Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

40 let BMW M: Ze závodních tratí k dieselovým SUV

David Bureš David Bureš 28. 1. 2012 • 06:05
80
52
Zobrazit náhledy (80)
BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW
Za 40 let existence divize M GmbH vznikl supersport M1, ikonický model M3, ale také X6 M50d se vznětovým motorem s třemi turby.

Divize M GmbH mnichovské automobilky BMW letos slaví čtyřicetiny, byla totiž založena v roce 1972. Za čtyřicet let své existence si tato divize získala mnohé fanoušky díky sportovním vozům, které vyprodukovala.

V současnosti se však místo sporťáků diskutuje nad tím, že se M GmbH podepsala pod SUV X5 M a X6 M, a co víc, že se logo M nově objevuje i na BMW s naftovými motory.

Začalo to supersportem M1

Hlavním úkolem BMW Motorsport GmbH v jejích začátcích byla stavba automobilů pro závodní účely, divize se ale měla zabývat i vývojem silničních aut, které by se prodávaly v malých sériích.

Prvním prodávaným vozem s logem M se stal v roce 1978 supersport BMW M1, s jehož vývojem zpočátku pomáhali i konstruktéři z italské automobilky Lamborghini. Dvoumístný vůz byl poháněn uprostřed uloženým řadovým šestiválcem o výkonu 204 kW (277 k). Sériová výroba M1 probíhala do roku 1981, za tu dobu bylo vyrobeno 445 exemplářů tohoto auta.

Rok po uvedení M1 následovalo BMW M535i, které se dá považovat za předchůdce první M5. Automobil, někdy přezdívaný jako vlk v rouchu beránčím, byl poháněn 3,5litrovým řadovým šestiválcem s dvouventilovou technikou a elektronickým vstřikováním o výkonu 161 kW. Oproti běžným verzím tehdejší řady 5 (E12) dostalo emko větší spoilery, sedadla Recaro, skryty zůstaly kratší převody, diferenciál s omezenou svorností a větší brzdy. Vedení M GmbH nedávno prohlásilo, že vozy z nové produktové řady BMW M Performance Automobiles mají navázat právě na M535i.

První M5 (E28) přišla v roce 1985, kdy se stala nejrychlejším sedanem světa své doby. Podle tehdejšího vyjádření vedení divize byl hlavním cílem M GmbH vytvářet výkonné automobily, které jsou vhodné pro každodenní použití, mají fascinovat svým diskrétním vzhledem a používají techniku inspirovanou závodními vozy.

Přichází první M3, rozšíření modelové řady

Na počátku osmdesátých let nabídku rozšiřuje luxusní GT M635CSi s 3,5litrovým šestiválcem o výkonu až 213 kW. Automobil byl v Severní Americe prodáván už s označením M6.

V roce 1986 byla představena dnes již legendární první generace BMW M3 (E30). Automobil používal čtyřválec, který disponoval výkonem až 147 kW (200 k). Automobil byl velice oblíbený, vzniklo zhruba 17 tisíc exemplářů.

V průběhu devadesátých let se nabídka vozů s logem M postupně rozšiřuje. Vedle nových generací M3 a M5 přichází i M Coupe a M Roadster. Divize také pomáhá s vývojem BMW 850CSi, které bylo poháněno 5,6litrovým vidlicovým dvanáctiválcem o výkonu 279 kW (380 k). Vzniknout měla i silnější verze M8, konkurující vozům Ferrari, BMW ale nakonec dospělo k názoru, že by o takový automobil neměli zákazníci zájem. Vyroben byl tak pouze prototyp tohoto automobilu.

V roce 1993 také dochází k přejmenování z BMW Motorsport GmbH na BMW M GmbH.

X5 M/X6 M a přechod k přeplňování

Vedle dřívějšího rozšíření nabídky o M-pakety pro běžná BMW se M GmbH vrhlo i na úpravu SUV, výsledkem byla v roce 2009 dvojice X5 M a X6 M. Vozy zbořily některá tabu spojená s touto divizí, obě SUV používají šestistupňovou automatickou převodovku, a co víc, jejích výkon je přenášen na všechna čtyři kola pomocí systému xDrive.

