ADAC Test letních pneumatik (1. díl): Rozměr 185/60 R14 H
Srovnání jednotlivých značek pneumatik vychází z pěti sledovaných kategorií. Dvě z nich se týkají jízdních vlastností – na suchu a na mokru, dále ADAC posuzuje hlučnost pneumatik, jejich vliv na spotřebu paliva a opotřebení.
Testováno bylo celkem 18 pneumatik (každá jiné značky) v rozměru 185/60 R14 s rychlostním indexem H – 210 km/h. Takové pneumatiky obouvá například Škoda Fabia, Ford Fusion nebo Hyundai Accent. Ze starších modelů můžeme jmenovat předchozí generace Renaultů Clio a Mégane, Seatu Ibiza, Hondy Civic nebo Fordu Fiesta. Zkoušený rozměr mají také téměř všechny kompaktní Volkswageny z 90. let.
Metodika
Pneumatiky jsou hodnoceny podobně jako ve škole na bodové škále od 0,5 do 5,5. Do hodnocení vstupují jak objektivně měřitelné veličiny (například délka brzdné dráhy nebo hlučnost), tak subjektivní dojmy testovacích jezdců. Body jsou rozděleny do pěti kategorií, které se dělí na další kritéria. Výsledné hodnocení je jejich váženým průměrem.
Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: jízda na suchu 20 % (jízdní stabilita 35 %, ovladatelnost 35 %, brzdění 30 %), jízda na mokru 40 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), komfort, respektive hlučnost 10 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 % a opotřebení 20 %.
Požadavkem na získání nejvyššího hodnocení „zvláště doporučujeme“ je známka do 2,5 za jízdu na suchu a na mokru a do 3,0 za spotřebu paliva a opotřebení. Vedle co nejlepšího skóre, potažmo co nejnižšího váženého průměru, klade ADAC důraz na vyrovnanost výsledků. Vítězem v rozměru 185/60 R14 tak je pneumatika Fulda Carat Progresso, která ve čtyřech z pěti kategorií patří sice „jen“ k lepšímu nadprůměru, ale nemá žádnou výraznou slabou stránku.
Výsledky – sucho
Při měřeních na suchém povrchu vynikaly pneumatiky Continental, Bridgestone a Dunlop, a to především při brzdění. Celkem obstály dvě třetiny zkoušených pneumatik. Největší kritiku sklidily značky, které se objevují na spodních příčkách celkových výsledků. Pneumatiky Wanli a Vredestein Hi-Trac mají nedostatky zejména v oblasti stability zadní nápravy v zatáčkách, navíc výkony Vredestein při brzdění na suchu byly označeny jen jako „dostačující“. Problémy podobného charakteru jako Vredestein má také obutí Maloya, což je značka, která také pod nizozemský Vredestein patří. Chování pneumatik Maloya vedlo ADAC k udělení nejnižší možné známky a celkového hodnocení „nedoporučujeme“.
Výsledky – mokro
Horší výsledky v průměru zaznamenaly pneumatiky na mokrém povrchu. Jednoznačným vítězem v této kategorii je Fulda, která vykazuje na mokru (slovy ADACu „překvapivě“) nejlepší ovladatelnost i nejkratší brzdnou dráhu. Pneumatiky Fulda svým celkovým výkonem na mokré vozovce překonaly i Uniroyal Rain Expert, které jsou navrženy pro jízdu v dešti. Uniroyal ovšem vyniká svými schopnosti při aquaplaningu. Ke zlepšení ve srovnání s dřívějšími testy došlo u Michelinu. Značkám Hankook a Yokohama přinesly nové produkty Hankook Optimo K415, resp. Yokohama C.drive proti předchozím ročníkům také lepší výsledky.
Bývalá východoněmecká značka Pneumant (výroba nyní probíhá v Asii) a taiwanský Maxxis mají u svých pneumatik problémy s bočním vedením na mokru. Nejhorší výkon podaly čínské výrobky Wanli a Kenda, které mají na mokru velmi špatnou přilnavost. Brzdná dráha Wanli navíc dosahuje dvojnásobku průměru testovaných pneumatik.
