ADAC statistika poruchovosti: další pohled na kvalitu aut

Německý autoklub je dalším pomocníkem motoristy, který by rád zjistil které automobily jsou v praxi nejspolehlivější. Právě zveřejněné výsledky potvrzují vedoucí postavení japonských výrobců.
Stoprocentně objektivní hodnocení kvality nebo spolehlivosti automobilů je v praxi těžko proveditelné, a tak běžnému zájemci, který kupuje nový nebo ojetý automobil, musí stačit vedle jeho vlastních kvalitativních dojmů z exteriéru a interiéru automobilu, informace sebrané různými organizacemi (autokluby, technické kontroly, marketingové agentury).
Již dříve jsme zveřejnili statistiku TÜV Autoreport 2004, která zachycuje četnost závad automobilů, které se dostavily k technické kontrole v Německu. Dalším pohledem je průzkum spokojenosti britských řidičů s jejich automobily, který pravidelně připravuje společnost J.D.Power and Associates.
Před několika dny zveřejnil německý autoklub ADAC statistiku, která nabízí další pohled na kvalitu automobilů. Sledovaným hlediskem je zde počet poruch automobilů jednotlivých značek, ke kterým byli přivoláni žlutí andělé ADAC v minulém roce. Celkem je zahrnuto více než 500.000 poruch, které se přihodily nejvýše šestiletým automobilům. Četnost poruch je pak vztažena k počtu daných automobilů na silnicích, takže čísla v tabulce vyjadřují počet poruch na 1000 automobilů dané značky a konkrétního modelového roku. V tabulce jsou tak nejstarší ročníky nejvíce poruchové, u některých značek jsou ale skoky mezi jednotlivými roky výraznější.
Prvních sedm: Made in Japan
ADAC potvrzuje výsledky dalších průzkumů, které se na kvalitu automobilů dívají odlišně. Za nejspolehlivější jsou i zde označeny produkty japonských automobilek. Lídrem již není Toyota, která ve statistice ADAC přenechala první místo Mazdě (7,7 poruch na 1000 automobilů). Japonci se seřadili v první desítce pěkně za sebou a jediná značka s japonským původem, která není v Top 10 je Nissan na stále ještě dobrém 12. místě. Mezi Nissan a další Japonce se vklínily čtyři německé automobilky, které si také rozebírají velkou část německého automobilového trhu.
Škodovka, které dělají společnost francouzské automobily, je na 19. místě s 18,7 poruchami na 1000 automobilů a je tak nejhůře hodnocenou značkou koncernu VW. Proti minulému roku si ale Škodovka polepšila o dvě místa. Nejvíce se propadlo Porsche, které z loňského 5. místa spadlo ne letošní 14. příčku.
Nejvíce poruchové jsou italské automobily, Rovery a Saaby
Ačkoli to nebývá vždy pravidlem, tato statistika bohužel potvrzuje horší pověst italských automobilů. Podobné je to s Roverem a Chryslerem (před rokem byl poslední) a tak překvapivé snad zůstává jen poslední místo švédského Saabu.
ADAC Statistika poruchovosti vozů (počet poruch na 1000 automobilů dle r.v.) | ||||||||
Pořadí | Značka | r.v. 1998 | r.v. 1999 | r.v. 2000 | r.v. 2001 | r.v. 2002 | r.v. 2003 | průměr |
1. | Mazda | 14,2 | 10,7 | 9,7 | 6,5 | 3,7 | 1,2 | 7,7 |
2. | Toyota | 15,1 | 11,5 | 8,9 | 6,8 | 4,6 | 1,6 | 8,1 |
2. | Subaru | 15,6 | 12,9 | 7,9 | 5,7 | 5,0 | 1,6 | 8,1 |
4. | Daihatsu | 16,6 | 11,2 | 8,0 | 6,8 | 4,8 | 1,7 | 8,2 |
5. | Honda | 15,4 | 12,1 | 9,1 | 6,6 | 6,0 | 1,4 | 8,4 |
6. | Suzuki | 16,5 | 15,1 | 11,0 | 7,0 | 4,5 | 1,7 | 9,3 |
7. | Mitsubishi | 19,4 | 16,7 | 11,0 | 9,6 | 5,7 | 2,7 | 10,8 |
8. | Audi | 22,0 | 18,4 | 13,4 | 8,2 | 4,4 | 1,2 | 11,3 |
9. | BMW | 29,9 | 19,1 | 12,5 | 8,2 | 5,7 | 1,8 | 12,8 |
10. | VW | 26,6 | 21,4 | 15,7 | 9,8 | 6,0 | 2,0 | 13,6 |
11. | Mercedes | 31,9 | 23,1 | 15,7 | 9,9 | 5,8 | 2,1 | 14,7 |
12. | Nissan | 23,6 | 19,3 | 13,8 | 13,6 | 10,8 | 7,3 | 14,8 |
13. | Smart | 31,8 | 19,7 | 17,6 | 14,9 | 5,5 | 2,5 | 15,3 |
14. | Porsche | 34,8 | 25,2 | 14,9 | 8,4 | 5,7 | 5,2 | 15,7 |
15. | Ford | 28,4 | 19,2 | 15,8 | 13,4 | 13,3 | 6,0 | 16,0 |
16. | Opel | 29,2 | 24,0 | 18,3 | 12,8 | 9,7 | 4,4 | 16,4 |
17. | Seat | 34,8 | 27,8 | 19,5 | 12,5 | 8,9 | 2,5 | 17,7 |
18. | Peugeot | 33,3 | 27,3 | 19,0 | 16,4 | 8,4 | 3,0 | 17,9 |
19. | Škoda | 42,9 | 33,2 | 17,3 | 9,9 | 6,1 | 2,9 | 18,7 |
20. | Citroen | 39,3 | 30,0 | 20,7 | 15,4 | 8,2 | 3,0 | 19,4 |
21. | Daewoo | 36,6 | 35,9 | 21,7 | 20,9 | 13,0 | 6,2 | 22,4 |
22. | Hyundai | 40,2 | 42,6 | 27,6 | 19,2 | 11,8 | 4,3 | 24,3 |
23. | Renault | 46,8 | 34,8 | 27,8 | 24,1 | 14,6 | 4,0 | 25,3 |
24. | Volvo | 43,6 | 35,7 | 26,7 | 23,4 | 24,1 | 4,8 | 26,4 |
25. | Jaguar | 59,3 | 57,6 | 24,8 | 13,3 | 9,8 | 2,6 | 27,9 |
26. | KIA | 51,3 | 43,1 | 38,7 | 22,7 | 12,8 | 4,3 | 28,8 |
27. | Fiat | 50,2 | 45,8 | 35,3 | 25,9 | 23,2 | 9,1 | 31,6 |
28. | Lancia | 58,9 | 47,6 | 31,8 | 33,6 | 31,2 | 14,3 | 36,2 |
29. | Alfa | 62,7 | 52,7 | 43,3 | 33,8 | 25,0 | 10,7 | 38,0 |
30. | Chrysler | 77,3 | 70,0 | 42,4 | 26,6 | 17,5 | 6,0 | 40,0 |
31. | Land Rover | 65,8 | 55,6 | 44,4 | 37,2 | 34,0 | 16,5 | 42,3 |
32. | Rover | 66,9 | 60,8 | 54,4 | 46,5 | 53,3 | 25,0 | 51,2 |
33. | Saab | 85,6 | 65,7 | 63,4 | 61,6 | 46,3 | 19,4 | 57,0 |