Snažil se potlačit smutek, ale po tvářích mu stékaly slzy. Stíral si je, aby zakryl bolest. Z úcty jsem odvrátil zrak,“ vzpomíná doktor Watkins.

13.00 Senna dojídá lehký oběd.

13.40 Vyráží na okruh a vrací se na určenou startovní pozici. Sundává si přilbu a ohnivzdornou kuklu. Něco takového dělával výjimečně. Většinou zůstával sedět v autě a s helmou na hlavě se koncentroval na závod.

14.03 Start závodu. Portugalec Pedro Lamy naráží do stojícího vozu JJ Lehta. Trosky zranily tři lidi, na trať míří bezpečnostní

vůz.

14.14 Závodní inženýr Williamsu David Brown informuje Sennu o restartu závodu. Ayrton potvrzuje příjem. Jsou to jeho poslední slova v životě.

14.15 Závod je znovu odstartován.

14.17.11 Sennův vůz opouští v rozmezí 1,8 sekundy trať. V úhlu 22 stupňů naráží do betonové zdi. Na 70 metrech stačí jezdec zmírnit rychlost z 310 na 220 km/h. Zavěšení předního kola proráží hledí závodníkovy helmy.

14.18 Ayrtonova žlutá přilba se pohne nepatrně vlevo. Hlavu má mírně sklopenou napravo, položenou na opěrce nad sedačkou.

14.19.07 Lékař Watkins rozevírá Sennovi opačným koncem dýchací trubice ústa. „Nadzvedl jsem mu oční víčka a hned pochopil, že utrpěl rozsáhlé poškození mozku,“ vzpomíná. Vzápětí udělal Sennovi tracheotomii. V listopadu stejného roku zachrání v Adelaide stejným zákrokem život Miku Häkkinenovi.

14.34 Helikoptéra se Sennovým tělem na palubě opouští okruh.

14.55 Vrtulník přistává na klinice v Boloni. Během letu postihne Sennu srdeční zástava, lékařům se však podaří činnost srdce obnovit.

15.15 Jezdec dostal tři litry krve a doktoři znovu obnovují činnost srdce.

16.00 Primářka Fiandriová prohlašuje Sennu za klinicky mrtvého, ačkoliv srdce pracuje dál.

16.20 Závod v Imole končí, vyhrává Michael Schumacher.

17.30 V nemocnici v Boloni se objevuje doktor Watkins. „Ukázali mi rentgenové snímky poškozené lebky a mozku. Bylo jasné, že nemá žádnou naději. Vzal jsem si taxi a odjel do hotelu,“ vzpomíná lékař.

18.40 Doktorka Fiandriová oznamuje: „Ayrton Senna před pár okamžiky zemřel.“

19.23 Na okruh v Imole přichází fax: „V 18.40 se srdce zastavilo. Potvrzujeme jeho smrt.“ Nebylo třeba psát jméno. Všichni věděli, o koho se jedná.

Michal Štěpanovský
Diskuze (14)
Avatar - Dinar
5. 5. 2014 12:52
Re: Byl to fenomén ...
"měl hlavu zaplavenou náboženskou ideou o vyvolenosti a jedinečnosti, kterou si ospravedlňoval všechno. V jeho současném obrazu hrdiny lidu a mučedníka není na tenhle čistě negativní aspekt zřejmě místo."
Tohle se jinak než blábol, interpretovat nedá!
:-! :no:
5. 5. 2014 08:50
Re: Byl to fenomén ...
Muzes, ale bude ti to prd platny. Toto je diskuse a reagovat budu na co chci a jak chci. Pokud se ti to nelibi, je to tvuj problem.
4. 5. 2014 21:17
Re: Byl to fenomén ...
Přesně. Ať byl jakýkoliv byl to pan závodník. Měl jsem tu čest kdysi dávno pohladit levé přední kolo jeho monopostu (v Budapešti před hotelem kde nocoval i s Prostem) Je to hříčka osudu, že ten kdo vyhrál onen osudný závod nyní sám bojuje o život. :-( no snad Michael bude mít víc štěstí.
4. 5. 2014 20:55
Re: Byl to fenomén ...
Můžu tě poprosit, aby jsi můj příspěvek četl doslova a nereinterpretoval ho? Děkuju.
4. 5. 2014 20:18
Re: Byl to fenomén ...
Nemyslim, ze v nabozenstvi hledal ospravedlneni svych kontroverznich cinu. On sam jasne rekl, ze pravy mistr se pozna podle toho, ze je pro vitezstvi udelat cokoli.