Kvůli snížení emisí a spotřeby paliva také oba vozy nepoužily vysokootáčkový atmosférický motor, nýbrž přeplňovaný 4,4litrový vidlicový osmiválec nazvaný M TwinPower Turbo, který dosahuje výkonu 408 kW. O něco silnější provedení tohoto agregátu se objevuje i v současné M5.

Přeplňované motory následovaly i v ostatních BMW s logem M. Model 1 M Coupé používá třílitrový řadový šestiválec s označením M TwinPower Turbo s 250 kW, aktuální M5 má zase pod kapotou turbodmychadlem twin-scroll přeplňovaný 4,4litrový vidlicový osmiválec, tentokrát o výkonu 412 kW. Předchozí M5 přitom poháněl atmosférický desetiválec.

Řadový vznětový šestiválec pro M550d xDrive a X5/X6 M50d

Zatím posledním počinem divize M GmbH je vytvoření nové produktové řady BMW M Performance Automobiles. Pod její hlavičkou budou jako první nabízeny modely M550d xDrive a X5/X6 M50d, které spojuje třílitrový vznětový šestiválec s třemi turbodmychadly o výkonu 280 kW (381 k).

Podle Friedricha Nitschkeho, prezidenta divize M GmbH jsou cílovými zákazníky této řady takoví řidiči, kteří chtějí od svého automobilu více emocí a vyšší výkon, ale zároveň se nechtějí vzdát jeho každodenní použitelnosti.

Myšlenka turbodieselu s logem M není tak nová, jak se na první pohled zdá. Již v roce 2007 se vedení divize k úpravě vznětového motoru nestavělo odmítavě. V tehdejším prohlášení vedení divize uvedlo, že jsou pro M GmbH důležité vysoké otáčky motoru, které dieselové jednotky neumí nabídnout.

V letošním roce se vedle produktů BMW M Performance Automobiles můžeme těšit i na novou generaci BMW M6.

Divize také i nadále zvažuje výrobu supersportu, kterým by se vrátila ke svým kořenům. Pokud by však vedení BMW dalo nástupci M1 zelenou, ve výrobě se takový vůz podle loňského vyjádření šéfa M GmbH neobjeví dříve než v roce 2016.

Související články

Témata
30. 1. 2012 12:45
Re: Hezký článek...
Bohužel souhlas. Hospodářský výsledek automobilky je určitě to nejdůležitější, ale když to jde u MB a Audi, nevidím důvod, proč by to nemohlo jít také u BMW.
Avatar - Ham.
29. 1. 2012 22:11
Re: O co vam jde?
S tím průkopníkem nespolehlivosti jsi se jenom překoukl, není to divize M od BMW ale třída M od MB. >:-[]
Avatar - Parda71 (BMWfans)
29. 1. 2012 15:22
Re: O co vam jde?
Svůj názor na písmenko M před názvem jsem tu již napsal. BMW prostě chtělo svou špičkovou techniku lépe prodat a více na ní poukázat jako na nástroj luxusu, vrcholu nabídky, ale i zábavy. Myslím si, že se jí vše povedlo a o nouzi nebo prodělečnost projektu se určitě bát nemusí.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
29. 1. 2012 15:20
Re: O co vam jde?
Myslím, že nějaké místní přetahování se mezi MB a BMW je bezpředmětné. Obě značky mají neskutečný arzenál špičkové techniky a know-how, takže spíše platí kdo má novější generaci a kdo přijde s něčím převratným jako první tak vede, ale soupeř zanedlouho odpoví. Navíc MB byl v poslední době mnohem více propíraný jako ten, komu selhávala technika. U BMW si žádný průšvih poslední dobou nevybavuju...
Avatar - Ptk
29. 1. 2012 12:20
Re: O co vam jde?
Reakcia / pokračovanie na: Parda71 (BMWfans) dnes 02:39

Súhlas, nafťáky (5-er) dnes tvoria väčšinu predaja / zisku. Ja s motorom 50d problém nemám, akurát by som tomu nedával označenie M, myslím že väčšinu ľudí rozčuluje práve ten prívlastok M ! Hoci - 50d by som montoval len do X5, X6, i 7-er, u päťky by som zostal pri 530d a 535d. Ale kto vie, možno bude mať 550d veľký úspech a predá sa ich kopec.

Apropo, redakcia: kde sú fotky ? ja chcem fotky / obrázky motoru, chcem vidieť tie 3 turbíny.
Články odjinud