Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

50 nejprodávanějších aut v České republice a v Německu

Ondřej Láník
Diskuze (41)
Co se prodává nejvíce u nás a co u našich západních sousedů ? Přímé srovnání českých prodejů za rok 2003 s jedním z nejvyspělejších automobilových trhů na světě jsme tentokrát doplnili podílem vznětových verzí všech modelů.

Jak jsme již vloni konstatovali, srovnávat český trh s třetí nejsilnější ekonomikou světa je velmi problematické. Kdybychom vydělili německá čísla osmi a vztáhli tak prodeje Německa k počtu obyvatel České republiky (v Německu žije asi 82 miliónů lidí, v ČR asi 10 miliónů lidí), mělo by se u nás měsíčně prodat asi 34 tisíc nových osobních automobilů, což je asi trojnásobek současného stavu.

Český žebříček padesáti nejúspěšnějších modelů tradičně zahajují modely domácí automobilky. Tradicí se již stává že na další pozice útočí francouzské a německé velkoobjemově vyráběné vozy. Vloni se mezi prvních 10 vešel jen jeden neevropan - Korejec Daewoo Matiz, letos jej vystřídal krajan jiné značky-Hyundai Getz. Matiz prožívá po problémech automobilky na českém trhu renesanci i po letech výroby, takže se možná ještě chytí i letos. Zajímavá je situace německých výběhových modelů Astra a Golf. Zatímco Golfy IV ztrácely i přes slevy a akční nabídky, Astra se v roce 2003 prodávala lépe než v roce 2002 a jen o 40 prodaných vozů jí unikla 10. příčka v TOP 50. Stabilní prodej Focusů je také podporován novými standardními položkami výbav a pobídkami, které i na sklonku života úspěšného modelu drží svou pozici. Zisky ze starších modelů již však nejsou takové jako před lety, když byly na trh uváděny. V tomto směru je obdivuhodný výkon koncepčně nejstaršího vozu TOP50- Suzuki Swift.

Německý trh absolvoval s příchodem nového Golfa bouřlivější období. Nový model přišel teprve v posledním čtvrtletí a již nestihl zachránit asi pětinový pokles prodeje ve srovnání s rokem 2002. I to však stačilo na jistou první pozici. Více než třímiliónový trh spolkne 217 tisíc Golfů (a Bor) jako malinu, nám by stačila taková dodávka na sto let dopředu.

S novým Golfem, který opět povyrostl mají vyrůst i zákazníci, kteří přejdou z předchozího modelu na nový a utratí přitom zase o něco více. Jenže takoví nejsou všichni a tak výrobce lidových vozů mohl sledovat kanibalismus ve svých modelových řadách, když nové Polo (3. místo na trhu, 112 tisíc prodaných vozů), přetáhlo zákazníky dražšímu a většímu sourozenci.

Ani 7 let dlouhý život současného Passatu neměl výrazně negativní vliv na prodej a ještě nějaký čas to musí wolfsburská limuzína vydržet.

Nejvíce z první německé desítky ztratila Astra, která přirozeně neustála nástup nového úhlavního konkurenta a již zanedlouho se ukáže jak to bude vypadat, až se oba vozy postaví proti sobě v plné síle. Suverénní pozici zaujímá Mercedes-Benz E, který získal asi pětinu předloňských prodejů navíc a jednoznačně poráží i nového bavorského rivala (BMW 5).

Nejprodávanějším zahraničním vozidlem v Německu je Škoda Fabia, když francouzského soka 206 porazila o 4 tisíce prodaných vozů.

V Německu se za 12 měsíců roku 2003 prodalo přes 6.123 ks Porsche 911, 5.096 ks Porsche Cayenne, 280 ks Ferrari F360 Modena (+200 ks Ferrari 360 Modena Spyder), 93 ks Ferrari F550 a F575 Maranello a 17 ks Ferrari F140 Enzo. Letos našla svého německého majitele také početná flotila 57 exkluzivních Maybachů.

V každém z obou žebříčků je tentokrát doplněn taky podíl dieselů na prodeji jednotlivých modelů. V německé TOP50 je jen 7 modelů, u kterých by se neprodalo aspoň dvouciferné procento dieselů, u nás je takových vozů 15. Celkový podíl dieselů je v Německu 40%, u nás jen 32%.

 





