Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Klimatizace z formy, zaděláno na peklo. Na kolik vyjde servis?

Tomáš Dusil
Diskuze (3)

Klimatizace je dnes velmi často součástí standardní výbavy dokonce i nejmenších automobilů. Její funkčnost je ovšem podmíněna pravidelným servisem. Co všechno obnáší a na kolik vyjde?

Ještě v 90. letech a vlastně i v první dekádě nového tisíciletí patřila klimatizace ke standardní výbavě automobilů vyšších tříd. Malé vozy ji sice už tehdy také nabízely, ovšem téměř výhradně za příplatek, který nebyl zrovna malý. A pokud byla i tady standardně, zpravidla jen u vrcholných nebo dražších verzí modelu. Dnes je v základu klimatizace skoro vždy, byť mnohdy pouze ta manuální nebo poloautomatická.

Manuální klimatizace dokáže účinně chladit kabinu, ovšem vyžaduje pozornost řidiče, který tak musí požadovanou a pro něj vhodnou teplotu v kabině ručně upravovat. Buď vypínáním klimatizace, a tedy kompresoru (tlačítkem AC nebo toho se sněhovou vločkou), nebo otevřením vstupu teplého vzduchu do kabiny, tedy topením.

Poloautomatická klimatizace (například Climatic u skupiny VW) již teplotu udržuje samočinně, ovšem proudění vzduchu na konkrétní místa interiéru řídíte manuálně. Tohle umí až plně automatická klimatizace (u skupiny VW Climatronic).

V parných létech tedy klimatizace zajistí mnohem lepší komfort cestování než pouhá ventilační soustava. Zejména když u moderních aut je ventilace otevřenými okny často nedostatečná z důvodu snahy o aerodynamickou účinnost vozidla, ve snaze omezit takzvaný interferenční odpor vzduchu.

Horko zvyšuje riziko nehody

Jenže přínosem klimatizace v autě není jen výrazné zlepšení teplotního komfortu při vysokých vnějších teplotách vzduchu. Dnes se na stejnou misku vah dává také zlepšení aktivní bezpečnosti. Studie prokázaly, že zejména na delších cestách, jsou-li okolní teploty vyšší než 30 stupňů Celsia, roste riziko dopravní nehody.

Stačí ale teplotu v kabině snížit na 20 až 25 stupňů Celsia a zmíněné riziko ustane. Z hlediska zdraví řidiče a potažmo posádky je také důležité zachování rozumného rozdílu mezi vnější a vnitřní teplotou. Ten by neměl být příliš velký. Odborníci uvádějí maximálně šest až sedm stupňů Celsia. Při větším hrozí nejen nachlazení, ale v extrému dokonce problémy s krevním oběhem.

Video se připravuje ...

Typy chladiva

Funkční klimatizace je podmíněna pravidelným servisem, ideálně alespoň jednou za dva roky. I pokud klimatizaci nepoužíváte, dochází k úniku chladiva. To platí dvojnásob zejména pro současné chladivo R1234yf, které v minulé dekádě začalo postupně nahrazovat starší R134a, nabízené od začátku 90. let.

Zatímco starší chladivo dokáže v systému vydržet dlouhá léta, s novějším jsou zkušenosti takové, že po dvou letech od naplnění klimatizace zbývá v systému klidně třetina původního množství.

Důvodem je vysoká prostupnost chladiva R1234yf hadicemi systému. A k tomu je zmíněné současné chladivo (jako první použil R1234yf v roce 2013 GM, posléze skupina Kia-Hyundai, naopak nejdéle odolával jeho nasazení Mercedes-Benz) přibližně dvakrát dražší než starší R134a.

Strojní olej a kompresor

A teď si třeba řeknete. Tak holt to nebude moc chladit. Problém je, že spolu s chladivem se po vakuování do okruhu klimatizace dostává také strojní olej. Toho navíc musí být správné množství s ohledem na klimatizaci konkrétního vozidla. Strojní olej je životně důležitý pro funkčnost kompresoru. Pokud je oleje málo, hrozí jeho zadření. A nový vyjde na desítky tisíc korun.