Spotřeba paliva a opotřebení pneumatik
Letos se testuje vliv pneumatik na spotřebu paliva teprve druhým rokem. ADAC zjistil u rozměru 185/60 R14 rozdíl 0,2 l/100 km mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v této kategorii. Svému jménu dostály Michelin Energy Saver, naopak nová pneumatika Firestone TZ300 a je v této disciplíně (společně s Maloya) nejhorší.
Vývoj v oblasti opotřebení pneumatik je důkazem velkého pokroku – zatímco loni životnost Michelinu Energy Saver převyšovala průměr o 50 %, letos je jejich náskok na průměr už jen 30 %. Nejmenší výdrž mají pneumatiky Firestone a Yokohama, které zvládnou zhruba polovinu nájezdu Michelinu.
ADAC Test letních pneumatik: 185/60 R14 H | |||||||
Pneumatika | známka | sucho | mokro | hluk | spotřeba paliva | opotřebení | |
Fulda Carat Progresso | *** | 2 | 1,8 | 3 | 2,2 | 1,6 | koupit |
Michelin Energy Saver | *** | 2,1 | 2,5 | 3 | 2 | 0,6 | koupit |
Continental PremiumContact 2 | *** | 1,3 | 2 | 3,5 | 2,1 | 2,7 | koupit |
Bridgestone Turanza ER300 | *** | 1,3 | 2,2 | 2,9 | 2,4 | 2,7 | koupit |
Kumho Solus KH17 | *** | 1,8 | 2,2 | 3 | 2,3 | 2,3 | |
Uniroyal Rain Expert | *** | 1,9 | 1,9 | 3,7 | 2,4 | 2,4 | koupit |
Semperit Comfort Life | *** | 2,2 | 2,3 | 3,3 | 2,5 | 2,6 | |
Goodyear DuraGrip | ** | 2 | 2,8 | 3 | 2,1 | 0,8 | |
Firestone TZ300 a | ** | 1,8 | 2,3 | 3,3 | 2,6 | 3,2 | koupit |
Dunlop SP Sport Fastresponse | ** | 1,4 | 2,8 | 3,1 | 2,1 | 3 | koupit |
Vredestein Hi-Trac | * | 4,1 | 2,1 | 4,2 | 2,3 | 0,7 | |
Hankook Optimo K415 | * | 2,1 | 3,2 | 3,2 | 2 | 2,2 | koupit |
Pneumant PN550 | * | 2,4 | 3,2 | 3,6 | 2,1 | 2,2 | |
Yokohama C.Drive | * | 1,6 | 3,2 | 3,1 | 2,2 | 3,2 | |
Maxxis MA-V1 SUPRASA | * | 2,5 | 3,4 | 3,4 | 2,5 | 2 | |
Maloya Futura Primato | - | 5 | 2,1 | 3,8 | 2,6 | 1,3 | |
Kenda Komet SPT-1 | - | 3,3 | 4,1 | 3,2 | 2,3 | 1,8 | |
Wanli S1032 | - | 3,5 | 5,5 | 3,5 | 2,2 | 2,2 |
Legenda k hodnocení ADAC:
*** zvláště doporučujeme
** doporučujeme
* doporučujeme s výhradami
- nedoporučujeme
Další pneumatiky nakupte na www.pneumatiky.cz. Nejspolehlivější prodejce v ČR - internetový obchod Pneumatiky.cz nabízí nejširší výběr pneumatik, alu disků, ocelových disků, sněhových řetězů a doplňkového sortimentu od více než 45 výrobců. Samozřejmostí je nejkratší možná doba dodání a garantovaná kvalita služeb. Pneumatiky.cz vítěz kvality Shop Roku 2010 v kategorii Auto-Moto.
Nepřehlédněte |
ADAC Test letních pneumatik (2. díl): Rozměr 205/55 R16 W |
ADAC Test letních pneumatik (3. díl): Rozměr 195/65 R15 V |
ADAC Test letních pneumatik (4. díl): Rozměr 155/70 R13 T |