Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nadšenci vypátrali první československý autobus s klimatizací. Vznikl v roce 1961

Jan Zajíc
Diskuze (7)

Klimatizaci v autobusech, zvlášť těch dálkových, dnes bereme už jako takřka samozřejmou věc. Víte ale, který český bus jezdil s klimou jako první?

Zřejmě první autobus tuzemské výroby vybavený klimatizací se nedávno podařilo vypátrat nadšencům ze společnosti Slovenská autobusová doprava Zvolen. Jde o Škodu 706 RTO Climatic z roku 1961.

Hledání začalo v roce 2018, kdy firma SAD Zvolen na svém facebookovém profilu vyhlásila pátrání po pozoruhodném autobusu se střešní klimatizací zachyceném na dobové fotografii. Dlouho se nedělo nic, nakonec se však společnosti ozvali lidé, kteří o unikátním autobusu měli co říct. Jedním z nich byl dokonce jeho bývalý řidič.

Věroslav Zatočil je jediným člověka, který s Climaticem jezdil. Díky němu tak víme, že na začátku byla standardní Škoda 706 RTO, kterou střešní klimatizací vybavil podnik Frigera, věnující se chladicí a mrazicí technice. Autobus upravil podnikový výzkumný ústav v Praze, po instalaci vybavení se přesunul do Frigery Kolín, aby sloužil jako podnikový bus.

Závod následně autobus používal nejen k tuzemské, ale také k zahraniční zájezdové dopravě. Už roku 1961 například odvezl zaměstnance podniku k moři do Jugoslávie.

Freonem naplněnou klimatizaci, jejíž kompresorová jednotka zabírala čtyři místa na sezení a byla poháněna hydromotory, měl při každé jízdě na starost technik z Frigery, který ji nejen ovládal, ale staral se také o případný servis. A prý to bylo potřeba, podle pana Zatočila totiž klima nikdy spolehlivě nefungovala a po ujetí zhruba 60 kilometrů se pravidelně něco pokazilo. Drobné opravy zvládl přítomný technik, pokud se ale porouchalo něco zásadního, klima byla raději vypnuta.

Ideální údajně nebylo ani samotné chlazení: v zadní části prostoru pro cestující bývalo chladno, v přední kvůli umístění motoru zase permanentně teplo. K ochlazení docházelo až při prudkém zabrzdění, kdy se studený vzduch ze zadní část převalil dopředu.

Přítomnost klimatizace měla také vliv na výkon autobusu. K pohonu hydromotorů totiž sloužilo hydraulické čerpadlo umístěné přímo na motoru. Věroslav Zatočil vzpomínal, jak bylo nutné při každém trochu prudším stoupání podřazovat o dva stupně.

Bývalý řidič ještě připomněl jednu z dnešního pohledu kuriózní a úsměvnou záležitost: klimatizační tunel se prý skvěle hodil k pašování zboží ze zahraničí, podezíravé celníky totiž ani nenapadlo, že by něco podobného bylo možné...

Jak Škoda 706 RTO Climatic dopadla, bohužel nevíme. Z vyprávění pana Zatočila vyplývá, že autobus podstoupil generální opravu, během níž o klimatizační jednotku přišel. Kde bus nakonec skončil, známo není.

Na závěr se sluší doplnit, že SAD Zvolen kontaktoval také Jan Touš, který slovenské společnosti poskytl fotografie interiéru prvního klimatizovaného autobusu. Se svolením SAD Zvolen vám je také nabízíme, společně se snímky od Pavla Zatočila, vnuka bývalého šoféra.

Jan Zajíc
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
14. 3. 2022 14:25
Re: oteplení
No, je to asi i možné, že to byla nějaká dodatečná zástavba.
13. 3. 2022 21:11
Re: oteplení
Tak asi nejaká individuálna prerábka. O fabrickej by sa vedelo. Máš nejaké bližšie info?
Avatar - Ja Prvni 123
13. 3. 2022 19:21
Klima byla předpotopní...
ale RTO je dodnes krásnej autobus.
:-)

Jako kluk jsem se vozil v té zahrádce na motoru. Tehdy se to tak nebralo.
:-)
Avatar - Stejsn
13. 3. 2022 18:25
Re: oteplení
Byla. Dokonce znám člověka, co ŠD-11 s klimatizací dlouhou dobu vlastnil. Pak jí bohužel prochlastal, i se zrenovovaným RTOčkem (bez klimy, ovšem) :(
Avatar - petr petrumr
13. 3. 2022 09:04
Re: oteplení
u 735 se dodělávala, u nás jsem se stím nesetkal, ale jednou jsem viděl nějaký FC nebo HK klub. Co u mně byl první renault F1 s klimou. LC 736 s lepenýma dvojtýma sklama mohla mět dva druhy klimy, ta menší byla jenom s výdechem v prostředku a druhá měla ty výdechy i nad sedačky do toho tunela.