TOP 50 v České republice v roce 2003 TOP 50 v Německu v roce 2003

[ks] podíl podíl [ks] podíl podíl
trhu dieselů trhu dieselů
1. Škoda FABIA 49767 32,85% 10,1% 1.VW GOLF+BORA 217877 6,73% 47,5%
2. Škoda OCTAVIA 17961 11,85% 75,0% 2.BMW 3 123559 3,82% 42,7%
3. Peugeot 206 4346 2,87% 36,1% 3.VW POLO 112925 3,49% 11,9%
4. Škoda SUPERB 3647 2,41% 86,9% 4.VW PASSAT 109382 3,38% 80,8%
5. Peugeot 307 3284 2,17% 51,3% 5.MERCEDES C 104884 3,24% 51,8%
6. Renault THALIA 2880 1,90% 21,1% 6.MERCEDES E 104696 3,23% 67,9%
7. Hyundai GETZ 2837 1,87% 1,5% 7.AUDI A4, S4 99300 3,07% 66,4%
8. Volkswagen PASSAT 2451 1,62% 85,6% 8.OPEL ASTRA 83781 2,59% 28,9%
9. Ford FOCUS 2397 1,58% 37,2% 9.FORD FOCUS 77468 2,39% 36,7%
10.Volkswagen POLO 2111 1,39% 6,3% 10.OPEL CORSA 72177 2,23% 8,6%
11.Opel ASTRA 2071 1,37% 29,2% 11.MERCEDES A 69678 2,15% 44,3%
12.Renault MEGANE 2045 1,35% 33,0% 12.AUDI A3, S3 55362 1,71% 51,8%
13.Toyota YARIS 1939 1,28% 3,7% 13.BMW 5 53447 1,65% 53,8%
14.Citroën C3 1885 1,24% 22,1% 14.OPEL ZAFIRA 51682 1,60% 34,7%
15.Volkswagen GOLF 1828 1,21% 26,9% 15.VW TOURAN 51628 1,59% 78,4%
16.Ford MONDEO 1746 1,15% 74,8% 16.OPEL VECTR+SIGNUM50498 1,56% 31,0%
17.Ford FIESTA 1595 1,05% 16,4% 17.FORD FIESTA 46188 1,43% 12,0%
18.Mazda 6 1427 0,94% 47,7% 18.ŠKODA FABIA 46162 1,43% 18,5%
19.Renault CLIO 1290 0,85% 40,9% 19.FORD MONDEO 45101 1,39% 61,6%
20.Opel CORSA 1255 0,83% 20,0% 20.AUDI A6, S6 44831 1,38% 74,9%
21.Suzuki SWIFT 1182 0,78% 0,0% 21.PEUGEOT 206 42023 1,30% 21,2%
22.Opel AGILA 1182 0,78% 1,7% 22.PEUGEOT 307 39286 1,21% 43,2%
23.Seat IBIZA 1146 0,76% 5,5% 23.RENAULT MEGANE 39037 1,21% 45,1%
24.Fiat PUNTO 1100 0,73% 6,2% 24.RENAULT CLIO 36546 1,13% 24,0%
25.Daewoo KALOS 962 0,63% 0,0% 25.ŠKODA OCTAVIA 36281 1,12% 51,9%
26.Seat CORDOBA 927 0,61% 19,0% 26.RENAULT SCENIC 36280 1,12% 29,0%
27.Toyota COROLLA 926 0,61% 9,4% 27.OPEL MERIVA 35556 1,10% 7,8%
28.Renault SCENIC 897 0,59% 46,8% 28.TOYOTA COROLLA 35049 1,08% 14,3%
29.Fiat STILO 869 0,57% 22,2% 29.RENAULT TWINGO 33459 1,03% 0,0%
30.Hyundai ACCENT 814 0,54% 29,0% 30.VW TRANSPORTER 31522 0,97% 99,0%
31.Nissan ALMERA 803 0,53% 7,6% 31.MAZDA 6 31496 0,97% 37,3%
32.Mercedes-Benz E 753 0,50% 85,7% 32.FIAT PUNTO 30015 0,93% 8,7%
33.Citroën XS PICASSO 732 0,48% 57,1% 33.SEAT IBIZA+CORDBA27693 0,86% 21,5%
34.Citroën XSARA 714 0,47% 10,2% 34.SMART 26645 0,82% 35,5%
35.Opel VECTRA 692 0,46% 47,3% 35.BMW MINI 25454 0,79% 6,7%
36.Daewoo MATIZ 680 0,45% 0,0% 36.VW LUPO 24352 0,75% 9,4%
37.Renault LAGUNA 666 0,44% 68,3% 37.RENAULT LAGUNA 23567 0,73% 60,4%
38.Opel ZAFIRA 633 0,42% 60,0% 38.NISSAN MICRA 22913 0,71% 12,9%
39.Audi A4 588 0,39% 85,4% 39.VW SHARAN 22171 0,68% 88,3%
40.Honda CIVIC 581 0,38% 7,4% 40.PEUGEOT 206 CC 21403 0,66% 0,0%
41.Nissan MICRA 567 0,37% 1,9% 41.TOYOTA YARIS 20539 0,63% 20,1%
42.Opel MERIVA 525 0,35% 21,5% 42.FIAT STILO 20058 0,62% 32,3%
43.Seat LEON 524 0,35% 16,2% 43.TOYOTA AVENSIS 19660 0,61% 30,2%
44.Toyota RAV4 516 0,34% 52,2% 44.SEAT TOLEDO+LEON 17956 0,55% 41,3%
45.Kia RIO 506 0,33% 0,0% 45.RENAULT KANGOO 17892 0,55% 46,3%
46.BMW 3 494 0,33% 66,2% 46.TOYOTA RAV 4 17813 0,55% 49,4%
47.Hyundai SANTAFE 482 0,32% 75,2% 47.FORD FUSION 17517 0,54% 20,6%
48.Renault TWINGO 478 0,32% 0,0% 48.MERCEDES ML 17074 0,53% 90,1%
49.Citroën C5 475 0,31% 52,6% 49.MERCEDES CLK 16039 0,50% 24,7%
50.Renault KANGOO 456 0,30% 50,9% 50.BMW X5 15881 0,49% 86,7%

Ondřej Láník
Diskuze (41)