Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

4 miliony Volv, které nejsou ze Švédska: Volvo vyrobilo v Gentu jubilejní vůz

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
8. srpna sjel z výrobní linky belgického závodu v Gentu vůz s pořadovým číslem 4.000.000. Volvo V50 se sportovním paketem R-Design putovalo k firmě VDL do nizozemského města Breda.

Výroba v závodě v Gentu byla zahájena v roce 1965, Volvo si vybralo Belgii proto, že dovážené hotové automobily byly tehdy v této zemi zatíženy vysokými daněmi. V průběhu let se komplex rozrostl natolik, že je spolu se závodem ve švédské Torslandě největší továrnou na výrobu osobních vozů Volvo.

Volva z Belgie

Prvním modelem, který sjížděl z výrobních linek v Gentu, byla slavná řada 120/130, známá pod přezdívkou Amazon (oficiálně se tento název používal pouze v USA). V Belgii se vyráběla v letech 1965-1969 a celkem vzniklo 26.310 kusů. Od roku 1967 se vyráběl nástupce Amazonu – série 140, které v Belgii vzniklo za sedm let 205.510. V roce 1974 nahradila stočtyřicítku řada 200. Produkce tohoto dnes již klasického Volva běžela v Belgii celé desetiletí a zastavila se u čísla 428.371.

Ale to už se rok vyrábělo větší a hranatější Volvo 740. Spolu s nástupcem, typem 940, jich v Gentu vyrobili do roku 1992 617.089. Devětsetčtyřicítka se tu vyráběla pouhé dva roky.

V roce 1991 se na linkách objevil typ 850, kterého za pět let vyrobili 596.812 kusů.

Zmodernizované verze, první generace řady S70/V70, vzniklo do roku 2000 513.746 kusů. Poslední hranaté Volvo nahradila druhá generace této řady, které během sedmi let vzniklo 897.477. Současné V70, které vychází z druhé generace větší es-osmdesátky, se v Gentu nevyrábí, produkce es-šedesátky pokračuje.

Malá řada S40/V50 vyjíždí také z této továrny, v letech 2003-2007 jich její brány opustilo 547.176. V Gentu se od roku 2006 vyrábí i třídveřová C30, zatím jich do konce roku 2007 vzniklo 61.035.

Za několik týdnů bude zahájena výroba menšího SUV (či crossoveru) XC60. Mimochodem, jedním z hlavních dodavatelů výrobních zařízení pro tento nový model je nizozemská firma Steelweld, kterou vlastní společnost VDL.

Výroba se zvyšuje

Závod Volvo Cars v Gentu má v současné době více než 4.000 zaměstnanců, kteří vyrobili v minulém roce asi 200.000 vozů. Hranice jednoho milionu automobilů bylo dosaženo v v roce 1988, tedy za 23 let od otevření továrny. Druhý milion byl pokořen za devět let, třímiliontý vůz sjel z linky v roce 2004. V současné době je gentský závod schopen vyrobit až čtvrt milionu automobilů ročně.

Rok oslav

Volvo letos oslavuje v hojné míře. 20. února vyrobilo patnáctimiliontý vůz značky. Bylo jím kupé C70, které se vyrábí v závodě Pininfarina Sverige AB ve švédské Uddevalle severně od Göteborgu

Ano, automobilka Volvo má společný podnik se slavnou italskou karosárnou. Vyrobit 15 milionů automobilů trvalo firmě celých 81 let, produkce začala v roce 1927 v Göteborgu. Jubilejní cé-sedmdesátka putovala k nejmenovanému americkému zákazníkovi.

I švédská továrna v Torslandě nedaleko Göteborgu slaví, 16. června opustil její brány šestimiliontý vůz, kterým bylo kombi V70 Flexifuel, spalující etanol (E85). Závod v Torslandě vznikl o rok dříve než ten v Gentu, tedy v roce 1964.

Ještě trocha historie

První sériový automobil typu ÖV4 opustil brány göteborgské továrny v dubnu 1927. Až do otevření další továrny v Torslandě byla výroba spolehlivých a již tehdy bezpečných automobilů Volvo poměrně skromná. Společnosti trvalo celých 23 let (od roku 1927 do roku 1950), než vyrobila vůz s pořadovým číslem 100.000. V padesátých letech 20. století se produkce začala radikálně zvyšovat z původních deseti tisíc na osmdesát tisíc automobilů ročně. Na podzim roku 1950 se švédská automobilka rozhodla vybudovat nový komplexní výrobní závod v Torslandě, asi 15 kilometrů od Göteborgu. Stavba byla zahájena v listopadu téhož roku.

V roce 1961 byla hotova první budova, kde se začaly vyrábět komponenty pro řadu P120 Amazon. O rok později vznikla nová lakovna, celý komplex byl pak uveden do provozu 24. dubna 1964. Byl koncipován na výrobu dvou set tisíc vozů ve dvousměnném provozu, ale tehdy se roční produkce pohybovala jen kolem 130 tisíc.

Již o rok dříve otevřelo Volvo montážní závod v kanadském Halifaxu, který byl schopen dodat ročně 5.000 vozů na severoamerický trh. V roce 1965 pak byla dokončena továrna v belgickém Gentu, tehdy se čtrnáctitisícovou roční kapacitou. Od té doby se továrny v Torslandě a Gentu rozšířily a dnes jsou dvěma největšími závody švédského výrobce. V roce 1972 se i Gent dočkal nové lakovny a z původního montážního závodu se stal výrobní. Jeho kapacity se neustále během let zvyšovaly, vrcholem byl pak rok 2005, kdy zde vzniklo celkem 258.000 nových volv.

Když Volvo zahájilo na začátku šedesátých let výstavbu obou závodů, vyrábělo sérii P120 Amazon. Tu později nahradila řada 140/160 a v roce 1974 slavná 240. Ta se vyráběla neuvěřitelných devatenáct let, tedy až května roku 1993! Přežila i řadu 740. Dalšími typy, vyráběnými v Gentu i Torslandě, byly řady 850 a 940/960, později první generace řad V70, XC70 a S80. V současné době se továrna v Torslandě zaměřuje na větší modely (XC90, XC70, V70 a S80), zatímco menší modely (C30, S40, V50, S60 a nejnověji XC60) jsou vyráběny v Gentu.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - Ivorry
17. 8. 2008 15:54
Volvo ve filmu
Myslím, že VOLVO (tuším, že model 260 v kombíku) je pomalu nejvytíženější auto v USA filmech. V každém druhém s tímhle autem někdo jezdí :-!
Avatar - eLzyx
17. 8. 2008 11:30
gratulace !!!
Gratuluji automobilce VOLVO k dosaženým jubileím :yes:
A díky autorovi za skvělý článek
17. 8. 2008 08:46
BRAVOLVO
Výbornej článek o... výborném Volvu :yes: To víš, to není pět set šroubků v krabici, to je festovní, bezpečné Volvo :yes: