24 hodin Le Mans 2007: start v sobotu 16.června v 15:00 h
Trocha historie
Poprvé se Le Mans jelo v roce 1923 a s vozem Chenard-Walcker tehdy zvítězila posádka Lagache a Léonard. Ze 33 startujících vozů v prvním ročníku jich do cíle dorazilo třicet. Vítězný automobil průměrnou rychlostí 92 km/h ujel za 24 hodin 2209,539 km. V současnosti je okruh dlouhý 13,650 km, ale tenkrát měřil 17,262 km.
Přestože je velká část trati mimo dobu konání závodu běžnou komunikací, po které se pohybují i nákladní automobily, vytvářející stejně jako jinde na světě do asfaltu koleje, patří Le Mans mezi nejrychlejší okruhy. Dokazuje to i skutečnost, že nejvýkonnější vozy na rovince Hunaudiéres, dlouhé pět kilometrů, před jejím rozdělením dvojicí zatáček v roce 1990, dosahovaly maximálních rychlostí okolo 400 km/h.
Svátek rychlosti
24 hodin Le Mans samozřejmě netrvá jen 24 hodin, ale je to několikadenní kolotoč, technických přejímek, testů, tréninků a mnoha doprovodných akcí více či méně souvisejících se samotným závodem.
Letošní testy se uskutečnily od 1. do 3.června a od pondělí 11.června patří trať pouze týmům připravujícím se na závod. Ve středu 13.června a ve čtvrtek 14.června probíhaly kvalifikační jízdy, podle kterých se určuje pořadí na startu. Pátek 15.června patří tiskovým konferencím a především slavnostní přehlídce jezdců v centru Le Mans.
V sobotu 16.června od 9.00 do 9.45 hodin proběhne Warm-up, v 10.15 se uskuteční závod legend Le Mans, ve 14.22 hodin začnou přípravy na start a v 15.00 bude odstartováno.
Hlavní hvězdy
Startovní pole je rozděleno do čtyř kategorií na LMP1, LMP2, LM GT1 a LM GT2 a největší pozornost samozřejmě vždy přitahují vozy nejvyšší třídy LMP1.
Nejinak tomu s největší pravděpodobností bude i v letošním roce, kdy se očekává souboj týmu Audi a Peugeotu, které nasazují vozy s dieselovými motory.
Audi do Le Mans přijelo s trojicí vozu Audi R10 TDI, které zde zvítězily v loňském roce a dominovaly své třídě celou sezónu 2006, ale v letošním roce se jim již tak nedaří a mají problémy i se slabšími vozy kategorie LMP2.
Peugeot se zúčastní s dvojicí vozů 908 HDi FAP, který od svého prvního nasazení v letošním roce předvádí špičkové výkony.
Bohužel ani v letošním roce nedojde k fanoušky očekávanému návratu značky Porsche na start závodu, který je s ní spojen podobně jako formule 1 s Ferrari. Porsche RS Spyder, které patří do kategorie LMP2 se úspěšně účastní série ALMS, kde poráží i silnější vozy LMP1 a právě to je možná důvod, proč není v Le Mans.
Česká účast
V nejsilnější třídě LMP1 nastupuje za tým Škoda Charouz Racing System z vozem Lola/Judd devatenáctiletý Jan Charouz, nejmladší pilot letošního ročníku, jehož spolujezdci jsou Němec Stefan Mücke a malajský expilot F1 Alex Yoong. Jediný český zástupce v třídě LMP1 bude startovat z šesté řady, když týmu po kvalifikaci patří 11. místo.
Ve třídě LM GT1 s vozem Aston Martin DBR9 nastoupí Tomáš Enge a za volantem se bude střídat s Johnny Herbertem a Peterem Koxem. V LM GT1 je také ruský tým Converse Menx Team s Ferrari 550 Maranello. V tomto voze se budou střídat čeští jezdci Robert Pergl a Tomáš Kostka s Rusem Alexejem Vasilievem. Ve třídě LM GT2 se s vozem Spyker C8 Spyder představí Jarek Janiš, s nímž se budou střídat Mike Hezemans a Jonny Kane.