Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AC 378 GT Zagato: Další zmrtvýchvstání

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Britský AC to zkouší znovu. Po mnoha peripetiích, kterými společnost prošla v posledních sedmi letech, se ještě zdaleka nevzdává.

AC 378 GT se objevil letos v Ženevě. Není to úplně nové auto, vychází z jihoafrické Perany Z-One (2009-2011), která vznikla ve spolupráci s karosárnou Zagato. Ta už je ale mrtvá. Tudíž také novinka od AC nese tohle legendární jméno a na představovaném prototypu je to rozhodně vidět.

Málem vůbec do Ženevy nepřijel, protože jej zadrželi celníci.

Pod kapotou najdeme vidlicový osmiválec od General Motors, který z objemu 6,2 l dává 324 kW (440 k). Trojčíslí v názvu značí zdvihový objem v krychlových palcích, u AC to není nic nového.

Točivý moment 683 Nm přenáší šestistupňová manuální převodovka zřejmě klasicky na zadní nápravu jako u původní Perany. Podvozek tvoří tradiční rám z ocelových trubek, brzdy nesou italskou značku Brembo a kola jsou dvacetipalcová. Vůz s hmotností jen 1465 kg vystřelí z 0 na 96 km/h za méně než 4 s a dosahuje rychlosti až 298 km/h. Prestižní Klub 300 mu tedy zůstává zapovězen, ale případným majitelům to určitě příliš vadit nebude, neboť budou mít v garáži opravdového exota.

AC jej hodlá prodávat nejprve v Evropě, později i po celém světě, a to nejen jako kupé, ale i coby roadster. Už známe i cenu uzavřeného provedení: 109.990 eur, tedy zhruba 2,71 milionu korun. V Británii a Německu lze údajně supersport už objednávat. Američanům se ukáže v kalifornském Pebble Beach na věhlasném Concours d'Elegance.

Britská automobilka AC patří k jedněm z nejstarších dosud existujících výrobců na světě. Vznikla totiž už na samém začátku 20. století. Ze jména užitkové tříkolky Auto-Carrier (1903) se později vyvinul současný název společnosti. Dvoustopá vozidla začala opouštět brány továrny až těsně před první světovou válkou. Značka má za sebou velmi pohnutou historii, úspěchy i pády, ale její Cobru znají všichni.

Šlo v podstatě o roadster Ace s americkými motory Ford 4,7 l (289) a 7,0 l (427). Lví podíl na jejím narození měl věhlasný Carol Shelby. V letech 1961-1968 ovšem vzniklo jen něco málo přes tisíc originálů. Záhy se vyrojily první repliky a stavebnice, které si lze dnes koupit i u nás. AC později výrobu Cober obnovil, jen název už nesměl použít, práva na něj dosud vlastní Ford. Zajímavé byly také luxusnější kupé a roadstery 428 nebo model 3000 ME s motorem před zadní nápravou.

Zagato v Ženevě: Perana Z-one – předsériová verze sportovního auta

Po roce 2000 se automobilka, kterou nyní vede John Mackenzie, potýkala s mnoha problémy. Maltská anabáze (2005-2007), kam byla výroba přesunuta kvůli financím, rychle vzala zasvé. Kolem společného projektu s americkým Iconicem (2009-2010) je také již pověstné ticho po pěšině. Před třemi lety podepsal AC smlouvu s německou firmou Gullwing, kde se dle posledních zpráv loni konečně začaly stavět sériové modely Mk VI. Není jasné, zda se novinka rodí také u našich západních sousedů. Fotografie každopádně ukazují kromě počítačových retuší závodních specifikací též několik rozpracovaných aut. Modrooranžové barvy Gulf používal soukromý tým Johna Wyera, tmavě modrá s bílými pruhy se objevila na závodních Cobrách Daytona.

Iconic Motors obnoví výrobu roadsteru AC Cobra

AC 378 GT není zdaleka prvním plodem britsko-italské spolupráce. Už v roce 1958 u Zagata převlékli tehdy dvě léta starý roadster Ace s motorem Bristol do podoby pohledného hliníkového kupé. Jediný kus s číslem podvozku BEX 477 se dochoval dodnes a rozhodně se nejedná o nepojízdný statický exemplář v muzeu, občas i závodí.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
13. 3. 2012 12:32
Re: neberu
Asi jsem divnej, ale já bych do takových aut nacpal motory do dvou litrů s maximálkou třeba ke 200 a prodával je kolem milionu... Aspoň by byly ulice krásnější >:D
13. 3. 2012 11:19
neberu
škoda, že neumí aspoň 300, aston martin vantage je na tom s 299kmh mnohem líp.
12. 3. 2012 20:10
Waaau
Fakt paráda..ale jestli se chtějí vzpamatovat, nezlobil bych se kdyby to cenově udělali jako konkurena 4C .. to bych možná přehodnotil jestli tak nutně potřebuju obě ledviny >:-[]