Pokud už se kompresor zadře, před montáží nového je nezbytně nutné celý systém propláchnout za pomoci speciálního zařízení. Kompresor je obvykle poháněn řemenem příslušenství motoru. To znamená, že je v autě nezbytný. V opačném případě nepůjde namontovat originální plochý řemen z důvodu nesouladu jeho délky s požadavkem pohonu pomocných agregátů. To pro ty, kteří si myslí, že když klimatizaci nevyužívají, nový kompresor kupovat nemusejí…

Jak se plní klimatizace

  1. Servisní ventil: nejprve je potřeba připojit plnicí zařízení. Servis klimatizace zabere asi 45 minut a vyjde na částku od 1500 korun.
  2. Plnicí proces: před plněním novým chladivem je třeba odsát zbytky starého chladiva a systém vyvakuovat.
  3. Diagnostika: plnicí zařízení umí zjistit některé nezbytné hodnoty při plnění. Nejdůležitější je množství chladiva potřebného k naplnění.
  4. Kontrola těsnosti: Zjištění, zda nové chladivo někde ze systému neuniká, se dělá speciální UV lampou. UV záření netěsnosti odhalí.
  5. Těsnost výparníku: Druhou metodou, jak zjistit těsnost zejména výparníku, je využití kontrastní látky
  6. Lokální úniky: Ke zjištění drobných úniků se využívá selektivní detektor plynu. Jde o vcelku spolehlivou metodu.

Kde, jak dlouho a za kolik

Servis klimatizace je pro její správnou funkci klíčový. Doma jej bohužel nezvládnete, takže musíte vyhledat specializovaný servis.

  • od 1500 korun
  • 45 minut
  • pouze v servisu

Kabinový čistič

Většina výrobců automobilů předepisuje výměnu kabinového čističe při každé servisní prohlídce, tedy s výměnou motorového oleje. Zanesený čistič je na první pohled černý, nový bílý. Ale pozor, tohle platí pouze v případě levnějších výrobků. Dražší s aktivním povrchem jsou tmavé už jako nové, takže tato metoda je v jejich případě v zásadě nepoužitelná. Složitost výměny se liší podle modelu auta. U některých vozidel je čistič umístěn pod palubní deskou, u jiných pod spodním plastem čelního skla (takzvaným torpédem). Před montáží nového čističe by se mělo dělat vždy čištění (dezinfekce) výparníku.

Blokové schéma klimatizace

  1. Kompresor: Kompresor zpravidla poháněným motorem stlačuje plynné chladivo do kondenzátoru. Při tom se chladivo zahřívá.
  2. Kondenzátor: V kondenzátoru se z chladiva odebírá teplo, takže kondenzuje, tzn. přechází z plynného do kapalného skupenství.
  3. Vysoušeč: Ve vysoušeči se z kapalného chladiva odlučují nečistoty, vzduchové bubliny a vlhkost. Tím je zajištěna účinnost systému a jeho součásti jsou chráněny před poškozením nečistotami.
  4. Expanzní ventil: Expanzní ventil odděluje vysokotlakou a nízkotlakou část okruhu chladiva. Je namontovaný před výparníkem.
  5. Výparník: Výparník slouží k tepelné výměně mezi okolním vzduchem a chladivem klimatizačního systému

Blokové schéma klimatizace Blokové schéma klimatizace

Závěr

Klimatizace v autě nejen že výrazně zlepšuje komfort cestování, ale zároveň také zvyšuje bezpečnost jízdy. Její dobrá funkčnost je ovšem podmíněna pravidelným servisem, kterým není zdaleka jen naplnění systému chladivem.

Tomáš Dusil
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
6. 7. 2023 09:36
Re: regulace topenim?
Jednoduchá starší auta s manuální klimatizací skutečně mají jen čudlík s vločkou, kdy to chladí / nechladí, nelze regulovat intenzitu. Teplota se koriguje právě ovládáním přívodu topení. Takhle jsem to měl třeba ve Fusionu.
Avatar - twistedTSD
5. 7. 2023 13:24
Re: regulace topenim?
Předpokládám, že ne každé auto má kompresor s regulací výkonu (který u koncernu nemíval ani spojku).
5. 7. 2023 09:12
regulace topenim?
Jak je myšlena regulace klimatizace topením? Znamená to snad, že autoklimatizaci nelze regulovat snížením výkonu? "Buď vypínáním klimatizace, a tedy kompresoru, nebo otevřením vstupu teplého vzduchu do kabiny, tedy topením."